2019-07-28, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Haha , nej Monfils är ju jättedålig , James Blake var ju inte så dålig heller kanske? Tiafoe lär inte bli så dålig. aliassime osv
Tror det där är en hyfsad myt faktiskt.

Nej han har helt rätt. Men givetvis så ska du komma med dina idiotiska inlägg.

Mörkhyade tennisseplare ligger långt bakom vita inom herrtennisen. En ynka grand slam under öppna eran. Av en mörkhyad person som är väldigt ljus.

Han sa aldrig att mörkhyade aldrig blir bra, han sa att de sällan blir det. Vilket är en 100% korrekt observation.

Jämför man med andra sporter så är det märkligt, fotboll, basket och handboll t.ex, så går det bättre för dem. Det är speciellt anmärkningsvärt då det finns så många mörkhyade i länder som haft kolonier i afrika, som har förutsättningarna för att bli lika bra som vita.
Citera
2019-07-28, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Nej han har helt rätt. Men givetvis så ska du komma med dina idiotiska inlägg.

Mörkhyade tennisseplare ligger långt bakom vita inom herrtennisen. En ynka grand slam under öppna eran. Av en mörkhyad person som är väldigt ljus.

Han sa aldrig att mörkhyade aldrig blir bra, han sa att de sällan blir det. Vilket är en 100% korrekt observation.

Jämför man med andra sporter så är det märkligt, fotboll, basket och handboll t.ex, så går det bättre för dem. Det är speciellt anmärkningsvärt då det finns så många mörkhyade i länder som haft kolonier i afrika, som har förutsättningarna för att bli lika bra som vita.

Men jag vet ju inte om jag har fel, men det känns ju som det är fel ljushyade som spelar tennis än mörkhyade, jag tror ju det kan ha med det göra.
Citera
2019-07-28, 16:24
Medlem
Jag antar att du menade att skriva "fler".

Om det hade varit en faktor så skulle mörkhyade varit sämre på alla sporter. Fast de är inte det. De är minst lika bra som vita på andra bollsporter. Förutom ishockey (om man nu vill räkna in det som bollsport). Men det är en kulturell orsak tror jag.

Kanske det är med tennis också, vem vet. Tennis har ju en historia av att vara en sport för överklassen. Så det kan ju vara en anledning. Det håller ju på att suddas ut nu, så vi kanske få se mer och mer mörkhyade i framtiden inom tennisen.
Citera
2019-07-28, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
En lite svagare challenger men väldigt starkt att han fortsätter vinna matcher. Det här underlaget kan knappast klassas som ett av hans bättre. Mikael kommer bli topp-100 nån gång under hösten, han ligger 80 med 2/3 av säsongen spelad. Lär bli direktplats till Australien således och bättre möjligheter att planera början av nästa säsong.

Å andra sidan har han ju en del försvara nästa säsong. Bland annat en challengetitel direkt första turneringen nästa säsong.
Men lär gå in direkt i AO ändå antar jag, även om han åker ut tidigt i challengern.
Citera
2019-07-28, 16:55
Medlem
Citat:

Om det hade varit en faktor så skulle mörkhyade varit sämre på alla sporter. Fast de är inte det. De är minst lika bra som vita på andra bollsporter. Förutom ishockey (om man nu vill räkna in det som bollsport). Men det är en kulturell orsak tror jag.

Kanske det är med tennis också, vem vet. Tennis har ju en historia av att vara en sport för överklassen. Så det kan ju vara en anledning. Det håller ju på att suddas ut nu, så vi kanske få se mer och mer mörkhyade i framtiden inom tennisen.

Golf är också för överklassen, men där finns ju Woods. Men det kanske bara är han och ingen annan?

Angående överklassporter, så inom seglingen tror jag inte det finns ett enda namn. Vilket nog beror mycket på pengar och kultur. Men det är också en sport som kräver mycket fokus och analyserande, likt tennisen. Och mycket kunskap om hur seglet kan formas och bör formas i de aktuella förhållandena.
Citera
2019-07-28, 17:13
Medlem
Citat:
Å andra sidan har han ju en del försvara nästa säsong. Bland annat en challengetitel direkt första turneringen nästa säsong.
Men lär gå in direkt i AO ändå antar jag, även om han åker ut tidigt i challengern.

Alla har poäng att försvara "nästa säsong". Det är därför man går efter racet för att se vartåt det barkar, poäng till dags dato.
Citera
2019-07-28, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Håller absolut med om att Djokovic irriteras en hel del av att Federer är betydligt populärare än serben. Än Nadal också, även om nivån i popularitet dem emellan är betydligt jämnare, och det ofta är svårt att höra vem publiken håller på om Federer och Nadal möts.

Sen har jag en viss förståelse för din synpunkt, även om jag är rätt övertygad om att den inte håller i längden. Federer lever ännu på en viss mediamyt som byggdes kring hans överlägsenhet. Men i slutändan kommer det handla om rekord. För Nadal lär inte 20 GS räcka då han ligger för dåligt till med WTF-slutspel och veckor som nummer 1. Men Djokovic har goda chanser att gå om Federer också på de punkterna. Sen alla masters, plus att han vann 4 GS i raken (1 eller 2 gånger?). Då har han h2h mot Federer, sen alla andra rekord också. Då kommer han oundvikligen toppa alla listor folk/journalister kommer upp med, i synnerhet som de spelade i samma era. Några sentimentala kanske kommer försöka vidhålla att Federer var större pga stilpoäng, men jag tror aldrig det håller i långa loppet.

Men än så länge är Federer bäst, det kan vi slå fast. 20>18>16. (Trots lite tveksam h2h. )

Håller med om att Djokovic lär gå om Federer i antal GS-titlar. Möjligen även Nadal om han orkar lira ett par år till och tar hem sina sedvanliga grussegrar. Djokovic är ju en betydligt mer komplett spelare än Nadal i mitt tycke så hoppas att det är han om någon som går om vilket han lär göra.
Citera
2019-07-28, 17:39
Medlem
Citat:

Fast om man ser på fotboll till exempel är även de bästa vita ju. Messi och Ronaldo är ju vita, Modric som vann senast likaså.

Sedan förstår jag inte riktigt ditt resonemang. Finns riktigt många duktiga svarta spelare. Tsonga, Monfils, Kyrgios och Aliassime är svarta alla fyra.
Citera
2019-07-28, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Alla har poäng att försvara "nästa säsong". Det är därför man går efter racet för att se vartåt det barkar, poäng till dags dato.

Jo, men det jag menar är stt torskar han tidigt i den där turneringen han vann direkt blir han ju av med poäng.
Och då är det ju inte säkert han har ranking nog gå in direkt i AO , dock tror jag han kommer gå ner under 100 en bit innan säsongen är slut.
Citera
2019-07-28, 19:38
Medlem
Citat:
Jo, men det jag menar är stt torskar han tidigt i den där turneringen han vann direkt blir han ju av med poäng.
Och då är det ju inte säkert han har ranking nog gå in direkt i AO , dock tror jag han kommer gå ner under 100 en bit innan säsongen är slut.
Cut-offen görs ju sex veckor innan, så huruvida han går direkt in i main draw i AO2020 avgörs av vilken ranking han har den 9e december 2019. Därmed är det fritt fram för honom att torska direkt i den där januari-challengern. Om han nu ens spelar den.
Citera
2019-07-28, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psonpson
Cut-offen görs ju sex veckor innan, så huruvida han går direkt in i main draw i AO2020 avgörs av vilken ranking han har den 9e december 2019. Därmed är det fritt fram för honom att torska direkt i den där januari-challengern. Om han nu ens spelar den.

Jaha, det är så pass långt före alltså.
Citera
2019-07-29, 16:30
Medlem
Angående hudfärgen på idrottsmän/kvinnor så är jag övertygad om att de allra flesta begriper att det i första hand handlar om kultur och inte på om huden råkar vara tex. vit, svart eller röd

De bästa basketspelarna är i regel mörkhyade och nordamerikaner, tidig träning från blöjåldern på gator och torg som går att bedriva med små medel

Bästa fotbollsspelarna i regel från Sydamerika och Europa osv osv

Tennis golf och segling stämplades förr som typiska överklassporter med krav på hyfsad ekonomi för sin utövning

Således helt en fråga om kultur, har vi tex. någon duktig fotbollsspelare på herrsidan från USA?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in