2019-01-05, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloperidol
Så om man väljer att inte köpa några julklappar så är man en snåljåp? Varför köpte du då inga julklappar till mig? Snåljåp.

Det var mer som ett skämt men ok. Ja, jag tycker det är ganska snålt att inte köpa julklappar till folk om man ska umgås med de givet att man inte kommit överrens om att inte köpa några eller annat.

Hade vi firat jul tillsammans så hade du fått den bästa julklappen
Citera
2019-01-05, 22:17
Medlem
Psychadelic1s avatar
Tack gode gud valde min släkt att skippa julklappar detta år, brukar kunna bli dyrt när man behöver handla åt 15personer inklusive barn/ungdomar

Blir ju en ond spiral när man alltid försöker toppa det man köpte förra året så budgeten brukar gå åt helvete
Citera
2019-01-05, 22:33
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychadelic1
Tack gode gud valde min släkt att skippa julklappar detta år, brukar kunna bli dyrt när man behöver handla åt 15personer inklusive barn/ungdomar

Blir ju en ond spiral när man alltid försöker toppa det man köpte förra året så budgeten brukar gå åt helvete

Eller så inför man ett system med bara två julklappar korsvis med prisgräns.
Gör så här och funkar lika bra på 5 som 25 släktingar.. 2 kvalitativa presenter räcker gott o väl, blir mer avslappnade i shoppingen och rimliga utgifter, win win
Citera
2019-01-05, 22:54
Medlem
Psychadelic1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Gör så här och funkar lika bra på 5 som 25 släktingar.. 2 kvalitativa presenter räcker gott o väl, blir mer avslappnade i shoppingen och rimliga utgifter, win win

Brukar köpa en julklapp till varje släkting, men prisgräns vore något!

Blir ganska lätt när man ser ett föremål som man vet att någon skulle uppskatta att pengarna kommer i andrahand, för mig iallafall!
Citera
2019-01-05, 23:01
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychadelic1
Brukar köpa en julklapp till varje släkting, men prisgräns vore något!

Blir ganska lätt när man ser ett föremål som man vet att någon skulle uppskatta att pengarna kommer i andrahand, för mig iallafall!

Man ger 2 och får 2.. inte per person utan totalt.

Systemet säger vem man ska söka present till och man vet inte vem som ger mig mina 2, algoritmen är gjord så makar, egna barn inte kan dras, och man får inte samma person på båda presenter eller samma som man gav förra året.
Senast redigerad av frdk 2019-01-05 kl. 23:03.
Citera
2019-01-05, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Klarna, detta ondskefulla företag låter alltså folk handla sina leksaker på kredit för att betala dem i april?
Då är det ju nästan dags för när nästa jul.

Nå, hur många av er sitter i skiten just nu?

Julen - ett stort misstag från påve Julius. Hela konceptet är idiotiskt.
Hitta på födelsedagen till Gud och fira med att köpa gåvor från Kina.

Nä, har köpt lite smågrejer till barnen, max 500kr totalbudget.

Som kristen lär jag mina barn att julen är ett påhitt från en enfaldig påve som trodde sig vara Gud på jorden. Gåvor får barnen nog av annars.
Citera
2019-01-06, 01:31
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk

Precis, vi kör secret santa på alla vuxna under julen, man lägger allas namn i en påse sen tar alla varsin, och får handla ett paket för max 500 kr. Trevligt och man får täna efter lite vad man ska köpa. I år fick jag skäggprodulter, och jag gav en gimble till min syrras man (hade köpt tidigare till mig själv men inte använt den, så han fick den. Gick på en tusing.) Vem fan har tid att handla tilll 15 pers?

Mamma och pappa som står för festen lägger nog minst 10 lakan på mat, ljus, dricka, presenter etc. Vi har riktigt trevliga jular!
Citera
2019-01-06, 09:16
Medlem
Gasparos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Får man fråga varför du gör så många kreditkortsköp övht? ..antar du betalar tillbaks dessa varje månad så det går/blir +-0 (?).

Har själv också kreditkort men bara för det behövs/förenklar utlandsresor (hyrbil ect), har aldrig "använt" det för kreditens skull.

Kreditkortet ger bättre reseförsäkring, fler förmåner, tillträde till lounge och alla samlade poäng kan jag byta mot nästan gratis flygbiljetter. Har givetvis andra kort också men det är för back-up. Frågan är snarare varför jag skulle betala med ett vanligt betalkort.
Citera
2019-01-06, 10:48
Medlem
OldFashioneds avatar
Varje deltagare i julfirandet köpte 1 packet ā 50kr som sedan lottades ut. Efter klapp, julfest, nyårsfirande och resa är 2019 års ekonomi precis lika stark som 2018s. Folk som skuldsätter sig över jul- och nyårskonsumtion borde omyndigförklaras.
Citera
2019-01-06, 10:57
Medlem
Treantprotectors avatar
Spenderade inte en krona, tagit allt på avbetalning.
Citera
2019-01-06, 11:21
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fifi-jh
Har handlat med mitt kreditkort flitigt i 2 års tid nu, flyttar oftast över pengar veckovis men vid större inköp direkt. Har fått 3 flygbiljetter t/r för besväret. Har man självdisciplin så blir saker 1% billigare (använder Norwegian)

Ont: Vi beslutade äntligen att sluta byta pengar i familjen. Tjejen fick ett armband 😊
5k kvar efter avsättning till sparkontot.
Samma här, kör kreditkort på det mesta och sköter alla inbetalningar månaden efter. Då får man lite saker i utbyte. Men vanligt bankkort får man ingenting.
Citera
2019-01-06, 12:50
Medlem
ZeunertsJulmusts avatar
Jag sitter inte i skiten tack och lov. Har typ 8000 kr kvar. Och får mer pengar den 18e
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in