2019-01-04, 21:26
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gasparo
Julen kommer som bekant varje år och jag lägger undan en slant månadsvis några månader innan till alla julklappar som ska inhandlas. Den extra matkostnaden ersätter bara någon annan egentligen onödig nöjesutgift så det är inget bekymmer. Däremot lever jag alltid i skuld i form av bolån och ett kreditkort som en ansenlig del av köpen görs på.
Får man fråga varför du gör så många kreditkortsköp övht? ..antar du betalar tillbaks dessa varje månad så det går/blir +-0 (?).

Har själv också kreditkort men bara för det behövs/förenklar utlandsresor (hyrbil ect), har aldrig "använt" det för kreditens skull.
Citera
2019-01-04, 21:58
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Får man fråga varför du gör så många kreditkortsköp övht? ..antar du betalar tillbaks dessa varje månad så det går/blir +-0 (?).

Har själv också kreditkort men bara för det behövs/förenklar utlandsresor (hyrbil ect), har aldrig "använt" det för kreditens skull.
Betalar man fakturan i slutet av månaden på hela beloppet är det gratis, det är enkelt och man kan ha sina pengar liggande på konton med fria uttag som genererar lite ränta.
Mina kort är också gratis ingen fakturaavgift när man betalar via e-faktura.

De som inte betalar hela sin faktura i slutet av månaden är de som kreditbolagen lever på, jag har aldrig betalat ens 1kr i ränta eller fakturaavgift.
Bufferten har man liggande på ett konto med fria uttag och en viss ränta, bara att föra över vid behov.
Senast redigerad av Onanikrem 2019-01-04 kl. 22:39.
Citera
2019-01-04, 22:08
Medlem
NickSonnys avatar
Det skulle aldrig falla mig in att köpa något som jag ej har råd att betala kontant för. Det enda som jag möjligtvis skulle kunna göra undantag för, nån gång i framtiden, är husköp.
Citera
2019-01-04, 22:12
Medlem
Lån har jag på bostaden. Vi har slutat köpa klappar för 15 år sen, så det enda vi lägger pengar på är julmat och till ny år så nej
Citera
2019-01-04, 22:19
Medlem
Tog ett lån för en härlig Vietnam resa i mitten av januari. 5 stjärnor och allt på hotellet.

Igår konkursade företaget och jag står utan resa och en hel del tusenlappar i skuld. Ingen rolig situation att vara i.
Citera
2019-01-05, 01:00
Medlem
losfers avatar
Köpte en ny 75 tums TV och en utlandsresa just före jul. Sen blev det lite presenter för syskonbarn. Och som en extra bonus blev det en veterinärräkning på ett par tusen.
Men pengarna fanns på sparkontot så ingen skuldsättning.
Citera
2019-01-05, 12:17
Medlem
Citat:
Lätt när man själv är ung....

Det duger dåligt när man själv är vuxen med arbete & lön, har ungar att handla till med den "snålningen" som ~250kr's klappar innebär.
...även om man är fyndig i sitt handlande.

Sen att alla blev "skitnöjda".... oftast visar man tacksamhet, ..oavsett. Nu vet jag ju klart inte målgruppen för ditt julhandlande men ska man köpa till tonåringar (tex) så är det ju oftast DYRA prylar som står på önskelistan.

Gör det mest av tradition inom närmsta familjen. Vi tjänar tillräckligt bra för att köpa det vi behöver själva. Glömde räkna med 2 st klappar också som var till barn, blev ~900 kr där totalt. Blir säkert skillnad när man har egna barn eller syskon får egna.
Citera
2019-01-05, 13:08
Medlem
CharlieRs avatar
Inga skulder, däremot har jag fumlat bort mina pappersräkningar så jag får säkert någon irriterande påminnelseavgift.
Citera
2019-01-05, 13:36
2019 börjar lika skuldfritt som 2018 slutade. Nog fan är man sugen på att blåsa hål i plånboken då och då, men det gäller att döda den impulsen illa kvickt och enbart konsumera sånt som det finns täckning för.

Skuldfri, det är mycket skönare än det låter. Try it.
Citera
2019-01-05, 14:00
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
-Tack för du delade med dig!

Nu kan tråden träda till vila när vi fått detta helt otroligt uttömmande svar/inlägg med finesser som fetstil & allt.

Varsågod, då tråden endast handlade om ifall man hade skuldsatt sig eller inte så fanns det ju inte så mycket mer att svara på.

Eller skulle jag förklara varför jag inte har skuldsatt mig?
Citera
2019-01-05, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Betalar man fakturan i slutet av månaden på hela beloppet är det gratis, det är enkelt och man kan ha sina pengar liggande på konton med fria uttag som genererar lite ränta.
Mina kort är också gratis ingen fakturaavgift när man betalar via e-faktura.
En del av korten som ger någon form av cashback, iaf Preem och OKQ8 vad jag känner till, har också sparränta på innestående belopp. Alltså pengar du sätter in på kortet utöver det som fakturan är på. Om du kan hålla dig en månad så kan du sätta in nästa månads kortköp i förväg och få ränta under tiden, fram tills då sista dagen där du använder de sista kronorna. Sen när lönen kommer fyller du på igen. På så vis ligger du också alltid en månad "före" i betalningarna och kommer få e-fakturor som heter 0kr Vad jag förstått det som måste man inte använda krediten för att få bonusarna utan det funkar lika bra med pengar du satt in och korten är smarta nog att först dra det du satt in och sedan växla över till kredit när du är på 0.

Tänker om det underlättar att flytta från nichebank-sparkonto till personkonto till e-faktura.
Citera
2019-01-05, 15:29
Medlem
hrwdtjs avatar
Nej. Har dock inte så mycket pengar att röra mig med i januari. Utöver pengar till att storhandla mat två gånger finns det inte mycket att lägga på annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in