2019-01-05, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag tror att vi är väldigt, väldigt många som tänker som du.
Jag funderar litet över att båda föräldrarna hade ganska stora mängder lugnande medel i kroppen när de hittades. Den första tanken detta gav var ju att de hade förberett sig själva noga innan den totala utplåningen skulle ske. Men, när man utgår ifrån att O ganska plötsligt skred till verket utan att H var med på det som hände, så blir läget litet annorlunda: tog föräldrarna lugnande varje dag/kväll för att vara förberedda när de väl kände att "tiden var inne" (antagligen inte) eller använde de regelbundet lugnade mediciner för att uthärda en tung livssituation? Kan det ha förekommit missbruk...

Jag blev väldigt nyfiken på vilken teori, som Elli tog upp, som polisen/anhöriga har gällande att bara en av flickorna hade spår av lugnande i sig.

Sen undrar jag vilken typ av lugnande medicin man kan ha stora mängder av i kroppen och fortfarande vara vaken, kunna tänka och agera.

Om så stora mängder fanns tillgängliga för två vuxna borde man väl ha kunnat ge flickorna åtminstone ett par tabletter.

Om flickorna på kvällen fått i sig ca 3 stycken propavan hade de sovit väldigt tungt och varit mkt omtöcknade om de ens hunnit vakna när de blev strypta/kvävda. Det hade varit lätt att få i dem medicinen utan att de blivit misstänksamma. Snålt av föräldrarna att inte ens kunna undvara några små vita tabletter till barnen!
Citera
2019-01-05, 13:03
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Det har verkligen förkommit många inlägg här som innehåller uppgifter om att O och H inte alls mådde bra psykiskt och att de kan ha mått dåligt under en längre tid innan den hemska händelsen. Och det säger sig självt att man inte mår bra om man gör det som föräldrarna gjorde.

Ändå sa man på presskonferensen att det inte fanns någonting som tydde på psykisk sjukdom hos någon av föräldrarna (jag minns inte den exakta formuleringen). Men det måste väl bero på hur man definierar "psykisk sjukdom?" Det kanske inte fanns någon konstaterad och känd psykisk sjukdom - men någon form av psykisk ohälsa? Och det kan väl knappast den närmaste omgivningen varit helt omedveten om?

Skulle man inte - som anhörig - vilja framhålla denna psykiska ohälsa? Skulle inte den ohälsan kunna utgöra åtminstone någon form av förklaring och kanske en liten, liten aning förmildrande omständighet? "De var inte sig själva."

Alternativet: att O och H framstår som kallhamrade och kalkylerande individer, som vid full psykisk hälsa planerar och genomför mord - är väl värre? Och genom att ingen psykisk ohälsa nämns, ligger det nära till hands för oss andra att börja i fundera i banor som "mörk och skamlig familjehemlighet som inte fick komma upp i ljuset" - och sådana tankegångar skulle man väl vilja styra undan, om man var anhörig?

Frågan är om det i en del familjer och släkter är så väldigt tabubelagt med psykisk ohälsa att det aldrig får finnas?
Mitt fetade.
Man kan ju även tänka sig att anhöriga är urförbannade på mördarföräldrarna och inte alls är intresserade av att förminska deras gärning.
Citera
2019-01-05, 13:03
Medlem
Att Moa hade spår av lugnande i sig kanske är för att hon skulle göras slö och trött? Dvs hon fick detta dagligen, även innan morden? Någon skrev om Alvedon - men hade verkligen en vanlig receptfri smärtstillande medicin visat sig som spår av lugnande i blodet?
Citera
2019-01-05, 13:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Att Moa hade spår av lugnande i sig kanske är för att hon skulle göras slö och trött? Dvs hon fick detta dagligen, även innan morden? Någon skrev om Alvedon - men hade verkligen en vanlig receptfri smärtstillande medicin visat sig som spår av lugnande i blodet?
Alvedon klassas inte som lugnande utan smärtstillande som du skriver och spår är mindre mängd varav det kan handla om terapeutisk nivå. Beträffande vad som likaväl faller inom ramen av rogivande kan Atarax, egentligen en antihstamin, ges för insomning.
Det är vanskligt att sia vad det rör sig om, kan likaväl handla om en sketen oxascand. Eller en halv..
Citera
2019-01-05, 13:12
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigea
Scientologi kan uteslutas i o m kontakter med psykiatrin och användning av psykofarmaka.
Scientologi kan inte alls uteslutas då det inte finns några belägg för kontakter med psykiatri eller användning av psykofarmaka. Det ryktas att de var i kontakt med BUP för Agnes skull men inte fått hjälp, det är allt. Polisen förnekade dessutom psykisk ohälsa på PT. Så Scientologispåret är ännu varmt.
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Här finns ytterligare en bild på mamman som ung. Från ett klassfoto tror jag. Sen tror jag att Ellamaj skrev om att H hade på sig vita handskar ibland pga mrsa. Kan minnas fel...
Fotot är väl från typ ett omklädningsrum? Har för mig att man såg mer på en bild och alltså att denna är beskuren.
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
” VeronicaMaja” hittade jag om MRSA. 10 väldigt detaljerade inlägg men sen försvunnen.
Hen avslöjade sig själv som troll genom att fråga vilken sorts kebab tråden rekommenderade till lunch. Före dess som du säger detaljerade inlägg om mrsa och att Oskar var hundrädd (el.likn.).
Citera
2019-01-05, 13:15
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Jag misstänker också att det kan vara som du säger. Att Moa gjordes "sjuk" med lugnande och det är rester av detta som hittats.
Citera
2019-01-05, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oddboy
Bild på mig och O.H efter en basketfinal -86

https://minfil.org/Gdn4y0d5b8/933FD4FC-C101-40ED-B138-6A14AA9340D8.jpeg

Med tanke på att gamla bilder på Hanna från skoltiden kommer upp igen, så hittade jag en gammal bild på Oskar också nu när jag plöjer igenom tråden. Postar den om någon är intresserad. Jag hade missat eller glömt denna.
Citera
2019-01-05, 13:18
Medlem
Citat:
Jag blev väldigt nyfiken på vilken teori, som Elli tog upp, som polisen/anhöriga har gällande att bara en av flickorna hade spår av lugnande i sig.

Sen undrar jag vilken typ av lugnande medicin man kan ha stora mängder av i kroppen och fortfarande vara vaken, kunna tänka och agera.

Om så stora mängder fanns tillgängliga för två vuxna borde man väl ha kunnat ge flickorna åtminstone ett par tabletter.

Om flickorna på kvällen fått i sig ca 3 stycken propavan hade de sovit väldigt tungt och varit mkt omtöcknade om de ens hunnit vakna när de blev strypta/kvävda. Det hade varit lätt att få i dem medicinen utan att de blivit misstänksamma. Snålt av föräldrarna att inte ens kunna undvara några små vita tabletter till barnen!

"Stora mängder" är ett relativt begrepp. Ändå kunde de agera. De skulle kunnat köra bil/agera till Netto och handlat/agerat. Polisen ville säkert bara ge allmänheten en bild av att föräldrarna var deprimerade. Förmildrande omständighet.

De hade nog inte så mycket tabletter så det räckte till flickorna. Finns ju smaklösa lugnande som man tycker de kunde smulat ned i läsken eller champagnen. Eller, så var det här inte alls planerat.
Citera
2019-01-05, 13:23
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:

Mitt fetade.
Benzo som inte är insomningsmedel, t.ex. Sobril, Valium etc. kan man ha rätt mycket i sig utan att bli utslagen.
Ja, Propavan skulle de ha kunnat ge flickorna. Min egen erfarenhet av dem är att de inte direkt "känns", utan att man bara blir trött och sedan sover tungt. Om de fått benzo hade de hunnit märka att de blivit drogade innan de somnade.
Citera
2019-01-05, 13:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Scientologi kan inte alls uteslutas då det inte finns några belägg för kontakter med psykiatri eller användning av psykofarmaka. Det ryktas att de var i kontakt med BUP för Agnes skull men inte fått hjälp, det är allt. Polisen förnekade dessutom psykisk ohälsa på PT. Så Scientologispåret är ännu varmt.
Jag är alldeles fascinerad. I ett par inlägg har jag varit rätt enig med dig och tack för en beskrivning kring turerna gällande professur.
Det hör historiskt inte till vanligheterna.

Jag ämnar inte droppa det spåret helt om sökandet på bot var desperat och det kanske fanns rådgivare som rekommenderade. Fortsättningsvis anser jag att tänket kan bli väldigt snedvridet i klorna på en sådan sekt.
Som en skribent skrivit om tidigt i tråden behöver det inte röra sig om fullt medlemskap utan snarare kretsat kring vårdsökande likaväl som att söka andra alternativa metoder. Som en sista utpost i djungeln av terapier. Har man nån koll på vad Sc ändå innebär, och en gnutta vett kvar (läs innan sjuka beslut om mord/självmord) så vill man troligen inte skylta med detta inför vänner och bekanta. Varje ev. kontakt är dock extremt vanskligt - hur god pejl man än inbillar sig ha - eftersom de hjärntvättar folk och jagar medlemmar (värvning).
Senast redigerad av develi 2019-01-05 kl. 13:33.
Citera
2019-01-05, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD

Fotot är väl från typ ett omklädningsrum? Har för mig att man såg mer på en bild och alltså att denna är beskuren.

Hen avslöjade sig själv som troll genom att fråga vilken sorts kebab tråden rekommenderade till lunch. Före dess som du säger detaljerade inlägg om mrsa och att Oskar var hundrädd (el.likn.).

Det märkliga i den här tråden är att också troll kan berätta saker som stämmer. Jag medger att jag alltid avfärdade Stehlitz som inte trovärdig - i någon ting. Trodde allt var påhittat, sättet hen lämnade tråden bekräftade det för mig. Nu visar det sig många månader senare att hen hade rätt angående organiserad besök för en av flickorna. Så vem vet. Kebab hit eller dit, men det kan vara saker som hen upplevde så.
Citera
2019-01-05, 13:32
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
De som utfört mordutredning vet givetvis oändligt mycket mer detaljer men har ändå kommit fram till den slutsats som delgivits oss. Det har vi att förhålla oss till.

Vi har också både testamente och förklaringsbrev som båda understryker att den gemensamma planen var att samtliga i familjen skulle dö.
Att gång på gång upprepa det alla vet, är att slå in öppna dörrar - okej?

Tvivlar inte en sekund på att namnteckningarna är äkta, men vi kan fortfarande ifrågasätta ifall H visste vad hon skrev under.
Citat:
Sedan kan väl många fundera kring vissa frågor som man skulle vilja fått besvarade. Det står väl alla fritt att göra.
Ja, precis. Alla måste få tillåtas att framföra sina hypoteser, även efter PT, och tidigare hade du själv under lång tid en bestämd uppfattning om att flickorna skulle ha lidit av Louis-Bars sjukdom samt att de somnade in (dvs dog) lugnt och stilla med föräldrarna vid sin sida - det var dina spekulationer och logiska resonemang.
Vad vill jag säga med detta? Vi spekulerar allihopa utifrån den information vi känner till.

PT´s yttrande är samtliga redan införstådda med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in