2019-01-05, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Här finns ytterligare en bild på mamman som ung. Från ett klassfoto tror jag. Sen tror jag att Ellamaj skrev om att H hade på sig vita handskar ibland pga mrsa. Kan minnas fel, men tror hon var granne en kort period? Ska gå igenom tråden mer senare idag. 👍👍

” VeronicaMaja” hittade jag om MRSA. 10 väldigt detaljerade inlägg men sen försvunnen.
Citera
2019-01-05, 11:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Här finns ytterligare en bild på mamman som ung. Från ett klassfoto tror jag. Sen tror jag att Ellamaj skrev om att H hade på sig vita handskar ibland pga mrsa. Kan minnas fel, men tror hon var granne en kort period? Ska gå igenom tråden mer senare idag. 👍👍
https://minfil.com/rcT4Hedbbd/IMG_6404.PNG
Citera
2019-01-05, 11:49
Medlem
Det har verkligen förkommit många inlägg här som innehåller uppgifter om att O och H inte alls mådde bra psykiskt och att de kan ha mått dåligt under en längre tid innan den hemska händelsen. Och det säger sig självt att man inte mår bra om man gör det som föräldrarna gjorde.

Ändå sa man på presskonferensen att det inte fanns någonting som tydde på psykisk sjukdom hos någon av föräldrarna (jag minns inte den exakta formuleringen). Men det måste väl bero på hur man definierar "psykisk sjukdom?" Det kanske inte fanns någon konstaterad och känd psykisk sjukdom - men någon form av psykisk ohälsa? Och det kan väl knappast den närmaste omgivningen varit helt omedveten om?

Skulle man inte - som anhörig - vilja framhålla denna psykiska ohälsa? Skulle inte den ohälsan kunna utgöra åtminstone någon form av förklaring och kanske en liten, liten aning förmildrande omständighet? "De var inte sig själva."

Alternativet: att O och H framstår som kallhamrade och kalkylerande individer, som vid full psykisk hälsa planerar och genomför mord - är väl värre? Och genom att ingen psykisk ohälsa nämns, ligger det nära till hands för oss andra att börja i fundera i banor som "mörk och skamlig familjehemlighet som inte fick komma upp i ljuset" - och sådana tankegångar skulle man väl vilja styra undan, om man var anhörig?

Frågan är om det i en del familjer och släkter är så väldigt tabubelagt med psykisk ohälsa att det aldrig får finnas?
Senast redigerad av Kryptogam 2019-01-05 kl. 11:52.
Citera
2019-01-05, 11:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
En ren spekulation från min sida, men eftersom polisen tydligt sade att det gjorts en överenskommelse med anhöriga om vad som skulle offentliggöras på PT, så är det fullt möjligt att välja att utelämna fynd av annat i kropparna än lugnande.
Men jag anser att det blir motsägelsefullt att berätta om frånvaro och endast spår av lugnande i respektive barn när de dog, men inte berätta om det funnits annat i kropparna.
Ja. Jag tycker att de då likaväl kunde ha hållit tyst helt, ser ingen anledning till att ha undlåtit annat och göra nån selektering i frågan.
Det får bli en domare Dennings på den a la sannolikhetsbedömning.
"Det är visserligen möjligt, men det är inte det minsta troligt."

Det är polis som avgör vad som ska släppas, som av respekt har en dialog med anhöriga.
Inte vice versa.
De får väl förhandsinfo om vad som kommer gå offentligt.
Så jag skulle tro att det isf kan beröra integritetskränkande av nåt slag om nån önskan bemöts.

I det udda release gällande Kronanskolan antar jag det beror på sucuide by cop och mkt allvarlig skolhändelse. Många inblandade, många unga - stort mediatryck, mycket hög spekulationsrisk. Det var väl en klar fördel att släppa sekretessad FUP samt att allmännyttan kan ha varit större (förebyggande syfte). Det fanns underliggande hotbild på utsidan (grupperingar) vid händelsen och det kan ha fördel skola för att eliminera att det upprepas.
Citat:
Som vi har kunnat läsa i tråden har det lämnat öppet för var och en att föreställa sig hur flickornas dödskamp såg ut.
Beträffande detta så konstaterar jag att det finns risk att de vaknat. Tanken är tillräckligt obehaglig så resten lämnar jag därhän, jag vet vad det kan handla om, det räcker. Sen kan jag bara hoppas att det gick fort och att de inte hann fatta att det var föräldrar. Kudde med i bilden, maskerad förälder, mörkt rum. Större behov av att grotta ner mig har jag inte och jag är mkt störd på att de inte gav lugnande/sövde ner dem för att eliminera riskerna. Däremot, bortom min förfasan och svallande emotioner, så tror jag inte dessa tänkte likt mig då det var mycket målinriktat och kontrollerat; att de skulle eliminera alla chanser att överleva.
Citat:
Var det avsiktligt från de anhöriga att ge en glimt av föräldrarnas iskalla förhållningssätt till att mörda sina barn och en antydan till att planerandet under hösten inte bara handlade om testamente, avskedsbrev och att ”dödsstäda”?
Anhöriga kan inte påverka vissa delar som ska delges. Ämnar polis presentera att det inte var ett dåd i all hast, i affekt så lär planering vara relevant fakta för allmänheten; det var överlagt och nåt som föräldrar diskuterat och enats kring - inte bara dagar, veckor utan månader.

Det påvisar även att de haft fasader/spelat rollspel inför omgivningen en längre tid vilket i sig visar att väldigt många personer inte har lyckats se detta komma.
Citat:
Eller var avsikten att framställa föräldrarna i en bättre dager, barnen var inte drogade i döden?
Det ställer inte föräldrarna i bättre dager överhuvudtaget.
Alla kraftfulla reaktioner kring metod visar att så inte är fallet - och är det sen nån som lär kunna förutse dessa reaktioner så är det polis som sett brottsplatser och mördade samt att det är ännu mer emotionellt laddat då det gäller två barn.
Senast redigerad av develi 2019-01-05 kl. 12:19.
Citera
2019-01-05, 11:56
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
De här föräldrarna var DJUPT oeniga om någonting. Kan inte beskriva mord bättre. Det vilar inget skimmer av samförstånd över någon av familjemedlemmarnas död. Inte barnens och inte mammans. Tror du verkligen att någon enas om att bli strypt? Jag kan lova dig att om man vill ta livet av sig så klarar man det. Speciellt om man kan läsa och har planerat nån vecka.

Instämmer fullkomligt i din slutsats ovan.
Mordet på Hanna - och ja det är definitivt ett mord, 3 mord och 1 självmord har skett - på det sätt det skedde på, är ett bevis för att O och H när H mördades där och då inte var överens.
Att bli stryp/kvävningsmördad är inget man ber om eller önskar sig!

Det har, för att citera en fras från en mycket smart, kunnig och överviktig kriminolog - helt enkelt det osannolikas prägel!

Att skälet till morden på barnen enbart skulle vara deras ME-sjukdom - som bevisligen hos barn har god prognos - har också ”det osannolikas prägel”.

Att någon som älskar sina barn, men under månader planerar att döda dem - väljer att göra detta enligt planering utan att sedera barnen och istället överfaller och stryper/kväver dem - har också ”det osannolikas prägel”.
Så brutala mordmetoder på egna, så pass stora barn, planerar ingen förälder.

Att både Hanna och Oskar under månader av gemensamma och egna grubblerier samtidigt skulle kommit fram till att ”vi den 5-6/1 helt enkelt utplånar vår familj på det här brutala sättet” är väldigt unikt har har definitivt låg sannolikhetsgrad.

Den handfull gemensamma familicid som finns refererade i världen nämner samtliga utomstående hot. Verkliga eller inbillade genom störd verklighetsuppfattning. Något som omgivningen då också kunnat vittna om.
Med tanke på hur familjens liv såg ut praktiskt och ekonomiskt, lovande framtid med fungerande undervisning för barnen och egen yrkesmässig trygghet, går det helt enkelt inte, av det som framkommit, att identifiera något hot mot deras tillvaro.

För att polisens offentliga slutsats ska gå ihop måste därför väldigt många osannolika högoddsare gå in samtidigt.

Om man istället konstaterar att O och H mycket väl kan ha diskuterat exit-scenarier i sina mörkaste stunder, men att själva morden där och just då bara var en persons slutgiltiga val och steg, blir dessa osannolikheter plötsligt mer sannolika. Högoddsarna blir lågodare och går in.

Jag är idag på grund av ovanstående övertygad om att oavsett vilka mörka existensiella tankar och diskussioner O och H kan ha haft sista månaderna - var morden för precis ett år sedan den 5-6/1 bara en mans beslut och verk.
Riktat mot tre offer som där och då inte var införstådda med att de skulle mördas.
Hurvida de idag för mord misstänkta båda föräldrarnas skuldfråga skulle bedömts i en verklig domstol vet vi inte.
Detta scenario är något som jag för övrigt är övertygad om att båda sidors släktingar också tror/vet, men delar av dem inte vill att det blir offentligt.

Barnen är de enda tveklöst oskyldiga offren i denna tragedi.

RIP Agnes och Moa på årsdagen.
Senast redigerad av Solglittret 2019-01-05 kl. 12:02.
Citera
2019-01-05, 11:57
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är mordutredningens sammanfattande slutsatser via PT som gäller. Inget annat.
Punkt. slut. med pekpinne/svart-vitt? Jo då, alla utgår vi ifrån PT, fast mordmetoder berättar noll och ingenting om händelseförlopp, och var de återfanns berättar just endast, var de återfanns. Planering men utan tillförsel av lugnande - vad kan det betyda? Varför bara ett självmord? Etc...
Tillsammans med anhöriga har man valt att ta hänsyn, kompromissa och korrigera; SS: "vi har… ja, korrigerat viss av informationen också efter de anhörigas önskemål, så att..."

- Och ja, polisen har ingen skyldighet att berätta mera än så, det är också samtliga införstådda med.
Citat:
Att Ellie09 har mer kunskap om OHs hela familj än HBs har hen tydligt sagt redan från början.
Ja, detsamma gäller för "Rockkungen" som finns nära familjen B*renton då hen är släkting och ingen bekant som befinner sig i periferin. "Ellie09" har säkert också fått till sig en del sållad information genom sin vän. /..../
Citat:
EDIT. Att allt slutade med en ofattbar familicide gör föräldrarna dock extremt unika genom att gemensamt och i samförstånd tillsammans ha mördat sina barn och därefter ta sina liv.
Nja, den sista raden kräver en nyansering; SS:"...så ger utredningen sammantaget här stöd för att båda föräldrarna tydligt har planerat att gemensamt och i samförstånd genomföra den här gärningen tillsammans."

- De är båda formellt misstänkta, ja. Hade de varit i livet och ärendet gått till åtal kan någon av dem ha frikänts eller så kan de ha dömts för olika brott.
Citera
2019-01-05, 12:00
Medlem
Jag minns inte ordagrant vad som sades på PK men typ "ingenting tyder på psykisk sjukdom" vilket jag tolkat som allvarligt psykiskt sjuka, dvs inget pekar på att de var psykotiska, led av vanföreställningar, schizofreni etc.

Tror att de ville få fram att föräldrarna varit fullt medvetna om vad de gjort.

De har högst troligt ändå lidit av psykisk ohälsa i form av depression eller liknande.
Det talar ganska mycket av uttalanden från arbetsplats och skola för också.
Senast redigerad av Zebrima 2019-01-05 kl. 12:03.
Citera
2019-01-05, 12:09
Medlem
Jag har ägnat lite tid åt att läsa tråden igen från de första dagarna.
Nu med info från PK blir det intressant igen att se hur tidiga vissa var med rätt info, en del skrev bara ett par inlägg och inget mer men skrev sånt som nu visat sig stämma.

En hypotes som diskuterades lite lätt dessa första dagar är att dådet visserligen var planerat, men att något oförutsett ändå skedde - något som ledde till att allt gjordes plötsligt i affekt och att det egentligen inte var tänkt att ske just då, just så.

Jag tycker det är en intressant hypotes.
Citera
2019-01-05, 12:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Jag minns inte ordagrant vad som sades på PK men typ "ingenting tyder på psykisk sjukdom" vilket jag tolkat som allvarligt psykiskt sjuka, dvs inget pekar på att de var psykotiska, led av vanföreställningar, schizofreni etc.

Tror att de ville få fram att föräldrarna varit fullt medvetna om vad de gjort.

De har högst troligt ändå lidit av psykisk ohälsa i form av depression eller liknande.
Det talar ganska mycket av uttalanden från arbetsplats och skola för också.
Ja, det var just detta jag ville få fram via nyansering. Det finns en rejäl spännvidd i psykisk ohälsa/icke välmående och det är en diff mellan nedstämdhet och svår depression. Sen är det ett kvantskutt till psykiska sjukdomar som kan tangera vanföreställningar, det paranoida, hallucinatoriska eller tvångstankar.
Fortsättningsvis poängterar du en viktig punkt om att vara medvetna vad de gjort i förhållande till aktuella lugnande i kroppen.
Lugnande i sig visar att det fanns sådana preparat i hemmet. Nån/några mådde inte bra.
Citera
2019-01-05, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Instämmer fullkomligt i din slutsats ovan.
Mordet på Hanna - och ja det är definitivt ett mord, 3 mord och 1 självmord har skett - på det sätt det skedde på, är ett bevis för att O och H när H mördades där och då inte var överens.
Att bli stryp/kvävningsmördad är inget man ber om eller önskar sig!

Det har, för att citera en fras från en mycket smart, kunnig och överviktig kriminolog - helt enkelt det osannolikas prägel!

Att skälet till morden på barnen enbart skulle vara deras ME-sjukdom - som bevisligen hos barn har god prognos - har också ”det osannolikas prägel”.

Att någon som älskar sina barn, men under månader planerar att döda dem - väljer att göra detta enligt planering utan att sedera barnen och istället överfaller och stryper/kväver dem - har också ”det osannolikas prägel”.
Så brutala mordmetoder på egna, så pass stora barn, planerar ingen förälder.

Att både Hanna och Oskar under månader av gemensamma och egna grubblerier samtidigt skulle kommit fram till att ”vi den 5-6/1 helt enkelt utplånar vår familj på det här brutala sättet” är väldigt unikt har har definitivt låg sannolikhetsgrad.

Den handfull gemensamma familicid som finns refererade i världen nämner samtliga utomstående hot. Verkliga eller inbillade genom störd verklighetsuppfattning. Något som omgivningen då också kunnat vittna om.
Med tanke på hur familjens liv såg ut praktiskt och ekonomiskt, lovande framtid med fungerande undervisning för barnen och egen yrkesmässig trygghet, går det helt enkelt inte, av det som framkommit, att identifiera något hot mot deras tillvaro.

För att polisens offentliga slutsats ska gå ihop måste därför väldigt många osannolika högoddsare gå in samtidigt.

Om man istället konstaterar att O och H mycket väl kan ha diskuterat exit-scenarier i sina mörkaste stunder, men att själva morden där och just då bara var en persons slutgiltiga val och steg, blir dessa osannolikheter plötsligt mer sannolika. Högoddsarna blir lågodare och går in.

Jag är idag på grund av ovanstående övertygad om att oavsett vilka mörka existensiella tankar och diskussioner O och H kan ha haft sista månaderna - var morden för precis ett år sedan den 5-6/1 bara en mans beslut och verk.
Riktat mot tre offer som där och då inte var införstådda med att de skulle mördas.
Hurvida de idag för mord misstänkta båda föräldrarnas skuldfråga skulle bedömts i en verklig domstol vet vi inte.
Detta scenario är något som jag för övrigt är övertygad om att båda sidors släktingar också tror/vet, men delar av dem inte vill att det blir offentligt.

Barnen är de enda tveklöst oskyldiga offren i denna tragedi.

RIP Agnes och Moa på årsdagen.

Jag tror att vi är väldigt, väldigt många som tänker som du.
Jag funderar litet över att båda föräldrarna hade ganska stora mängder lugnande medel i kroppen när de hittades. Den första tanken detta gav var ju att de hade förberett sig själva noga innan den totala utplåningen skulle ske. Men, när man utgår ifrån att O ganska plötsligt skred till verket utan att H var med på det som hände, så blir läget litet annorlunda: tog föräldrarna lugnande varje dag/kväll för att vara förberedda när de väl kände att "tiden var inne" (antagligen inte) eller använde de regelbundet lugnade mediciner för att uthärda en tung livssituation? Kan det ha förekommit missbruk...
Citera
2019-01-05, 12:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Punkt. slut. med pekpinne/svart-vitt? Jo då, alla utgår vi ifrån PT, fast mordmetoder berättar noll och ingenting om händelseförlopp, och var de återfanns berättar just endast, var de återfanns. Planering men utan tillförsel av lugnande - vad kan det betyda? Varför bara ett självmord? Etc...
För det första begriper jag inte varför du ständigt ignorerar det faktum som handlar om nedlagd Fu och förundersökningssekretess.
Ur den synvinkeln är inte fallet unikt då det varken är den första eller sista Fu som läggs ner.
Vad förväntar du dig? Ett smörgåsbord av information?
Eftersom du ignorerar detta faktum hamnar du rätt i ett område som berör misstro och konspirationer.
Vilket förvånar mig gällande just dig, jag har inte sett detta i tidigare debatter.

Ett självmord, som du och solglittret med förkärlek framför, varav båda har dragit in GW som om han vore nåt att hänga i granen. Inte nånstans förekommer ordval 1 självmord och 3 mord från polisiärt håll - varken i media eller via PT.

- FuL förmedlar att han tänker räkna upp dödsorsaker ur obduktionsprotokoll (inte dödssätt).
- FuL avrundar med att återreferera till hängd mansperson som beskrevs i inledningen dvs pappan.
- O beskrivs inte vara formellt misstänkt för mord på sin fru.
Citat:
Tillsammans med anhöriga har man valt att ta hänsyn, kompromissa och korrigera; SS: "vi har… ja, korrigerat viss av informationen också efter de anhörigas önskemål, så att..."
Ja, av respekt men oavsett kommer du inte bort från faktum att det är polis som förfogar över förundersökningen och ytterst ansvarig för vad som presenteras.
Citat:
- Och ja, polisen har ingen skyldighet att berätta mera än så, det är också samtliga införstådda med.
Really?
Citat:
Nja, den sista raden kräver en nyansering; SS:"...så ger utredningen sammantaget här stöd för att båda föräldrarna tydligt har planerat att gemensamt och i samförstånd genomföra den här gärningen tillsammans."
En förundersökning är målinriktad och det har gett slutresultatet att båda är formellt misstänkta att ha mördat sina barn och att det planerats en längre tid.
Citat:
- De är båda formellt misstänkta, ja. Hade de varit i livet och ärendet gått till åtal kan någon av dem ha frikänts eller så kan de ha dömts för olika brott.
Ja, jävlar. Frikänts? Med tanke på rådande omständigheter?
Du kan ju ta till dig Quebec-fallet där den överlevande damen försökte sig på förmildrande omständigheter i flera instanser och du kan vara väldigt säker på att både förklaringsbrev som inte är förfalskat och med autentiska underskrifter är stark bevisning i detta fall.
Varav undersökning av data och mobiler stärker att de har planerat detta gemensamt och i samråd.
Citera
2019-01-05, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews

Ja, detsamma gäller för "Rockkungen" som finns nära familjen B*renton då hen är släkting och ingen bekant som befinner sig i periferin. "Ellie09" har säkert också fått till sig en del sållad information genom sin vän. /..../

De som utfört mordutredning vet givetvis oändligt mycket mer detaljer men har ändå kommit fram till den slutsats som delgivits oss. Det har vi att förhålla oss till.

Vi har också både testamente och förklaringsbrev som båda understryker att den gemensamma planen var att samtliga i familjen skulle dö.

Sedan kan väl många fundera kring vissa frågor som man skulle vilja fått besvarade. Det står väl alla fritt att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in