2010-07-13, 22:40
Avslutad
Orginalreceptet är med grädde, det är bara i Sverige man har fått för sig att man ska använda mjölk.
Häll i vodka plus kahlua och häll sakta en lätt skakad grädde över isbitarna så det blir en tydlig mörk botten.
Citera
2010-07-13, 23:14
Medlem
y.ys avatar
2cl vodka
1cl kahlua
1cl grädde

I whiskyglas med is.
Citera
2012-08-12, 16:01
Medlem
Jag provade att blanda en variant av denna drink som jag blev hyfsat nöjd med. Man är ju inte så stor i glaset eller vad man brukar säga så jag tog 3 isbitar, en del russian standard, en del kahlua och 3 delar mellanmjölk. Jag rörde inte om eller något men jag skakade lite försiktigt på glaset. Det blir troligtvis godare med fetare mjölk eller med grädde men det är något jag aldrig har hemma...
Citera
2014-02-28, 16:43
Medlem
pstroem1894s avatar
Bumpar denna tråden, vad är bäst till, lättmjölk, mellanmjölk eller den röda?
Citera
2014-02-28, 16:47
Medlem
Röd mjölk är bäst till allt vad gäller matlagning om man jämför med de med lägre fetthalt.

När jag gör denna härliga drink häller jag 3cl Kahlúa och 3cl vodka i ett glas, typ highball. Sedan kör jag mjölken tillsammans med is i en shaker.
Det blir riktigt gott med den skummade mjölken.
Citera
2014-02-28, 17:59
Medlem
Jag tar 1/3-del av allt (allt = mjölk, kahlua & vodka). Vet inte om det är rätt men i alla fall enkelt att komma ihåg.

Citat:
Ursprungligen postat av pstroem1894
Bumpar denna tråden, vad är bäst till, lättmjölk, mellanmjölk eller den röda?
Den röda. Annars blir smaken för vattnig.

Citat:
Ursprungligen postat av humilis
Orginalreceptet är med grädde, det är bara i Sverige man har fått för sig att man ska använda mjölk.
Häll i vodka plus kahlua och häll sakta en lätt skakad grädde över isbitarna så det blir en tydlig mörk botten.
Nja, det där är en sanning med modifikation. I Ryssland har de varken grädde/mjölk eller Kahlua i drinken utan kör helt naturellt alá KGB-bar stuket. 100 % Stolichnaya Vodka utan tillsatser.
Senast redigerad av Kaymano 2014-02-28 kl. 18:13.
Citera
2014-03-01, 10:10
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscaaaar
Finns det något alternativ i köksluckorna om man inte har kahlua hemma och klockan är 15:25 på en lördag??

MVH =)

Espresso, socker och vodka, kanske.
Citera
2018-12-17, 15:43
Medlem
R.Bloodworths avatar
Återupplivar en gammal tråd.
Igår satt jag och njöt av 3 white russians hemma när jag kolla på film. Använde mig då av mjölk. Tänkte i dag testa grädde, men tänkte höra med er. Ska jag hålla mig till mjölken, blir det för mycket med grädde, och vilken är godast?
Citera
2018-12-17, 16:23
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Bloodworth
Återupplivar en gammal tråd.
Igår satt jag och njöt av 3 white russians hemma när jag kolla på film. Använde mig då av mjölk. Tänkte i dag testa grädde, men tänkte höra med er. Ska jag hålla mig till mjölken, blir det för mycket med grädde, och vilken är godast?

Grädde är mycket godare, blir krämigt och fint. Men det blir en mycket mastigare drink, så man mäktar bara med några stycken.

Sen brukar jag använda mig av Tia Maria istället för Kahlua.
Citera
2018-12-31, 18:27
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Testat att blanda med först Kahlúa och sedan Tia Maria precis. Vodkan jag använda var Stolichnaya och jag toppade med vispgrädde. Proportionerna 1 del av varje. Plus ett par stora isbitar.

Båda drinkarna blev väldigt goda och det skulle nog vara omöjligt att skilja Kalhúan och Tia Marian ifrån varandra i ett blindtest. Möjligtvis att Kalúan smakade lite mer och var lite sötare (den innehåller mer socker) och därför var godare. Fast samtidigt smakar det nästan lite choklad om Tia Marian. Svårt att bestämma sig här...
Citera
2019-01-03, 14:33
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Testat att blanda med först Kahlúa och sedan Tia Maria precis. Vodkan jag använda var Stolichnaya och jag toppade med vispgrädde. Proportionerna 1 del av varje. Plus ett par stora isbitar.

Båda drinkarna blev väldigt goda och det skulle nog vara omöjligt att skilja Kalhúan och Tia Marian ifrån varandra i ett blindtest. Möjligtvis att Kalúan smakade lite mer och var lite sötare (den innehåller mer socker) och därför var godare. Fast samtidigt smakar det nästan lite choklad om Tia Marian. Svårt att bestämma sig här...

Föredrar nog Caffé Borghetti. Espressolikör och dessutom inte har 487g (!) socker per liter som Kahlua.
Citera
2019-01-03, 21:56
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Föredrar nog Caffé Borghetti. Espressolikör och dessutom inte har 487g (!) socker per liter som Kahlua.

Den höga sockerhalten hör ju till för att göra en söt och god White Russian. Men jag testar kanske den du nämner någon gång också. Hur mycket socker är det i Borghetti?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in