Den höga sockerhalten hör ju till för att göra en söt och god White Russian. Men jag testar kanske den du nämner någon gång också. Hur mycket socker är det i Borghetti?
Oj, då är det rätt stor skillnad gentemot Kahlúa då, fram för allt, men även i jämförelse med Tia Maria. Jag antar att det blir lite "vuxnare" smak med Borghetti. Jag ska testa den någon gång. Tack för tipset!
Som alla vet är består White Russian av vodka, Kahlúa och mjölk. Jag har bytt ut vodkan mot rom (Havana Club 7 años) och det fungerade fint. Några fler spritsorter man kan ha? Jag kan tänka mig whisky kan funka.
Kaffegrädde på 10 % fetthalt känns balanserat "fet" till en WR, om man ringlar lite (3-4 cl) över vodkan & kaffelikören på is.
Man tar med fördel lika mycket av alla tre kompnenter; vill man ha mer distinkt alkohol-touch spar man in på kaffelikören
och lägger till desto mer av den neutrala vodkan...
4 cl (vanilj-) vodka & 4 cl Sprezzo Kaffelikör varsamt i ett glas med krossad is.
Slå sen i 10%-ig kaffegrädde efter smak.
Inget onödigt rörande/skakande.
Ökad sötma: Koskenkorvas Minttu Choco/Vanilla-likör istället för vodkan!
DET blir rent godis, och det skiktar sig rktigt vackert om du slår i
komponenterna varsamt en och en på is!
Sockerhalterna ("tyngden"), isen och alkoholhalterna gör sitt; grädden stannar "på topp".
Snygg i shot därtill om du vill ha den så...
Tips: skippa (alltid) Kaluha-blasket vid val av kaffelikör; dyrare, låg oktan och tunn kaffesmak.
De har blivit omsprungna för länge sedan i denna kategori.