2019-01-03, 16:25
Medlem
Nu är det två fall som florerar i denna tråd: Det fallet som tråden handlar om; omhändertagandet av barnet som svalt kan man lätt se att det faktiskt är ett giltigt omhändertagande. Fallet är klockrent och omhändertagande fungerar för en gång skull som det skall.

I det andra fallet om familjen med mögelhuset kan jag inte ens tro mina ögon att ett sådant fall har kommit tillbaka! De två fallen i tråden är helt olika och har olika grund.

Som ovan skribent skriver kanske det andra fallet skall ha en egen tråd?

Fallet om familjen med mögelhuset tar mig tillbaka till 1992 och ett fall som snabbt gick från ett klumpigt omhändertagande och mord till ett tryckfrihetskaos (16 år senare). Ett fall som tyvärr kostade ett barn livet (den omhändertagne). Ett fall där socialtjänsten gjorde bort sig totalt, där pojken fick utstå tortyŕ, sexuellt utnyttjande och isolering från omvärlden i socialtjänstens försorg. Det som startade allting var en mammas ängslan över sin sons obotliga kramper! Pojken förlorade mot Socialtjänsten och sin Epilepsi blotta 14 år gammal, ensam i sitt fosterhemsrum liggandes på golvet i en 10 minuter lång episod av fler än 20 Grand Mal. Orsaken till omhändertagande var: Münchhausen by proxy!
Senast redigerad av Methos 2019-01-03 kl. 16:32.
Citera
2019-01-03, 19:52
Medlem
Konstigt fall detta. Varför erbjöds inte familjen mjölkfri mjölkersättning? Det diskuterades enbart sojabaserad ersättning, men det finns andra ersättningar, som dock är dyrare.

I Indien finns 850 miljoner veganer, så jag förstår inte varför man i Sverige är så trångsynta att man kräver en icke-vegan kost för barn? Detta fall luktar illa...
Citera
2019-01-03, 23:00
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Men hade inte barnen alla möjliga diagnoser med fibromyalgi, ME, och alla möjliga somatiska åkommor som bara går att komma på? Så man kan förstå att socialen höjde på ögonbrynen. Det man googlar nu på mamman så verkar hon helt galen som du säger med allt man ska undvika. Inte åka kommunalt. Undvika typ all mat om man inte lagat den själv. Inget socker, mjöl, mjölk produkter i maten överhuvudtaget. Om ungarna sen inte klarade av kosten då de blivit omhändertagna, var väl för att de redan blivit hyperkänsliga för allt, isolerade i den hemmiljön de varit?
Så det kanske var lika bra för socialtjänsten att skicka dem tillbaka till föräldrarna?

Jag kan inte uttala mig med någon precision, jag har bara läst domarna och lite tidningsartiklar som kommer upp när man googlar. Att föräldrarna är lite udda är som sagt höjt bortom rimligt tvivel. Men det som gör fallet intressant för en socialtjänstkritiker som mig själv är just det faktum att barnen verkade ha det bra, de trivdes hemma och allt förutom skolgången verkade fungera klanderfritt. Men eftersom de inte var normala enligt gängse samhällsnormer så lyckades barnen ändå bli tvångsomhändertagna och skilda från föräldrarna i flera månader medan socialtjänsten frenetiskt försökte bygga ett rättsfall kring denna upplevda onormalitet. Sett utifrån verkar det mycket märkligt alltihop, men tyvärr tror jag att svensk socialtjänst alltför ofta fungerar precis så, soc-tanterna går på sin känsla och känns något inte bra, t ex för att familjen bryter för mycket mot etablerade normer, så blir det ett omhändertagande och sedan får man försöka att översätta sin känsla till något juridiskt mer gångbart, vilket lyckas för det mesta (delvis för att rättssystemet lutar kraftigt till socialtjänstens fördel) men inte alltid.

Citat:
Ursprungligen postat av phrik
Konstigt fall detta. Varför erbjöds inte familjen mjölkfri mjölkersättning? Det diskuterades enbart sojabaserad ersättning, men det finns andra ersättningar, som dock är dyrare.

Jag har bara läst domarna, men som jag ser det är det ett typiskt exempel på otillräcklig underkastelse. Har man gjort något fel eller har ett barn som är fel så måste man underkasta sig socialtjänsten fullständigt. Allt annat innebär att man har samarbetssvårigheter och leder obönhörligen till ett LVU. Att barnet i fråga har haft problem verkar både socialtjänst och föräldrar eniga om, motsättningen handlar mest om hur problemen skulle lösas. Föräldrarna menar att de med hjälp och stöd kunde lösa problemen. Socialtjänsten menar att föräldrarna inte tillräckligt snabbt och tillräckligt fullständigt tog till sig av råden (underkastade sig). Vem som har rätt kan man diskutera och beror i slutändan på vad man mer generellt tycker om föräldrars rätt att bestämma över sitt barn kontra samhällets rätt att bestämma över alla barn.
Citera
2019-01-10, 20:52
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:

I Indien finns 850 miljoner veganer, så jag förstår inte varför man i Sverige är så trångsynta att man kräver en icke-vegan kost för barn? Detta fall luktar illa...

Nu är inte alla veganer av fri vilja i Indien. Mycket beror på brist av kött samt kostnad för kött men även religiösa skäl. Sen är majoriten av dessa 750 miljonerna fattiga
Citera
2019-01-10, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Självklart rätt.
Om barnet far illa så ändrar man på det man gör. Om inte ska man inte ha barn.

Helt rätt. Tråden kan stängas då barnets kost missköts grovt.
Citera
2019-01-10, 22:31
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Blir ju lite svårt att efterleva. Eller har du tänkt tvinga i en sextonåring kött?
En sextonåring har inget val - Föräldrar eller socialtjänsten bestämmer.
Citera
2019-01-10, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
En sextonåring har inget val - Föräldrar eller socialtjänsten bestämmer.

Fel! Där ser man till barnets bästa och LYSSNAR mer till barnets ord/vilja. Finns ingen som kan tvinga i en 16-åring kött -varken föräldrar eller soc!
Citera
2019-01-10, 23:39
Medlem
Citat:

Matar indierna barnen med sojamjölk då? Om så.. hur vet du att det inte är sämre? Läkarna ansåg enligt artikeln att sojabaserat inte var ett bra alternativ, har de alltså fel? Googlar man studier så verkar sojabaserat vara skräp i princip.
Citera
2019-01-11, 10:51
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbtjyven73
Helt rätt att ingripa.

Jag anser att Vegankost skall ha en åldersgräns vid 18 år för att motverka sådant här, många all in veganer är så otroligt hjärndöda att de inte ens ser när de utför barnmisshandel.
Jag håller absolut med! En vegan får inte äta/dricka mjölk, ost, ägg eller grädde t ex. Ett växande barn behöver dessa näringsämnen.
Citera
2019-01-11, 10:54
Medlem
Beatriceaurores avatar
Observera att det är skillnad mellan att vara vegetarian och vegan.
Vegansk kost är oerhört begränsad,sträng och fattig och passar inte barn som växer.
En vegetarian avstår i princip bara från kött.
Citera
2019-01-11, 13:59
Medlem
Citat:

Det finns inte 850 miljoner veganer i Indien... De dricker mjölk.
Citera
2019-01-11, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Observera att det är skillnad mellan att vara vegetarian och vegan.
Vegansk kost är oerhört begränsad,sträng och fattig och passar inte barn som växer.
En vegetarian avstår i princip bara från kött.

Det behöver den väl inte vara iofs. Vi var på Tekniska muséet för ett tag sen och till lunch kunde man välja "vegansk buffé". Jag testade och det var faktiskt riktigt gott. Friterade bollar av nåt som påminde om falafel och feta såser... Samt diverse potatis och ris-röror.

Det som är svårast med en vegansk kost är väl att få i sig protein. Där är det väl mest bönor och andra baljväxter som gäller.

Jag är själv köttätare och har inga tankar på att lägga om kosten. Men jag känner ju att det skulle gå bra att leva på vegansk mat också om jag var tvungen. Öl, vin och sprit kan ju fås vegansk också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in