Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-12, 06:26
  #109
Medlem
borrizs avatar
Jag vidhåller det jag tidigare skrivit om dietist- Det normala borde vara att det skulle skickas ut remiss till dietist om vikten visar sig vara alltför låg vid kontrollerna.

Det skulle vara intressant att veta vad som hänt sedan, har remissen inte gått ut eller har det skurit sig i samarbetet med dietisten?
Citera
2018-05-28, 17:00
  #110
Medlem
Något nytt i det här fallet?
Citera
2019-01-02, 19:12
  #111
Medlem
DEFPTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av umlaut
Något nytt i det här fallet?

https://www.nvp.se/Nacka/Nacka/foral...da-till-svalt/
Citat:
Ett par i Nacka har åtalats för kroppskada och egenmäktigt förfarande med barn.
Enligt åtalet är brotten grova. Båda föräldrarna nekar dock till brott.
NVP berättade i mars om hur Nackaparets barn omhändertogs enligt LVU, lagen om vård av unga, då läkare ansåg att barnet led av svält. En orsak till det ansågs vara den vegankost barnet fick.
Föräldrarna överklagade beslutet om tvångsvård till länsrätten, men fick avslag. Ett nytt överklagande gjordes till kammarrätten, som i juli fastslog länsrättens beslut.
Nu har föräldrarna åtalats för kroppskada, för att de under de fyra månader innan barnet omhändertogs av oaktsamhet inte lyssnat på råd från läkare och socialtjänst.

Enligt åtalet har det inneburit att barnet bland annat drabbats av svält och viktstagnation, då föräldrarna uteslutande eller i för stor omfattning gett barnet vegankost. Brottet anses grovt eftersom risktagandet skett medvetet.
Föräldrarna åtalas också för egenmäktigt förfarande med barn, eftersom de mellan 3 och 12 september tagit barnet från den person som ansvarade för vårdnaden.
Båda föräldrarna har nekat till brott.

NVP har inte kunnat ta del av förundersökningen, då den sekretessbelagts.
Citera
2019-01-02, 22:49
  #112
Medlem
dialektikers avatar
Det här fallet påminner om föräldrarna som fick sina fyra barn omhändertagna för något år sen, i Nacka tror jag det var? https://www.epochtimes.se/Fyrabarnsm...e0x58kUnz4prA# i något som socialtjänsten bedömde som Munchausen by proxy.

Barnen hade så extremt många diagnoser så socialtjänst och skola trodde väl det inte var möjligt?
Läste om fallet på något annat ställe på nätet, som försvunnit nu.
Citera
2019-01-02, 23:14
  #113
Medlem
DEFPTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Det här fallet påminner om föräldrarna som fick sina fyra barn omhändertagna för något år sen, i Nacka tror jag det var? https://www.epochtimes.se/Fyrabarnsm...e0x58kUnz4prA# i något som socialtjänsten bedömde som Munchausen by proxy.

Barnen hade så extremt många diagnoser så socialtjänst och skola trodde väl det inte var möjligt?
Läste om fallet på något annat ställe på nätet, som försvunnit nu.

Gjorde en sökning på namnet som står i texten. Partille Kommun.
Fanns flera artiklar samt hennes egen facebooksida.
Citera
2019-01-02, 23:20
  #114
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEFPT
Gjorde en sökning på namnet som står i texten. Partille Kommun.
Fanns flera artiklar samt hennes egen facebooksida.

Jo, har sett lite fler ställen. Men inte direkt socialtjänsten och/eller skolans version.
Barnen var så extremt överkänsliga mot allt, födoämnen, dofter, lokaler, special -special kost, osv så de utanför ansåg att mamman "prackade på" denna överkänslighet. Typ?

Mamman är smått hysterisk när hon prackar på hur mögelskadade typ ALLA människor är av sina hus https://newsvoice.se/2015/05/den-tys...p-moglar-bort/
Sånt där är faktiskt jag allergisk mot. En egen tråd?

Det var i Nacka de omhändertogs, btw. Tror familjen flyttat omkring. Nu är de SKRIVNA i Torslanda, men bor säkerligen kvar i Stockholm? Eller så flyttar de omkring?
__________________
Senast redigerad av dialektiker 2019-01-02 kl. 23:44.
Citera
2019-01-03, 00:10
  #115
Medlem
CharlieRs avatar
Mer korrekt info om fallet finns i domarna, som följer:
https://minfil.com/sdp630pcb3/KRSTH_2018_2326_pdf
https://minfil.com/r9pd35p5b8/KRSTH_2018_3307_pdf
Citera
2019-01-03, 00:26
  #116
Medlem
CharlieRs avatar
Notera btw födelsedatan. När barnet blev till var modern blott 17,5 år gammal, fadern drygt 30.
Citera
2019-01-03, 00:34
  #117
Medlem
DEFPTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Notera btw födelsedatan. När barnet blev till var modern blott 17,5 år gammal, fadern drygt 30.

Noterade även att syskon nämndes i texten. Viktkurva på äldre syster jämförs. Tidigare relation på mannens sida?
Citera
2019-01-03, 12:18
  #118
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEFPT
Noterade även att syskon nämndes i texten. Viktkurva på äldre syster jämförs. Tidigare relation på mannens sida?
Ser ut att vara avsevärt äldre barn om man kollar in deras facebook-sidor, måste vara mannens barn sedan tidigare.
Citera
2019-01-03, 15:18
  #119
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jo, har sett lite fler ställen. Men inte direkt socialtjänsten och/eller skolans version.
Barnen var så extremt överkänsliga mot allt, födoämnen, dofter, lokaler, special -special kost, osv så de utanför ansåg att mamman "prackade på" denna överkänslighet. Typ?

Mamman är smått hysterisk när hon prackar på hur mögelskadade typ ALLA människor är av sina hus https://newsvoice.se/2015/05/den-tys...p-moglar-bort/
Sånt där är faktiskt jag allergisk mot. En egen tråd?

Jag har studerat det fallet lite så jag känner till det i grova drag. Det är faktiskt rätt intressant för vad det säger om svensk socialtjänst. Föräldrarna är som sagt lite udda (eller spritt språngande galna om man föredrar den vinklingen). Men barnen är det, så vitt jag har kunnat se, inget som helst fel på (en åsikt som även barnens juridiska ombud förde fram i kammarrätten, något som är väldigt ovanligt, juridiska ombud går så gott som alltid på socialtjänstens linje i LVU-mål). Det som hände var att familjen/föräldrarna hade en konflikt med skolan, det är nog ingen överdrift att säga att de var snorjobbiga föräldrar som ställde oresonabla krav på skolan. När skolan fick en chans anmälde de föräldrarna till socialtjänsten som i sin tur omhändertog barnen på ospecificerade grunder. Grunder som så småningom befanns otillräckliga i kammarrätten. Det riktigt intressanta i fallet är egentligen att familjen inte är socialt utsatt på något sätt. De är snarare att betrakta som överklass eller åtminstone övre medelklass med stora ekonomiska och sociala resurser. Deras problem var snarare att de var annorlunda, något som man inte utan vidare kan vara i Sverige, åtminstone inte om man har barn.
Citera
2019-01-03, 15:57
  #120
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag har studerat det fallet lite så jag känner till det i grova drag. Det är faktiskt rätt intressant för vad det säger om svensk socialtjänst. Föräldrarna är som sagt lite udda (eller spritt språngande galna om man föredrar den vinklingen). Men barnen är det, så vitt jag har kunnat se, inget som helst fel på (en åsikt som även barnens juridiska ombud förde fram i kammarrätten, något som är väldigt ovanligt, juridiska ombud går så gott som alltid på socialtjänstens linje i LVU-mål). Det som hände var att familjen/föräldrarna hade en konflikt med skolan, det är nog ingen överdrift att säga att de var snorjobbiga föräldrar som ställde oresonabla krav på skolan. När skolan fick en chans anmälde de föräldrarna till socialtjänsten som i sin tur omhändertog barnen på ospecificerade grunder. Grunder som så småningom befanns otillräckliga i kammarrätten. Det riktigt intressanta i fallet är egentligen att familjen inte är socialt utsatt på något sätt. De är snarare att betrakta som överklass eller åtminstone övre medelklass med stora ekonomiska och sociala resurser. Deras problem var snarare att de var annorlunda, något som man inte utan vidare kan vara i Sverige, åtminstone inte om man har barn.

Intressant.

Citat:
Föräldrarna är som sagt lite udda (eller spritt språngande galna om man föredrar den vinklingen).



Men hade inte barnen alla möjliga diagnoser med fibromyalgi, ME, och alla möjliga somatiska åkommor som bara går att komma på? Så man kan förstå att socialen höjde på ögonbrynen. Det man googlar nu på mamman så verkar hon helt galen som du säger med allt man ska undvika. Inte åka kommunalt. Undvika typ all mat om man inte lagat den själv. Inget socker, mjöl, mjölk produkter i maten överhuvudtaget. Om ungarna sen inte klarade av kosten då de blivit omhändertagna, var väl för att de redan blivit hyperkänsliga för allt, isolerade i den hemmiljön de varit?
Så det kanske var lika bra för socialtjänsten att skicka dem tillbaka till föräldrarna?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback