2019-01-03, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Sluta gå som katten runt het gröt, skriv istället rakt ut vad det är du är ute efter.

Du är en av dem som vill ha O till ensam gärningsman och skyldig till allas död, varför inte skriva det rakt ut istället för att försöka linda in det i oändliga haranger, ditt budskap går fram ändå även om du försöker lägga dimridåer.

Varför skulle jag vilja ha OH till ensam gärningsman till allas död? Jag har inget intresse av det alls. Jag vill veta hur morden gick till, vem som faktiskt mördade barnen och hur den andra/e medverkade till att det kunde ske. Om det var HB som handgripligen dödade döttrarna så utgör hon en i en minoritet av gärningsmän enligt statistiken. Och så kan det naturligtvis mycket väl vara. Just därför skulle det, enligt min uppfattning, vara viktig information att få reda på om det var mamman som mördade barnen.

För tillfället finns ju inte särskilt mycket som talar för att HB skulle ha varit gärningsmannen, av det som vi fått veta. Luddiga uttalanden om "överens om beslutet" och "gemensamt bestämt" säger inte något överhuvudtaget om vem som konkret hade ihjäl barnen. Med statistiken i ryggen blir det då logiskt att som huvudhypotes tänka sig OH som den som konkret dödade sin familj. Han ströp/kvävde sannolikt HB, vilket i mina ögon faktiskt ökar sannolikheten för att han också dödade barnen.

Alternativet är ju att han dödade HB efter det att hon dödat barnen, en hypotes som också finns i tråden. Så kan det förstås ha gått till. Men eftersom polisen av någon anledning inte vill berätta i vilken ordning HB och barnen dog kommer man inte längre än till gissningar. En av de frågor som polisen tidigt sa sig vilja ha svar på var frågan om gärningsman så detta borde vara klarlagt.

Den som vill vara nöjd med det vi fått veta hittills och som tycker att det rätar ut alla frågetecken får gärna vara det och tycka det för mig. Jag tvingar ingen att läsa det jag lägger in i tråden. Om man inte klarar att läsa en artikel utan att anse sig vara utsatt för dimridåer så får man väl helt enkelt låta bli att läsa.
Citera
2019-01-03, 14:10
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Frågan om medgärningsmannaskap vid mordåtal är inte enkel. I Bjärredsfallet hade det helt uppenbart varit aktuellt, men hur domstolen skulle ha dömt de båda föräldrarna om en eller båda överlevt och åtalats, det kan vi faktiskt inte veta. Allt handlar om vad som konkret hände i villan, vem som gjorde vad, vad som går att utläsa ur de olika dokumenten, vad som framgått av de olika fynd som gjorts på brottsplatsen etc. Vi vet väldigt lite.

Hur OH och HB skulle dömts är därför en öppen fråga. Att polisen har uppfattningen att de båda två skulle ha åtalats för mord verkar ju klart. Däremot vet vi inte alls vad en åklagare skulle ha stämt för efter att ha gått igenom bevisningen. Vi vet inte heller hur domstolarna skulle värderat bevisningen.

Att en medgärningsman kan vara lika skyldig som gärningsmannen är helt klart. T.ex. så blev J Möller dömd till livstid för mord, trots att hon inte utförde mordet eller konkret hjälpte till med dödandet. Naturligtvis helt rätt i mina ögon.

Utifrån de fakta som polisen presenterat verkar det alltså helt klart att både OH och HB är medgärningsmän till mord. Att OH också tycks vara gärningsman i åtminstone ett fall (HB) verkar också sannolikt, även om polisen inte uttryckligen sagt detta. Men det handlar också om hur medgärningsmannaskapet tagit sig uttryck i praktiken. Dvs. vem som gjort vad. Jag och andra i tråden anser att just denna fråga är viktig att få klarhet i. Det har vi all rätt att tycka och framföra.

Hur mord på barn brukar gå till och vilka gärningsmännen vanligen är finns ju en hel del skrivet om, vilket också redovisats av andra i tråden. Om nu Bjärredsfallet är så exceptionellt att det avviker från allt som tidigare är känt kring filicid och familicid är det, enligt min uppfattning, särskilt viktigt att just detta redovisas öppet.

I Läkartidningen 2007-03-06, nummer 10 finns en artikel som har några år på nacken, men som är intressant läsning. Jag kan inte se att det som hittills kommit fram om Bjärredsfallet avviker på ett påfallande sätt från det som redovisas i artikeln. Så om Bjärredsfallet är så annorlunda än alla andra fall -- vad är det som avviker?

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=6232

Jag har också svårt att se hur de här morden väsentligt skiljer sig från andra familicid. Att självmordsbenägna föräldrar ibland får för sig att barnen måste dö också är inte unikt. Tillvägagångssättet verkar följa mallen (våld utan tillhygge). Barn med funktionshinder löper generellt större risk att utsättas för våld i hemmet.

Det ovanliga är väl då att det var planerat och att föräldrarna var överens. Inte direkt förmildrande omständigheter för övrigt, hur många ME-sjuka som än tar livet av sig. Två föräldrar av två möjliga har alltså tisslat och tasslat bakom barnens rygg i flera månader om att döda dem? Undrar hur det gick till. "Vi kväver dem den 6 januari, men nu till något viktigare, vem skall ärva rättigheterna till den där läroboken du skrev?"

Det är förbluffande att två personer skall ha varit så sjuka utan att omgivningen anat minsta oråd.
Citera
2019-01-03, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halivaggen
Du har skapat en dödskamp åt båda töser.

Första tjejen mördades utan droger, den andra med droger. Av praktiska skäl.

Barnena hade förlåtit. Mamma o pappa hade en anledning. Som bara dom känner till men tro mig, tjejerna hade förlåtit.

Det håller jag för osannolikt! De hade sörjt att förlora de föräldrar som för flickorna tvar var deras trygga hamn, men de hade inte förlåtit sina föräldrar för det de blev.
Citera
2019-01-03, 14:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag har också svårt att se hur de här morden väsentligt skiljer sig från andra familicid. Att självmordsbenägna föräldrar ibland får för sig att barnen måste dö också är inte unikt. Tillvägagångssättet verkar följa mallen (våld utan tillhygge). Barn med funktionshinder löper generellt större risk att utsättas för våld i hemmet.

Det ovanliga är väl då att det var planerat och att föräldrarna var överens. Inte direkt förmildrande omständigheter för övrigt, hur många ME-sjuka som än tar livet av sig. Två föräldrar av två möjliga har alltså tisslat och tasslat bakom barnens rygg i flera månader om att döda dem? Undrar hur det gick till. "Vi kväver dem den 6 januari, men nu till något viktigare, vem skall ärva rättigheterna till den där läroboken du skrev?"

Det är förbluffande att två personer skall ha varit så sjuka utan att omgivningen anat minsta oråd.
Ja, precis. Det är enigheten som är udda även om det inte är unikt.
Deprimerade och självmordsbenägna kan spela rollspel så det ser jag inte som särskilt förbluffande dock.
Att det sen sker strax innan skolstart sägs ha vissa mönster, har sett hösttermin diskuteras via FBI, så datumet kan ju vara spikat i nåt liknande och innan hösten har ju inte planerna tagit fart.
Att testamente sker i direkt närtid kan väl vara ett tecken på att det tog emot, de ska ju trots allt grundlura två vänner.
Senast redigerad av develi 2019-01-03 kl. 14:28.
Citera
2019-01-03, 14:42
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, precis. Det är enigheten som är udda även om det inte är unikt.
Deprimerade och självmordsbenägna kan spela rollspel så det ser jag inte som särskilt förbluffande dock.
Att det sen sker strax innan skolstart sägs ha vissa mönster, har sett hösttermin diskuteras via FBI, så datumet kan ju vara spikat i nåt liknande och innan hösten har ju inte planerna tagit fart.
Att testamente sker i direkt närtid kan väl vara ett tecken på att det tog emot, de ska ju trots allt grundlura två vänner.

Neb tidpunkten i sig sticker inte ut. Julhelgerna är ju som välbekant enormt påfrestande för dåliga relationer och personer som inte mår så bra.

Jag har funderat en del på varför de tyckte att det var viktigt att specificera att/hur länge de planerat det som hände. Kanske står det inte uttryckligen i brevet "vi kom överens den 17 september" utan snarare något i stil med "under hösten när situationen försämrades började vi båda uppleva situationen som hopplös".
Citera
2019-01-03, 14:42
Medlem
Citat:

Jag håller med. Man varför var O och H självmordsbenägna? Och det verkar så att O mådde redan dålig innan hösten 2017. Vad är det som gör att ens barns sjukdom gör en självmordsbenägen? På något sätt går jag utifrån att O kom ur balans när A blev sjuk och att detta pessimistiska och depressiva synsätt påverkade hur man såg på Ms hälsa.
Citera
2019-01-03, 14:56
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag håller med. Man varför var O och H självmordsbenägna? Och det verkar så att O mådde redan dålig innan hösten 2017. Vad är det som gör att ens barns sjukdom gör en självmordsbenägen? På något sätt går jag utifrån att O kom ur balans när A blev sjuk och att detta pessimistiska och depressiva synsätt påverkade hur man såg på Ms hälsa.

Jo komma ur balans kan ju ske. Det som förvånat mig i många år är med vilken styrka föräldrar kämpar när barnen blir sjuka. De slår på reservtank ett,två,tre - tretusentolv.
De ger aldrig upp att göra det bästa för stunden för barnet. Inte ens om prognosen är riktigt dålig.
Föräldrar gör nästan vadsom helst för sina barn.

Här var inte prognosen så dålig, här handlade om att låta tiden gå, läkningen ske och göra det bästa av situationen. Men ändå gav de upp!
De gav inte upp akut i plötslig övermäktig förtvivlan. Utan med redig kall planering, steg för steg skrevs testamente, författades gamla nätinlägg, skrevs avskedsbrev, förklaringsbrevet etc.

Varför kom de fram till denna slutsats?
Citera
2019-01-03, 15:10
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Jag vet att barnen fick hemundervisning pga kroniskt trötthetssyndrom. Om de hade ytterligare något vet jag inte.
Det syntes på Hanna att hon inte mådde bra för mer än ett år sedan. Oskar var synbart påverkad efter sommaren.
Jag känner inte till några varningstecken mer än att det var uppenbart att familjen mådde dåligt och syntes allt mindre ute. Sen var det en familj som inte gjorde mycket väsen av sig innan heller.

Enligt Stehlitz mådde H dåligt en tid före innan det märktes på O. Svårt att säja vem som satte igång den negativa spiralen. Stehlitz visste tidigt vad som stod i avskedsbrevet och hur det var utformat. Att läsa hennes gamla inlägg är intressant.
Citera
2019-01-03, 15:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Neb tidpunkten i sig sticker inte ut. Julhelgerna är ju som välbekant enormt påfrestande för dåliga relationer och personer som inte mår så bra.

Jag har funderat en del på varför de tyckte att det var viktigt att specificera att/hur länge de planerat det som hände. Kanske står det inte uttryckligen i brevet "vi kom överens den 17 september" utan snarare något i stil med "under hösten när situationen försämrades började vi båda uppleva situationen som hopplös".
Det jag läste från FBI hade inte med påfrestning högtid att göra - det kunde anas ett mönster att barn dödades innan terminstart höst. Antar således det har med ledighet att göra (semester, planerar) och att skolstart blir ett målinriktat datum. Ordagrant deadline...
Vet väl inte om det var viktigt att få fram just planeringstid - kan väl även anspela på att nåt sker just på hösten som föräldrarna nämner i brevet som förklaring till anhöriga?
Yngsta dotterns diagnos efter utredning? I mitten av augusti hade väl inte skolan fått läkarintyg än om jag inte minns fel.
Citera
2019-01-03, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det jag läste från FBI hade inte med påfrestning högtid att göra - det kunde anas ett mönster att barn dödades innan terminstart höst. Antar således det har med ledighet att göra (semester, planerar) och att skolstart blir ett målinriktat datum. Ordagrant deadline...
Vet väl inte om det var viktigt att få fram just planeringstid - kan väl även anspela på att nåt sker just på hösten som föräldrarna nämner i brevet som förklaring till anhöriga?
Yngsta dotterns diagnos efter utredning? I mitten av augusti hade väl inte skolan fått läkarintyg än om jag inte minns fel.

Den yngsta flickans läkarintyg kom "i samband med" att hemundervisningen för även henne bestämdes. Sa rektorn.
Citera
2019-01-03, 15:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Den yngsta flickans läkarintyg kom "i samband med" att hemundervisningen för även henne bestämdes. Sa rektorn.
.
Citat:
Vid ett nytt möte i mitten av augusti hade ännu inget läkarintyg visats upp, men enligt föräldrarna pågick en utredning.
Ett sådant kom senare.

– Jag fick ett intyg innan beslutet, säger skolans rektor Margareta Strand Karlsson.
https://www.expressen.se/kvallsposten/varningssignalerna-fran-familjen-innan-morden/
Citera
2019-01-03, 16:15
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Varför skulle jag vilja ha OH till ensam gärningsman till allas död? Jag har inget intresse av det alls. Jag vill veta hur morden gick till, vem som faktiskt mördade barnen och hur den andra/e medverkade till att det kunde ske. Om det var HB som handgripligen dödade döttrarna så utgör hon en i en minoritet av gärningsmän enligt statistiken. Och så kan det naturligtvis mycket väl vara. Just därför skulle det, enligt min uppfattning, vara viktig information att få reda på om det var mamman som mördade barnen.

För tillfället finns ju inte särskilt mycket som talar för att HB skulle ha varit gärningsmannen, av det som vi fått veta. Luddiga uttalanden om "överens om beslutet" och "gemensamt bestämt" säger inte något överhuvudtaget om vem som konkret hade ihjäl barnen. Med statistiken i ryggen blir det då logiskt att som huvudhypotes tänka sig OH som den som konkret dödade sin familj. Han ströp/kvävde sannolikt HB, vilket i mina ögon faktiskt ökar sannolikheten för att han också dödade barnen.

Alternativet är ju att han dödade HB efter det att hon dödat barnen, en hypotes som också finns i tråden. Så kan det förstås ha gått till. Men eftersom polisen av någon anledning inte vill berätta i vilken ordning HB och barnen dog kommer man inte längre än till gissningar. En av de frågor som polisen tidigt sa sig vilja ha svar på var frågan om gärningsman så detta borde vara klarlagt.

Den som vill vara nöjd med det vi fått veta hittills och som tycker att det rätar ut alla frågetecken får gärna vara det och tycka det för mig. Jag tvingar ingen att läsa det jag lägger in i tråden. Om man inte klarar att läsa en artikel utan att anse sig vara utsatt för dimridåer så får man väl helt enkelt låta bli att läsa.

Goddag yxskaft.

Det tog inte många meningar innan du cged in på vem som enligt dig varit den aktiva parten i fallet, riktigt beundransvärt måste jag säga.

Snälla du, ditt intresse för vem som dödade vem är så genomskinligt, säg det rakt ut i stället.

Polisen stod alltså och ljög samtliga journalister rakt upp i ansiktet när de sa att gärningen var gemensam likaså beslutet att det skulle göras.

Inte med ett ord nämnde de att O var ensam gärningsman, fy satan vilken korrumperad poliskår vi tydligen har, frågan är då hur och varför de låtit sig korrumperas till favör för O.
Senast redigerad av Reimer 2019-01-03 kl. 16:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in