2019-01-03, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/svaren-om-barnens-dod-ska-inte-hallas-hemliga-/

Tack Rumbledoll! Här är länken. Bra att Expressen också vill att utredningen kommer samhället till nytta. Hemligstämplad, varför då?

Ja, tack för den texten Rumbledoll! Vad är det de döljer?

Nu när vi fått veta vilket vedervärdigt tillvägagångssätt som användes vid morden blir jag också återigen benägen att undra om någon av de båda kanske har mördat tidigare? Det är så aggressivt. Jag kan inte släppa tankarna på ett mystiskt försvinnande; universitetsanställd it-kunnig 42-årig man som försvann spårlöst från sin arbetsplats vid LU i aug 2015. Det fanns slående utseendemässiga likheter med O, som flera noterade när vi skrev om det förra gången. Datorer var rensade. Var det inte förresten ungefär vid samma tid som A började bli sjuk, för 3 år sen? Kanske är det långsökt. Men jag har genom läsandet av tråden känt mig tveksam till att enbart ME skulle kunna förklara den så drastiska sortin. Det kanske fanns något mer. Skam. Något som absolut inte fick bli känt.
Länk till tråden om försvinnandet:
(FB) 42-årig man försvunnen 17/8 2015, Lund
Citera
2019-01-03, 04:10
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffeinvitamin

Nu när vi fått veta vilket vedervärdigt tillvägagångssätt som användes vid morden blir jag också återigen benägen att undra om

Jisses 5 inlägg och alla konspiratoriska.
Menar du att polisen missat att O försvann 2015?
Citera
2019-01-03, 04:18
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Finns ingen att åtala görs en FU och förundersökningssekretess gäller. När den är genomförd och sammanställd är fallet polisiärt utrett och den arkiveras. Hemligstämplad.

Utan åtal, ingen rättegång, ingen offentlig FUP.

Du och din vän på Expressen kanske tillsammans kan studera lagen.
Så slipper ni bli så frustrerade, nästa gång det händer.

Hihi. Ja man kan tolka det som att journalisten menar att man ska smaska i sig oväsentliga detaljer som olaga integritetsintrång vilket är fel. Det handlar om förebyggande så man ska se signalerna innan sånt här sker. Dock fanns ju inte det.
Citera
2019-01-03, 04:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffeinvitamin

Nu när vi fått veta vilket vedervärdigt tillvägagångssätt som användes vid morden blir jag också återigen benägen att undra om någon av de båda kanske har mördat tidigare? Det är så aggressivt. Jag kan inte släppa tankarna på ett mystiskt försvinnande; universitetsanställd it-kunnig 42-årig man som försvann spårlöst från sin arbetsplats vid LU i aug 2015. Det fanns slående utseendemässiga likheter med O, som flera noterade när vi skrev om det förra gången. Datorer var rensade. Var det inte förresten ungefär vid samma tid som A började bli sjuk, för 3 år sen? Kanske är det långsökt. Men jag har genom läsandet av tråden känt mig tveksam till att enbart ME skulle kunna förklara den så drastiska sortin. Det kanske fanns något mer. Skam. Något som absolut inte fick bli känt.
Länk till tråden om försvinnandet:
(FB) 42-årig man försvunnen 17/8 2015, Lund
Hahahaha, så genomskinligt. Som på beställning kom det ett gammalt mord, att polisen döljer nåt via att inte leverera nån FUP. Likheten med O. Incest ska väl sammanfalla med rensade datorer och skam. Tror du en släng av psykopati fanns med?

Man kan inte göra annat än skratta åt alla tarvliga försök.
Senast redigerad av develi 2019-01-03 kl. 04:26.
Citera
2019-01-03, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Då dumförklarar du henne.

Faktiskt inte alls. Jag beskriver en kvinna som lidit länge av psykisk misshandel.
Citera
2019-01-03, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
".

NFC är f.ö. en del av Polismyndigheten, därför är "vi" från SS helt ok.

Ja, men handstilsexperterna sitter väl Linköping? Iofs tror jag inte längre att det är viktigt med äktheten. Intressant dock att veta vilka som gjort analysen
Citera
2019-01-03, 09:38
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
/..../
Fast, nu är jag inte intresserad av äktheten utan säker på att Hanna kan ha skrivit på mycket utan att själv veta syftet.
Javisst, så kan det vara; att bläcket på pappret kom dit innan de skrev under med sina namnteckningar betyder inte att HB inte kan ha blivit lurad; testamentet täcks över vid underskrift hos vittnen och det förutsätter i så fall att O var den som ombesörjde den biten. I praktiken är det fullt möjligt att byta ut ett ursprungligt testamente mot ett med annat innehåll i den övre delen medan den undre, c:a 1/3 är synlig för samtliga.
Avskedsbrevet innehöll minst två A4 - hur löd texten på det sista bladet, alldeles ovan underskrifterna?

Så vitt vi vet fanns inget handskrivet brev från vare sig O lr H, enbart två st underskrifter. Eftersom det är omöjligt att avgöra vem som satt vid datorn, så öppnas en given väg för frågeställningar och div hypoteser.
Bevis i form av sms och innehåll i dator sades inget om på PK, enbart att den "styrker" övrig bevisning.

Visste tvärtom H syftet med testamente och avskedsbrev, så tror jag på en Folie à deux med H som den passiva parten.
Då bl a förklaringsbrev och viss info på datorn (digitala utskick till O´s arbetskamrater?) stödjer tesen om planering, men frånvaron av substanser och brutala metoder mera lutar mot inslag av impulsivitet, så går det att ifrågasätta och spekulera i ifall H i sista stund kan ha besinnat sig och ångrat allihopa.
Citera
2019-01-03, 11:00
Medlem
Frågan om medgärningsmannaskap vid mordåtal är inte enkel. I Bjärredsfallet hade det helt uppenbart varit aktuellt, men hur domstolen skulle ha dömt de båda föräldrarna om en eller båda överlevt och åtalats, det kan vi faktiskt inte veta. Allt handlar om vad som konkret hände i villan, vem som gjorde vad, vad som går att utläsa ur de olika dokumenten, vad som framgått av de olika fynd som gjorts på brottsplatsen etc. Vi vet väldigt lite.

Hur OH och HB skulle dömts är därför en öppen fråga. Att polisen har uppfattningen att de båda två skulle ha åtalats för mord verkar ju klart. Däremot vet vi inte alls vad en åklagare skulle ha stämt för efter att ha gått igenom bevisningen. Vi vet inte heller hur domstolarna skulle värderat bevisningen.

Att en medgärningsman kan vara lika skyldig som gärningsmannen är helt klart. T.ex. så blev J Möller dömd till livstid för mord, trots att hon inte utförde mordet eller konkret hjälpte till med dödandet. Naturligtvis helt rätt i mina ögon.

Utifrån de fakta som polisen presenterat verkar det alltså helt klart att både OH och HB är medgärningsmän till mord. Att OH också tycks vara gärningsman i åtminstone ett fall (HB) verkar också sannolikt, även om polisen inte uttryckligen sagt detta. Men det handlar också om hur medgärningsmannaskapet tagit sig uttryck i praktiken. Dvs. vem som gjort vad. Jag och andra i tråden anser att just denna fråga är viktig att få klarhet i. Det har vi all rätt att tycka och framföra.

Hur mord på barn brukar gå till och vilka gärningsmännen vanligen är finns ju en hel del skrivet om, vilket också redovisats av andra i tråden. Om nu Bjärredsfallet är så exceptionellt att det avviker från allt som tidigare är känt kring filicid och familicid är det, enligt min uppfattning, särskilt viktigt att just detta redovisas öppet.

I Läkartidningen 2007-03-06, nummer 10 finns en artikel som har några år på nacken, men som är intressant läsning. Jag kan inte se att det som hittills kommit fram om Bjärredsfallet avviker på ett påfallande sätt från det som redovisas i artikeln. Så om Bjärredsfallet är så annorlunda än alla andra fall -- vad är det som avviker?

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=6232

Citat:
I Sverige var gärningsmannen nästan uteslutande en av barnets föräldrar (88 procent) eller i något fall båda. Ju yngre barnen var, desto vanligare var det att modern var förövaren, men vid mord på barn i åldrarna 7–14 var förövaren i 85 procent av fallen en man. Brottsplatsen var vanligen hemmiljön, och det dödliga våldet mot barnen skedde vanligtvis utan vapen. Medan mord på förskolebarn och yngre skolbarn nästan uteslutande sker i hemmiljön, sker en mindre del av morden på tonåringarna även utanför hemmen. Strypning eller kvävning dominerade, men även dränkning och förgiftning förekom.

...

Alkoholpåverkan vid brottet eller alkoholmissbruk hos gärningsmannen var inte vanligt, och detta är känt även från internationella undersökningar [9]. I två tredjedelar av fallen förekom samtidigt självmord eller självmordsförsök hos förövaren. Vanligen var det barnets far som bestämt sig för att ta livet av hela familjen inklusive sig själv alternativt en psykiskt sjuk kvinna som först dödat barnet och sedan sig själv [8]. Att så kallat utvidgat självmord är den vanligaste orsaken till mord på barn i Sverige har varit känt sedan länge [10].

...

Kvinnor som står i beroendeförhållande till våldsamma män klarar inte alltid av att skydda vare sig barnen eller sig själva och kan också mot sin vilja tvingas till delaktighet i barnamord. Detta kan ha varit fallet vid mordet på »Bobby« men tycks inte med säkerhet ha kunnat fastställas.
Citera
2019-01-03, 11:18
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Frågan om medgärningsmannaskap vid mordåtal är inte enkel. I Bjärredsfallet hade det helt uppenbart varit aktuellt, men hur domstolen skulle ha dömt de båda föräldrarna om en eller båda överlevt och åtalats, det kan vi faktiskt inte veta. Allt handlar om vad som konkret hände i villan, vem som gjorde vad, vad som går att utläsa ur de olika dokumenten, vad som framgått av de olika fynd som gjorts på brottsplatsen etc. Vi vet väldigt lite.

Hur OH och HB skulle dömts är därför en öppen fråga. Att polisen har uppfattningen att de båda två skulle ha åtalats för mord verkar ju klart. Däremot vet vi inte alls vad en åklagare skulle ha stämt för efter att ha gått igenom bevisningen. Vi vet inte heller hur domstolarna skulle värderat bevisningen.

Att en medgärningsman kan vara lika skyldig som gärningsmannen är helt klart. T.ex. så blev J Möller dömd till livstid för mord, trots att hon inte utförde mordet eller konkret hjälpte till med dödandet. Naturligtvis helt rätt i mina ögon.

Utifrån de fakta som polisen presenterat verkar det alltså helt klart att både OH och HB är medgärningsmän till mord. Att OH också tycks vara gärningsman i åtminstone ett fall (HB) verkar också sannolikt, även om polisen inte uttryckligen sagt detta. Men det handlar också om hur medgärningsmannaskapet tagit sig uttryck i praktiken. Dvs. vem som gjort vad. Jag och andra i tråden anser att just denna fråga är viktig att få klarhet i. Det har vi all rätt att tycka och framföra.

Hur mord på barn brukar gå till och vilka gärningsmännen vanligen är finns ju en hel del skrivet om, vilket också redovisats av andra i tråden. Om nu Bjärredsfallet är så exceptionellt att det avviker från allt som tidigare är känt kring filicid och familicid är det, enligt min uppfattning, särskilt viktigt att just detta redovisas öppet.

I Läkartidningen 2007-03-06, nummer 10 finns en artikel som har några år på nacken, men som är intressant läsning. Jag kan inte se att det som hittills kommit fram om Bjärredsfallet avviker på ett påfallande sätt från det som redovisas i artikeln. Så om Bjärredsfallet är så annorlunda än alla andra fall -- vad är det som avviker?

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=6232

Sluta gå som katten runt het gröt, skriv istället rakt ut vad det är du är ute efter.

Du är en av dem som vill ha O till ensam gärningsman och skyldig till allas död, varför inte skriva det rakt ut istället för att försöka linda in det i oändliga haranger, ditt budskap går fram ändå även om du försöker lägga dimridåer.
Citera
2019-01-03, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Andemeningen är tydligen allt från att tänka på vad som skrivs, sluta spekulera, lägga ner skrivandet till att respektera det som hänt.

Gärningen omnämns som att "tippa över", att livet "ställts på sin spets".
Ett mycket enkelt slut i en tight familj till och med.

...sen kommer en liten hint om att en av döttrarna ju faktiskt önskat dö.

Gärningen ska beskrivas för vad den är.
Det är förundersökning Mord på två barn varav enda skillnaden att det inte väcks åtal är att de två mördarna tog livet av sig.
De kan inte ställas till ansvar men är inte utan skuld.
Fu visar att de, via s.k medgärningsmannaskap, har mördat sina döttrar i samförstånd.

Det är inte ett mycket enkelt slut.
Två föräldrar har fullständigt brustit i sitt ansvar gällande föräldraskap som ska innebära att skapa tillit, trygghet, stödja hjälpa.
Ur föräldrabalken samt barnkonventionen:
Utöver detta behöver knappast fördjupas att varken eutanasi och mord är tillåtet och regleras i BrB.

Att ens nämna att en dotter gett uttryck för att vilja dö är fullständigt absurt.
Är det nån som inbillar sig att det är en förmildrande omständighet vid mord då det återkommer i tråden?
Mördaren eller advokaten om offret:
- Ja men... hon ville ju dö?

För det första är det ett påstående utan substans.
För det andra är det ett uttryck som ett barn, utan speciella betänkligheter, kan säga.
För det tredje kan ett sådant uttryck snarare vara ett tecken på problem inom familjen än livsleda - ett rop på hjälp. Barn är nämligen oerhört lojala mot föräldrar och talar inte klarspråk.
Det kan även vara ett sätt att försöka närma sig en depressiv eller självmordsbenägen förälder, att alliera sig.
Det kan sonika vara: Se mig. Du kanske hör men du lyssnar inte; att ta till kraftuttryck.

Det kan även handla om att en förälder försöker självrättfärdiga ett kommande mord, legalisera handlingen.

Men som sagt. Påståendet om dottern saknar substans och barnen visste ingenting om planerna enligt polis.

Syvende och sist.
Det finns inga förmildrande omständigheter vid dessa mord på två stackars barn. Det var under brutala omständigheter, det var ett svek.
Föräldrarna brast på vartenda område mot sina barn som var i beroendeställning.
De var helt försvarslösa, i skyddslös ställning i mer juridisk terminologi.
De mördade sina barn i sitt eget hem, i sina sängar, där de förväntas vara trygga och snarare försvaras mot ondska, våld och död när de somnar.

ME är inte orsaken till deras död.
De två föräldrar är orsaken varav ME motiverade dem att utföra sin sjuka handling.De ansåg att de inte fick nån livskvalitet pga döttrarnas sjukdom, att livet var inte värt att leva.
De skriver nämligen inte bara om döttrarna i brevet utan även om sig själva.
Det är inte altruism - det är egoism att mörda sina barn, att inbilla sig att ha rätten att bestämma över andras liv.

Det är såna som er som motiverar mig att fortsätta skriva. För barnens skull, vars röster har kvävts av sin mamma och pappa.

Stort tack för ditt inlägg!

Människans nyfikna natur kan tillfullo kännas igen i många, många inlägg som endast fokuserar på föräldrarna.

Offer i livet efter brott vittnar ofta om att de kastats upp på läktaren och att allt för mycket ljus hamnar på gärningspersonen.

Kalla det dravel, ett uttryck som använts i denna tråd vid något tillfälle, men all min empati och alla mina tankar kretsar kring att jag önskar så att A och M hade blivit sedda i livet, men nu är det för sent och nästan ingen diskussion förekommer om offren.

Livet går vidare som om detta aldrig hänt, att barnen aldrig funnits och en av mördarna hyllas fortsatt av närmaste anhöriga. Det går inte att förstå!
Citera
2019-01-03, 12:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Stort tack för ditt inlägg!

Människans nyfikna natur kan tillfullo kännas igen i många, många inlägg som endast fokuserar på föräldrarna.

Offer i livet efter brott vittnar ofta om att de kastats upp på läktaren och att allt för mycket ljus hamnar på gärningspersonen.

Kalla det dravel, ett uttryck som använts i denna tråd vid något tillfälle, men all min empati och alla mina tankar kretsar kring att jag önskar så att A och M hade blivit sedda i livet, men nu är det för sent och nästan ingen diskussion förekommer om offren.

Livet går vidare som om detta aldrig hänt, att barnen aldrig funnits och en av mördarna hyllas fortsatt av närmaste anhöriga. Det går inte att förstå!
Jag antar man försöker skydda barnen, men samtidigt riskerar det bli som om de inte fanns. Därför gillar jag barnvaktens mkt fina inlägg till dem, väl avvägda ord om deras fina personligheter. Det genomsyras av ett varför men hon lägger ingen skuld, bara sorg över hur eländigt det är.
Det är imponerande när nån är så ung skriver så balanserat.
Att tvärtom, som vissa i denna tråd, gör omskrivningar för ett mord är absurt. Jag finner det lika absurt om man kretsar kring ME där barnen riskerar bli slagträ i en debatt.

I skolan målade barnen teckningar i minnesrummet - en hel vägg var fylld. Rektorn uttalade sig lite kort; att de var söta och glada tjejer. Media hade väl också kunnat vinkla in lite mer på barnperspektivet utan att för den skull lämna ut dem. Jag tyckte det mesta handlade om föräldrarna och sjukdom.
Det är hur som helst riktigt tragiskt det som skett.
Citera
2019-01-03, 12:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Sluta gå som katten runt het gröt, skriv istället rakt ut vad det är du är ute efter.

Du är en av dem som vill ha O till ensam gärningsman och skyldig till allas död, varför inte skriva det rakt ut istället för att försöka linda in det i oändliga haranger, ditt budskap går fram ändå även om du försöker lägga dimridåer.
Kan inte annat se än att man inte accepterar pressträffen, vad den ledde till för resultat.
Grundat i nån mischmasch av nyfikenhet och ett behov att älta att O mördade sin fru, för-det-är-typ-troligt.
Jag har i sak inte nåt större problem om en part diskuteras som mördare, är mer aktiv or what ever - jag har svårt för det extremt konspiratoriska på lös grund, syndabocksjakten förvånar; mer övergripande frågor kring fenomenet familicide är av sekundär art.

Vänder man på steken kan man ju undra varför H ska indirekt försvaras som mördare då det är överfokus på O?
Det är nämligen resultatet det leder till likaväl - hon blir mindre skyldig.

Polis skulle väl ha sagt nåt helt annat än att förundersökningen de facto kommit fram till att båda är formellt misstänkta för mord på sina döttrar; typ medgärningsmannaskap.
Sen så kommer det per automatik ett slags försvarstal "vi har minsann rätt att spekulera", "ni försöker tysta ner debatten" då åsikterna inte omhuldas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in