2019-01-03, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Nu kom sista droppen.
Vapiano som stor kedja slutade ta kontanter plötsligt i stockholm.
Man förstår att parasitbankerna troligtvis har som hemligt krav till nya låntagare som öppnar barer matställen att favorisera kort och ta bort kontanthantering.
Redan detta är äckligt och förbjudet men hur ska vi stoppa parasiterna på bankerna och visa att sko sig på kortdragningsavgifter som vi betalar iform av högre priser i hyllan och mindre arbetstillfällen i sverige.
De tar redan avgifter för allt de kan och vi som medborgare betalar.

Att vapiano som stort företag också slutar ta kontanter är helt sjukt.
man skulle kunna gissa att de fått ett bättre kortavtal eller liknande som tack.

Hur ska vi kunna väcka den sovande svensken som inte fattar nånting och låter sig knullas om och om igen?

Om de skulle provat nåt liknande i andra länder skulle de gått i konkurs eller fått minimala intäkter.
Jag klagade högljutt och hoppas att det finns fler så att de förstår att de förlorar kunder men svensken slumrar oftast till och drar fram kortet istället då man inte fattar vad det leder till.
Orka bry sig. Kass mat till fantasipriser. Slutade äta där efter första och enda besöket. Jag vet att det är ”inne” att äta dålig mat på ”utländska” kedjor men man blir klart gladare av att skita i den trenden. Hitta något bättre och mer prisvärt ställe.
Citera
2019-01-03, 10:23
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rzomg
Alla som använder kort är efterblivna. Cash och crypto är livet.
Varje gång det är strömavbrott går jag till butiker å skrattar åt fåren sen betalar jag som folk alltid gjort.

Blir det ofta strömavbrott där du bor eller?
Bor du i Kazakstan?
Citera
2019-01-03, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rzomg
Alla som använder kort är efterblivna. Cash och crypto är livet.
Varje gång det är strömavbrott går jag till butiker å skrattar åt fåren sen betalar jag som folk alltid gjort.
Är det någon dröm du runkar ofta till? Du är medveten om att kassorna går på ström också, så butiken kan inte ta emot kontanter vid strömavbrott.
Citera
2019-01-03, 12:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StenigaStenen
Är det någon dröm du runkar ofta till? Du är medveten om att kassorna går på ström också, så butiken kan inte ta emot kontanter vid strömavbrott.

Då kan butiken ta emot kontanter vid sidan av, lämna växel och skriva kvitto med penna.
Citera
2019-01-03, 12:13
Medlem
biljons avatar
Idag rapporteras det att kortbädregerier är det absolut vanligaste brottet.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7124593
Citera
2019-01-03, 12:48
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Vapiano är ett sjunkande skepp som det är; maten är ofta dåligt gjord trots att det bara är pasta, det är alldeles för dyrt, personalen består av migranter eller svenska tonåringar som säger upp sig efter ett par månader, baren är den långsammaste jag varit med om (drink tar oftast 5-10 min att göra då bartendern måste kolla receptet varje gång), restaurangerna är ostädade (man hittar gamla matfläckar på borden och tuggummi fastklistrat på undersidan av bordsskivan, och flugor är inte ovanligt), och sista men inte minst har restaurangerna den typiska matoslukten inprägnerat i väggarna (det är en hemsk lukt som blandat med alla småbarnsblöjor som springer omkring på restaurang gör att du vill kasta upp).

Vapiano gick i stor förlust förra året https://www.expressen.se/dinapengar/vapiano-vinstvarnar-stora-forluster-for-svenska-krogarna/ .

Systemet är också enkelt att lura, enda anledning att man går dit är för att det är gratis, men knappt då vill man vistas i deras lokaler och bland deras hjärndöda personal. Den enda rimliga Vapiano är den på sturegatan i Stockholm.

Så varför bry sig, de är snart bara en parentes i svensk restauranghistoria.
Citera
2019-01-03, 12:50
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Idag rapporteras det att kortbädregerier är det absolut vanligaste brottet.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7124593

Mängden av pengar som stjäls överstiger sannolikt med råge alla tidigare bankrån. Det här är en forskningsstudie som jag skulle vilja se i alla fall. Politikerna som vill ha ett kontantfritt samhälle not so much.

Transaktionsavgifterna som slutkonsumenten alltid tvingas att betala är att betrakta som en ny form av moms som bara kommer bankirerna till godo. Transaktionsavgifterna är skattefria.
Senast redigerad av RadioDDR1 2019-01-03 kl. 12:54.
Citera
2019-01-03, 16:08
Medlem
Bucketshops avatar
Trådar sammanfogade

/Mod
Citera
2019-01-04, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
VARENDA BANK.

Det räcker inte att de tar årsavgift för korten nej nej här ska svensson knullas på varje köp.

Den stora vinsten gör banken och visa,mastercard som tar våra pengar utomlands när nöt som dig använder kortet till att betala med i butik då de tar kortdragningsavgift från butiken(kreditkort ännu större avgift) som bara höjer priset alternativt småbutiker som ligger dåligt till får lägga ner då de bara säljer tobak,frimärken,mjölk, och andra värdelösa varor som har nästintill 0 i vinst och idioter vill betala dessa varor med kort.

Dessa arbetslösa näringsidkare plus andra som jobbade med kontanter och infrastrukturen kring detta plus före detta bankkontorsanställda osv betalar vi en gång till genom fler arbetslösa=högre skatt.

I danmark tar tillohmed stormarknaden kortavgift direkt av dig som kund när du betalar med svenskt bankkort.
Detta är mycket hederligare än att höja priset på varorna.
Den som vill använda kort som de har som extra service får också betala kortavgift då skulle det inte störa mig när kunden själv väljer.

Det roliga är att svensson inte skulle acceptera om bankmannen står bredvid med en mössa där du ska lägga i 2kr extra när du köper korv av korvgubben men om korvgubben höjer priset för att kompensera sig för kortavgiften då är det plötsligt helt lugnt.

Svensk logik

Väldigt intressant dp jag arbetat inom svensk bankverksamhet i 3 år, har arbetat inom en en av de 3 storbankerna i Sverige och inom min vetskap tar ingen av dessa ut någon avgift gällande kortköp, däremot tar de ut en avgift för att inneha ett kort under 1 år.

Så var vänlig att förklara ditt påstående så du slipper se ut som den idiot du är...
Citera
2019-01-04, 01:33
Medlem
Unizeros avatar
Sedan jag blev 18 år så har jag använt mig av Mastercard vid kortköp. Det är bara när jag är utomlands eller om jag råkar ha kontanter i plånboken som dessa används.

Det spelar ingen roll om det är små eller stora köp. Kortet plockas alltid fram när det är dags för betalning.

Får alltid en olustig känsla när jag går omkring med mycket kontanter. Det är ju egentligen en absurt liten chans att man skulle bli rånad eller att man skulle tappa bort stora belopp. Men tanken finns alltid där.
Citera
2019-01-04, 02:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av devis
Väldigt intressant dp jag arbetat inom svensk bankverksamhet i 3 år, har arbetat inom en en av de 3 storbankerna i Sverige och inom min vetskap tar ingen av dessa ut någon avgift gällande kortköp, däremot tar de ut en avgift för att inneha ett kort under 1 år.

Så var vänlig att förklara ditt påstående så du slipper se ut som den idiot du är...

Trollar du eller är du efter på nåt sätt????

Antingen ljuger du grovt att du har jobbat på bank eller så fick du jobbet pga kontakter inte pga kompetens.

Om du verkligen skulle ha jobbat i en bank så skulle du vetat att alla banker som har inlösenverksamhet(se laglig maffiaverksamhet tillexempel seb,nordea,swedbank) har billiga kinesisktillverkade kortterminaler som dom hyr ut dyrt till butikerna själva eller i samarbete med termianalföretag och sen tar kortavgifter på varje köp som vi betalar iform av mindre anställda i banksektor,väktarverksamhet,tillverkningsindustri för infrastrukturen fler nedlagda småbutiker och mycket mer genom högre skatt.
vi betalar även högre hyllpriser pga detta.
Det är sjukt att banken tar ut en kortavgift på varje köp för en tjänst som gör att banken sparar svensk personal och pengar.
Banken nöjer sig alltså inte med att ta årsavgift utan tar alltså betalt en gång till genom att slippa göra en banks jobb.

Jag förklarade redan detta innan så ta och läs en gång till så slipper du komma ut med på forumet att du verkligen är korkad.
Senast redigerad av Blatteman 2019-01-04 kl. 02:21.
Citera
2019-01-04, 03:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Unizero
Får alltid en olustig känsla när jag går omkring med mycket kontanter. Det är ju egentligen en absurt liten chans att man skulle bli rånad eller att man skulle tappa bort stora belopp. Men tanken finns alltid där.

Det är alltid otrygghet som exempelvis politikerkåren drar nytta av. Gärna kris. Det är ännu bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in