2019-01-03, 05:11
Medlem
BenDaviss avatar
I princip alla fläshiga burgarställen som Phils burger, Bastard Burger etc. är kontantfria. Även ofläshiga burgarställen som Max på Vasagatan vägrar ta emot kontanter.

Mer än varannan restaurang inne i stan är också kontantfria. Och på tal om stan, Urban Deli blev kontantfria för någon månad sedan. En matbutik som vägrar kontanter.

Flera nattklubbar har också vägrat kontanter ett tag nu, och fler blir det varje dag. Under bron och Nobelberget är de enda jag kommer på på rak arm, men vet att jag varit på flera ställen som nekat cash.

Däremot har jag inte stött på fenomenet ännu i klädbutiker eller andra galleriaaffärer. Det går väl så dåligt för dem med internethandeln som konkurrent att de inte har råd att tacka nej till pengar.

Vapiano är bara en liten droppe i havet.
Citera
2019-01-03, 05:29
Medlem
Sunimods avatar
Är man så paranoid att man inte vågar betala med kort så ska man nog inte ens äta ute. Tänk om de stoppar i något skumt i maten, du blir säkert filmad på matstället av deras kameror o.s.v.

I ett kontantlöst samhälle försvåras all svarthandel och företagen tvingas skatta för sina affärer och inte som nu där det myglas en hel del.
Citera
2019-01-03, 06:13
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Är man så paranoid att man inte vågar betala med kort så ska man nog inte ens äta ute. Tänk om de stoppar i något skumt i maten, du blir säkert filmad på matstället av deras kameror o.s.v.

I ett kontantlöst samhälle försvåras all svarthandel och företagen tvingas skatta för sina affärer och inte som nu där det myglas en hel del.

Ser det verkligen inte som paranoia att vara oerhört skeptisk mot ett kontantlöst samhälle. Verkligen allt du gör, allt du köper kommer de att känna till. Det blir också oerhört enkelt att straffa de som tycker olika. Någon som kritiserar de styrande, som exempel, kan enkelt frysas ute genom att ditt kort nekas. De kan alltså ta alla dina pengar ifrån dig utan att egentligen göra något. De ändrar bara en 1:a till en 0:a i databasen och .. hej då, betalningsmöjlighet.

Att detta ens går.. är skrämmande. Bara för att vi just nu.. har ett hyggligt styre, innebär inte att vi alltid kommer att ha det, eller hur? Redan idag är opinionen hård mot de som publikt kritiserar migrationspolitiken, speciallt om de uttrycker sig klumpigt, som exempel. Med detta sätt skulle de enkelt kunna tysta all opposition. Säg rätt saker, annars vet du vad som händer..

EDIT : har ju skett redan för flera år sen i åtminstone en rättegång i Sverige att de tog ut hur mycket alkohol mannen hade köpt under x månader och använde detta i ett försök att smutskasta hans karaktär.

Ditt privatliv är inte längre privat. Det finns saker man nog inte ens vill ska finnas med i någon databas, som porr, sexleksaker eller varför inte ammunition? Gud vad mystiskt, nu har han köpt 500 kulor igen.. vad pysslar den killen med egentligen??
Senast redigerad av morrhugg 2019-01-03 kl. 06:16.
Citera
2019-01-03, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Du minns fel, det går att förhandla bort om kunden upplyses att det är kontantfritt.
Vid ingång eller kassa.

Då vet jag. Då var det nog därför det fungerade, dom informerade mig inte före i efterhand så att säga.
Citera
2019-01-03, 07:10
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
I övrigt är det olagligt att inte acceptera kontanter.

Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Det är lag på att ta kontanter vill jag minnas.

Det har aldrig funnits någon sådan lag i Sverige.

Det finns ett beslut på att patientavgifter skall kunna betalas kontant, I övrigt är det helt okej att vägra kontanter. https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2013/12/04/fel-neka-kontantbetalning/
Citera
2019-01-03, 09:22
Medlem
1Partys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evry
Jag tycker det är riktigt bra, kontanter är uråldrigt och kommer förr eller senare försvinna. Har inte använt kontanter på säkert 4 år.

Varför går du runt med kontanter?

Hur ska en människa som bor svart i Sverige, kunna köpa mat om man slopar kontanter?
Citera
2019-01-03, 09:41
Medlem
Använder nästan aldrig kontanter längre, men tycker det är förjävligt med ställen som inte accepterar kontanter, och att det borde vara lag på att acceptera kontanter i fysiska butiker/restauranger/banker etc.
Dock extremt mycket mer okej att en restaurangkedja 2019 slutar ta kontanter när det i alla fall finns konkurenter till amerikanska visa och mastercard i form av swish. Den stora skandalen var många år sedan när de flesta banker slutade hantera kontanter, och då fanns det inte ens konkurenter till visa och mastercard. Är säkert 10 år sedan nu och är fan fortfarande förbannad över det.
Citera
2019-01-03, 09:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Är man så paranoid att man inte vågar betala med kort så ska man nog inte ens äta ute.

Det gör jag knappt någonsin längre heller. Systemet som du omhuldar kan dra åt helvete!
Citera
2019-01-03, 09:47
Medlem
RadioDDR1s avatar
Mänskligheten kommer att lära sig hur viktigt det är med kontanta betalmedel. Tyvärr kommer så att ske när katastrofen redan inträffat, inte före. Det kommer att ske i samband med en naturkatastrof, ekonomisk kris eller i samband med ett krigsutbrott.
Citera
2019-01-03, 09:50
Medlem
Alla som använder kort är efterblivna. Cash och crypto är livet.
Varje gång det är strömavbrott går jag till butiker å skrattar åt fåren sen betalar jag som folk alltid gjort.
Citera
2019-01-03, 09:52
Medlem
Greenskys avatar
Faktum är att så många uteställen numera vägrar kontanter så man blir mer eller mindre tvingad att ha kortet med sig när man ska ut på lördagkvällen, följden av det blir självklart att fler folk kommer tappa ("supa") bort sina kort, det i sin tur genererar mer pengar till banken när fler folk får köpa nya kort. (Jag vet ej men det bör rimligen kosta pengar att få ut ett nytt kort?)

Sen kommer självklart en hel del rån att bli råare då offret får brutalt med stryk för att avslöja koden, det behöver man inte vara en Einstein för att räkna ut.

Nä, fy fan..
Citera
2019-01-03, 10:01
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evry
Jag tycker det är riktigt bra, kontanter är uråldrigt och kommer förr eller senare försvinna. Har inte använt kontanter på säkert 4 år.

Varför går du runt med kontanter?

Kontanter är bra att ha om det skulle ske en systemkrasch och det ett bra maktmedel mot bankerna. Lägger du in allt hos banken och sköter alla transaktioner digitalt så blir du helt beroende av banken också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in