2019-01-03, 04:15
Medlem
Ett sannolikt scenarium vid mordet på Bangsuan är följande:
Bangsuan kommer gående efter Lejonbacksvägen där hon blir kidnappad av två gärningsmän, hon gör motstånd som kan ses av skador enligt obduktionsprotokollet hon har skador i ansiktet, halsen och får slag i huvudet med tillhygge som orsakar inre blödning.
Sedan har hon revor i baken som att hon släpats in i en skåpbil.
Här får man uppfattningen att det är två gärningsmän med skåpbil där sedan mordet och styckningen sker. Mordet utförs med långa smala knivar för att få minimalt blodflöde från kroppen utan blodet stannar i kroppen.
Sannolikt är döden smärtsam där skrik dämpas med en plastpåse över huvudet som snöres åt med tejp som påträffats i Bangsuans ficka.
Planen är att kroppsdelarna skall placeras på isen i ett värn vid Mjösjöfortet, men gärningsmännen måste invänta en senare tid för att undgå upptäckt.
Här gör gärningsmännen ett stort misstag som kunde rullat upp hela fallet, de parkerar skåpbilen inne i skogen efter en avtagsväg och en person som rastar hunden påträffar bilen som skulle vara en liten Ford.
En skummis satt vid förarsätet med solglasögon fast solen hade gått ned flera timmar sedan, sedan fanns ett gult skynke bredvid honom där sannolikt kumpanen var gömd.
När de inväntat småtimmarna åkte de till värnet och var tvungen bära kroppsdelarna från vägen till baksidan av värnet där de placerades in genom en skottglugg på isen för att motverka förruttnelse.
Att ta kroppsdelarna från vägen till baksidan av värnet och placera in dem genom skottgluggen där, skulle inte en ensam person ha klarat av utan det har varit två män, torson vägde 33 kg som sedan är svår att få grepp på för en ensam person och besvärlig terräng, utan det har varit två personer.
Det fanns sannolikt en plan att kroppsdelarna sedan skulle tas fram för att beställaren skulle få alibi och som görs mellan den 20-22 maj då kom kroppsdelarna till Gula huset och därintill.
När kroppsdelarna kom fram och de var mycket välbehållna kunde inses att de måste ha legat på is i något värn och därför startar polisen undersökning av värn.
Polisens hundar markerade vid värnet på Mjösjöberget, vid skottgluggen intensivt och nedanför, men eftersom värnet var full i vatten kunde inte polisen gå in där förän den 24 juli då värnet var tömt på vatten av Räddningstjänsten.
Vid sök inne i värnet fick polisen med hundarna Kompis och Uno starka markeringar att lik hade varit placerat där.
Citera
2019-01-03, 04:49
Medlem
Nu finns det massor av människor som har påstått att KJ är gärningsmannen och den som transporterat kroppsdelarna till värnet på Mjösjöberget.
Ett sådant scenarium kör fast omgående ett vittne möter det som sannolikt är Bangsuan på Lejonbacksvägen vid 21.30 tiden, som passar in därför Bangsuan lämnade KJ:s bostad vid 21.00 tiden.
KJ dricker 5 öl sedan Bangsuan gått och åker sedan till föräldrahemmet där brodern och en kompis finns som intygar att han kom vid 22.00 tiden, som också KJ uppger.
KJ stannar där 1 timme och åker sedan hem.
Här kan man inse att det är helt omöjligt att KJ har kunnat utföra något styckmord och transportera kroppsdelarna till värnet.

Om man nu påstår att teoretiskt har KJ utfört styckmordet och ser konsekvenserna.
Hans kläder skulle ha fått en liklukt rakt igenom, när han lastat likdelar i bagageutrymmet det skulle blivit liklukt hela utrymmet och även gått till kupeen om det inte är lufttätt där emellan.
När han satt sig vid förarsätet hela kupeen hade blivit besudlad med liklukt, speciellt förarstolen.
Den 23 juli blev det sök med spårhunden Uno i KJ:s bil med hundförare, som söker framsätet och kupen utan att Hunden Uno markerar, som bevisar att KJ har inte transporterat några kroppsdelar.
Sedan sökes bagageutrymmet utan att Uno visar något intresse för utrymmet utan hundföraren drar Uno med kopplet till högra sidan där den skall ha markerat.
Nu vet man inte vad Uno markerar och på inget sätt leder till något bevis, och en hunds markering får inte användas som bevis.
Det fanns blodspår eller blodstänk i bagageutrymmet men det kom från när Bangsuan levde och har därför ingenting med transport av kroppsdelar att göra.
Sedan kan påstås att KJ skulle aldrig ha kunnat placera kroppsdelarna i värnet genom skottgluggen på isen.
Att KJ skulle ha kunnat vara gärningsmannen för Bangsuan är helt uteslutet, han hade ingenting med hennes försvinnande att göra.
När kroppsdelarna kom till Gula huset och därintill strax efter, eller den 23 maj blev KJ anhållen och misstänkt för mord, bilen hans togs i beslag och alla hans ytterkläder för att söka efter liklukt.
Polisen sökte efter liklukt i hans kläder under 2 dagar men hittade ingenting.
KJ hade aldrig transporterat några kroppsdelar från Bangsuan som är självklart.
Citera
2019-01-03, 06:00
Medlem
Jag har gjort en egen analys vilka två som kunde vara gärningsmännen för Bangsuan och har kommit fram till följande:
Jag anser att gärningsmännen kommer inte från Boden området, de skulle aldrig ta på sig ett uppdrag att styckmörda en ung oskyldig tjej mot betalning, kan aldrig tro det, och skulle det ske hade de åkt fast omedelbart, därför ingen hade skyddat dem.
Boden är en liten ort där de bofasta kan ses som att alla känner alla.
När tjejen dödas under en plågsam död som var fallet för Bangsuan är helt främmande från mord som utförts i Sverige tidigare,
Den som kände till orten skulle aldrig parkerat bilen när de väntade in en senare tid att åka till värnet, som gjorde att en person som rastade hunden påträffade den bilen, som de använde.
En från orten hade känt till att det finns många hundägare i Boden som rastar sina hundar i området där bilen var parkerad, de kan frikoppla sina hundar därför det finns ett mycket stort skogsområde som tillhör militären.
Mordet på Bangsuan var ett beställningsmord och beställaren kommer från orten och sannolikt betalt gärningsmännen med Afrika pengar, som också hade god lokalkännedom och kunde instruera gärningsmännen var kroppsdelarna skulle gömmas och placeras.
Jag drar slutsatsen att gärningsmännen har utländskt ursprung och utförde det mot betalning, fanns inge annat motiv.
Den ena bör ha varit karatekunnig enligt skador på Bangsuan, och kanske medlem i karateklubben i Boden, kanske den andre också.
Citera
2019-01-03, 07:21
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Den retuscherade/manipulerade bilden uppdagades inte förrän i samband med resningsansökan och togs därmed inte upp i rättegångarna. Däremot kan HD, när de granskade resningsansökan, möjligtvis fått förklarat av kriminalteknikerna varför den bilden retuscherades och ovan har jag gett ett förslag på förklaring. Avgör själv om det låter rimligt.

Jag har läst ditt inlägg och det är så jag menar. Det är löjligt av Quarrel att försöka göra en stor sak av en bild i en offentlig förundersökning när så ofantligt många bilder i andra förundersökningar blir "manipulerade", en del blir helt svärtade. Originalen finns alltid kvar vilket är huvudsaken.
Skulle det vara något sensationellt med bilden på dessa skor så skulle bilden inte hamna i slasken och därmed bli tillgänglig för den åtalade med advokat.

Quarrel brukar köra med att domstolarna bara får se det vi får se men det är inte sant.
Senast redigerad av Combival 2019-01-03 kl. 07:28.
Citera
2019-01-03, 08:28
Medlem
Fagro kan du hänvisa vart i FUP jag hittar info om den här skåpbilen?

Fagro varför eldade KJ?

Om vittnet har fel om att hon såg Bangsuan så stöper hela din teori.

Var Mats Alm även inblandat i detta mord tror du?
Citera
2019-01-03, 09:47
Medlem
Betongbalettens avatar
Fagro: nyss stängde VB själv av telefonen (på ett "onaturligt sätt") , nu är det istället det karatekunniga mördarkommandot. Skönt med fantasier på så sätt, man har ju inga jobbiga fakta eller bevis att ta hänsyn till.
En fråga kring den senaste varianten dock: om nu telefonen var hel och på när VB gick den där promenaden - var inte det märkligt att den inte kopplade upp mot någon mast på vägen? VB var ju känd som en synnerligen flitig mobilanvändare, och även om beställar-Mållgan sagt åt henne att låta bli telefonen räcker det ju med ett inkommande mess eller någon form av avisering för att mobilen ska koppla upp. Ska vi kanske enas om att hon "sannolikt" satte telefonen i flygläge? Det kanske var ett villkor för att hon skulle få gifta sig med den där försörjaren?

Ang skåpbilen och "skummisen": har inte läst om det själv, men om det nu sitter en person med solglasögon och en annan bakom "ett skynke" behöver det inte vara för att det är ett mördarkommando. Det kan ju finnas andra anledningar till varför två personer parkerat avsides och inte vill bli sedda. Exvis romantik som man inte nödvändigtvis vill att andra ska känna till. Men det kanske är ett typiskt beteende från just mördarkommandon?

Sen: är lite nyfiken på det där med "Afrika pengar". Vad är det, och hur vet du att beställaren använde dessa för att betala gärningsmännen?
Citera
2019-01-03, 10:04
Medlem
Fagro kommer anpassa allt så det passar hans historia.

Beställaren är troligen en av dom rikaste och mäktigaste i Norrland. Han ville mörda Bangsuan av okänd anledning och det finns ingen kontakt emellan dem tidigare men han ville väl visa sin makt. Så han satte en annons i närmaste IS-Blad och bad om karatekunniga eller iallafall en karatekunnig styckmästare som kunde stycka i mindre skåpbil modell Ford. Listan fylldes över tänkbara utförare och beställaren valde två. Han bestämde att KJ skulle få ta smällen och sen gjordes planerna upp.

La dom kroppen på IS i värnet för dom var medlemmar i IS?
Citera
2019-01-03, 10:39
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Du har visat ett fall där polisen har manipulerat, inte något där en GM gjort detta. Därmed har du inte lyckats visa att det ens förekommer, än mindre att det är s a n n o l i k t.

Om vi pratar sannolikhet är det inte 100% eller 1. Vi pratar om en okänd faktor som vi försöker komma fram till, inte ett enskilt bekräftat fall. Herregud. Som sagt. Studera sannolikhet och återkom. Framförallt: förstå.
Det var inte svar på frågan.

Här skrev du att det inte var praktiskt möjligt att plantera blod. Jag har visat att det inte bara är möjligt, utan även att det är enkelt. Logistiken kring planteringen var också enkel, plantering i en obevakad och troligen olåst bil är enkelt i skydd av mörker.

Här skrev du att det går att beräkna sannolikheten för bevisplantering till noll därför att jag inte kunde peka ut något fall. Jag hade pekat ut två fall, men du accepterade dem inte för de kallades inte bevisplantering. Därefter pekade jag ut ett fall av bevisad bevisplantering och då snävade du in kravet till att det skulle gälla fall där GM hade planterat bevis.

Därav min fråga, hur kommer du att snäva in kravet om jag visar på ett fall där GM har planterat bevis?

Jag har bevisat att bevisplantering har förekommit. Alltså finns det en sannolikhet för det. Hur stor sannolikheten är kan vi inte beräkna därför att vi inte vet hur ofta det förekommer.

Sannolikhet bygger inte enbart på statistik, utan även på hur svårt det är. Om en åtgärd var omöjlig att utföra är sannolikheten för att den har utförts noll. Om det var omöjligt att undvika en åtgärd var sannolikheten för att den utfördes ett. Däremellan stiger sannolikheten med sjunkande svårighetsgrad. I detta fall var blodplantering enkel och det ökar sannolikheten, jämfört med om t.ex. bilen hade varit låst. Alltså kan blodet ha planterats.
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, det är intressant att han känner för att anordna en brasa just samma kväll hans kvinnliga
besökare går upp i rök.
Så här förklarar han själv:

Vad eldade han upp mån tro?
Nånting som suttit på besökaren han haft hos sig några timmar tidigare?
Klädesplagg, händer?
Han eldade upp papper, framgår inte det? FL ställde inga fler frågor om det, så varför gör du det?
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
En advokat kan ljuga hur mycket han vill i en resningsansökan. Om det vore sanningar skulle ansökan beviljats. Bilderna du menar var manipulerade var inte manipulerade på sådant sätt att det påverkade åtalet eller domarna.
Vad har du för belägg för det det fetstilta?
Citat:
Jag har läst ditt inlägg och det är så jag menar. Det är löjligt av Quarrel att försöka göra en stor sak av en bild i en offentlig förundersökning när så ofantligt många bilder i andra förundersökningar blir "manipulerade", en del blir helt svärtade. Originalen finns alltid kvar vilket är huvudsaken.
Skulle det vara något sensationellt med bilden på dessa skor så skulle bilden inte hamna i slasken och därmed bli tillgänglig för den åtalade med advokat.
Lögn, originalbilden fanns inte i slasken.
Citat:
Quarrel brukar köra med att domstolarna bara får se det vi får se men det är inte sant.
En till lögn. Varför skriver du om du inte kan hålla dig till sanningen?
Citat:
Om jag minns rätt visade advokaten i TV-programmet Brottsplats Sverige upp en bild identisk med bild 5 FUP sid 286, men där det stod ett par mörka lågskor på golvet mellan bashögtalaren och toadörren. Namnen på bildfilerna visade att advokatens bild var original och den i FUP en kopia av originalbilden, där skorna retuscherats bort.
Det var svårt att urskilja helt säkert utifrån TV-bilderna, men här i tråden kom man fram till att de skor som suddats bort sannolikt var samma svarta/gröna sneakers som står direkt innanför ytterdörren på bild 4 FUP sid 285.
På bild 16 FUP sid 292 kan man i bakgrunden se att teknikerna ställt en låda med utrustning på den plats där skorna står i bild 4 och därmed måste de ha flyttat på skorna när de tog in sin utrustning i lägenheten (och ställt skorna bredvid högtalaren, där de stod kvar när bild 5 togs).
En rimlig förklaring till att teknikerna retuscherat bort skorna i bild 5 (om man inte är konspiratoriskt lagd) kan vara att de inte hade någon annan översiktsbild av lägenheten i den riktningen och att det utifrån bilderna i FUP därför skulle se ut som att det fanns två par identiska skor i lägenheten. För att inte förvirra suddade man då bort skorna ur bild 5.
Klumpigt och dåligt gjort av teknikerna om så är fallet. Hade förstås varit bätte förklara i bildtexten, men eftersom advokaten inte gjorde någon större affär av bildmanipulationen än nämna det i ett par punkter i resningsansökan (196, 197) tror jag ändå det är en rimlig förklaring.
En annan förklaring till bildmanipulationen än jag kom med, men slutsatsen är densamma. Polisen ville dölja misstag i förundersökningen. Om en tejprulle hade synts på någon bild är jag säker på att polisen hade dolt det misstaget också genom att manipulera bilden.
Citat:
Edit 1. Det är alltså bildredigeringen i sig som advokaten slår ner på och menar sänker tilltron till övriga bilder och uppgifter i FUP. Inte att det är ett helt okänt par skor som suddats bort och gömts från utredningen. Hade så varit fallet borde advokaten rimligtvis gjort betydligt större affär av detta.
Hur skulle advokat Kyrö ha gjort en större affär av bildmanipulationen?
Citat:
Detta är synnerligen anmärkningsvärt och torde strida mot ett flertal
regler om hur en förundersökning skall bedrivas och redovisas. Som ny bevisning
åberopas syn på dessa bilder för jämförelse till styrkande av att den bild som finns
med i förudersökningsprotokollet är manipulerad vilket leder till ett ifrågasättande
av tillförlitligheten av övriga uppgifter och undersökningar som redovisats i
förundersökningsprotokollet.
Det är inte med många och stora ord man övertygar en domstol.
Citera
2019-01-03, 11:14
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Logistiken kring planteringen var också enkel, plantering i en obevakad och troligen olåst bil är enkelt i skydd av mörker.

Brukade han ha bilen olåst eller är det bara ditt önsketänkande? Hur sannolikt är det att den var låst?

Citat:
Han eldade upp papper, framgår inte det? FL ställde inga fler frågor om det, så varför gör du det?

Varför inte? Allt en dömd mördare hävdar är förstås sanning i alternativvärlden. FL skulle naturligtvis pressat karlstackaren hårdare om detta.
Citera
2019-01-03, 11:27
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Sannolikhet bygger inte enbart på statistik, utan även på hur svårt det är. Om en åtgärd var omöjlig att utföra är sannolikheten för att den har utförts noll. Om det var omöjligt att undvika en åtgärd var sannolikheten för att den utfördes ett. Däremellan stiger sannolikheten med sjunkande svårighetsgrad. I detta fall var blodplantering enkel och det ökar sannolikheten, jämfört med om t.ex. bilen hade varit låst. Alltså kan blodet ha planterats.

Jag tänker inte diskutera något med dig som du uppenbarligen inte förstår.
Citera
2019-01-03, 13:06
Medlem
Citat:
En annan förklaring till bildmanipulationen än jag kom med, men slutsatsen är densamma. Polisen ville dölja misstag i förundersökningen. Om en tejprulle hade synts på någon bild är jag säker på att polisen hade dolt det misstaget också genom att manipulera bilden.
Man dolde ett misstag med retuscheringen, men i övrigt är slutsatsen inte densamma.
Din slutsats är att skorna retuscherats bort för att de missat att jämföra dom mot skoavtrycken i ödehuset. Det är inte min slutsats.
Jag tror inte polisen skulle dolt om en tejprulle hade synts på någon bild.

Det är stor skillnad på om de bortsuddade skorna i bild 5 är samma svarta sneakers som man ser i bild 4 eller om det är ett helt annat par och på den bild som hastigt visades av advokaten i TV såg man att det åtminstone var en svart lågsko av mycket snarlik typ.
Citat:
Se även resningsansökans bilaga A. Det är samma foto, det andra fotot är första fotot manipulerat.
Du har tillgång till resningsansökans bilaga A där fotona finns att jämföra. Var vänlig och ladda upp originalbilden så vi får se hur de bortsuddade skorna ser ut.
Senast redigerad av Prudent 2019-01-03 kl. 13:28.
Citera
2019-01-03, 13:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Man dolde ett misstag med retuscheringen, men i övrigt är din slutsats inte densamma.
Din slutsats är att skorna retuscherats bort för att de missat att jämföra dom mot skoavtrycken i ödehuset. Det är inte min slutsats och jag tror inte alls polisen skulle dolt om de hittat ytterligare någon tejprulle i lägenheten utöver den på badrumsskåpet.
Min slutsats var "Syftet var att skydda sin egen röv och slippa ge försvaret en anledning att angripa utredningen och därigenom riskera att Kim friades." Den slutsatsen drar jag också av din förklaring.

RÅ förklarade manipulationen med "Vidare framgår det av det extra
sidornatedalet att det finns två fotografier ett med skor och ett utan skor. Det är
min uppfattning att bilderna inte har manipulerats".
Hon anser alltså att bilderna XI4Z9960.JPG och XI4Z9960 kopiera2.jpg är två olika bilder utan närmare motivering.

Naturligtvis inte, tejprullen på bilderna 10 och 11 användes ju som bevis. Den tejprulle som jag misstänker har retuscherats bort var Kims rulle och som försvaret kunde ha hänvisat till.

Citat:
Det är stor skillnad på om de bortsuddade skorna i bild 5 är samma svarta sneakers som man ser i bild 4 eller om det är ett helt annat par och på den bild som hastigt visades av advokaten i TV såg man att det åtminstone var en svart lågsko av mycket snarlik typ.

Du har tillgång till resningsansökans bilaga A där fotot finns. Var vänlig och ladda upp originalbilden så vi får se hur de bortsuddade skorna ser ut.
Självfallet, älskling, vad gör jag inte för dig. https://minfil.com/Qau770p8bb/Skor_pdf
Senast redigerad av Quarrel 2019-01-03 kl. 14:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in