Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Är det konstaterat att fotot har retuscherats? Och i så fall, vad skulle syftet ha kunnat vara annat än att på något sätt vilseleda domstolen?
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Det står så i resningsansökan. Jag vet inte om det är bekräftat från annat håll. En högre instans verkar inte uppfattat det så.
Citat:
Ursprungligen postat av
Combival
Bilderna du menar var manipulerade var inte manipulerade på sådant sätt att det påverkade åtalet eller domarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
CarlJanne75
Varför manipulera dom överhuvudtaget, vad tror du vitsen med det va.
Om jag minns rätt visade advokaten i TV-programmet Brottsplats Sverige upp en bild identisk med bild 5 FUP sid 286, men där det stod ett par mörka lågskor på golvet mellan bashögtalaren och toadörren. Namnen på bildfilerna visade att advokatens bild var original och den i FUP en kopia av originalbilden, där skorna retuscherats bort.
Det var svårt att urskilja helt säkert utifrån TV-bilderna, men här i tråden kom man fram till att de skor som suddats bort sannolikt var samma svarta/gröna sneakers som står direkt innanför ytterdörren på bild 4 FUP sid 285.
På bild 16 FUP sid 292 kan man i bakgrunden se att teknikerna ställt en låda med utrustning på den plats där skorna står i bild 4 och därmed måste de ha flyttat på skorna när de tog in sin utrustning i lägenheten (och ställt skorna bredvid högtalaren, där de stod kvar när bild 5 togs).
En rimlig förklaring till att teknikerna retuscherat bort skorna i bild 5 (om man inte är konspiratoriskt lagd) kan vara att de inte hade någon annan översiktsbild av lägenheten i den riktningen och att det utifrån bilderna i FUP därför skulle se ut som att det fanns två par identiska skor i lägenheten. För att inte förvirra suddade man då bort skorna ur bild 5.
Klumpigt och dåligt gjort av teknikerna om så är fallet. Hade förstås varit bätte förklara i bildtexten, men eftersom advokaten inte gjorde någon större affär av bildmanipulationen än nämna det i ett par punkter i resningsansökan (196, 197) tror jag ändå det är en rimlig förklaring.
Edit 1. Det är alltså bildredigeringen i sig som advokaten slår ner på och menar sänker tilltron till övriga bilder och uppgifter i FUP. Inte att det är ett helt okänt par skor som suddats bort och gömts från utredningen. Hade så varit fallet borde advokaten rimligtvis gjort betydligt större affär av detta.
Edit 2. Bild 4 FUP sid 285 förefaller vara tagen först, dvs innan teknikerna klev in i lägenheten och ställde ned sina lådor med utrustning (som syns i bild 16).
Om det när teknikerna kom in i lägenheten stod ett par skor bredvid högtalaren som de sedan smugglat undan samt retuscherat bort i bild 5 borde de skorna synas vid högtalaren även i bild 4. I annat fall är även bild 4 manipulerad och det nämner advokaten inget alls om vilket jag anser stärker slutsatsen att det är samma svarta/gröna sneakers i bild 4 som suddats bort ur bild 5 för att inte skapa förvirring.