2019-01-02, 19:45
Medlem
egoonlines avatar
Jag har inte orkat läsa allt som skrivits i tråden.
Är det nån som kan upplysa mig om den manipulerade bilden?
Jag kände till att det var nåt lurt med bilden på blodbesudlingen i bagageluckan på Kristoffers bil.
Vad är det för bild där skor har redigerats bort?
Citera
2019-01-02, 21:04
Medlem
Ja eldningen känns suspekt, även fast han inte fick fyr då så la han säkert beslag på nödvändig utrustning att elda. Vart och vad han sen elda får vi nog inte reda på.

Men högst troligen så eldade han hennes tillhörigheter, eventuellt händerna och höftkulan.

KJ rörde sig oerhört vant i skogarna kring barndomshemmet. Han hittade överallt och visst säkerligen vart den mest otillängliga terrängen låg där han eldade.

Fagro svara gärna hur beställaren instruerade Bangsuan att stänga av sin telefon. Sa han "Ta ut simkortet med telefonen igång" eller sa han "Slå sönder telefonen med en slägga , låna en av KJ och sen går du mot slakt-Forden" ? Tjejer i den åldern slår inte sönder sina telefoner, en Iphone behöver du ett verktyg för att få ut simkortet , det verktyget går att ersätta med annat men inget man säkert har i handväskan som passar??

Batteriet går heller inte att ta av en Iphone. Men beställaren måste ha varit en oerhört manipulativ typ som fick henne att slå sönder telefon? Vem är denne beställare?!
Citera
2019-01-02, 22:41
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
HD kommenterade inte punkterna var för sig utan avslog resningsansökan i sin helhet. I resningsansökan fanns det bevis för att fotot var manipulerat.

En advokat kan ljuga hur mycket han vill i en resningsansökan. Om det vore sanningar skulle ansökan beviljats. Bilderna du menar var manipulerade var inte manipulerade på sådant sätt att det påverkade åtalet eller domarna.
Citera
2019-01-02, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
En advokat kan ljuga hur mycket han vill i en resningsansökan. Om det vore sanningar skulle ansökan beviljats. Bilderna du menar var manipulerade var inte manipulerade på sådant sätt att det påverkade åtalet eller domarna.

Varför manipulera dom överhuvudtaget, vad tror du vitsen med det va.
Citera
2019-01-03, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Du kanske tror att den asiatiska unga tjejen som gick på Lejonbacksvägen var en dubbelgångare och att Bangsuan gick hem som hon sade till KJ, men Bangsuan var försvunnen fanns inget spår av henne, tills kroppsdelarna kom till Gula huset och därintill.
Någon brottsplats har aldrig hittats även efter ett intensivt sök av människor och spårhundar.

Hej Fagro,
Detta påstående att en asiatiask tjej har blivit upplockad av lejda mördare har vi ju hört av dig förut i Linda Chen-fallet med ett lika svagt vittnesmål även i det fallet.

I Linda Chen-fallet påstod du att det var ekonomiskt motiv och kínensiska maffian var beställare. Vem är beställaren och var är beställarens motiv till mordet på Vatchareeya Bangsuan?
Citera
2019-01-03, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Är det konstaterat att fotot har retuscherats? Och i så fall, vad skulle syftet ha kunnat vara annat än att på något sätt vilseleda domstolen?

Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Det står så i resningsansökan. Jag vet inte om det är bekräftat från annat håll. En högre instans verkar inte uppfattat det så.

Citat:
Bilderna du menar var manipulerade var inte manipulerade på sådant sätt att det påverkade åtalet eller domarna.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

Om jag minns rätt visade advokaten i TV-programmet Brottsplats Sverige upp en bild identisk med bild 5 FUP sid 286, men där det stod ett par mörka lågskor på golvet mellan bashögtalaren och toadörren. Namnen på bildfilerna visade att advokatens bild var original och den i FUP en kopia av originalbilden, där skorna retuscherats bort.
Det var svårt att urskilja helt säkert utifrån TV-bilderna, men här i tråden kom man fram till att de skor som suddats bort sannolikt var samma svarta/gröna sneakers som står direkt innanför ytterdörren på bild 4 FUP sid 285.
På bild 16 FUP sid 292 kan man i bakgrunden se att teknikerna ställt en låda med utrustning på den plats där skorna står i bild 4 och därmed måste de ha flyttat på skorna när de tog in sin utrustning i lägenheten (och ställt skorna bredvid högtalaren, där de stod kvar när bild 5 togs).
En rimlig förklaring till att teknikerna retuscherat bort skorna i bild 5 (om man inte är konspiratoriskt lagd) kan vara att de inte hade någon annan översiktsbild av lägenheten i den riktningen och att det utifrån bilderna i FUP därför skulle se ut som att det fanns två par identiska skor i lägenheten. För att inte förvirra suddade man då bort skorna ur bild 5.
Klumpigt och dåligt gjort av teknikerna om så är fallet. Hade förstås varit bätte förklara i bildtexten, men eftersom advokaten inte gjorde någon större affär av bildmanipulationen än nämna det i ett par punkter i resningsansökan (196, 197) tror jag ändå det är en rimlig förklaring.

Edit 1. Det är alltså bildredigeringen i sig som advokaten slår ner på och menar sänker tilltron till övriga bilder och uppgifter i FUP. Inte att det är ett helt okänt par skor som suddats bort och gömts från utredningen. Hade så varit fallet borde advokaten rimligtvis gjort betydligt större affär av detta.

Edit 2. Bild 4 FUP sid 285 förefaller vara tagen först, dvs innan teknikerna klev in i lägenheten och ställde ned sina lådor med utrustning (som syns i bild 16). Om det när teknikerna kom in i lägenheten stod ett par skor bredvid högtalaren som de sedan smugglat undan samt retuscherat bort i bild 5 borde de skorna synas vid högtalaren även i bild 4. I annat fall är även bild 4 manipulerad och det nämner advokaten inget alls om vilket jag anser stärker slutsatsen att det är samma svarta/gröna sneakers i bild 4 som suddats bort ur bild 5 för att inte skapa förvirring.
Senast redigerad av Prudent 2019-01-03 kl. 01:56.
Citera
2019-01-03, 01:30
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

Jag kallar det inte för att manipulera. Det finns alltid en massa fotografier även i det här fallet. Quarrel har valt att kalla det för manipulerade bilder för det låter dramatiskt. Det togs upp i rättegångarna, du har säkert lyssnat men är väl också sugen på lite drama antar jag.
Citera
2019-01-03, 01:58
Medlem
Draifoss avatar
Har staten någon teori om var och varför hon styckades?
Citera
2019-01-03, 02:07
Medlem
Citat:
Jag kallar det inte för att manipulera. Det finns alltid en massa fotografier även i det här fallet. Quarrel har valt att kalla det för manipulerade bilder för det låter dramatiskt. Det togs upp i rättegångarna, du har säkert lyssnat men är väl också sugen på lite drama antar jag.
Den retuscherade/manipulerade bilden uppdagades inte förrän i samband med resningsansökan och togs därmed inte upp i rättegångarna. Däremot kan HD, när de granskade resningsansökan, möjligtvis fått förklarat av kriminalteknikerna varför den bilden retuscherades och ovan har jag gett ett förslag på förklaring. Avgör själv om det låter rimligt.
Citera
2019-01-03, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaltedCaramel
Hej Fagro,
Detta påstående att en asiatiask tjej har blivit upplockad av lejda mördare har vi ju hört av dig förut i Linda Chen-fallet med ett lika svagt vittnesmål även i det fallet.

I Linda Chen-fallet påstod du att det var ekonomiskt motiv och kínensiska maffian var beställare. Vem är beställaren och var är beställarens motiv till mordet på Vatchareeya Bangsuan?
I Linda fallet fanns ekonomiskt motiv, men det kan klassas som självmord, därför jag anser att hon anlitade själv de som skulle utföra handlingen.

Jag hade problem att få ihop alla bitarna därför det är ovanligt att självmord utföres med lejda gärningsmän.
Senast redigerad av Fagro 2019-01-03 kl. 02:14.
Citera
2019-01-03, 02:41
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
I Linda fallet fanns ekonomiskt motiv, men det kan klassas som självmord, därför jag anser att hon anlitade själv de som skulle utföra handlingen.

Jag hade problem att få ihop alla bitarna därför det är ovanligt att självmord utföres med lejda gärningsmän.

Ett av dina största ögonblick som mästerdetektiv, onekligen. "Ovanligt" känns som ett milt understatement.

Också ditt första fall där ett mördarkommando (i form av en kinesisk kidnappningsliga) var de verkliga gärningsmännen. Sen var det ett annat (utländskt) mördarkommando som tog Lisa Holm av daga, och här har vi ytterligare ett. Man kan säga att verkligheten aldrig är så fantasieggande och filmisk som när du beskriver den.

Ytterligare en gemensam nämnare är "cover-up-manövern" som förekommer i alla tre fallen. Kan du inte utveckla hur det gått till i just detta fall? Vilka orkestrerar, hur och varför?
Citera
2019-01-03, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VeOchFasa
Ja eldningen känns suspekt, även fast han inte fick fyr då så la han säkert beslag på nödvändig utrustning att elda. Vart och vad han sen elda får vi nog inte reda på.

Men högst troligen så eldade han hennes tillhörigheter, eventuellt händerna och höftkulan.

KJ rörde sig oerhört vant i skogarna kring barndomshemmet. Han hittade överallt och visst säkerligen vart den mest otillängliga terrängen låg där han eldade.

Fagro svara gärna hur beställaren instruerade Bangsuan att stänga av sin telefon. Sa han "Ta ut simkortet med telefonen igång" eller sa han "Slå sönder telefonen med en slägga , låna en av KJ och sen går du mot slakt-Forden" ? Tjejer i den åldern slår inte sönder sina telefoner, en Iphone behöver du ett verktyg för att få ut simkortet , det verktyget går att ersätta med annat men inget man säkert har i handväskan som passar??

Batteriet går heller inte att ta av en Iphone. Men beställaren måste ha varit en oerhört manipulativ typ som fick henne att slå sönder telefon? Vem är denne beställare?!

Bangsuans telefon var öppen 20,38 när den byter nät.

Sedan finns inga ingående eller utgående samtal på hennes telefon innan 23,53 när det konstateras att telefonen är avslagen på onaturligt sätt.
Sannolikt var det styvfadern som försökte ringa henne.
Vid vilken tidpunkt Bangsuans telefon blev avslagen vet man inte, jag skulle tro att det var gärningsmännen på Lejonbacksvägen som fördärvade den vid kidnappningen och mordet på Bangsuan.

Det som är förvånande är att Bangsuan hade en mycket intensiv SMS och telefontrafik med någon när hon fanns hos KJ , men den upphör helt sedan hon lämnat KJ:s bostad.
Senast redigerad av Fagro 2019-01-03 kl. 03:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in