2018-12-28, 10:59
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Jag tror du är helt okunnig gällande spårhundar och deras vittring.
Om vi antar att KJ skulle ha mördat och styckat Bangsuan och sedan kört kroppen till värnet och därifrån.
Liklukten från kroppsdelarna hade gått in i hans kläder att när han satt sig och kört bilen hade framsätet och hela kupen varit liklukt besudlad.
Hunden Uno sökte i kupen och framsätet det fanns ingenting att markera, KJ:s kläder undersöktes av polisen för liklukt under två dagar fanns ingenting.
Därför kan du inte komma och påstå att KJ har mördat, styckat och transporterat kroppsdelar från Bangsuan.
Du kan komma med annat, men KJ är inte alls inblandad i Bangsuan försvinnande och har inte transporterat några kroppsdelar i sin bil.
Hunden Uno markerade men ingen vet vad lukt den markerade för, därför den kan inte snacka

Du tror säkert att Kristoffer sparade kläderna han använde vid mordet. Det tror inte jag.
Citera
2018-12-28, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Du tror säkert att Kristoffer sparade kläderna han använde vid mordet. Det tror inte jag.
Eftersom du påstår att han var gärningsmannen måste han bland annat ha tagit kroppsdelarna från värnet till Gula huset och därintill.
Torson vägde 33 kg och för att bära den för en normalbyggd man måste man hålla den nära kroppen om det alls är möjligt.
Det medför personen och kläderna blir besudlade av lukt, och när kroppsdelarna kom till fyndplatsen togs KJ:s bil i beslag dagen efter, och alla hans ytterkläder för att söka liklukt.
Det fanns ingen liklukt vid förarsätet och kupen och inte hans kläder heller, polisen kontrollerade dem i två dagar utan att hitta minsta likluktspår.
Citera
2018-12-28, 13:37
Medlem
Fyndplatsen är ju så nära föräldra-hemmet att han knappast åkte bil när han flyttade kroppsdelarna va?
Citera
2018-12-28, 15:01
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Eftersom du påstår att han var gärningsmannen måste han bland annat ha tagit kroppsdelarna från värnet till Gula huset och därintill.
Torson vägde 33 kg och för att bära den för en normalbyggd man måste man hålla den nära kroppen om det alls är möjligt.
Det medför personen och kläderna blir besudlade av lukt, och när kroppsdelarna kom till fyndplatsen togs KJ:s bil i beslag dagen efter, och alla hans ytterkläder för att söka liklukt.
Det fanns ingen liklukt vid förarsätet och kupen och inte hans kläder heller, polisen kontrollerade dem i två dagar utan att hitta minsta likluktspår.

Det fanns som du vet liklukt i bagaget och har han flyttat delarna någon gång har de säkert varit paketerade i säckar eller något, då sprids ingen lukt såvida det inte blir läckage.
Citera
2018-12-29, 01:53
Medlem
Citat:
Det fanns som du vet liklukt i bagaget och har han flyttat delarna någon gång har de säkert varit paketerade i säckar eller något, då sprids ingen lukt såvida det inte blir läckage.
Det finns ingenting som visar att det fanns liklukt i kJ:s bagageutrymme, och varifrån skulle det ha kommit?
Likdelarna i värnet var inte paketerade utan kommit dit utan någon paketering, därför spårhundarna Kompis och Uno markerade på flertal ställen vid värnet och inne i värnet.
Värnet som kan kallas för fort var fylld med vatten,som silades genom ett filter som tömdes och båda hundarna markerade på filtret.
När kroppsdelarna kom till Gula huset och därintill var de inte paketerade utan var placerade där på fyndplatsen i naket tillstånd.
Gärningsmännen som mördade och styckade Bangsuan och sedan transporterade kroppsdelarna till värnet för förvaring och sedan tog dem därifrån föratt placeras i gula huset och där intill, de hade fulla bilen med liklukt och deras kläder var besudlade med liklukt.

Därför blir slutsatsen att KJ kan omöjligen varit gärningsmannen och den som transporterat kroppsdelarna till värnet och sedan tagit dem därifrån.
KJ hade ingen tid att genomföra mordet och transporten till värnet och när de togs från värnet till fyndplatsen var KJ under spaning.
Sedan är det fysiskt inte möjligt att utföra hanteringen för en person, och KJ anses inte vara någon urstark person av det som framkommit, utan i stället motsatsen.

Sett till åtalet att KJ är gärningsmannen med all hantering, måste det vara okunniga personer som framfört det, eller att det är medvetet gjort för att dölja gärningsmännen.
Någon annan förklaring kan jag inte se på åtalet.
Senast redigerad av Fagro 2018-12-29 kl. 01:57.
Citera
2018-12-29, 06:46
Medlem
Vid kidnappningen och styckmordet på Bangsuan är det en skåpbil som använts av två gärningsmän. Min spekulation är att en liten Ford bil som en person observerade parkerad inne skogen efter en avtagsväg, när han rastade hunden sent den kvällen som Bangsuan försvann, är mycket intressant.
Enligt honom var det en person med solglasögon som satt vid förarplatsen och ett gult skynke fanns bredvid skummisen, sannolikt var det hans kumpan som gömde sig under skynket.
Det som sannolikt finns koppling till den skumma bilen är att maj månad utannonserades till försäljning i Boden en liten Ford skåpbil på Blocket.
Om den här bilen hade spårats upp som borde varit mycket enkelt, och undersökt den, kanske fallet blivit löst.
Citera
2018-12-29, 08:27
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Då kan vi säga att du bevisat att det faktiskt är praktiskt möjligt, om du nu är ärlig med ditt resultat. Din hängivenhet är imponerande. Sedan får vi hoppas att det är ditt eget blod.

Vad jag undrat en längre tid men glömt bort att fråga: varför är du så övertygad om att blodet är planterat?
Det har jag förklarat flera gånger, men jag kan upprepa. Jag är inte övertygad, men Kims person passar inte in i ett så komplicerat mord som är så näst intill perfekt utfört. Inget blod har hittats i kupén, i bostaden (förutom på tejprullen) eller på kläderna. Ingen mordplats eller styckplats har hittats trots att terrängen är noggrant genomsökt. Detta talar starkt för att brottsplatserna är inomhus och alla kända inomhus som Kim hade tillgång till är undersökta.
Citat:
Det går att beräkna utifrån de fall där det upptäckts, och det är noll.
Jag har pekat på två fall, men du accepterar dem inte, så jag pekar på det här:
U.S.News: Baltimore Officer Found Guilty of Fabricating Evidence
Citat:
A Baltimore police officer on Friday was found guilty of misconduct and fabricating evidence nearly a year after body-camera video was released showing him putting narcotics in a discarded soup can and then acting like he just stumbled upon the drugs.
Polismannen hade oturen att bli filmad under akten. Det krävs mycket för att få rättsväsendet att tro på plantering. Just för att plantering avslöjas så sällan tror folk att det är sällsynt och bortser från möjligheten, precis som du gör här.
Citat:
Är det inte bättre att du erkänner att du har fel istället för att fortsätta hävda felaktigheter? Du vet inget om sannolikhetsberäkning om du fortsatt hävdar att det är 1. Här får du: https://www.matteboken.se/lektioner/matte-1/statistik-och-sannolikhet/sannolikhet
https://www.matteboken.se/lektioner/matte-1/statistik-och-sannolikhet/sannolikhet]Matteboken: Sannolikhet
Citat:
En sannolikhet på 0 innebär att händelsen kan förväntas inträffa i 0 % av fallen, medan en sannolikhet på 1 innebär att händelsen kan förväntas inträffa i 100 % av fallen - på motsvarande sätt innebär en sannolikhet på 0,5 att händelsen kan förväntas inträffa i 50 % av fallen.
Sannolikheten för att en inträffad händelse har inträffat är 100 %.
Citat:
Nej, det är inte säkert att denne kommer fortsätta fuska. Och det finns inget bevis för att fusk skett medvetet här.

Kan det vara så att bilderna tagits vid olika tidpunkt och skorna flyttats däremellan? Det kan finnas andra förklaringar till det du prompt vill ha till fusk.

Ang. 1: https://www.matteboken.se/lektioner/matte-1/statistik-och-sannolikhet/sannolikhet
Nej, jag påstår inte att fusk måste förekomma mer än vid det avslöjade tillfället, men det finns anledning att anta det. Fusk har skett medvetet här, jag hänvisar än en gång till resningsansökan, punkt 196. Se även resningsansökans bilaga A. Det är samma foto, det andra fotot är första fotot manipulerat.
Citat:
Bevisa att fusk förkommit medvetet för att få KJ fälld eller lägg ner detta.
Det spelar ingen roll om avsikten var att få Kim fälld, det var fusk och det talar starkt för att fusk har skett vid flera tillfällen.
Citat:
Men snälla du. Nu får du nog läsa Diesen igen. Blod i bagageutrymmet i KJ:s bil och att hävda att MB:s alibi är falskt går inte att tillmäta samma värde.
Diesen skriver inget om blod i bagageutrymme eller falska alibin. Det falska alibit har större värde än blodet i bagageutrymmet eftersom blod går att plantera, inte falska alibin.

Citat:
Lista de indicier som finns mot MB som mördare.
Jag pekar inte ut honom som mördare. Några indicier kan du få i alla fall. Det falska alibit är det starkaste indiciet. Hans lögn om att han och Vatchareeya var vänner sista gången de skildes är ett annat. Hans hetsiga humör likaså. Lista de indicier som finns mot Kim, efter att indicier som inte håller för en detaljgranskning sållats bort.
Citat:
Jag tror inte du förstår varför KJ blev dömd. Du har flertalet gånger uppvisat stor okunskap om bevisvärdering och även på den avgörande punkten: indicier.
Detta har inget med saken att göra. Jag upprepar: domstolarna dömde på den bevisning som presenterades under rättegångarna.
Citat:
MrFolds lista är praktisk eftersom den på ett bra sätt listar indicierna i målet. Att haka upp sig på ordval är bara autism.
På vilket sätt hakar jag upp mig på ordval? Menar du att jag skulle ha använt samma ord som MrFold, ett skölpjärn som ingen har sett? Stämmer Vatchareeyas skador med ett skölpjärn?
Citat:
Ursprungligen postat av VeOchFasa
Quarrel:

Jag är inte 100% säker på att KJ är skyldig.

Däremot så tycker jag att Fagros stollerier är så störande att läsa så jag måste besvara honom.

När det gäller KJ skyldig eller inte så är KJ högst troligen skyldig. Jag tror inte på bevisplantering etc.

Ibland har gärningsmän dykt upp som varit så förvånande i början att ingen trott på dem, ett exempel är Tommie Karim.

Men KJ har flera saker som talar emot honom, han är en makaber figur och bevisningen talar för honom. MB är även han en potentiell gärningsman.

Ett bra polisspan märker inte personen när det släpper och inte. Så att MB visste dom släppt spanet och han flyttade benen, nja. Ja visst lämpligt att sätta ditt KJ på det sättet. Men MB måste utfört ett hästjobb med allt med att plantera tejp, bevisplantering i KJ's bil och samtidigt hantera liket samt utföra styckningen och samtidigt sköta sitt sushi hak.

Är MB fortfarande ihop med den frun som skrev så elakt på Facebook om Bangsuan?
Tejpen i Kims badrum är av allt att döma Vatchareeyas egen, glömd när hon övernattade i slutet på januari. Det finns bara Vatchareeyas DNA på den. Jobbet hindrade inte MB från att hantera liket och plantera blod.

Om de är ihop vet jag inte, men de är fortfarande gifta och skrivna på samma adress.
Citat:
Ursprungligen postat av VeOchFasa
Fagro enligt mig är KJ skyldig till mordet på Bangsuan. Han sitter av det just nu och målet har varit uppe i två instanser.

Jag är inte den mest pålästa om fallet men har läst en del.

Varför skulle allt i detta fall vara en komplott mot KJ. Hur ofta sker mord där man försöker uppenbarligen från första början sätta dit någon?? Det kräver en oerhörd planering och hur planerar man mot en total irrelevant människa som KJ som inte har fasta tider, inget arbete och kan dyka upp lite hursom?

Och varför? Motivet skulle va att Bangsuan ljugit om att hon var gravid till MB och han ville göra sig av med henne därför? Lite väl uppenbart? En smart person som kan sätta dit en annan så det håller i tingsrätten tänker väl smartare än så?

Jag tror KJ flyttade likdelarna för han var trött på att Missing People sökte och att han inte orkade mer uppmärksamhet. Han trodde bara dom fann liket skulle det lugna sig.

Ni verkar tro att polisen inte alls undersökts MB’s förehavanden, läs FUP.
Avsikten var sannolikt inte att sätta dit Kim från första början, men han var en utmärkt syndabock om mördaren visste att Vatchareeya var hos honom på kvällen. Han är en udda figur och hans bil stod obevakad och sannolikt olåst.

Mordet behöver inte alls vara planerat, så mördaren stod där med en blodig kropp och trodde att polisen kunde knacka på när som helst. Det fick hen att utföra planteringen som ingen tycks tro kan hända därför att det är så sällsynt, men förhållandena var, som jag har skrivit, i det närmaste idealiska.

Kim var inte trött på Missing Peoples sökande, han deltog flitigt.

Jag har läst FUP, MB:s förehavanden kvällen för försvinnandet efter kl 20:39 är undersökt bara på så sätt att han och frun har förhörts och telefontrafiken kontrollerats.
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Kroppen måste ju ha transporterats till värnet väl ligger det inte en bit ifrån
men ja vem vet de kanske
Varifrån ligger värnet en bit, och vad vet de kanske?

En annan sak som jag märkte senast jag lyssnade på tingsrättsförhöret med spaningschefen hos polisen. Han använde MB:s smeknamn, vilket talar för att de kände varandra sedan tidigare. Det går också att läsa i första polisförhöret med MB: "Känd av Pa Bergman". Han var alltså känd av polisen redan innan försvinnandet. Detta kan mycket väl ha påverkat polisens agerande.
Citera
2018-12-29, 15:22
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det har jag förklarat flera gånger, men jag kan upprepa. Jag är inte övertygad, men Kims person passar inte in i ett så komplicerat mord som är så näst intill perfekt utfört. Inget blod har hittats i kupén, i bostaden (förutom på tejprullen) eller på kläderna. Ingen mordplats eller styckplats har hittats trots att terrängen är noggrant genomsökt. Detta talar starkt för att brottsplatserna är inomhus och alla kända inomhus som Kim hade tillgång till är undersökta.

Det hade jag kunnat köpa om KJ hade varit förståndshandikappad på något sätt. Men under förhöret visar han att han inte är dum och har dessutom kunskap inom forensik. Så att enbart ha hans diagnos som grund för att blodet är planterat är svagt. Hans diagnos kan även vara till hjälp iom att han kan vara väldigt fokuserad när det är något han är intresserad av.

Det är dessutom inte perfekt utfört. Blodet han missar i bakluckan är ett misstag. Att göra sig av med kläder och andra bevis är dessutom inte särskilt svårt.

Han ligger exempelvis och badar - något som han aldrig gör - dagarna efter mordet, sannolikt badar han inte utan tar bort bevis om styckning.

Citat:
Jag har pekat på två fall, men du accepterar dem inte, så jag pekar på det här:
U.S.News: Baltimore Officer Found Guilty of Fabricating Evidence

Polismannen hade oturen att bli filmad under akten. Det krävs mycket för att få rättsväsendet att tro på plantering. Just för att plantering avslöjas så sällan tror folk att det är sällsynt och bortser från möjligheten, precis som du gör här.

Här är det en polisman som har specialkunskaper som förvanskar bevis.

Men låt oss säga att detta fall är giltigt. Ta då detta enstaka fall och jämför det med samtliga mord så ser du att sannolikheten är försvinnande liten för plantering.

Jag hade tyckt det varit mer sannolikt om du hävdat att polisen planterat blodet, men det är kanske lite väl magstarkt även från dig.

Citat:
Sannolikheten för att en inträffad händelse har inträffat är 100 %.

Vad menas? Det här är inte sannolikhetsberäkning. Det är ett konstaterande att något har hänt.

Citat:
Nej, jag påstår inte att fusk måste förekomma mer än vid det avslöjade tillfället, men det finns anledning att anta det. Fusk har skett medvetet här, jag hänvisar än en gång till resningsansökan, punkt 196. Se även resningsansökans bilaga A. Det är samma foto, det andra fotot är första fotot manipulerat.

Att ett par skor redigerats bort är inte ett bevis på bevismanipulation. Det har ingen påverkan på domen.

Citat:
Det spelar ingen roll om avsikten var att få Kim fälld, det var fusk och det talar starkt för att fusk har skett vid flera tillfällen.

Det finns inget som talar för det.

Citat:
Diesen skriver inget om blod i bagageutrymme eller falska alibin. Det falska alibit har större värde än blodet i bagageutrymmet eftersom blod går att plantera, inte falska alibin.

Du måste skoja. Det där kan du inte själv tro på. Alibin är inte särskilt pålitliga, särskilt inte om det handlar om en enda person som står för alibit. Blod i utrymmen är inget indicium det är ett bevis. Blod i utrymmen som en person har tillgång till är dessutom ett starkt bevis. Jag vet att både du och KJ hävdar att han hade bilen olåst, men då måste man veta att han har en bil, var den finns, etc.

Citat:
Jag pekar inte ut honom som mördare. Några indicier kan du få i alla fall. Det falska alibit är det starkaste indiciet. Hans lögn om att han och Vatchareeya var vänner sista gången de skildes är ett annat. Hans hetsiga humör likaså. Lista de indicier som finns mot Kim, efter att indicier som inte håller för en detaljgranskning sållats bort.

Varför är du då så fixerad vid MB? Jag tycker inte han verkar vara en reko person, men jag har inget intresse av att titta på honom som GM i det här fallet om det inte är något starkare än det som du räknar upp som talar för honom som GM.

Det är bara att du tittar på listan igen. Det är exempelvis inte sannolikt att hon just den kvällen ringer 112. Det är helt sanslöst att du inte kan se de olika indicierna som just skett den kvällen och som talar för KJ som GM. Den håller inte för din detaljgranskning, men det är inte sannolikt att så många olika indicier sker i samband med brottet och som bara råkar peka ut KJ som GM.

Citat:
Detta har inget med saken att göra. Jag upprepar: domstolarna dömde på den bevisning som presenterades under rättegångarna.

Detta har allt med saken att göra. Du får förklarat för dig hur indicier fungerar och varför han blir fälld, och anledningen till att inte högre instanser tar upp det är just för att alla andra GM är osannolika, men du köper det inte - just för att du inte förstår indiciekedjor.

Det är ganska naturligt att domstolarna dömer på den bevisning som finns.

Citat:
På vilket sätt hakar jag upp mig på ordval? Menar du att jag skulle ha använt samma ord som MrFold, ett skölpjärn som ingen har sett? Stämmer Vatchareeyas skador med ett skölpjärn?

Jag är ingen obducent och kan inget om sårskador. Jag litar fullt på rättens bedömning. Exakt mordvapen är inte nödvändigt för en fällande dom.
Senast redigerad av letspanic 2018-12-29 kl. 15:25.
Citera
2018-12-29, 16:46
Medlem
highfives avatar
När det gäller analysen av mordvapnet finns mycket mer att önska. I andra mordfall där vassa föremål använts har analyserna varit mer exakta.

Sårkanalerna var iaf koniska och ingångssåren C-formade eller ev D-formade. Stämmer illa med olika typer av stämjärn/håljärn. Inledningsvis nämndes splitsnålar och märlspikar.

Rimligtvis borde detta varit a och o i utredning. Hade rätt mordvapen konstaterats så hade det nog inte varit svårt att finna rätt GM och kanske även plats för dödandet. Kanske man då även funnit VBs mobil som också varit av stor betydelse eftersom inblandade kandidater valde att radera sina sms i sina mobiler.
Citera
2018-12-29, 20:19
Medlem
Citat:

En annan sak som jag märkte senast jag lyssnade på tingsrättsförhöret med spaningschefen hos polisen. Han använde MB:s smeknamn, vilket talar för att de kände varandra sedan tidigare. Det går också att läsa i första polisförhöret med MB: "Känd av Pa Bergman". Han var alltså känd av polisen redan innan försvinnandet. Detta kan mycket väl ha påverkat polisens agerande.

Lite fler indicier mot MB; Han hade hotat VB till livet, har en historik av att vara våldsam samt hade kontakt med VB samma em/kväll hon blev mördad. MB har också en knivsamling med många ovanliga knivar som MB säljer runt denna tidpunkt.

Som har jag förstått det har väl MB varit instruktör i självförsvar till de lokala poliserna?
Citera
2018-12-29, 20:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreutzmann
Lite fler indicier mot MB; Han hade hotat VB till livet, har en historik av att vara våldsam samt hade kontakt med VB samma em/kväll hon blev mördad. MB har också en knivsamling med många ovanliga knivar som MB säljer runt denna tidpunkt.

Som har jag förstått det har väl MB varit instruktör i självförsvar till de lokala poliserna?
Jag valde ett par som jag kom på i all hast. Man kan lägga till de raderade SMS:en, raderingen skedde mellan det sista påstådda SMS:et på måndagen och beslagtagandet av mobilen på onsdagen efter försvinnandet, alla till och från Vatchareeya.
Citera
2018-12-29, 22:30
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Hur vet någon att det fanns liklukt?
Kontaktade de Cesar Millan, han som kan prata med hundar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in