Citat:
Ursprungligen postat av
pex666
Du har missförstått allt. Jag har alltså aldrig påstått att mäns arbete ÄR farligare. Jag har ifrågasatt påståendet att kvinnors barnafödande varit farligare. Som skäl till mitt ifrågasättande nämner jag att kvinnor alltid levt längre, jag säger det inte vara bevis, utan en av flera anledningar till mitt tvivel.
Obs mitt ordval "tvivlar"
Du ifrågasatte påståendet att kvinnors barnafödande inneburit minst lika stor risk som mäns arbete, något som var ett svar på ett inlägg om att mäns arbete inneburit mycket större risker. Av dessa två inlägg ifrågasatte du ena. Vad säger det om vart du står?
När jag skrev att jag inte fann någon grund för en jämförelse överhuvudtaget svarade du inte jakande, som om det även var din ståndpunkt, utan att jag behövde läsa dina inlägg igen om jag inte funnit stöd för att barnafödande inte var minst lika farligt som mäns arbete. Så hur menar du att du stött det ifrågasättandet om inte genom påstått stöd för att män haft farligare uppgifter? Har du gett stöd för idén att mäns och kvinnors uppgifter varit precis lika farliga, är det vad du vill påstå? För det finns inga fler alternativ.
Du skrev även detta:"Självklart är barnafödande intressant i ett perspektiv där det uttrycks att män tar
alla risker. Du uttrycker alltså i vilket sammanhang risker med barnafödande är av intresse enligt dig: för att visa att kvinnor även tar
en delrisker. Vad säger det om ditt grundantagande?