Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Min personliga uppfattning är att 90% av rollator-personerna ute i Lund är kvinnor. Vilket inte är konstigt. Kvinnor lever längre, man behöver bara en rollator när man är riktigt skruttig.
Inte så konstigt! Bor du nära ett äldreboende får du räkna med att många rollator-förare är kvinnor över 90 år. Det är färre män än kvinnor som uppnår 90 årsstrecket och hinner således avlida innan deras lojala apostlahästar blir skruttiga på grund av åldersrelaterad sjukdom.
Själv är min personliga uppfattning att många män i 65-75 års åldern promenerar med sina rollatorer ute i Uppsala. Till exempel en av mina närmaste grannar, en man nyss fyllda 70 år.
Citat:
Män får ölmage pga genetiken, kvinnor får benskörhet. Att du hånar äldre och sjuka män passar väl in i bilden av dig på FB. I övrigt en strid ström av fördomar från dig.
Egentligen bör ölmage kallas groggmage. Flera rediga groggar innehåller både sprit och sockerhaltiga läskedrycker - rena kaloribomber. Studier har funnit tydliga samband mellan öldrickande och övervikt. Många stillasittande slöfockar till karlar tenderar att äta tung mat som stora biffar, fettdrypande såser och pommes frites, som de sköljer ner med rejäla klunkar starköl. Denna livsstilsrelaterade bukfetma är resultatet av fysisk inaktivitet, felaktig kost och mycket alkohol. Även kvinnor kan drabbas av bukfetma.
Jag har till skillnad från dig inga fördomar om äldre människor.