Citat:
Ursprungligen postat av
MittPorrKonto
Nu var det inte mig du frågade, men ger dig svaret. Det var detta Jordan Peterson påtalade som Annie Lööf inte trodde på. I ett jämlikt samhälle tenderar kvinnor att söka sig till traditionellt kvinnliga yrken och män till traditionellt manliga. Jag bor i Kina, och här existerar inte feminismen. Men ändå ser du fler kvinnor än män som bär på tegelstenar. Kvinnor har lika höga löner oftast som män. Det är det ultimata empiriska beviset på att Jordan har rätt och att Annie är helt ute och cyklar. I ett jämlikt samhälle ökar klyftor mellan män och kvinnor. Feminismen är alltså helt bevisat fel väg att gå. Sen har jag inte hört några män klanka ner på sjukvård. Det är ju mer feminister som tenderar att göra det.
Kina ligger på 37:e plats i jämställdhetsindex (
GII), i stapeldiagrammet stigande ordning. USA är något mindre jämställt än Kina. Där är ungefär hälften av studenterna vid de tekniska universiteten av kvinnligt kön.
Portugal (17:e plats i GII) har en relativt hög andel kvinnliga professorer i matematik. Kasta ett getöga på kartdiagrammen över västra Europa
här, då får du se att Sydeuropa t ex har en högre andel kvinnliga professorer och docenter i matematik än Nordeuropa (2005 års siffror). Exempel:
Portugal 32.1 % professorer, 45.9 % senior lecturers.
Kvinnor utgör 67 % av matematikerna på doktorsnivå i Estland (GII 29:e plats). (
länk - bläddra ner så kommer du att hitta den text som avses)
Här i Sverige (GII 4:e plats) är ca 50 % av arkitekterna av kvinnligt kön, i USA knappt 25 %. Arkitekter tillhör liksom ingenjörer och programmerare sak-orienterade yrken. Exempel på människo-orienterade yrken är läkare, sjuksköterska och grundskolelärare.
Läs gärna mina kommentarer om
den s k jämställdhetsparadoxen, vilken jag anser något som misogyna antifeminister överdriver i ren desperation i brist på starka argument. De vill så gärna tro att så gott som alla kvinnor är medfött predisponerade för vård och omsorg medan så gott som alla män har en medfödd begåvning inom vetenskap/teknologi/matematik och fysiskt krävande yrken.
Högervridna mäns drömvärld består av följande:
- Endast kvinnor inom yrken som barnskötare, undersköterskor, tandsköterskor, husmödrar, köksor, djurskötare och läkarsekreterare. Helst hemmafruar.
- Endast män inom yrken som programmerare, ingenjörer, matematiker, fysiker, kemister, läkare, advokater, forskare, professorer och konstnärer. Enda försörjaren i familjen.
Precis som det var på den gamla goda tiden före 1960-talet.
En anledning till att konservativa män med traditionella värderingar inte önskar fler kvinnor i sina ”manliga domäner” är att ju fler kvinnor som anställs inom exempelvis teknik, fysik, matematik och byggbranschen, desto lägre blir både yrkesstatus och löner. När andelen manliga sjuksköterskor i USA ökade från ynka 3 % till nästan 10 % steg sjuksköterskelönerna till männens favör. Yrkesstatusen också.
Sammanfattning: Fler män inom ett kvinnodominerande yrke med låg status och låga löner -> högre status och högre löner. Fler kvinnor inom ett mansdominerande yrke med hög status och höga löner -> lägre status och lägre löner.
Är det så konstigt att en del män på mansdominerande arbetsplatser utsätter sina kvinnliga kolleger för sexism i form av trakasserier och nedlåtande kommentarer samt ger dem alltför enkla arbetsuppgifter? Deras avsikt är ju att få kvinnorna att säga upp sig självmant. Det är inte bara lägre löner och lägre status som männen fruktar. Osäkra och mindre kompetenta män är främst skraja för att tvingas konkurrera med mer kvalificerade kvinnor och bli omsprungna på karriärstegen och gå miste om sin efterlängtade löneförhöjning.
Åhå jo visst klankar män på sjukvården, särskilt den inom prostatacancer som de anser är oerhört mindre prioriterad än bröstcancervård. Bara läs de gnälliga inläggen där det klagas över hur mycket pengar som Bröstcancerfonden samlar in i diverse galor jämfört med Mustaschkampen.