Citat:
Ursprungligen postat av
Edsviken
Det är mycket ifrågasatt vad intelligenstester egentligen mäter, dvs vad är intelligens. Många intelligenstester tycks också vara mer anpassade till att mäta sådant som män är bra på. Detta gäller även andra tester som kan ha skapats utan att ta hänsyn till män och kvinnors olika förmågor. Detta ovan har jag fått från en univertitetsföreläsning om hur man skall utföra persontester vid antagning eller anställning.
Det är ju oftast ganska tydligt
vad man mäter, men sedan gäller det att tolka resultatet rätt. Sedan är det ju precis som du säger att många av de klassiska mätmetoderna mäter sådant där män kanske har en genetisk fördel.
Det här med kvinnlig och manlig hjärnhalva är helt utraderat inom forskning. Det är väl snarare så att individer använder sin hjärna på olika sätt. Variationen mellan individer är mycket större än den skillnad som mäts mellan könen.
Jag själv presterar hyfsat på IQ-tester, ligger på övre medel medan min kona slår mig ordentligt. Jag å andra sidan är betydligt mer allmänbildad och påläst kring det mesta. Dock kan man utan problem träna upp sin spatiala förmåga.