2019-01-02, 03:24
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withnoname
Men herregud ska du fortsätta likförbannat? Börjar du dra in objekt i det här kommer jag utan tvekan hålla med dig. I övrigt kan du gå vidare

Du kan få en uppfattning på hur det blir genom att se hur horisonten inte får en skarp kant vid dimma.

Se på denna bild: https://c1.staticflickr.com/4/3187/2417146373_3ce5e151f3.jpg

Här ser du hur atmosfären är så ”icke-ren” att ljuset där horisonten ska vara från betraktaren inte når hens ögon.

På samma sätt blir det på en platt jord en solig och klar dag. Vi kommer kunna se EXTREMT långt gentemot vad vi kan på vår klotformade jord.
Men allt för långt borta kommer atmosfären sonika vara den begränsning som kommer då skapa en diffus horisont.
Citera
2019-01-02, 03:45
Medlem
Citat:
Ja man kan ju se objekt längre bort om man går upp i höjd men man får bara en platt cirkelhorisont och ser ingen jordkurva
Så begränsningar i synen gör att när man kommer längre ifrån objektet så ser man det bättre?
Citera
2019-01-02, 03:49
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autofire
Så begränsningar i synen gör att när man kommer längre ifrån objektet så ser man det bättre?

?

Video som kanske kan skarva dig vidare till TOPIC. Nog med syn och ev horisont på en platt jord nu.
Senast redigerad av withnoname 2019-01-02 kl. 04:05.
Citera
2019-01-02, 05:57
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det har jag gjort redan hundra gånger minst bak i tråden. Jorden är alldeles för stor och synen är som sagt begränsad. Vi upplever jorden som platt trots att den är rund. Får du bättre syn om jorden skulle vara platt?
Der förklarar inte varför det blir en skarp kant 5 km bort, från 2 m höjd. Det förklarar inte heller varför den skarpa kanten flyttas längre bort om betraktaren är högre upp. Varför nedre delen av båtar/fyrar skyms av horisonten förklaras inte heller av attr synen är begränsad, de övre delarna syns ju bra.
Citera
2019-01-02, 08:20
Medlem
Citat:
Men herregud ska du fortsätta likförbannat? Börjar du dra in objekt i det här kommer jag utan tvekan hålla med dig. I övrigt kan du gå vidare
Nu tramsar du om en enda detalj i en cirka 30 rader lång, utförlig förklaring från mig.

Det centrala i mitt inlägg är det jag har försökt säga dig hela tiden: OM JORDEN VORE PLATT SKULLE DU ALDRIG SE DEN KLARA, TYDLIGA HORISONTLINJE FEM KILOMETER BORT som du kan se när du står vid havsstranden.

Om du ska angripa mig igen så FALSIFIERA DÅ DETTA istället för att ta upp om annat.

EDIT: Ta även till dig nattens inlägg från Jazzil och ConnyKlasson härovan. De kompletterar mitt inlägg från igår (kl 23.44).
Senast redigerad av pewana 2019-01-02 kl. 08:36.
Citera
2019-01-02, 13:08
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Der förklarar inte varför det blir en skarp kant 5 km bort, från 2 m höjd. Det förklarar inte heller varför den skarpa kanten flyttas längre bort om betraktaren är högre upp. Varför nedre delen av båtar/fyrar skyms av horisonten förklaras inte heller av attr synen är begränsad, de övre delarna syns ju bra.

Det är en tydligare skarp horisont på rund jord ja 100 % självklart. Vad hade båtar med saken att göra? När objekt kommer med i bilden så blir det väldigt enkelt
Senast redigerad av withnoname 2019-01-02 kl. 13:19.
Citera
2019-01-02, 13:10
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Nu tramsar du om en enda detalj i en cirka 30 rader lång, utförlig förklaring från mig.

Det centrala i mitt inlägg är det jag har försökt säga dig hela tiden: OM JORDEN VORE PLATT SKULLE DU ALDRIG SE DEN KLARA, TYDLIGA HORISONTLINJE FEM KILOMETER BORT som du kan se när du står vid havsstranden.

Om du ska angripa mig igen så FALSIFIERA DÅ DETTA istället för att ta upp om annat.

EDIT: Ta även till dig nattens inlägg från Jazzil och ConnyKlasson härovan. De kompletterar mitt inlägg från igår (kl 23.44).

Det är en definitionsfråga är svaret och den är betydligt klarare på den runda jorden och diffus på den platta. Vad Jazzil säger kan jag absolut ta till mig och har redan gjort som du märker.
Därför reagerar nu även jag på detta för jag har samma inställning efter alla om och men att den skulle vara diffus.

Q: If Earth was flat, would there be a horizon? If so, what would it look like?

Physicist: There’d definitely still be a horizon if the Earth were flat. It would be in almost exactly the same place, and look essentially identical.
Senast redigerad av withnoname 2019-01-02 kl. 14:05.
Citera
2019-01-02, 14:21
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det är en tydligare skarp horisont på rund jord ja 100 % självklart. Vad hade båtar med saken att göra? När objekt kommer med i bilden så blir det väldigt enkelt
Tydligare? Varför skulle det överhuvudtaget bli en tydlig horisont om havet vore platt?
Borde det inte bli en gradient som tonar ut i proportion med avståndet?
Vad är det som händer på exakt 5 km avstånd, som skapar den tydliga horisonten så fall?
Dessutom flyttas fenomenet när betraktaren är högre upp.
Citera
2019-01-02, 14:25
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Physicist: There’d definitely still be a horizon if the Earth were flat. It would be in almost exactly the same place, and look essentially identical.
Vad är förklaringen till att det skulle se "essentially" lika ut?
Vi vet ju med hundra procent säkerhet att vi kan se övre delen av objekt som är bortom horisonten.
Detta pågår tills objekten blir för små eller tonas ut av partiklar atmosfären på grund av avståndet.
Varför skulle inte havsytan fungera på samma sätt?
Citera
2019-01-02, 14:26
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Tydligare? Varför skulle det överhuvudtaget bli en tydlig horisont om havet vore platt?
Borde det inte bli en gradient som tonar ut i proportion med avståndet?
Vad är det som händer på exakt 5 km avstånd, som skapar den tydliga horisonten så fall?
Dessutom flyttas fenomenet när betraktaren är högre upp.

Ja jag vet inte som sagt jag håller med om det du säger och är helt inne på att horisonten skulle vara väldigt diffus om jorden vore platt. Varför askamathematician.com svarar sådär har jag ingen aning om.
Citera
2019-01-02, 14:42
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ja jag vet inte som sagt jag håller med om det du säger och är helt inne på att horisonten skulle vara väldigt diffus om jorden vore platt. Varför askamathematician.com svarar sådär har jag ingen aning om.
Det beror ju helt på vad "almost exactly the same place, and look essentially identical" betyder. Almost och essentially kan ju betyda att det "i princip blir som en horisont".
Citera
2019-01-02, 17:05
Medlem
De här senaste texterna från dig:

Citat:
Det är en tydligare skarp horisont på rund jord ja 100 % självklart.

Citat:
Det är en definitionsfråga är svaret och den är betydligt klarare på den runda jorden och diffus på den platta. Vad Jazzil säger kan jag absolut ta till mig och har redan gjort som du märker.
Därför reagerar nu även jag på detta för jag har samma inställning efter alla om och men att den skulle vara diffus.

… säger definitivt något helt annat än de här:

Citat:
Vilket jävla skitsnack. Det stämmer inte nånstans. Horisont ser du oavsett om jorden är platt eller rund.

Citat:
Ja inte om man ska tro Voysovreason som ägnar sig åt att debunka Flat Earth. Varför skulle jag inte se en horisont på en platt jord när jag gör det på en rund? Jorden är alldeles för stor att du ska kunna uppleva en skillnad. Det säger väl säg självt när det tar 24 timmar för ett varv....

Citat:
Finns inget plattjordar argument i att våran jord är alldeles för stor för att du med egna ögon ska se nåt annorlunda med en platt vs en rund jord. Det finns ingen skillnad när du står där på havsstranden på någon av dom för ditt synperspektiv sviker dig på båda. Naturligtvis har dom matematiska skillnader men att man med egna ögon ska uppleva en skillnad dom emellan är högkvalificerat trams. Jorden är jorden och ingen liten tennisboll...

Citat:
Hur kan det bli en horisont på en platt jord? Ja vad tror du...din syn är begränsad och det resulterar i en horisont på både rund och platt jord dvs perspektiv. Det är vad som gäller med ögonen men matematiken har såklart en annan förklaring och ska man hårddra det så finns ingen horisont bara en kant.

Nu säger du - äntligen - något som stämmer och som jag kan hålla med om. Bra att du ändrat dig, märkligt att det tog så lång tid och så många inlägg...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in