2019-01-01, 10:04
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Kan du förklara med egna ord varför synen helt plötsligt skulle upphöra vid 5km?

Det har jag gjort redan hundra gånger minst bak i tråden. Jorden är alldeles för stor och synen är som sagt begränsad. Vi upplever jorden som platt trots att den är rund. Får du bättre syn om jorden skulle vara platt?
Senast redigerad av withnoname 2019-01-01 kl. 10:09.
Citera
2019-01-01, 10:15
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withnoname
Det har jag gjort redan hundra gånger minst bak i tråden. Jorden är alldeles för stor och synen är som sagt begränsad.
Men visst kan man se exempelvis Visingsö från E4:an? Mer än 5 km bort.
Citera
2019-01-01, 10:19
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Men visst kan man se exempelvis Visingsö från E4:an? Mer än 5 km bort.

Ja man kan ju se objekt längre bort om man går upp i höjd men man får bara en platt cirkelhorisont och ser ingen jordkurva
Citera
2019-01-01, 10:20
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Det har jag gjort redan hundra gånger minst bak i tråden. Jorden är alldeles för stor och synen är som sagt begränsad. Vi upplever jorden som platt trots att den är rund. Får du bättre syn om jorden skulle vara platt?
Givetvis ser vi inte rundningen eftersom jorden är så stor. Vi kan bara se rundningen indirekt genom observation av avlägsna föremål. Vi kan däremot se horisonten vilket inte är möjligt på en platt jord. Den är 5 km bort när vi står vid vattenkanten på havsstranden men klättrar vi upp i badvaktens torn syns den 8 km bort. Föremål bortom horisonten är helt eller delvis skymda vilket är den indirekta effekten av rundningen jag talar om.

Jag får för mig att du spelar djävulens advokat här. Men vadfanken, hellre det än att försöka slå in vett i en plattjordare.
Citera
2019-01-01, 10:21
Medlem
constants avatar
Citat:
Ja man kan ju se objekt längre bort...
Alltså hade du fel här:
Citat:
Jorden är alldeles för stor och synen är som sagt begränsad.
Citera
2019-01-01, 10:29
Medlem
withnonames avatar
Förklara med denna video vad jag misstolkat

Ja det går att flytta horisonten såklart om man går upp i höjd men det jag vill framhäva är att det alltid kommer vara en platt cirkelhorisont oavsett om jorden är rund eller platt. Man behöver upp på typ ISS för att se något annat pga den är så stor.
Senast redigerad av withnoname 2019-01-01 kl. 10:56.
Citera
2019-01-01, 10:31
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Alltså hade du fel här:

Jag diskuterar horisont här och inte objekt...
Citera
2019-01-01, 11:47
Medlem
madtops avatar
Citat:

Prata för dig själv, jag upplever inte jorden som platt.
Citera
2019-01-01, 12:03
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Prata för dig själv, jag upplever inte jorden som platt.

Jag menar med synen
Citera
2019-01-01, 12:08
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag menar med synen

Som sagt, prata för dig själv.

Jag och de flesta andra upplever, med hjälp av synen, jorden som sfärisk. Du ser att saker försvinner ned under horisonten, du ser solens oförändrade storlek, du ser polstjärnans position. Listan kan göras lång.
Citera
2019-01-01, 12:08
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag diskuterar horisont här och inte objekt...
Men om jag nu kan se Visingsö från E4:an, så bör väl horisonten vara minst där, alltså minst sex kilometer bort. Alltså KAN MAN SE horisonten längre bort än fem kilometer. Det kan alltså inte bero på synen.
Citera
2019-01-01, 12:16
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Som sagt, prata för dig själv.

Jag och de flesta andra upplever, med hjälp av synen, jorden som sfärisk. Du ser att saker försvinner ned under horisonten, du ser solens oförändrade storlek, du ser polstjärnans position. Listan kan göras lång.

Ja men snälla det fattar jag väl om man ser till månförmörkelse och stjärnorna men jag menar det här fenomenet med en platt cirkelhorisont (där många förväntar sig kurva) som han i videon misstänker är en del av förklaringen till FE teorin förutom de religiösa.
Så vad tolkar jag fel utifrån videon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in