2018-12-28, 22:20
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vänta, du vet att jorden är rund, men du tror inte att rundningen skymmer objekt bakom den?

Hur funkar det?

Den berömda Toronto bilden där man zoomar in från andra sidan sjön med superkamera vilket gav teorin mycket luft. De glömde dock berätta att zoombilden egentligen bevisar att jorden är rund då byggnadernas lägre våningar inte var med. Ett fantastiskt självmål! Jag har väl inga problem med några bevis men DET JAG SÄGER är att ska dom nå fram riktigt till en FE:r så är väl denna korta historia ganska talande. Det behövs rejält med krut tex: Månförmörkelsen som både syns med egna ögon och har vetenskaplig tyngd. Sorry för att jag brister i att framföra att jag blivit cynisk av denna debatt.
Senast redigerad av withnoname 2018-12-28 kl. 22:23.
Citera
2018-12-28, 22:58
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withnoname
Den berömda Toronto bilden där man zoomar in från andra sidan sjön med superkamera vilket gav teorin mycket luft. De glömde dock berätta att zoombilden egentligen bevisar att jorden är rund då byggnadernas lägre våningar inte var med. Ett fantastiskt självmål! Jag har väl inga problem med några bevis men DET JAG SÄGER är att ska dom nå fram riktigt till en FE:r så är väl denna korta historia ganska talande. Det behövs rejält med krut tex: Månförmörkelsen som både syns med egna ögon och har vetenskaplig tyngd. Sorry för att jag brister i att framföra att jag blivit cynisk av denna debatt.

Jag tänker att om man är medveten om att vi lever på en rund planet, och man pratar med en annan med samma övertygelse, så behöver man inte underkänna fullt rimliga argument - för att jorden är rund - med orsaken att det finns de som tror att jorden är platt som avfärdar just det argumentet.

De kan väl kriga med deras stolliga tankesätt, så kan vi andra komma med alla våra argument.
Citera
2018-12-28, 23:17
Medlem
Citat:
Jag menar att se rundningen rent fysiskt vilket är omöjligt. Det enda man ser är horisont.
Nja, redan det faktum att du ser en horisont bevisar att jorden inte är platt.
Citera
2018-12-28, 23:28
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana

Vilket jävla skitsnack. Det stämmer inte nånstans. Horisont ser du oavsett om jorden är platt eller rund.
Senast redigerad av withnoname 2018-12-28 kl. 23:34.
Citera
2018-12-28, 23:30
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Vad ser man om man står på en platt jord då?
Citera
2018-12-29, 00:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Vilket jävla skitsnack. Det stämmer inte nånstans. Horisont ser du oavsett om jorden är platt eller rund.

Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Vad ser man om man står på en platt jord då?

Hur kan det bli en horisont på en (platt) platt jord? Skulle där finnas berg skulle de utgöra något slags horisont. Men på en platt jord skulle man ju se marken/vattnet så långt det sträckte sig. Det finns ju inget i vägen. Finns där en kant på den platta jorden ser man till den. Är jorden oändlig ser man tills det försvinner in i oändligheten.
Citera
2018-12-29, 00:41
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Hur kan det bli en horisont på en (platt) platt jord? Skulle där finnas berg skulle de utgöra något slags horisont. Men på en platt jord skulle man ju se marken/vattnet så långt det sträckte sig. Det finns ju inget i vägen. Finns där en kant på den platta jorden ser man till den. Är jorden oändlig ser man tills det försvinner in i oändligheten.

Intressant. Men om jorden är platt måste ju kanten och horisonten se likadana ut? För ni menar väl rund och platt som en pannkaka, inte som en fyrkantig bricka?
Citera
2018-12-29, 00:50
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Intressant. Men om jorden är platt måste ju kanten och horisonten se likadana ut? För ni menar väl rund och platt som en pannkaka, inte som en fyrkantig bricka?

Inte fan vet jag formen på en platt jord. Men ja, om kanten ligger en halvmil bort kanske det ser liknande ut. Fast på jorden kan du gå upp i ett fyrton och se ännu längre ut. På den platta jorden vars kant låg en knapp halvmil bort skulle man bara se kanten lite mer uppifrån.

På jorden kan vi också segla ut dit horisonten verkade vara sedd från stranden, fast när vi seglat dit ligger den ytterligare några kilometer bort osv osv.
Citera
2018-12-29, 01:12
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Inte fan vet jag formen på en platt jord. Men ja, om kanten ligger en halvmil bort kanske det ser liknande ut. Fast på jorden kan du gå upp i ett fyrton och se ännu längre ut. På den platta jorden vars kant låg en knapp halvmil bort skulle man bara se kanten lite mer uppifrån.

På jorden kan vi också segla ut dit horisonten verkade vara sedd från stranden, fast när vi seglat dit ligger den ytterligare några kilometer bort osv osv.

Jag bara undrade hur denna platta jorden fungerar. I min värld är den ju rund. Men jag är alltid öppen för argument. (Eller försöker vara iallafall)
Citera
2018-12-29, 01:20
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag bara undrade hur denna platta jorden fungerar. I min värld är den ju rund. Men jag är alltid öppen för argument. (Eller försöker vara iallafall)

Det är enkelt här. Det finns inga hållbara argument för en platt jord.
Citera
2018-12-29, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Varför måste där vara en kant? Men låt oss säga att där är en kant, och den befinner sig nånstans bortom Antarktis.
Plattjordare håller möjligheten att Antarktis inte är en kontinent omsluten av hav utan en land/ismassa som omger jorden, se nedan länk.

För att resa mellan de orter du nämner behöver ingen åka över trilla över kanten.

https://www.google.se/search?q=flat+earth+map&client=ubuntu-browser&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj66bn mvMrdAhULjiwKHWLoBMcQ_AUICigB&biw=1291&bih=606#img rc=u2N18ZqrhIDRuM:

Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Just nu är det två olika människor som ensamma, och var och en för sig, försöker korsa Antarktis.
https://www.nytimes.com/2018/11/11/sports/antarctica-race.html

Än så länge har de inte sett till någon kant...

Och sydpolen passerade de för snart 2v sedan.
https://www.nytimes.com/interactive/2018/12/18/sports/antarctica-race-tracker-map.html?action=click&module=RelatedLinks&pgtype=A rticle

Behöver jag tillägga att tiotusentals människor har besökt Antarktis.
Men jag antar att du tror att alla dessa är frimurare och illumintiagenter?

Båda har nu klarat det.
https://www.instagram.com/p/Br823bElRAZ/
Senast redigerad av Piii... 2018-12-29 kl. 01:35.
Citera
2018-12-29, 01:34
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Det är enkelt här. Det finns inga hållbara argument för en platt jord.
tjaa enligt tråden med typ 18000 inlägg bör det ju finnas iaf runt 9000 argument för att det är så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in