Citat:
Ursprungligen postat av
Emmy.Ha
Hur många dog då?
Jag har läst om nu och jag hittar fortfarande inget som stödjer det. Du har skrivit att män dog som flugor och att kvinnor alltid levt längre än män men inget men inget som stödjer det och jag vet inte vad exakt du menar med "dog som flugor". Du har länkat till en lång artikel utan några citat eller kommentarer om vad som är relevant i artikeln. Kanske du kan säga vad det är med artikeln som stödjer något du sagt?
Det är inte bara själva barnafödandet som är riskabelt. Graviditet och amning än stora näringsmässiga påfrestningar för kroppen som gör mamman mer sårbar för infektioner eftersom immunförsvaret behöver olika näringsämnen för att fungera bra. När det inte finns god tillgång på mat innebär det en stor risk. Jag själv har aldrig blivit så sjuk i en virusinfektion som när min son var några månader gammal, hade det inte varit för modern sjukvård hade jag dött. Infektionen ledde till både halsfluss och halsböld. Jag kunde varken äta eller dricka. Innan jag kom till sjukhus, fast jag var kraftigt uttorkad, producerade min kropp normala mängder bröstmjölk till min son för att det är vad som är biologiskt priorierat.
Faktiskt hade jag varit död två gånger om ifall något sånt var möjligt pga av riskerna med gravidiet eftersom jag även haft ett utomkvedshavandeskap som ledde till att min ena äggledare sprack och jag höll på att förblöda av inre blödning. Innan jag sövdes för operation skakade jag av köld och det kändes som att mina ben hade förvandlas till is, du vet som folk som håller på att förblöda på slagfältet och känner sig kalla just innan dom dör. Jag förlorade flera liter blod. Så som du ser finns fler risker än själva förlossningen.
Hur många dör av att de ammar då? Du säger inga siffror.... Har du någon jämförelse med flottning? Du säger många får infektioner? Hur många?
Hur vet du att det inte var god tillgång till mat förr i tiden? Jag ser inget som stödjer det i din text.
Varför berättar du en ankedot? Vad har den med det jag ifrågasatte att göra?
Du pratar om empiriska erfarenheter? Hur kan vi veta att det hände?
Hur vet du att det var halsfluss? Jag ser inget som stödjer det?
Jag ser inget som stödjer att en kvinnas kropp prioriterar amning till den grad att personen dör? Är det också en empirisk upplevelse?
Det finns massor i artikeln som stödjer det jag säger, massvis. Läs själv!
Du kommer med massa påstående, ingen fakta, inga citat. OBS som du själv säger, kom med ingående citat till det du stöjder, och gärna flera artiklar också.