2019-01-01, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du har länder idag, där kvinnors medellivslängd är kortare än mäns. Zimbawe ex, du får googla själv. Och historiskt är det inte alls säkert att kvinnor alltid levt längre än män. Vi gör det då vi lever under likvärdiga villkor, men har man inte detta i ett samhälle, utan ex en kultur där man gifter bort småflickor och ger män moralisk och juridisk "rätt" ha sex med sina "brudar" eller med vilken flicka/ kvinna som helst om han lyckas komma åt henne, även om hon inte vill/ inte är fysiskt mogen etc, och lever i ett samhälle där kvinnors reproduktiva hälsa/ mänskliga rättigheter/ möjligheter försörja sig själv/ slippa våld är helt ignorerad, så är risken rätt stor att kvinnor dör som flugor, i vart fall lever de extremt farligt.

Enligt FN lever kvinnor i Zimbabwe längre än männen. Kolla listan, det är utan tvivel att kvinnor lever längre i snitt.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_life_expectancy#List_by_the_W orld_Health_Organization_(2015)

Resten du skriver är förvisso tråkigt men för det jag ifrågasatte spelar det lika liten roll som gårdagens fotbollsresultat.

Jag ifrågasatte ett påstående att barnafödande var "minst" lika farligt som saker män historiskt sett som sin uppgift.

Jag ser fortfarande inget som talar för detta.
Senast redigerad av pex666 2019-01-01 kl. 16:31.
Citera
2019-01-01, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det är visserligen en annan debatt. Men smala spensliga män lever många många år längre än rundare män. Och jag känner inte till någon koppling mellan testosteron och spenslighet.

Skillnaden mellan mäns och kvinnors medellivslängd sjunker dessutom varje år sedan kanske 50 år? Det verkar också osannolikt att det beror på testosteron.

Livslängden på ryska män är 65 år, 11 år kortare än ryska kvinnor. Den oerhörda skillnaden kan i sin helhet skyllas på alkohol.

Svenska män lever längre än ryska kvinnor.

Allt detta sammantaget tycker jag snarast pekar på att 1900-tals-män ätit, rökt, druckit för mycket, betydligt mer än kvinnor. Men att vi börjar fatta galoppen och kanske kommer att gå förbi kvinnor redan under min levnad (född 1962). För nu röker och dricker kvinnor mer, är fetare, och stressar mer på jobbet.

Alltså ett område där kvinnor kan: få kortare livslängd.

Är det så? Vad har du för belägg att det inte är säkerheten på arbetsplatserna som blivit bättre? Jag vet inte, vet bara att de flesta jobb idag har väldigt högt säkerhetstänk, jämför tex flottning, skogsarbete som många jobbade med, de dog som flugor.
Senast redigerad av pex666 2019-01-01 kl. 16:32.
Citera
2019-01-01, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pex666
Enligt FN lever kvinnor i Zimbabwe längre än männen. Hittar du ETT land i den listan där kvinnor lever kortare än män? https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_life_expectancy#List_by_the_W orld_Health_Organization_(2015)

Resten du skriver är förvisso tråkigt men för det jag ifrågasatte spelar det lika liten roll som gårdagens fotbollsresultat.

Jag ifrågasatte ett påstående att barnafödande var "minst" lika farligt som saker män historiskt sett sett som sin uppgift.

Jag ser fortfarande inget som talar för detta.
Ok, jag fick leta lite innan jag hittade var jag fått denna uppgift ifrån, Och visst den uppgiften var rätt gammal, från WHO, 2004, så det har hunnit ändra sig.
"Medellivslängden i det afrikanska landet är bara 37 och 34 år för män respektive kvinnor." https://natgeo.se/folk-och-kultur/vilka-lander-har-hogst-och-lagst-dodlighet
Och jag ifrågasatte inte din fetning, jag ifrågasatte ditt påstående av att "att kvinnor alltid har levt längre än män"
Citera
2019-01-01, 16:34
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Kvinnor föder barn.

Det var minst lika farligt som mäns arbete förr i tiden.

Det dör ganska många fler män på jobbet än kvinnor. Så det där mossiga argumentet borde kännas överspelat idag. För att inte nämna i krig då...
Citera
2019-01-01, 16:36
Medlem
Citat:
Ok, jag fick leta lite innan jag hittade var jag fått denna uppgift ifrån, Och visst den uppgiften var rätt gammal, från WHO, 2004, så det har hunnit ändra sig.
"Medellivslängden i det afrikanska landet är bara 37 och 34 år för män respektive kvinnor." https://natgeo.se/folk-och-kultur/vilka-lander-har-hogst-och-lagst-dodlighet
Och jag ifrågasatte inte din fetning, jag ifrågasatte ditt påstående av att "att kvinnor alltid har levt längre än män"

Känns ganska ointressant ändå att ta upp hur det är i ett land när det uppenbarligen inte är så i >99% av länderna.
Citera
2019-01-01, 16:41
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Det dör ganska många fler män på jobbet än kvinnor. Så det där mossiga argumentet borde kännas överspelat idag. För att inte nämna i krig då...
Det är 1 per 100,000 om vi förutsätter att alla är män.

Dödligheten är 4 på 100k i barnsäng idag. Och 1000 på 100k förr i tiden.

Fast man arbetar fler år än man föder barn...
Citera
2019-01-01, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pex666
Känns ganska ointressant ändå att ta upp hur det är i ett land när det uppenbarligen inte är så i >99% av länderna.
Kanske lika ointressat som att lägga ett påstående om något där man bara har fakta att gå efter som täcker kanske bara 0,01% av människas existens? hmm?
Citera
2019-01-01, 16:49
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Det är 1 per 100,000 om vi förutsätter att alla är män.

Dödligheten är 4 på 100k i barnsäng idag. Och 1000 på 100k förr i tiden.

Fast man arbetar fler år än man föder barn...

Inte bara fler år. Vid fler tillfällen och i fler timmar. Men nåja, tror vi båda är överens om det dumma argumentet om kvinnors barnafödande.
Citera
2019-01-01, 17:15
Medlem
Citat:
Kanske lika ointressat som att lägga ett påstående om något där man bara har fakta att gå efter som täcker kanske bara 0,01% av människas existens? hmm?

https://www.pnas.org/content/113/48/E7681

Men jag varnar dig, du kommer inte bli nöjd med den, den saknar tillförlitliga data över alla kvinnor och mäns död sedan vi var cyanobakterier. Så jag gissar denna diskussion kommer fortsätta ad infinitum.
Citera
2019-01-01, 17:30
Medlem
Citat:
Inte bara fler år. Vid fler tillfällen och i fler timmar. Men nåja, tror vi båda är överens om det dumma argumentet om kvinnors barnafödande.
Dumt, mossigt och överspelat argument... Varför är det dumt, mossigt och överspelat att ta barnafödande i beaktande när det gäller dödlighet historiskt sett? Har du någon motivering att backa upp dina val av adjektiv med?

Vad spelar "fler tillfällen och fler timmar" för roll om du inte har någon uppfattning om procentuell dödlighet per tillfälle eller timme? "Det dör ganska många fler män på jobbet än kvinnor" "för att inte tala om krig då" utan avgränsning i vare sig tid eller plats ställt mot 1-7% dödlighet per födsel historiskt. Ja med den jämförelsen är det ju glasklart, "ganska många fler män än kvinnor": det kan inte blir tydligare. Uppenbarligen har män utsatts för fara i så mycket större utsträckning att barnafödande är irrelevant i jämförelse.
Citera
2019-01-01, 17:39
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmy.Ha
Dumt, mossigt och överspelat argument... Varför är det dumt, mossigt och överspelat att ta barnafödande i beaktande när det gäller dödlighet historiskt sett? Har du någon motivering att backa upp dina val av adjektiv med?

Vad spelar "fler tillfällen och fler timmar" för roll om du inte har någon uppfattning om procentuell dödlighet per tillfälle eller timme? "Det dör ganska många fler män på jobbet än kvinnor" "för att inte tala om krig då" utan avgränsning i vare sig tid eller plats ställt mot 1-7% dödlighet per födsel historiskt. Ja med den jämförelsen är det ju glasklart, "ganska många fler män än kvinnor": det kan inte blir tydligare. Uppenbarligen har män utsatts för fara i så mycket större utsträckning att barnafödande är irrelevant i jämförelse.

Ska man ta upp argumentet om kvinnors dödlighet vid barnafödande bör man samtidigt väga in mäns dödlighet vid arbetsplatser, i krig samt spontant vål på offentlig plats och i hemmet. Annars blir det ganska missvisande.

Man kan inte gärna ta en kärna ur äpplet och bygga en halmgube kring.
Citera
2019-01-01, 17:44
Medlem
Citat:
Ska man ta upp argumentet om kvinnors dödlighet vid barnafödande bör man samtidigt väga in mäns dödlighet vid arbetsplatser, i krig samt spontant vål på offentlig plats och i hemmet. Annars blir det ganska missvisande.

Man kan inte gärna ta en kärna ur äpplet och bygga en halmgube kring.
Han tog ju upp dödlighet vid barnafödande som svar på ett inlägg om faror som män utsatts för. Kärna ur äpplet? Då antar jag att du även tycker att man måste ta upp dödlighet vid barnafödande när man jämför dödlighet mellan könen för att inte vara missvisande. Då kan du ju inte avfärda det som dumt, mossigt och överspelat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in