2019-01-01, 17:46
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmy.Ha
Han tog ju upp dödlighet vid barnafödande som svar på ett inlägg om faror som män utsatts för. Kärna ur äpplet? Då antar jag att du även tycker att man måste ta upp dödlighet vid barnafödande när man jämför dödlighet mellan könen för att inte vara missvisande. Då kan du ju inte avfärda det som dumt, mossigt och överspelat.

Så länge man jämför kvinnors dödlighet vid barnafödande med mäns dödlighet vid andra sammanhang ser jag det som legitimt. Gör man det inte är det inte legitimt som argument.
Citera
2019-01-01, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pex666
Jag ifrågasatte ett påstående att barnafödande var "minst" lika farligt som saker män historiskt sett som sin uppgift.

Jag ser fortfarande inget som talar för detta.
Jag ser ingen grund för någon jämförelse överhuvudtaget. Inget som talar för varken det ena eller det andra. Men jag har inte läst noga heller så kanske det finns något. Du har bidragit med "de dog som flugor" i alla fall såg jag.
Citera
2019-01-01, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Eh, nä det forskare är rätt överens om är att de sista åren av skillnad, ca 4,5 år tror jag det rör sig om, handlar om X och Y genen Att bära XX är betydligt stabilare och säkrare genetiskt än att bära XY, Därför drabbas män mer av sjukdomar och dör före kvinnor, som är bättre/ starkare genetiskt utrustade För detaljer varför det är så googla!
Är man inte läskunnig måste man tydligen upprepa vad föregående skrev...
Citera
2019-01-01, 18:05
Medlem
Citat:
Han tog ju upp dödlighet vid barnafödande som svar på ett inlägg om faror som män utsatts för. Kärna ur äpplet? Då antar jag att du även tycker att man måste ta upp dödlighet vid barnafödande när man jämför dödlighet mellan könen för att inte vara missvisande. Då kan du ju inte avfärda det som dumt, mossigt och överspelat.

Självklart är barnafödande intressant i ett perspektiv där det uttrycks att män tar alla risker, dör tidigt osv.

Barnafödande har helt klart varit en riskfaktor historiskt. Jag ifrågasatte bara den person som sade det var farligare än alla de andra risker män utsatt sig för historiskt.
Citera
2019-01-01, 18:16
Medlem
Citat:
Jag ser ingen grund för någon jämförelse överhuvudtaget. Inget som talar för varken det ena eller det andra. Men jag har inte läst noga heller så kanske det finns något. Du har bidragit med "de dog som flugor" i alla fall såg jag.

Dog som flugor är ett talesätt. Det passar bra när man beskriver flottning.

För övrigt bör du läsa mina inlägg igen om du inte hittar något som stödjer mitt ifrågasättande av att barnafödande var farligare än något manligt yrke.

Obs också att påståendet gällde historiskt sett, och att jag ifrågasatte vilken tidsperiod som menades.
Senast redigerad av pex666 2019-01-01 kl. 18:22.
Citera
2019-01-01, 18:25
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Inte bara fler år. Vid fler tillfällen och i fler timmar. Men nåja, tror vi båda är överens om det dumma argumentet om kvinnors barnafödande.
Dödligheten i arbete är per år, för mödrar per barn.

Ja, det är ett ickeargument, som så många andra av de som tas upp här.
Citera
2019-01-01, 19:10
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det var väl ändå du som grät ut i ditt inlägg, inte jag.

För övrigt försöker du dissa mig med "gråt ut". Något som annars är ett erkänt kvinnligt gebit, en av fördelarna som kvinnor har framför män, känslor. Vet inte om du tänkt på det. Men du dissar alltid kvinnligt beteende och hurrar för manligt beteende och manliga kunskaper t.ex schack eller datorer. Du gör allt för att få kvinnor att framstå som män. Mitt intryck av dig är att du verkar hata kvinnor och kvinnligt beteende.

Själv älskar jag kvinnor och kvinnligt beteende. Jag har 4 döttrar och får kvinnligt beteende i extremdos varje dag.

Att gråta är en erkänt mänsklig egenskap. Om män tillåter sig att gråta och visa känslor lika mycket som kvinnor så kommer deras självmordssiffror att sjunka drastiskt. I historien var det vanligt med män som kunde gråta väldigt mycket, väldigt ohämmat, väldigt dramatiskt, väldigt högljutt och väldigt starkt. Även offentligt inför andra människor.

https://www.rd.com/advice/relationships/why-men-dont-cry/
https://www.svd.se/varfor-grater-inte-man

Tårar sågs som bevis på moral, lojalitet och ärligt uppsåt, och inte sällan som något specifikt manligt. Den som inte kunde gråta betraktades som sinnessjuk. En persons själva mänsklighet ansågs ligga i förmågan att gråta – en idé som naturvetenskapen senare på sätt och vis har bekräftat.

En ”riktig karl” är alltså inte rädd för att brista ut i högljudda gråtattacker och snyfta hejdlöst så att tårarna sprutar åt alla håll. Som den franske krigarkungen Karl den store gjorde när han hittade en stupad släkting ute på slagfältet. Inför en armé på 100 000 män. Modigt av honom.

Var inte rädd för att gråta ut och snutta på din offerkofta, då kommer dina emotionella spänningar att släppa och din plågsamma misogyni att försvinna. Efteråt kommer du att älska kvinnor och deras beteenden istället för att dissa dem.

Det finns inga ”manliga kunskaper”. Däremot kunskaper förvärvade av människor av båda könen. Grace Hopper och hennes kvinnliga kolleger hade gedigna kunskaper om datorer och programmering. Var de män?
Citera
2019-01-01, 19:20
Medlem
Citat:
Dog som flugor är ett talesätt. Det passar bra när man beskriver flottning.
Hur många dog då?
Citat:
För övrigt bör du läsa mina inlägg igen om du inte hittar något som stödjer mitt ifrågasättande av att barnafödande var farligare än något manligt yrke.
Jag har läst om nu och jag hittar fortfarande inget som stödjer det. Du har skrivit att män dog som flugor och att kvinnor alltid levt längre än män men inget men inget som stödjer det och jag vet inte vad exakt du menar med "dog som flugor". Du har länkat till en lång artikel utan några citat eller kommentarer om vad som är relevant i artikeln. Kanske du kan säga vad det är med artikeln som stödjer något du sagt?

Det är inte bara själva barnafödandet som är riskabelt. Graviditet och amning än stora näringsmässiga påfrestningar för kroppen som gör mamman mer sårbar för infektioner eftersom immunförsvaret behöver olika näringsämnen för att fungera bra. När det inte finns god tillgång på mat innebär det en stor risk. Jag själv har aldrig blivit så sjuk i en virusinfektion som när min son var några månader gammal, hade det inte varit för modern sjukvård hade jag dött. Infektionen ledde till både halsfluss och halsböld. Jag kunde varken äta eller dricka. Innan jag kom till sjukhus, fast jag var kraftigt uttorkad, producerade min kropp normala mängder bröstmjölk till min son för att det är vad som är biologiskt priorierat.
Faktiskt hade jag varit död två gånger om ifall något sånt var möjligt pga av riskerna med gravidiet eftersom jag även haft ett utomkvedshavandeskap som ledde till att min ena äggledare sprack och jag höll på att förblöda av inre blödning. Innan jag sövdes för operation skakade jag av köld och det kändes som att mina ben hade förvandlas till is, du vet som folk som håller på att förblöda på slagfältet och känner sig kalla just innan dom dör. Jag förlorade flera liter blod. Så som du ser finns fler risker än själva förlossningen.
Senast redigerad av Emmy.Ha 2019-01-01 kl. 19:31.
Citera
2019-01-01, 19:38
Medlem
Citat:
Hur många dog då?

Jag har läst om nu och jag hittar fortfarande inget som stödjer det. Du har skrivit att män dog som flugor och att kvinnor alltid levt längre än män men inget men inget som stödjer det och jag vet inte vad exakt du menar med "dog som flugor". Du har länkat till en lång artikel utan några citat eller kommentarer om vad som är relevant i artikeln. Kanske du kan säga vad det är med artikeln som stödjer något du sagt?

Det är inte bara själva barnafödandet som är riskabelt. Graviditet och amning än stora näringsmässiga påfrestningar för kroppen som gör mamman mer sårbar för infektioner eftersom immunförsvaret behöver olika näringsämnen för att fungera bra. När det inte finns god tillgång på mat innebär det en stor risk. Jag själv har aldrig blivit så sjuk i en virusinfektion som när min son var några månader gammal, hade det inte varit för modern sjukvård hade jag dött. Infektionen ledde till både halsfluss och halsböld. Jag kunde varken äta eller dricka. Innan jag kom till sjukhus, fast jag var kraftigt uttorkad, producerade min kropp normala mängder bröstmjölk till min son för att det är vad som är biologiskt priorierat.
Faktiskt hade jag varit död två gånger om ifall något sånt var möjligt pga av riskerna med gravidiet eftersom jag även haft ett utomkvedshavandeskap som ledde till att min ena äggledare sprack och jag höll på att förblöda av inre blödning. Innan jag sövdes för operation skakade jag av köld och det kändes som att mina ben hade förvandlas till is, du vet som folk som håller på att förblöda på slagfältet och känner sig kalla just innan dom dör. Jag förlorade flera liter blod. Så som du ser finns fler risker än själva förlossningen.

Hur många dör av att de ammar då? Du säger inga siffror.... Har du någon jämförelse med flottning? Du säger många får infektioner? Hur många?

Hur vet du att det inte var god tillgång till mat förr i tiden? Jag ser inget som stödjer det i din text.

Varför berättar du en ankedot? Vad har den med det jag ifrågasatte att göra?

Du pratar om empiriska erfarenheter? Hur kan vi veta att det hände?

Hur vet du att det var halsfluss? Jag ser inget som stödjer det?

Jag ser inget som stödjer att en kvinnas kropp prioriterar amning till den grad att personen dör? Är det också en empirisk upplevelse?

Det finns massor i artikeln som stödjer det jag säger, massvis. Läs själv!

Du kommer med massa påstående, ingen fakta, inga citat. OBS som du själv säger, kom med ingående citat till det du stöjder, och gärna flera artiklar också.
Senast redigerad av pex666 2019-01-01 kl. 19:42.
Citera
2019-01-01, 19:43
Medlem
Citat:
Hur många dog då?

Intressant att du klagar på det jag lagt fram men själv är än sämre! Och du kommer med en lång anekdot som att det skulle bevisa nåt. Efterfrågar citat, artiklar, visar inget själv bara empiriska erfarenheter!

Snyggt jobbat

Ordbajsare är vad du är.
Citera
2019-01-01, 20:00
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Att gråta är en erkänt mänsklig egenskap.
Ja det var väl fint, jag som trodde att du dissade mig. (ja det gjorde du, men du kommer aldrig att erkänna att du ser ner på folk som gråter, liksom du ser ner på folk som inte spelar schack bra. Du gillar allt manligt och ogillar allt kvinnligt)
Senast redigerad av Paris24 2019-01-01 kl. 20:02.
Citera
2019-01-01, 20:01
Medlem
Citat:
Hur många dör av att de ammar då? Du säger inga siffror.... Har du någon jämförelse med flottning? Du säger många får infektioner? Hur många?
Jag har inga siffror, det finns nog inga siffror. Men jag vet att sjukdomar som är relativt ofarliga här och nu som influensa är dödliga i en svältande befolkning och jag vet att amning och särskilt graviditet är en stor näringsmässig påfrestning för kroppen. Märk väl att jag aldrig påstått något om vem som levt med flest risker. Jag har bara inte sett något i tråden hittills som får mig att tycka att svaret är uppenbart, det är allt jag argumenterar för, och att barnafödande har inneburit en reell risk för kvinnor genom tiderna.

Citat:
Hur vet du att det inte var god tillgång till mat förr i tiden? Jag ser inget som stödjer det i din text.

Varför berättar du en ankedot? Vad har den med det jag ifrågasatte att göra?

Du pratar om empiriska erfarenheter? Hur kan vi veta att det hände?

Hur vet du att det var halsfluss? Jag ser inget som stödjer det?

Jag ser inget som stödjer att en kvinnas kropp prioriterar amning till den grad att personen dör? Är det också en empirisk upplevelse?

Det finns massor i artikeln som stödjer det jag säger, massvis. Läs själv!

Du kommer med massa påstående, ingen fakta, inga citat. OBS som du själv säger, kom med ingående citat till det du stöjder, och gärna flera artiklar också.
Nu är du fånig. Det är skillnad på att ifrågasätta relevanta saker och ifrågasätta för ifrågasättandets skull. Jag berättade personliga anekdoter för att illustrera att det finns fler risker med en gravidiet än själva förlossningen.
Senast redigerad av Emmy.Ha 2019-01-01 kl. 20:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in