2018-12-31, 21:20
  #16669
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det är ingen som bjuder en viss summa i ombildningar, dom gör väldigt låga värderingar som dom tror folk kommer vilja köpa för i tillräcklig omfattning och sen röstar dom om det, för att bara en minoritet kommer vilja köpa till det riktigt hemnet marknadspriset och ingen ombildning skulle gå igenom.

Folk i majoritet, röstar för ombildning, för att dom tjänar stora summor pengar, inte för dom vill bo i bostadsrätt. Och sen var den diskussionen över. Du är i verkligheten nu gåendes i sömnen i en drömvärld, du kan krypa ner i din säng igen, slumra till och fortsätta dina psykosdrömmar där.
Svammel som är debunkat numera oändligt många ggr.

Jag känner fö folk som varit med om ombildning. De får skapa en BRF och åberopa hembudsrätt. Sedan bjuda över andra köpare.

Privata ägare säljer inte billigare än vad de kan. Och offentliga gör lagbrott om de säljer billigare. Var och en kan vara säker på att HGF övervakar detta som en hök och sätter dit den kommun som missköter sig.
Citera
2018-12-31, 22:00
  #16670
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Svammel som är debunkat numera oändligt många ggr.

Jag känner fö folk som varit med om ombildning. De får skapa en BRF och åberopa hembudsrätt. Sedan bjuda över andra köpare.

Privata ägare säljer inte billigare än vad de kan. Och offentliga gör lagbrott om de säljer billigare. Var och en kan vara säker på att HGF övervakar detta som en hök och sätter dit den kommun som missköter sig.

Jag köpte för nästan 1/3 del av dåvarande marknadspris på hemnet från allmänyttan. Jag var inblandat i 2 andra ombildningar via lägenhetsbyten som inte gick igenom, även halva marknadsvärdet, annars hade jag inte varit intresserad att byta bort min innerstadslägenhet. Menar du allmänyttan i samtliga fall begått lagbrott?

Edman fastigheter sålde nyligen 500-600 lägenheter på jungfrudansen. Jag har insyn i prisnivåerna på alla lägenheter som var halva marknadspriset. Edman är en av dom största giriga skurkarna på hyresmarknaden som sålt massor av sina lägenheter svart. Inte ens han lyckades få det riktiga marknadsvärdet vid ombildning. Hur får du ihop det?

Jag har listor på vad alla allmänyttiga bolagen sålt för senaste 10 åren, halva marknadsvärdet vanligtvis.

Jag har insyn i dussintals privata ombildningar genom olika ombildningskonsulter. ALLA har minst 700 000 lägre pris än marknadsvärdet, oftast mer än så.

Dom säljer alltid 0.7-2 miljoner lägre än vad marknadsvärdet är för resp lägenhet på hemnet vid tidpunkten och så har det sett ut senaste 10 åren. Annars finns inga incitament att ombilda och folk är inte intresserade att köpa, förutom ett fåtal. Inte en ombildning skulle gå igenom om det såldes för marknadspris på hemnet, bara i ett fåtal mindre föreningar i toppläge.

Nästan alla ombildningar föreslås ett pris och det är en ombildningskonsult som tar fram det med fastighetsägare, sen blir det köpstämma och BR tillträder fastigheten.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2018-12-31 kl. 22:07.
Citera
2018-12-31, 22:15
  #16671
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Jag köpte för nästan 1/3 del av dåvarande marknadspris på hemnet från allmänyttan.

Men var det någon som erbjöd sig att betala mer än dig?
Citera
2018-12-31, 22:20
  #16672
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Men var det någon som erbjöd sig att betala mer än dig?

Ja, personen som köpte den dagen efter av mig för 3 ggr högre pris.

Priset var subventionerat, precis som bruksvärdeshyror. Hyresvärden sålde lägenheten för samma pris som en bilhandlaren säljer en ny volvo v70 med marknadspris på 400 000 kr för 140 000 kr.

Har Beta101 blivit subventionsförespråkare senaste halvåret? Kors i taket.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2018-12-31 kl. 22:23.
Citera
2018-12-31, 22:23
  #16673
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Ja, personen som köpte den dagen efter av mig för 3 ggr högre pris.

Priset var subventionerat, precis som bruksvärdeshyror. Hyresvärden sålde lägenheten för samma pris som en bilhandlaren säljer en ny volvo v70 med marknadspris på 400 000 kr för 140 000 kr.

Vad priset blev senare hör inte hit, var det någon som erbjöd sig att betala mer när du köpte?
Citera
2018-12-31, 22:27
  #16674
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vad priset blev senare hör inte hit, var det någon som erbjöd sig att betala mer när du köpte?

Har du också blivit förespråkare av subventioner senaste halvåret?
Citera
2018-12-31, 22:30
  #16675
Medlem
slemhogs avatar
Svenne:
Jag vill betala mer för en fin hyresrätt jag hittade med 3000 i hyra på 80 kvadrat i innerstan. Men jag kan inte, dom gick inte med på det, det var inte lagligt möjligt. Det var helt enkelt lägenhetens marknadshyra som var 3000, eller vad säger du?
__________________
Senast redigerad av slemhog 2018-12-31 kl. 22:33.
Citera
2018-12-31, 22:37
  #16676
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Har du också blivit förespråkare av subventioner senaste halvåret?

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Svenne:
Jag vill betala mer för en fin hyresrätt jag hittade med 3000 i hyra på 80 kvadrat i innerstan. Men jag kan inte, dom gick inte med på det, det var inte lagligt möjligt. Det var helt enkelt lägenhetens marknadshyra som var 3000, eller vad säger du?

Nej när de har gett besittningsrätten till en hyresgäst så har man begränsat marknaden och kan då inte få annat pris än vad den marknaden accepterar. Den såldes alltså till marknadspris.
Citera
2018-12-31, 22:39
  #16677
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej när de har gett besittningsrätten till en hyresgäst så har man begränsat marknaden och kan då inte få annat pris än vad den marknaden accepterar. Den såldes alltså till marknadspris.

Du har blivit förespråkare av subventioner alltså. Det trodde jag inte om dig
Snart sitter du där i din subventionerade volvo v70 du köpt för 140 000 kr och innerstadshyresrätten med marknadshyra på 3000 för 80 kvadrat med ett leende(för det var ju ingen som hade möjlighet erbjuda högre hyra på den begränsade marknaden)
__________________
Senast redigerad av slemhog 2018-12-31 kl. 22:42.
Citera
2018-12-31, 22:41
  #16678
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Du har blivit förespråkare av subventioner alltså. Det trodde jag inte om dig
Snart sitter du där i din subventionerade volvo v70 du köpt för 140 000 kr och innerstadshyresrätten med marknadshyra på 3000 för 80 kvadrat med ett leende.

Nej jag är inte förespråkare av hyresregleringar men när kontrakt väl har ingåtts ska de hållas. Man kan inte bara vräka folk.
Citera
2018-12-31, 22:43
  #16679
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej jag är inte förespråkare av hyresregleringar men när kontrakt väl har ingåtts ska de hållas. Man kan inte bara vräka folk.

Bruksvärdeshyresrätter, 3000 för 80 kvadrat i innerstan är marknadshyra påstår svenne-i-banan.
Citera
2018-12-31, 22:45
  #16680
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Bruksvärdeshyresrätter, 3000 för 80 kvadrat i innerstan är marknadshyra
-Svenne-i-banan.

Varför undertecknar du inte det med ditt namn när det var du som skrev det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in