Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Svammel som är debunkat numera oändligt många ggr.
Jag känner fö folk som varit med om ombildning. De får skapa en BRF och åberopa hembudsrätt. Sedan bjuda över andra köpare.
Privata ägare säljer inte billigare än vad de kan. Och offentliga gör lagbrott om de säljer billigare. Var och en kan vara säker på att HGF övervakar detta som en hök och sätter dit den kommun som missköter sig.
Jag köpte för nästan 1/3 del av dåvarande marknadspris på hemnet från allmänyttan. Jag var inblandat i 2 andra ombildningar via lägenhetsbyten som inte gick igenom, även halva marknadsvärdet, annars hade jag inte varit intresserad att byta bort min innerstadslägenhet. Menar du allmänyttan i samtliga fall begått lagbrott?
Edman fastigheter sålde nyligen 500-600 lägenheter på jungfrudansen. Jag har insyn i prisnivåerna på alla lägenheter som var halva marknadspriset. Edman är en av dom största giriga skurkarna på hyresmarknaden som sålt massor av sina lägenheter svart. Inte ens han lyckades få det riktiga marknadsvärdet vid ombildning. Hur får du ihop det?
Jag har listor på vad alla allmänyttiga bolagen sålt för senaste 10 åren, halva marknadsvärdet vanligtvis.
Jag har insyn i dussintals privata ombildningar genom olika ombildningskonsulter. ALLA har minst 700 000 lägre pris än marknadsvärdet, oftast mer än så.
Dom säljer alltid 0.7-2 miljoner lägre än vad marknadsvärdet är för resp lägenhet på hemnet vid tidpunkten och så har det sett ut senaste 10 åren. Annars finns inga incitament att ombilda och folk är inte intresserade att köpa, förutom ett fåtal. Inte en ombildning skulle gå igenom om det såldes för marknadspris på hemnet, bara i ett fåtal mindre föreningar i toppläge.
Nästan alla ombildningar föreslås ett pris och det är en ombildningskonsult som tar fram det med fastighetsägare, sen blir det köpstämma och BR tillträder fastigheten.