Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Du vägrar verkligen fatta. Det är inte jag som höjer priserna eller ens vill det. Det är hyresgästen som tillsammans med hyresvärden kommer överens om ett pris som båda är nöjda med. För min del får hyran gärna vara 1000 kr. Men då blir det överskott på kunder.
Du lever i en nyliberal fantasivärld som inte existerar i verkligheten. Om tusen personer står i kö för att hyra en lägenhet blir det ingen förhandling med värden. Den som betalar mest får lägenheten, det är därför vi inte ska ha marknadshyror.
Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Och det är inte ett problem tycker du? Borde inte en fattig 5-barnsfamilj få köpa en BMW för ett pris som de klarar av? Precis som du argumenterar för att alla ska få bo billigt i Stockholms innerstad.
En BMW är en lyxbil, en bostad är ett behov. Det är skillnaden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Ung, dum och okunnig. Här kan du läsa historien om världens första microchip som sedan sattes i världens första hemdator. Beställdes från Intel av ett japanskt företag Busicom som ville sälja en fickräknare. Allt som har med datorer att göra är 100% marknadsekonomi.
https://en.wikipedia.org/wiki/Intel_4004
Jag vet allt om hur datorn utvecklats. Felet du gör är att du tror att en produkt skapas av en person av vinstintresse. Tror du att Henry Ford uppfann bilen? Hans produkt är sammansatt av det andra upptäckt och konstruerat. Om ingen skapat förbränningsmotor, hjulet, elektriciteten, hydrauliken mm så hade inte heller Ford kunnat bygga en bil. Det är samma sak med persondatorn
Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Ha ha rätt åt dig. Om marknaden fungerat, som med BR, så hade du bara kunnat gå in på en hemsida och klicka fram din HR och flyttat in imorgon, men du står hellre i kö. Och den 80-åriga tanten kan bo kvar i sin 4:a i innnerstan istället för du och din familj.
Med marknadshyror hade jag aldrig haft råd att bo i stan, men med kan det kan även vi fattiga få möjligheten. Mycket bra system.
Men det viktigaste med bruksvärdessystemet är att det skulle bli dyrare för alla hyresgäster om det systemet infördes. Det handlar inte om den gamla tanten i stan, utan om alla som bor i förorterna utanför city och skulle få kraftigt höjda hyror.
Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Det är faktiskt en parodi. Alla mina argument skulle hjälpa just dig. Men du står hellre i kö i ett par år. I Sovjetunionen hade man brödköer eftersom brödet kostade 99 öre, bestämt av staten. Det var billigare än vetet som ingick så bönderna köpte nybakt bröd och gav sina grisar som mat. Bra ide med påhittat pris, verkligen.
Bruksvärdeshyra är inget påhittat pris, det är vad det kostar att bo. Det är inget som staten bestämt.