2018-12-30, 19:13
  #16645
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Artikelförfattaren vill låta påskina att ingen i bostadskön, en halv miljon människor, skulle vara intresserad av en tvåa på söder med måttlig hyra. Men så är det naturligtvis inte, det är ju bara de första i kön, några tiotal personer, som kallats till visning. De allra flesta sökande skulle var glada åt en lägenhet var som helst, och vågar inte ens drömma om lägenheter i innerstan.

Det finns helt enkelt inte så många hyresrätter i stan att alla som vill kan få bo där. Alltså blir det bara de mest välbeställda som har råd, för alla med måttliga inkomster blir det lika omöjligt som att köa i trettio är för en lägenhet.

De kan förstås inte kalla en halv miljon människor till visningen utan får begränsa sig till en hanterbar mängd som får plats i lägenheten. Då tar man dem med längst kötid men det visade sig att de hellre fortsatte att vänta för att få något ännu bättre eftersom de inte hade något egentligt behov av en bostad till.
Citera
2018-12-30, 21:18
  #16646
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Dina påstådda omsorger om barnfamiljer är nog mest ett argument för att kunna höja hyrorna till de nivåer att bara de rikaste har råd att bo där.
Du vägrar verkligen fatta. Det är inte jag som höjer priserna eller ens vill det. Det är hyresgästen som tillsammans med hyresvärden kommer överens om ett pris som båda är nöjda med. För min del får hyran gärna vara 1000 kr. Men då blir det överskott på kunder.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Lyxbilar hamnar i ett segment där tillverkaren lägger priset på en så pass hög nivå som har tror att en relativt prisokänslig köpargrupp kan acceptera. Priset här har inget med tillverkningskostnad att göra.
Och det är inte ett problem tycker du? Borde inte en fattig 5-barnsfamilj få köpa en BMW för ett pris som de klarar av? Precis som du argumenterar för att alla ska få bo billigt i Stockholms innerstad.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Persondatorn är sammansatt av flera uppfinningar, ursprungligen nån räknemaskin skapad av nåt tekniksnille, inte av marknadskrafterna.
Ung, dum och okunnig. Här kan du läsa historien om världens första microchip som sedan sattes i världens första hemdator. Beställdes från Intel av ett japanskt företag Busicom som ville sälja en fickräknare. Allt som har med datorer att göra är 100% marknadsekonomi.
https://en.wikipedia.org/wiki/Intel_4004

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Snart så, ska bara köa ett par år till för att hitta rätt objekt.
Ha ha rätt åt dig. Om marknaden fungerat, som med BR, så hade du bara kunnat gå in på en hemsida och klicka fram din HR och flyttat in imorgon, men du står hellre i kö. Och den 80-åriga tanten kan bo kvar i sin 4:a i innnerstan istället för du och din familj.

Det är faktiskt en parodi. Alla mina argument skulle hjälpa just dig. Men du står hellre i kö i ett par år. I Sovjetunionen hade man brödköer eftersom brödet kostade 99 öre, bestämt av staten. Det var billigare än vetet som ingick så bönderna köpte nybakt bröd och gav sina grisar som mat. Bra ide med påhittat pris, verkligen.
__________________
Senast redigerad av Paris24 2018-12-30 kl. 21:31.
Citera
2018-12-30, 21:52
  #16647
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Du vägrar verkligen fatta. Det är inte jag som höjer priserna eller ens vill det. Det är hyresgästen som tillsammans med hyresvärden kommer överens om ett pris som båda är nöjda med. För min del får hyran gärna vara 1000 kr. Men då blir det överskott på kunder.
Du lever i en nyliberal fantasivärld som inte existerar i verkligheten. Om tusen personer står i kö för att hyra en lägenhet blir det ingen förhandling med värden. Den som betalar mest får lägenheten, det är därför vi inte ska ha marknadshyror.

Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Och det är inte ett problem tycker du? Borde inte en fattig 5-barnsfamilj få köpa en BMW för ett pris som de klarar av? Precis som du argumenterar för att alla ska få bo billigt i Stockholms innerstad.
En BMW är en lyxbil, en bostad är ett behov. Det är skillnaden.

Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Ung, dum och okunnig. Här kan du läsa historien om världens första microchip som sedan sattes i världens första hemdator. Beställdes från Intel av ett japanskt företag Busicom som ville sälja en fickräknare. Allt som har med datorer att göra är 100% marknadsekonomi.
https://en.wikipedia.org/wiki/Intel_4004
Jag vet allt om hur datorn utvecklats. Felet du gör är att du tror att en produkt skapas av en person av vinstintresse. Tror du att Henry Ford uppfann bilen? Hans produkt är sammansatt av det andra upptäckt och konstruerat. Om ingen skapat förbränningsmotor, hjulet, elektriciteten, hydrauliken mm så hade inte heller Ford kunnat bygga en bil. Det är samma sak med persondatorn
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24

Ha ha rätt åt dig. Om marknaden fungerat, som med BR, så hade du bara kunnat gå in på en hemsida och klicka fram din HR och flyttat in imorgon, men du står hellre i kö. Och den 80-åriga tanten kan bo kvar i sin 4:a i innnerstan istället för du och din familj.
Med marknadshyror hade jag aldrig haft råd att bo i stan, men med kan det kan även vi fattiga få möjligheten. Mycket bra system.
Men det viktigaste med bruksvärdessystemet är att det skulle bli dyrare för alla hyresgäster om det systemet infördes. Det handlar inte om den gamla tanten i stan, utan om alla som bor i förorterna utanför city och skulle få kraftigt höjda hyror.
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det är faktiskt en parodi. Alla mina argument skulle hjälpa just dig. Men du står hellre i kö i ett par år. I Sovjetunionen hade man brödköer eftersom brödet kostade 99 öre, bestämt av staten. Det var billigare än vetet som ingick så bönderna köpte nybakt bröd och gav sina grisar som mat. Bra ide med påhittat pris, verkligen.
Bruksvärdeshyra är inget påhittat pris, det är vad det kostar att bo. Det är inget som staten bestämt.
Citera
2018-12-30, 22:00
  #16648
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Du lever i en nyliberal fantasivärld som inte existerar i verkligheten. Om tusen personer står i kö för att hyra en lägenhet blir det ingen förhandling med värden. Den som betalar mest får lägenheten, det är därför vi inte ska ha marknadshyror.

Samma sak gäller väl även om jag säljer en lax, ska vi med samma argumentation inte ha marknadspriser på lax heller?
Citera
2018-12-30, 22:40
  #16649
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Du lever i en nyliberal fantasivärld som inte existerar i verkligheten. Om tusen personer står i kö för att hyra en lägenhet blir det ingen förhandling med värden. Den som betalar mest får lägenheten, det är därför vi inte ska ha marknadshyror.
Du har aldrig funderat på VARFÖR det står 1000 person i kö för en lägenhet, men inte för en bil? Pikant detalj. I Östtyskland var det 17 års kö för att få köpa den enda tillåtna bilen Trabant.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
En BMW är en lyxbil, en bostad är ett behov. Det är skillnaden.
Att kräva att bo i Stockholms innerstad är inte ett behov.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag vet allt om hur datorn utvecklats.
Allt?

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Med marknadshyror hade jag aldrig haft råd att bo i stan, men med kan det kan även vi fattiga få möjligheten. Mycket bra system.
Tack för att du erkänner att du är egoisten av oss två, och att all din argumentation är i egen sak.
Citera
2018-12-30, 22:47
  #16650
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Samma sak gäller väl även om jag säljer en lax, ska vi med samma argumentation inte ha marknadspriser på lax heller?
Jag har försökt förklara skillnaden mellan bostäder och konsumtionsvaror tidigare, jag tror inte du kommer fatta nu heller.
Citera
2018-12-30, 22:50
  #16651
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Du har aldrig funderat på VARFÖR det står 1000 person i kö för en lägenhet, men inte för en bil? Pikant detalj. I Östtyskland var det 17 års kö för att få köpa den enda tillåtna bilen Trabant.
Varför tar du upp Östtyskland som exempel?
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Att kräva att bo i Stockholms innerstad är inte ett behov.
Det är ingen som har krävt det heller, men en hyresrätt med bruksvärdeshyra är väl ett rimligt krav?
Citera
2018-12-30, 22:51
  #16652
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag har försökt förklara skillnaden mellan bostäder och konsumtionsvaror tidigare, jag tror inte du kommer fatta nu heller.

Tidigare fokuserade du på att bostaden var nödvändig och inte lyx men mat är väl minst lika nödvändigt som mat eller hur. Dessutom varat en bostad inte i evighet heller så även det är konsumtion.
Citera
2018-12-30, 23:34
  #16653
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag har försökt förklara skillnaden mellan bostäder och konsumtionsvaror tidigare, jag tror inte du kommer fatta nu heller.

Ja fast bo i Sthlms innerstad är likställt med att köpa en sprillans BMW. Du måste inte bo i Sthlms innerstad för att tillfredställa ditt bostadsbehov. Och du behöver inte en sprillans BMW för att lösa dina transportbehov. Du kan köpa en begagnad Skoda lika gärna...

Kö är inget bra sätt att fördela lgh med avseende på segregation. Om det vore så hade inte Södermalm varit en av de mest segregerade stadsdelarna i hela landet.

Resultatet är att välbeställda längst fram i kön, som redan har en bostad får chans att casha hem sitt ägda boende. Hur hjälper det fattiga längst bak i kön med betydligt större behov av billig hyresrätt?
__________________
Senast redigerad av kurt-sune 2018-12-30 kl. 23:39.
Citera
2018-12-31, 13:43
  #16654
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Varför tar du upp Östtyskland som exempel?

Det är ingen som har krävt det heller, men en hyresrätt med bruksvärdeshyra är väl ett rimligt krav?
Östtyskland hade statlig tilldelning och prissättning av bilar. Av det kan vi lära oss att det hade varit 17 års väntetid på en Volvo om vi haft bilreglering i Sverige, den hade haft plastkaross och gräsklipparmotor. Att jämföra en Trabant och en Volvo är som att jämföra svensk HR med tysk HR. Du vet kanske att man omedelbart kan flytta till Berlin och få en lägenhet där? Bra för tyskarna, vad tror du? Som bonus kostar BR 40% mindre i Berlin än i Stockholm. Alla är vinnare på att hyresreglering saknas i Tyskland.

Du erkände ju precis att du tyckte om hyresregleringen för att du själv egoistiskt vill ha en billig lägenhet i innerstan. Men om inte det är viktigt så kan vi ta bort hyresregleringen där? Det är en bra start.
Citera
2018-12-31, 13:46
  #16655
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Östtyskland hade statlig tilldelning och prissättning av bilar. Av det kan vi lära oss att det hade varit 17 års väntetid på en Volvo om vi haft bilreglering i Sverige, den hade haft plastkaross och gräsklipparmotor. Att jämföra en Trabant och en Volvo är som att jämföra svensk HR med tysk HR. Du vet kanske att man omedelbart kan flytta till Berlin och få en lägenhet där? Bra för tyskarna, vad tror du? Som bonus kostar BR 40% mindre i Berlin än i Stockholm. Alla är vinnare på att hyresreglering saknas i Tyskland.

Du erkände ju precis att du tyckte om hyresregleringen för att du själv egoistiskt vill ha en billig lägenhet i innerstan. Men om inte det är viktigt så kan vi ta bort hyresregleringen där? Det är en bra start.

Du stångar huvudet i betongen. Tammers enda intresse i frågan är att HAN ska få en prisreglerad HR i innerstan inom kort. Han försöker dölja det med.BS om solidaritet osv.
Citera
2018-12-31, 13:55
  #16656
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Du stångar huvudet i betongen. Tammers enda intresse i frågan är att HAN ska få en prisreglerad HR i innerstan inom kort. Han försöker dölja det med.BS om solidaritet osv.
Jo, det var min tes redan tidigare, att ALLA som är för HR är det enbart av egoistiska skäl, även stora organisationer som S och Hyresgästföreningen.

De flesta av oss som är emot hyresregleringen är till skillnad från HR-förespåkarna o-egoistiska. Jag har hela Sveriges bästa för ögonen: att så många som möjlig ska få en så billig lägenhet som möjligt med minsta krångel. HR-regleringen kostar oss svenskar miljarder per år i ineffektivitet. Ta bort den, inför någon slags Social Housing för riktigt fattiga, så fungerar de flesta andra länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in