2018-12-30, 20:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Jag har redan svarat på frågan. Det är du som är missnöjd med svaret. Då får du väl omformulera dig.

Du sa att det beror på men kunde inte klargöra vad det beror på. Vilken information behöver du för att kunna ge svar?
Citera
2018-12-30, 20:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gulgul
Ta massa SMS-lån och skit i kronofogden Frassemongolito. Du kommer bli stenrik enligt dig själv.
Vad babblar du om? Hur har du kommit fram till detta?

Citat:
Jävla förståndshandikappad är vad du är och denna tråden är beviset.
Ja då har argumenten börjat sina.
Citera
2018-12-30, 20:58
Medlem
Jo, men jag vill veta vad du skulle säga till dina kompisar i ledigt språk när du ska förklara hur du lyckats få ihop 120k på ditt konto, dvs något snabbt och smidigt i linje med "Jag har sparat 10k av lönen varje månad sista året" (fast inte med ordet spara då eftersom det har du ju inte gjort). Att säga "Jag har köpt pengar av banken som blivit en låneintäkt och när jag amorterat detta så har jag betalat och pengar förbrukats" låter lite väl involverat, och få skulle förstå att du faktiskt är ägare till de 120k som finns på kontot, och att förmögenheten helt genererats via någon slags transaktion från lönekontot.

För övrigt så håller jag naturligtvis med om att banken säljer kredit, dvs möjligheten att använda pengar innan man faktiskt har dom. Dock så verkar du blanda ihop räntekostnad och amortering när du pratar om betalningen. Betalningen för tjänsten är räntan, amortering är bara tillbakalämnande av de lånade pengarna. Detta är dock en diskussion som inte har med saken att göra.

Citat:
Du köper pengar av banken som blir en låneintäkt. När du amorterar detta så betalar du banken och pengar förbrukas. Så pengarna går till penningkonsumtion och kan därför per definition inte vara sparande.

Kreditpengar är en resurs som banken säljer. En resurs som enbart existerar i tankevärlden i form av förtroende och tilltro. Värt att tänka på och som ger perspektiv på nationalekonomi.
Senast redigerad av Markowitz 2018-12-30 kl. 21:04.
Citera
2018-12-30, 21:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du sa att det beror på men kunde inte klargöra vad det beror på. Vilken information behöver du för att kunna ge svar?
Jag har aldrig sagt det beror på. Nu lägger du ord i min mun och ljuger igen. Sluta ljug.
Citera
2018-12-30, 21:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
Jo, men jag vill veta vad du skulle säga till dina kompisar i ledigt språk när du ska förklara hur du lyckats få ihop 120k på ditt konto, dvs något snabbt och smidigt i linje med "Jag har sparat 10k av lönen varje månad sista året" (fast inte med ordet spara då eftersom det har du ju inte gjort). Att säga "Jag har köpt pengar av banken som blivit en låneintäkt och när jag amorterat detta så har jag betalat och pengar förbrukats" låter lite väl involverat, och få skulle förstå att du faktiskt är ägare till de 120k som finns på kontot, och att förmögenheten helt genererats via någon slags transaktion från lönekontot.
Den här diskussionen handlar inte om hur man tuggar med sitt grabbgäng. Den handlar om hur man ska tänka kring detta ur ett nationalekonomiskt perspektiv.

Det man säger är att man amorterat 120k på det kreditlån man tog på 120k. Det är inte svårare än så. Varför krångla till det?

Citat:
För övrigt så håller jag naturligtvis med om att banken säljer kredit, dvs möjligheten att använda pengar innan man faktiskt har dom. Dock så verkar du blanda ihop räntekostnad och amortering när du pratar om betalningen. Betalningen för tjänsten är räntan, amortering är bara tillbakalämnande av de lånade pengarna. Detta är dock en diskussion som inte har med saken att göra.

Amortering innebär att penningmängden minskar vilket betyder att pengar förbrukas. Konsumtion av pengar alltså. Och enligt definition så är allt som inte går till konsumtion ett sparande. Så eftersom pengar förbrukas vid amortering så kan amortering per definition inte vara sparande.
Citera
2018-12-30, 21:12
Medlem
Betalade just förra månadens kreditkortsräkning. Blev bla en del julklappar, resturang besök och ovanligt mycket drivmedel i november. Totalt var skulden på ca 25000. Kändes lite surt tills jag nu, iom den här tråden insåg att jag precis sparade 25000 kr.

Fantastiskt!
Citera
2018-12-30, 21:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag har aldrig sagt det beror på. Nu lägger du ord i min mun och ljuger igen. Sluta ljug.

Du skrev att du måste ta för givet något för att kunna svara:

Citat:
Eftersom du inte förtydligar vad dessa konton är för något så tar jag för givet att båda är konton som behandlar dina fordringar gentemot banken.

Då är båda sparande.

Jag skrev att du inte ska ta något för givet utan fråga om du behöver mer information för att kunna svara på frågorna:

Jag har två konton hos Avanza, konto A och konto B.

- Om jag sätter in 1000 kr på konto A är det då sparande?
- Om jag sätter in 1000 kr på konto B är det då sparande?

Är det så att du inte vet om det är sparande eller inte och heller inte vet vilken ytterligare information du behöver för att kunna svara på det?
Citera
2018-12-30, 21:21
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Vad babblar du om? Hur har du kommit fram till detta?

Enligt dig så är sparande hur mycket pengar du har på kontot som direkt kan användas för konsumtion (oberoende om pengarna härrör från lån (skuld), gåva eller lönearbete).

Endast en förståndshandikappad kan hysa sådana tankar. Logiskt ska du ta massvis med lån enligt din egen definition på sparande. Dock verkar du vara så förståndshandikappad att även logisk följdriktighet ligger bortom din fattningsförmåga.

Det mest tragiska är däremot att du är alltför korkad för att ta till dig argument. En tråd på snart 900 inlägg...

Citat:
Ja då har argumenten börjat sina

Nej, har bara blivit trött på dig.
Citera
2018-12-30, 21:31
Medlem
Fast det viktiga här är ju att amortering gjorts via ett externt kassaflöde och att din nettoförmögenhet har ökat med 120k under året, och den definition som många av oss här i tråden använder är att kapitaltransaktioner från externa kassaflöden som leder till ökad nettoförmögenhet är sparande.

Om du bara säger att du amorterat 120k på det kreditlån du tog på 120k, så förklarar det ju inte hur du kan ha 120k på kontot. Problemet här är att det blir omständigt att beskriva det beskrivna förfarandet om du inte får använda ordet spara. Du kan naturligtvis säga "Jag tog ett lån på 120k i januari och satte in dessa pengar på ett konto, och har sedan amorterat 10k per månad från lönen", men det enda du gör nu är att du förklarar *hur* du har sparat 120k och dina kapitalflöden (utan att säga order spara), istället för att säga att du har sparat.

Jag kan till viss del förstå att någon har problem med att säga att man sparar 10k varje månad (dvs att någon har svårt för att kalla själva transaktionen till långivare för sparande), men har du även problem med att säga "Det året sparade jag 120k"?

f
Citat:
Den här diskussionen handlar inte om hur man tuggar med sitt grabbgäng. Den handlar om hur man ska tänka kring detta ur ett nationalekonomiskt perspektiv.

Det man säger är att man amorterat 120k på det kreditlån man tog på 120k. Det är inte svårare än så. Varför krångla till det?

Amortering innebär att penningmängden minskar vilket betyder att pengar förbrukas. Konsumtion av pengar alltså. Och enligt definition så är allt som inte går till konsumtion ett sparande. Så eftersom pengar förbrukas vid amortering så kan amortering per definition inte vara sparande.
Citera
2018-12-30, 21:40
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulgul
Enligt dig så är sparande hur mycket pengar du har på kontot som direkt kan användas för konsumtion (oberoende om pengarna härrör från lån (skuld), gåva eller lönearbete).

Endast en förståndshandikappad kan hysa sådana tankar. Logiskt ska du ta massvis med lån enligt din egen definition på sparande. Dock verkar du vara så förståndshandikappad att även logisk följdriktighet ligger bortom din fattningsförmåga.

Det mest tragiska är däremot att du är alltför korkad för att ta till dig argument. En tråd på snart 900 inlägg...

Nej, har bara blivit trött på dig.
Jag frågade min 10-åring. Hon fattade direkt att det är samma sak att FÖRST spara ihop 120.000 kr på 24 månader som man sedan köper en lägenhet för, som att att ta ett lån på 120.000 kr som man sedan betalar av (amorterar) på 24 månader. Amortering är sparande i efterskott.
Senast redigerad av Paris24 2018-12-30 kl. 21:42.
Citera
2018-12-30, 21:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du skrev att du måste ta för givet något för att kunna svara
Precis, jag skrev att jag i mitt svar tog något för givet.

Vilket inte är detsamma som att säga det beror på.

Ska jag behöva göra en tråd om skillnaden mellan detta också.

Citat:
Jag skrev att du inte ska ta något för givet utan fråga om du behöver mer information för att kunna svara på frågorna:
Är du nån jävla diktator eller? Självklart får jag svara på frågan utifrån hur jag tolkar den. Allt är transparent och jag har berättat mitt svar utifrån hur jag tolkat frågan. Inte mitt problem du inte kan processa den informationen.

Citat:
Är det så att du inte vet om det är sparande eller inte och heller inte vet vilken ytterligare information du behöver för att kunna svara på det?
Jag har svarat, vad är ditt problem?
Citera
2018-12-30, 21:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Precis, jag skrev att jag i mitt svar tog något för givet.

Vilket inte är detsamma som att säga det beror på.

Men om du inte tar något för givet utan istället frågar efter informationen du saknar så klarar du alltså inte av att svara på dessa enkla frågor? Vet du alltså inte vad sparande är eller vad som avgör om något är sparande eller inte?
Jag har två konton hos Avanza, konto A och konto B.

- Om jag sätter in 1000 kr på konto A är det då sparande?
- Om jag sätter in 1000 kr på konto B är det då sparande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in