2018-12-30, 20:09
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unizero
I dom flesta familjer och vänskapskretsar är det ganska vanligt att man lånar av varandra på obegränsad tid utan ränta. men med det sagt brukar man förvänta sig att vederbörande vid något tillfälle kommer amortera ner lånet till 0.

Säg att du lånar 100 SEK av mig för att köpa cigg och lovar att betala tillbaka inom kort. Ser du det som ett sparande att du har betalat tillbaka pengarna till mig?

Det är konsumtion. Jag köpte för fan cigg för 100 kr. Du var bara mellanhand i denna transaktion.

Det som skedde rent logiskt var följande:

Från mitt konto --> till ditt konto --> till mitt konto --> till butiken
Citera
2018-12-30, 20:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
Kan du förtydliga vad du menar man skall svara om ens kompisar frågar varifrån de 117k som man har på kontot den 31/12 kommer ifrån. Från ditt svar (som jag hade missat) så ser jag två alternativ

"Jag har fått en låneintäkt för 120k jag sedan under året betalat av mha amortering"

"Jag har köpt pengarna av banken genom förbrukning av lönepengar"
Du köper pengar av banken som blir en låneintäkt. När du amorterar detta så betalar du banken och pengar förbrukas. Så pengarna går till penningkonsumtion och kan därför per definition inte vara sparande.

Kreditpengar är en resurs som banken säljer. En resurs som enbart existerar i tankevärlden i form av förtroende och tilltro. Värt att tänka på och som ger perspektiv på nationalekonomi.
Citera
2018-12-30, 20:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag har två konton hos Avanza, konto A och konto B.

- Om jag sätter in 1000 kr på konto A är det då sparande?
- Om jag sätter in 1000 kr på konto B är det då sparande?
Eftersom du inte förtydligar vad dessa konton är för något så tar jag för givet att båda är konton som behandlar dina fordringar gentemot banken.

Då är båda sparande.
Citera
2018-12-30, 20:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Eftersom du inte förtydligar vad dessa konton är för något så tar jag för givet att båda är konton som behandlar dina fordringar gentemot banken.

Då är båda sparande.

Ta inget för givet, om du saknar information för att kunna ge korrekta svar får du ange vilken ytterligare information som krävs för att du ska kunna ge svar.
Citera
2018-12-30, 20:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Men din behållning/förmögenhet på banken är ju exakt densamma i båda fallen.
a) +100 -100 = 0
b) +100 -100+100 = +100
c) +100+100 -100 = +100
Plus hundra alltså när du petar in den där hundringen på banken istf att konsumera bort den.
Nej det är inte samma utfall.

i b) så har du direkt tillgång till 100

i c) så har du direkt tillgång till 200
Citera
2018-12-30, 20:18
Avslutad
Citat:
Ta inget för givet, om du saknar information för att kunna ge korrekta svar får du ange vilken ytterligare information som krävs för att du ska kunna ge svar.
Eftersom du är otydlig med flit så tar jag saker för givet, berättar vad jag tagit för givet och ger mitt svar utifrån det. Att du blir sur över det visar bara att din troll-strategi inte fungerade.

Bättre lycka nästa gång
Citera
2018-12-30, 20:18
Medlem
Unizeros avatar
Citat:
Blev det inget svar från dig?

Din frågeställning är inte tydlig nog.
Citera
2018-12-30, 20:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Eftersom du är otydlig med flit så tar jag saker för givet, berättar vad jag tagit för givet och ger mitt svar utifrån det. Att du blir sur över det visar bara att din troll-strategi inte fungerade.

Bättre lycka nästa gång

Citat:
Din frågeställning är inte tydlig nog.

Om ni behöver mer information för att besvara frågan får ni ange vilken information som ni anser krävs för att kunna svara.

Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2018-12-30 kl. 20:25.
Citera
2018-12-30, 20:24
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Nej det är inte samma utfall.

i b) så har du direkt tillgång till 100

i c) så har du direkt tillgång till 200

Ta massa SMS-lån och skit i kronofogden Frassemongolito. Du kommer bli stenrik enligt dig själv. Jävla förståndshandikappad är vad du är och denna tråden är beviset.
Citera
2018-12-30, 20:30
Medlem
Unizeros avatar
Är det någon som har en länk där man tydligt kan utröna att amortering = sparande enligt svensk definition.
Citera
2018-12-30, 20:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Är det någon som har en länk där man tydligt kan utröna att amortering = sparande enligt svensk definition.

sparande, den del av inkomsterna (intäkterna) som inte används till konsumtion.
https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/sparande

Jag väntar fortfarande på svar från dig.
Citera
2018-12-30, 20:48
Avslutad
Citat:
Om ni behöver mer information för att besvara frågan får ni ange vilken information som ni anser krävs för att kunna svara.

Jag har redan svarat på frågan. Det är du som är missnöjd med svaret. Då får du väl omformulera dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in