2018-12-30, 19:33
Medlem
Unizeros avatar
Ni som är för att amorteringen är ett sparande. Är det räntan som är avgörande för att ni skall anse det som ett sparande eller är det andra faktorer?

Ponera att ni lånar 1000SEK av er mormor på livstid, utan ränta.

Ser ni det fortfarande som en form utan av sparande att amortera ner skulden till 0.

Om ni anser att räntan är avgörande så är det en helt annan diskussion som vi ska ge oss in på, nämligen avkastning på eget kapital/ränteintäkter vs räntekostnader.
Citera
2018-12-30, 19:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unizero
Ni som är för att amorteringen är ett sparande. Är det räntan som är avgörande för att ni skall anse det som ett sparande eller är det andra faktorer?

Ser ni det fortfarande som en form utan av sparande att amortera ner skulden till 0.

Om ni anser att räntan är avgörande så är det en helt annan diskussion som vi ska ge oss in på, nämligen avkastning på eget kapital/ränteintäkter vs räntekostnader.

Nej räntan har förstås inget att göra med om det är sparande eller inte, det är handlingen. Att avstå från konsumtion är sparande enligt vedertagna definitioner och det är vad du gör när du amorterar.

Fundera du också på detta exempel:
Jag har två konton hos Avanza, konto A och konto B.

- Om jag sätter in 1000 kr på konto A är det då sparande?
- Om jag sätter in 1000 kr på konto B är det då sparande?
Citera
2018-12-30, 19:38
Medlem
Pudersockers avatar
Citat:

Nej räntan har inget med detta att göra, det är en kostnad för att få låna. Att amortera till mormor är således en form av sparande. Annars är det ju hon som äger vad du nu lånat till.
Citera
2018-12-30, 19:39
Medlem
gulguls avatar
Citat:

"Lånar" du något på livstid utan krav på återbetalning så är det en gåva. Grattis du har blivit rikare i det fallet. Jävla korkat exempel. Har inget med tråden att göra.
Citera
2018-12-30, 19:40
Medlem
Ett monetärt sparande kan användas till framtida konsumtion.

Amortering/återbetalning görs pga tidigare konsumtion.

Alla vet skillnaden mellan att lägga undan en påse ostbågar till ett senare tillfälle, respektive att direkt lämna över den till brorsan som tack för lånet förra helgen.

Allt handlar om tajming. Simple as that!
Citera
2018-12-30, 19:41
Medlem
Unizeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

Misstänker att du har skrivit något fel här.
Citera
2018-12-30, 19:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Misstänker att du har skrivit något fel här.

Nej inget fel, det blev helt rätt. Vad är ditt svar?
Citera
2018-12-30, 19:46
Medlem
Pudersockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Det är ju det som inte händer!
Amortering respektive sparande ger helt motsatta utfall.

Ponera:
+100
-100

Sedan får man intäkt på 100.
Om man väljer att amortera dessa 100 så minskar spannet mellan tillgång och skuld.
Om man väljer att spara dessa 100 så ökar spannet mellan tillgång och skuld.

Vi har alltså helt motsatta utfall mellan handlingarna sparande och amortering. Hur kan motsatser vara samma sak?

Ni kommer inte kunna förklara det. Ni socialkonstruktivister och relativister har ingen chans, det är bara att acceptera verkligheten.
Men din behållning/förmögenhet på banken är ju exakt densamma i båda fallen.
+100 -100 = 0
+100 -100+100 = +100
+100+100 -100 = +100
Plus hundra alltså när du petar in den där hundringen på banken istf att konsumera bort den.
Citera
2018-12-30, 19:46
Medlem
Unizeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulgul
"Lånar" du något på livstid utan krav på återbetalning så är det en gåva. Grattis du har blivit rikare i det fallet. Jävla korkat exempel. Har inget med tråden att göra.

I dom flesta familjer och vänskapskretsar är det ganska vanligt att man lånar av varandra på obegränsad tid utan ränta. men med det sagt brukar man förvänta sig att vederbörande vid något tillfälle kommer amortera ner lånet till 0.

Säg att du lånar 100 SEK av mig för att köpa cigg och lovar att betala tillbaka inom kort. Ser du det som ett sparande att du har betalat tillbaka pengarna till mig?
Citera
2018-12-30, 19:48
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:

Du glömmer att de lånade 1000SEK har använts för att köpa en fastighet som inte går att avyttra utan all lösa lånet. Alltså väldigt förenklat, så länge det finns lån finns det även ett reellt "motvärde" eller pant.

I förlängningen och extremt förenklat betyder det att om jag INTE amorterar så är skulden lika med tillgångarna. Alltså har jag NOLL i övervärde vid avyttring. Alltså noll sparat.
Analogt så ger amortering övervärde eller sparande.
Citera
2018-12-30, 19:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
I dom flesta familjer och vänskapskretsar är det ganska vanligt att man lånar av varandra på obegränsad tid utan ränta. men med det sagt brukar man förvänta sig att vederbörande vid något tillfälle kommer amortera ner lånet till 0.

Säg att du lånar 100 SEK av mig för att köpa cigg och lovar att betala tillbaka inom kort. Ser du det som ett sparande att du har betalat tillbaka pengarna till mig?

Sparande sker under en period, från den ena lönen till nästa. Den del av lönen du inte har konsumerat upp är sparande.

Edit: Det är därför man pratar om "periodiskt sparande" om man ska vara lite mer korrekt.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2018-12-30 kl. 19:57.
Citera
2018-12-30, 20:09
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej räntan har förstås inget att göra med om det är sparande eller inte, det är handlingen. Att avstå från konsumtion är sparande enligt vedertagna definitioner och det är vad du gör när du amorterar.

Citat:
.

Blev det inget svar från dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här