Citat:
Ursprungligen postat av
zecrap
Jag tittade på natthimlen igår med kikare och noterade att vissa stjärnor såg ut att ha ringar runt sig. Är det galaxer som kan ses eller är det troligtvis något annat fenomen? Har precis börjat med detta så har inte riktigt koll på hur stjärnkropparna ser ut på så långt håll, kikaren har 15x förstoring.
Det är diffraktionsringar som uppstår när ljuset bryts i linserna.
Galaxer är oftast mer som en tydlig utsmetad oval eller liknande.
Medans med diffraktionsringen som uppstår runt en stjärna i kikare eller refraktorteleskop så ser du tydligt stjärnan i mitten som en tydlig "pinpoint" ljusprick
Fortsätt för övrigt studera natthimlen med kikare, det kan vara väldigt givande. Nåt jag förmodar att du upptäckt är hur mycket mer stjärnor som plötsligt dyker upp i mörkret?

15x säger du, är det en Celestron Astromaster 15x70?
Har själv 2 st handkikare som jag brukar kika ut i mörkret med, en 8x30 och en 16x50, båda mycket trevliga.
Kan rekommendera några trevliga targets:
Andromedagalaxen, men du får böja bra på nacken för den står nästan rakt upp vid denna tiden på året runt 21-22.
Leta mellan Pegasus (fyrkanten), stjärnbilden Andromeda och Cassiopeja (W) (jag brukar tänka på Pegasus som en kastrull, stjärnbilden Andromeda är handtaget som går ut från kastrullen

så hittar du den. Väldigt tydlig och den gör sig bra i 15-16 x. När du väl hittat den i kikare är den omisskännlig och du kommer kunna se den med blotta ögat.
Doublecluster. Ett måste! Oerhört vackert! Kallas dubbelklustret i Perseus men faktum är att den ligger mer i Cassiopeja skulle jag säga. Leta efter den översta vänstra stjärnan i W:et och gå sedan snett neråt mot vänster tills du är i höjd med de nedre stjärnorna i W. Där har du det. En fantastiskt vacker syn
Sen har du även Orionnebulosan, den mittersta "stjärnan" i Orions svärd. Du kommer märka att den inte är en stjärna
Pleiaderna är även en mäktig syn i kikare.
Lycka till och ha det så trevligt