2018-12-25, 09:53
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Fortfarande nu och under morgonen ser man fullmånen men man ser också typ som en fyrkant runt månen precis som om den är inklistrad från photoshop, inte skenet eller auran av skenet utan detta är något helt annat och jag är inte ensam om att se det. Vad kan det vara?

Här var det molnigt men man såg månen igenom. Såg inte ut som du beskriver. Utan det var runt men lite diffunderat.

Säkert molnigheten i ditt fall som gjort att ljuset spritts konstigt
Citera
2018-12-26, 06:57
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Här var det molnigt men man såg månen igenom. Såg inte ut som du beskriver. Utan det var runt men lite diffunderat.

Säkert molnigheten i ditt fall som gjort att ljuset spritts konstigt

Nej, det är likadant idag och igen jag är inte ensam om att se det och att se att det inte ser rätt ut. Det är en fyrkant runt månen med starka konturer, det ser ut som om någon klippt ut och klistrat in månen med photoshop typ. Helt molnfritt också.

Önskar jag hade en bättre kamera.
Citera
2018-12-26, 08:27
Medlem
Varför antar IAU (internationella astronomiska unionen) att det uteslutande skulle vara massan som avgjorde om en värld rensar sin omloppsbana eller inte? Genom sin passage "tillräcklig massa för att rensa sin omloppsbana" i sin planetdefinition. Storleken på omloppsbanan och gravitationspåverkan från andra världar i systemet samt hur stark gravitation primären har (det som en värld kretsar runt, till exempel är jordens primär solen då jorden kretsar runt solen) spelar också stor roll för omloppsbanans rensning eller icke rensning.
Citera
2018-12-26, 09:05
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Nej, det är likadant idag och igen jag är inte ensam om att se det och att se att det inte ser rätt ut. Det är en fyrkant runt månen med starka konturer, det ser ut som om någon klippt ut och klistrat in månen med photoshop typ. Helt molnfritt också.

Försöker du påstå att du tror att månen inte finns och att någon bara liksom har pastat in den på natthimlen??
Jo, skulle nog tro att du är ganska ensam om att "se" (hitta på) det jo.
Citera
2018-12-26, 12:51
Medlem
Citat:
Försöker du påstå att du tror att månen inte finns och att någon bara liksom har pastat in den på natthimlen??

Han beskrev hur det ser ut, det betyder inte att han tror att det faktiskt är så.
Citera
2018-12-26, 19:38
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Han beskrev hur det ser ut, det betyder inte att han tror att det faktiskt är så.

Förvisso inte, men det lät väldigt mycket så mellan raderna.

Kan förvisso ha helt fel!
Citera
2018-12-27, 11:43
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:

Skaffa en bättre kamera då. Jag har då inte sett någon fyrkantig kontur runt månen. Det går faktiskt hyfsat att ta kort med mobiltelefonens kamera genom en kikare, testa det om du inte får tag på någon annan kamera.
Citera
2018-12-29, 10:11
Medlem
zecraps avatar
Jag tittade på natthimlen igår med kikare och noterade att vissa stjärnor såg ut att ha ringar runt sig. Är det galaxer som kan ses eller är det troligtvis något annat fenomen? Har precis börjat med detta så har inte riktigt koll på hur stjärnkropparna ser ut på så långt håll, kikaren har 15x förstoring.
Citera
2018-12-29, 10:52
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Du är nog inne på rätt spår.
Ninja har bl.a skrivit detta i konspirationsforumet (ang. månlandningen)

Citat:
Ryssarna krossade Usa gång på gång i rymdracet så jänkarna fick panik och var tvungna att göra en hoax. Till en början gick deras rymdraketer åt skogen men sedan pang boom så kunde dom skicka människor upp i rymden genom the Van Allen belt och landa på månen med den där prylen.

Nej Buzz Aldrin och Neil Armstrong skickades bara upp en bit och kom sedan ned för att hålla sig undan några dagar och månlandningen (samt månlandaren) skapades i en tv-filmstudio.

(FB) (USA) Den ENDA tråden om Apollo / Månlandningarna / Bemannade rymdresor

Så ni ska nog inte ta detta med photoshop-månen allt för allvarligt...
Citera
2018-12-29, 12:43
Medlem
davheis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zecrap
Jag tittade på natthimlen igår med kikare och noterade att vissa stjärnor såg ut att ha ringar runt sig. Är det galaxer som kan ses eller är det troligtvis något annat fenomen? Har precis börjat med detta så har inte riktigt koll på hur stjärnkropparna ser ut på så långt håll, kikaren har 15x förstoring.

Det låter som en optisk effekt. Kanske sfärisk aberration eller koma som kan ge sken av diffusa ringar kring stjärnor.

Galaxer i kikare och amatörteleskop ser ut som diffusa små bomullstussar, något ljusare än omgivningen men inte mycket.
Senast redigerad av davhei 2018-12-29 kl. 12:50.
Citera
2018-12-29, 13:12
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Antingen något fenomen i atmosfären eller i din optik. Stjärnor ska se ut som små ljusa punkter i ett teleskop eller kikare.
Senast redigerad av arcsin 2018-12-29 kl. 13:19.
Citera
2018-12-29, 13:43
Medlem
Peter77s avatar
Citat:

Det är diffraktionsringar som uppstår när ljuset bryts i linserna.
Galaxer är oftast mer som en tydlig utsmetad oval eller liknande.
Medans med diffraktionsringen som uppstår runt en stjärna i kikare eller refraktorteleskop så ser du tydligt stjärnan i mitten som en tydlig "pinpoint" ljusprick

Fortsätt för övrigt studera natthimlen med kikare, det kan vara väldigt givande. Nåt jag förmodar att du upptäckt är hur mycket mer stjärnor som plötsligt dyker upp i mörkret? 15x säger du, är det en Celestron Astromaster 15x70?
Har själv 2 st handkikare som jag brukar kika ut i mörkret med, en 8x30 och en 16x50, båda mycket trevliga.

Kan rekommendera några trevliga targets:

Andromedagalaxen, men du får böja bra på nacken för den står nästan rakt upp vid denna tiden på året runt 21-22.
Leta mellan Pegasus (fyrkanten), stjärnbilden Andromeda och Cassiopeja (W) (jag brukar tänka på Pegasus som en kastrull, stjärnbilden Andromeda är handtaget som går ut från kastrullen så hittar du den. Väldigt tydlig och den gör sig bra i 15-16 x. När du väl hittat den i kikare är den omisskännlig och du kommer kunna se den med blotta ögat.

Doublecluster. Ett måste! Oerhört vackert! Kallas dubbelklustret i Perseus men faktum är att den ligger mer i Cassiopeja skulle jag säga. Leta efter den översta vänstra stjärnan i W:et och gå sedan snett neråt mot vänster tills du är i höjd med de nedre stjärnorna i W. Där har du det. En fantastiskt vacker syn

Sen har du även Orionnebulosan, den mittersta "stjärnan" i Orions svärd. Du kommer märka att den inte är en stjärna

Pleiaderna är även en mäktig syn i kikare.

Lycka till och ha det så trevligt
Senast redigerad av Peter77 2018-12-29 kl. 13:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in