2018-12-29, 03:18
Medlem
Man-At-Armss avatar
81. Harry Anderson - Det förlorade paradiset?
Citera
2018-12-29, 07:18
Medlem
Man-At-Armss avatar
71. Cecilia Torudd-ensamma mamman?
Citera
2018-12-29, 09:08
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
81. Harry Anderson - Det förlorade paradiset?

Citat:
71. Cecilia Torudd-ensamma mamman?

Harry Anderson är det, dock från albumet dessförinnan, Livet är inte alltid hawaii. Men inte Torudd. En annan flitigt medverkande illustratör i den tidning där Torudd var hustecknare.

Uppdaterade julrutor

Tretton nötter återstår att knäcka!
Citera
2018-12-29, 15:27
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Harry Anderson är det, dock från albumet dessförinnan, Livet är inte alltid hawaii. Men inte Torudd. En annan flitigt medverkande illustratör i den tidning där Torudd var hustecknare.

Uppdaterade julrutor

Tretton nötter återstår att knäcka!
71:Är det Anna-Clara Tidholm?
Citera
2018-12-29, 15:45
Medlem
timheideckers avatar
Tror jag snart får erkänna mig besegrad. Det är #4, #52 och #55 som fortfarande retar mig. Jag känner att jag borde kunna dessa. En chansning på #55. kan det vara David Nessle? Har för mig han gjort lite julhistorier med den maskerade proggaren.
Citera
2018-12-29, 16:27
Moderator
Citat:
71:Är det Anna-Clara Tidholm?

Icke heller Tidholm, men tidningen är ju rätt. Vår sökta penna är en mer flitig serietecknare än Tidholm, med bl.a. två egna seriealbum och (minst) ett par långlivade features, bl.a. i DN.

Citat:
Ursprungligen postat av timheidecker
Tror jag snart får erkänna mig besegrad. Det är #4, #52 och #55 som fortfarande retar mig. Jag känner att jag borde kunna dessa. En chansning på #55. kan det vara David Nessle? Har för mig han gjort lite julhistorier med den maskerade proggaren.

Nessle är ofta med i dessa quizzar men inte i år. Däremot kanske man skall söka både en och tre av restnötterna i hans publicistiska posse – vad vet jag? Dock ej #55 som inte är svensk (även om en av serieskaparens figurer delar namn med en mycket framgångsrik svensk serie).
Citera
2018-12-29, 16:42
Medlem
Man-At-Armss avatar
Puh...71: Johan hesselstrand?
Citera
2018-12-29, 18:27
Medlem
timheideckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Nessle är ofta med i dessa quizzar men inte i år. Däremot kanske man skall söka både en och tre av restnötterna i hans publicistiska posse – vad vet jag? Dock ej #55 som inte är svensk (även om en av serieskaparens figurer delar namn med en mycket framgångsrik svensk serie).

Hmm. Har hela tiden tänkt att #55 är något svenskt eftersom texten är på svenska men nu vändes ju allt upp och ner och jag har lite andra alternativ att gissa bland. Det står dock helt still ännu så får återkomma med en gissning.
Citera
2018-12-29, 18:51
Medlem
Man-At-Armss avatar
Nä, stryk föregående förslag på 71 (om det mot förmodan är rätt med hesselstrand så är det inte mina poäng -såklart)
Alltså den enda tecknaren jag hittat som både ritat till dn och kamratposten är ola Ambjörnsson. Och även om jag tycker han tecknar lite annorlunda än bild 71så svarar jag Ambjörnsson.
Citera
2018-12-29, 19:27
Medlem
70: Ngt av Mikael Grahn? Historieförbättraren?

71: Susanne Fredelius? I så fall ngt från 80-talet antar jag...
Citera
2018-12-29, 19:57
Medlem
27 verkar vara ngt slags medeltida belgiskt elände, så jag säger Bourgeon.

49 kunde vara Ulf Jansson?
Citera
2018-12-29, 20:38
Moderator
Citat:
Nä, stryk föregående förslag på 71 (om det mot förmodan är rätt med hesselstrand så är det inte mina poäng -såklart)
Alltså den enda tecknaren jag hittat som både ritat till dn och kamratposten är ola Ambjörnsson. Och även om jag tycker han tecknar lite annorlunda än bild 71så svarar jag Ambjörnsson.

Nix, rätt svar kommer nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av jochen_bele
71: Susanne Fredelius? I så fall ngt från 80-talet antar jag...

Ja, där kom hon! En julserie från Kamratposten 1985, visserligen osignerad men stilen är omisskännligt hennes. Visar det sig att jag har fel så får vi räkna om. – Fredelius har ju publicerat seriealbum som Ur en fattiglapps dagbok och tecknade även barnserien Doris för DN i fem år. Tror att även den varit med i julquizzen något år.

Citat:
70: Ngt av Mikael Grahn? Historieförbättraren?

Citat:
27 verkar vara ngt slags medeltida belgiskt elände, så jag säger Bourgeon.

49 kunde vara Ulf Jansson?

Inte Grahn eller Jansson, dessa tecknare kan ehuru skickliga inte sägas mäta sig med dem (fast det finns det väl knappt någon som kan i Sverige). De återfinns bägge jämte en tredje ännu oknäckt ruta i en viss julpublikation.

Medeltida check, belgiskt check, elände check (avseende miljön; serien är lysande) – dock ej mästaren Bourgeon.

Uppdaterade julrutor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in