Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Det är mycket riktigt den genomsnittliga kostnaden räknat på alla som äger en bostadsrätt. Men det är inte mediankostnaden för den som byter bostad idag. Det är ganska få som går in i en bostad med samma låga lånegrad som den som ägt sin bostad sedan 80-/90-talet. Ett annat exempel är att få köper en bostad helt kontant, men det finns många som äger en bostad utan lån. Jag vet inte hur jag kan förklara det bättre.
Det är förstås stor skillnad på förstagångsköparna och de som länge har ägt sin bostad, när de senare byter har de ofta en bostad som är värd mycket och som är lågt belånad och då blir förstås också den nya belåningsgraden låg. När jag bytte min villa mot en BR var det samma prisnivå och eftersom min villa var obelånad köpte jag min BR kontant också men visst det är mindre vanligt.
Den stora skillnaden är alltså inte beroende på hur länge man ägt sin nuvarande bostad utan av hur länge man varit inne i bostadsmarknaden och/eller aktiemarknaden då man bygger upp kapital där också.
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Missförstå mig inte. Jag håller delvis med om att dagens priser motiveras av fundamenta (fundamenta i sin tur är bristfälliga). Men läget är inte så tryggt som att dagens bostadsköpare har en median på bara 50% lånegrad och 20% av sin disponibla inkomst. Utan det är nog snarare 75-85% lånegrad och 30% av disponibel inkomst som är normen bland riskgrupperna, dvs de som köper en större bostad för familjebildning eller sitt första boende. Ungefär motsvarande bankernas kalkyler för vad du får låna, med andra ord.
Nej det är uppenbart svårt för förstagångsköpare med tuffa amorteringskrav och höga krav på inkomst. Därför tvingas de inte sällan välja dyra hyreslägenheter och detta är förstås ett problem vilken även politikerna har börjat fundera på.
Politiker är ofta lite lustiga också och drivs inte sällan av populism. Först stramar de åt eftersom det fanns en opinion för det men när det sedan uppmärksammas att det blir svårt för förstagångsköpare så börjar de fundera på återställare.
Om de sjösätter sådana återställare kan det förstås trycka upp priserna men utan det får många välja dyra HR om de inte har föräldrar som kan hjälpa till vilket inte är ovanligt heller.