2018-12-27, 22:17
Medlem
På 90 talet kunde man få en BRF gratis om man kunde betala avgiften, nu är det kanske möjligt snart igen.

https://www.sydsvenskan.se/2018-12-27/har-kan-de-forsta-insatsfria-bostadsratterna-bli-verklighet

Citat:
Malmöföretaget Trianon har länge arbetat på idén att kunna bygga bostadsrätter där köparen inte behöver ha någon kontantinsats. Nu har Vinnova beviljat pengar till den fortsatta utredningen om ett unikt projekt.

Detta är nog projekthemsidan på Malmö Univeristet
https://www.mah.se/Forskning/Sok-pagaende-forskning/Halsoframjande-Innovation-i-samverkan1/
Senast redigerad av trickget 2018-12-27 kl. 22:20.
2018-12-27, 22:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
På 90 talet kunde man få en BRF gratis om man kunde betala avgiften, nu är det kanske möjligt snart igen.

https://www.sydsvenskan.se/2018-12-27/har-kan-de-forsta-insatsfria-bostadsratterna-bli-verklighet

Detta är nog projekthemsidan på Malmö Univeristet
https://www.mah.se/Forskning/Sok-pagaende-forskning/Halsoframjande-Innovation-i-samverkan1/

Nu har jag inte studerat det där närmare, Rosengård känns inte direkt lockande. Men det är förstås inga svårigheter att sänka priset för en BR till noll om man vill det, bara att lägga alla lån i föreningen så att avgiften därmed stiger och det blir mer som en HR men med möjligheter att fritt kunna "sälja" den. Kan kanske vara ett sätt att runda hyresregleringarna också eftersom det inte finns något tak för vad avgifterna får vara.
2018-12-27, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nu har jag inte studerat det där närmare, Rosengård känns inte direkt lockande. Men det är förstås inga svårigheter att sänka priset för en BR till noll om man vill det, bara att lägga alla lån i föreningen så att avgiften därmed stiger och det blir mer som en HR men med möjligheter att fritt kunna "sälja" den. Kan kanske vara ett sätt att runda hyresregleringarna också eftersom det inte finns något tak för vad avgifterna får vara.

I Wells BRF 2.0 (80% lån i föreningen) så sitter inte medlemmarna i styrelsen själva, utan det är en styrelse från Wells.
Så du kan nog ha rätt att det blir ett sätt för Trianon att runda hyresreglerna.

http://theblock.wellfastigheter.se/brf-2-0

Citat:
I BRF 2.0 sköter Well fastigheter teknisk och ekonomisk förvaltning. Så länge föreningen är finansierad med lån ur BRF 2.0-fond utses styrelsen av Well och kan inte bytas ut...
Senast redigerad av trickget 2018-12-27 kl. 22:49.
2018-12-27, 22:39
Medlem
Citat:
Det är ju, typ, vad Well fastigheter gör med ”BRF 2.0”. 44 kvm för typ 500.000kr. Och en avgift på 12000kr/månad i Barkarby.......
Dock sägs lånet ha räntan bunden och amorterat på typ 20 år (därav den höga avgiften), så om man bor i 20 år och låtsas som att de typ 2 miljoner man betalat i extra avgift jämfört med en vanlig bostadsrätt inte finns så blir det ju fördelaktigt...
2018-12-27, 22:50
Medlem
Citat:
20,5% är ett snitt och det innebär förstås att det finns de som ligger under snittet och andra som ligger över, självklart. Rimligen är det normala att de som är nya på marknaden som ligger över snittet, rimligen är det också de nya som har bostäder i lägre prisnivåer, den första bostaden man köper är oftast inte en på strandvägen. Inget konstigt med detta.

Om vi bedömer marknaden som helhet är det däremot mindre intressant att fokusera på enskilda grupper utan då är det mer relevant att se på marknaden som helhet, också rätt givet.
”Marknaden” är de bostäder som byter ägare.

20.5% av disponibel inkomst är den förväntade månadsutgiften om du tillhör den exklusiva skara som köper en bostad med 50% kontantinsats. Denna skara utgör endast 28% av nya bolån.

Och varannat nytt bolån har så mycket som 70-100% lånegrad. Det är rimligtvis den halvan som den här tråden handlar om. Och den gruppen lägger avsevärt mer än 20.5% av inkomsten på sitt boende.
2018-12-27, 22:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Återigen visar du att du inte vet vad halmgubbe betyder. Jag upprepade gånger ställt frågor till dig om du tror på ras från de nivåerna som gällde när du först började tro på ras. Frågor kan aldrig bli halmgubbar.

Dessa frågor vägrar du besvara så uppenbarligen är det mycket svåra frågor för dig och då är slutsatsen att du inte är övertygad rätt rimlig, men du har chans att besvara frågan om den tolkningen är fel. Gissar att du kommer vägra igen.

Jag har däremot åtskilliga gånger genom tråden sagt att på kort sikt är prisutvecklingen närmast slumpmässig och det står jag fast vid. Det är så det fungerar när man har marknadspriser.

När började jag först tro på ras? Du kan väl ge mig ett exakt citat på det ? Eller är det dina halmgubbar igen?
Det jag hävdat är att prisuppgången kommer att brytas, att en prisstegring som är snabbare än reallöneutvecklingen inte är hållbar i längden.
Att priserna främst drivs av sjunkande kostnader för krediter.

Men ge mig ett citat från när jag påstod att det skulle rasa där och då?

Är prisutvecklingen slumpmässig? För enskilda objekt, ja! För marknaden i sin helhet, nej.
2018-12-27, 23:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
”Marknaden” är de bostäder som byter ägare.

20.5% av disponibel inkomst är den förväntade månadsutgiften om du tillhör den exklusiva skara som köper en bostad med 50% kontantinsats. Denna skara utgör endast 28% av nya bolån.

Nej det är den verkliga månadskostnaden för genomsnittet.

Citat:
Och varannat nytt bolån har så mycket som 70-100% lånegrad. Det är rimligtvis den halvan som den här tråden handlar om. Och den gruppen lägger avsevärt mer än 20.5% av inkomsten på sitt boende.

Med tanke på hur ofta det slängs fram felaktiga siffror i tråden så får du gärna komma med en källa men självklart finns det dem som både ligger över och under snittet, inget konstigt med det.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
När började jag först tro på ras? Du kan väl ge mig ett exakt citat på det ? Eller är det dina halmgubbar igen?

Ja just det var en av de frågor jag ställde till dig som du inte vågade svara på och nej, en fråga är fortfarande ingen halmgubbe, läs på och svara gärna om du vågar.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Är prisutvecklingen slumpmässig? För enskilda objekt, ja! För marknaden i sin helhet, nej.

Jo för objekt på en genomlyst marknad så är prisförändringar på kort sikt slumpmässiga men din förvåning över detta visar din bristande kunskap om marknadsekonomi.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2018-12-27 kl. 23:26.
2018-12-28, 00:06
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Ordet kostnad användes av ursprungsskribenten med hänvisning till SCB-siffrorna, och det var slarvigt att fortsätta använda det, det får medges. Men om du inte ens lyckades tyda ut vad jag menade ur sammanhanget på egen hand så ska du kanske inte skryta så mycket om din överlägsna kunskap....
Om du slarvar när du skriver är det rätt onödigt att bli frustrerad över att folk svarar på det du skriver istället för det du tänker. Och att rätta ett återkommande misstag i en tråd är knappast att briljera.
2018-12-28, 00:09
Medlem
Samma rapport igen då:
https://www.fi.se/contentassets/e50ed7ac94454af191625a898190073b/bolan_2018.pdf

Pröva sida 18 den här gången.
2018-12-28, 00:17
Medlem
Citat:
Nej det är den verkliga månadskostnaden för genomsnittet.

Med tanke på hur ofta det slängs fram felaktiga siffror i tråden så får du gärna komma med en källa men självklart finns det dem som både ligger över och under snittet, inget konstigt med det.
Källa, FI:
https://www.fi.se/contentassets/2a4665e04627420880e4af1c771a11fe/bolan_2017ny3.pdf

Sida 8 i löpande texten beskrivs den genomsnittliga aggregerade lånegraden (befintliga lån) som 48-49 procent.

Sida 7 diagram 4 visas lånegrad för nya lån. Jag nämnde ”70-100 procent lånegrad” vilket motsvarar staplarna 70-85 samt 85-100 procent ihopslagna. I den löpande texten bredvid nämner de att 72 procent av nya lån har över 50 procent lånegrad, alltså har bara 28 procent en lägre lånegrad än så.

Det är mycket riktigt den genomsnittliga kostnaden räknat på alla som äger en bostadsrätt. Men det är inte mediankostnaden för den som byter bostad idag. Det är ganska få som går in i en bostad med samma låga lånegrad som den som ägt sin bostad sedan 80-/90-talet. Ett annat exempel är att få köper en bostad helt kontant, men det finns många som äger en bostad utan lån. Jag vet inte hur jag kan förklara det bättre.

Missförstå mig inte. Jag håller delvis med om att dagens priser motiveras av fundamenta (fundamenta i sin tur är bristfälliga). Men läget är inte så tryggt som att dagens bostadsköpare har en median på bara 50% lånegrad och 20% av sin disponibla inkomst. Utan det är nog snarare 75-85% lånegrad och 30% av disponibel inkomst som är normen bland riskgrupperna, dvs de som köper en större bostad för familjebildning eller sitt första boende. Ungefär motsvarande bankernas kalkyler för vad du får låna, med andra ord.
2018-12-28, 01:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det är mycket riktigt den genomsnittliga kostnaden räknat på alla som äger en bostadsrätt. Men det är inte mediankostnaden för den som byter bostad idag. Det är ganska få som går in i en bostad med samma låga lånegrad som den som ägt sin bostad sedan 80-/90-talet. Ett annat exempel är att få köper en bostad helt kontant, men det finns många som äger en bostad utan lån. Jag vet inte hur jag kan förklara det bättre.

Det är förstås stor skillnad på förstagångsköparna och de som länge har ägt sin bostad, när de senare byter har de ofta en bostad som är värd mycket och som är lågt belånad och då blir förstås också den nya belåningsgraden låg. När jag bytte min villa mot en BR var det samma prisnivå och eftersom min villa var obelånad köpte jag min BR kontant också men visst det är mindre vanligt.

Den stora skillnaden är alltså inte beroende på hur länge man ägt sin nuvarande bostad utan av hur länge man varit inne i bostadsmarknaden och/eller aktiemarknaden då man bygger upp kapital där också.

Citat:
Missförstå mig inte. Jag håller delvis med om att dagens priser motiveras av fundamenta (fundamenta i sin tur är bristfälliga). Men läget är inte så tryggt som att dagens bostadsköpare har en median på bara 50% lånegrad och 20% av sin disponibla inkomst. Utan det är nog snarare 75-85% lånegrad och 30% av disponibel inkomst som är normen bland riskgrupperna, dvs de som köper en större bostad för familjebildning eller sitt första boende. Ungefär motsvarande bankernas kalkyler för vad du får låna, med andra ord.

Nej det är uppenbart svårt för förstagångsköpare med tuffa amorteringskrav och höga krav på inkomst. Därför tvingas de inte sällan välja dyra hyreslägenheter och detta är förstås ett problem vilken även politikerna har börjat fundera på.
Politiker är ofta lite lustiga också och drivs inte sällan av populism. Först stramar de åt eftersom det fanns en opinion för det men när det sedan uppmärksammas att det blir svårt för förstagångsköpare så börjar de fundera på återställare.

Om de sjösätter sådana återställare kan det förstås trycka upp priserna men utan det får många välja dyra HR om de inte har föräldrar som kan hjälpa till vilket inte är ovanligt heller.
2018-12-28, 01:15
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Är det någon som har någon översikt över prissänkt nyproduktion, och hur det gått med försäljning efter sänkning (bortsett från OP...)

Kan bidra med ett par själv, som jag fick reklam för i något flöde.
http://www.viktorhanson.se/till-salu/barkarbystaden-jarfalla/
Priserna för 15 lägenheter sänktes med 25% med resultat att 13 sålts på två månader.

HSB sänkte priset på alla fyror i norra Djurgårdsstaden till att vara i nivå med begagnatmarknaden i stadsdelen, och har nu sålt alla utom en. Innan sänkningen för ett par månader sedan fanns något tiotal kvar.
https://www.hsb.se/nyproduktion/stockholm/stockholms-stad/norra-djurgardsstaden/
(De sänkte inte treorna, som nu är dyrare än många fyror, och de förblir osålda...)

Litet urval, men känns som att de som sänker till att vara i nivå med begagnatmarknaden i samma område faktiskt får lägenheterna sålda?

Har ingen riktig överblick men är förvånad att det räckte med 25% för att locka folk till barkaby. Om jag inte missminner mig ligger väl barkaby precis intill rinkeby och har varit uppe i tråden ett flertal ggr - inte minst tack vare de reklambilder veidekkeprojektet körde.

Själv följer jag ett nyprodorojekt i gbgtrakten (mölndalsvägen) och där verkar man i te gått ut så hårt med prissänkningar ännu. Dock rätt säker på att det kommer behövas, och då räcker det nog med 20-25%.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in