Citat:
Det är väldigt tröttsamt att diskutera på en så basal nivå som att "diagnos är ett ansvar" och effektord som grymt, förödande vet jag inte vad de tillför..Nej tydligen är jag för dålig på att förklara.
Att dela ut en diagnos är ett ansvar. Trots allt vad politiker och tjänstemän skriver om totalt informerade patienter och total insyn, så ser inte verkligheten ut så. Vissa diagnoser och differentialdiagnoser behöver man inte på ett tidigt stadium slå i huvudet på en patient och anhöriga. Det är grymt, förödande för framtiden och ibland helt onödigt.
Att dela ut en diagnos är ett ansvar. Trots allt vad politiker och tjänstemän skriver om totalt informerade patienter och total insyn, så ser inte verkligheten ut så. Vissa diagnoser och differentialdiagnoser behöver man inte på ett tidigt stadium slå i huvudet på en patient och anhöriga. Det är grymt, förödande för framtiden och ibland helt onödigt.
Citat:
Schizofreni med " ett psykotiskt första skov" till MS med "synpåverkan"?
Man kan misstänka något, men man kan besluta sig för att avvakta med slutgiltig diagnos sk expektans. Dit hör sjukdomar som schizofreni som ett psykotiskt första skov mycket väl kan vara tecken på, men man behöver inte sätta diagnosen redan då. Dit hör MS där synpåverkan ofta är fösta symptomet, men inte säkert behöver vara det.
Det finns en hel radda sådan kroniska allvarliga diagnoser som man inte behöver ställa så snabbt. Man kan avvakta, kanske dröjer det flera år innan sjukdomen bryter fullt ut.
Det finns en hel radda sådan kroniska allvarliga diagnoser som man inte behöver ställa så snabbt. Man kan avvakta, kanske dröjer det flera år innan sjukdomen bryter fullt ut.
Det går givetvis inte att jämföra akut fas vid psykisk sjukdom - en psykos.
Citat:
ME är just en sådan diagnos som i media är mycket laddad, som enbart fastställs för att man inte hittar någon annan förklaring och som inte kan behandlas. Därför kan man vänta med att dela ut den till ett barn. Alldeles särskilt om man tror att familjen krisar om alla barnen nu har fått denna diagnos.
För vuxna kanske en ME diagnos efter flera år kan vara av värde då de får förklaringar, men att stigmatisera någon med ”världens värsta sjukdomsdiagnos” som media kallat ME redan efter sex månaders trötthetsbesvär är rätt grymt. I Moas fall verkar det ha gått på kanske just ett halvt år om man lägger till tid i varje ände.
För vuxna kanske en ME diagnos efter flera år kan vara av värde då de får förklaringar, men att stigmatisera någon med ”världens värsta sjukdomsdiagnos” som media kallat ME redan efter sex månaders trötthetsbesvär är rätt grymt. I Moas fall verkar det ha gått på kanske just ett halvt år om man lägger till tid i varje ände.
Va? Ska läkaren ha utgått från att de krisar vid en diagnos? Finns det en diagnos så informeras de väl, görs en utredning så lär de väl vara delaktiga i vad som sker även om läkare inte kastar ur sig värsta scenario på en vag/tidig utredningsnivå om det gäller allvarlig sjukdom. Det finns väl oändligt med sjukdomar som är både värre och "laddade".
Världens värsta sjukdomsdiagnos var allt att ta i. Att media dramatiserar lär väl inte ha gått nån förbi.
Eller är det du som är Drama Queen för att vinna mark med argument om MEs grymhet?
Hur lång tid har du tänkt dig för fastställande av en diagnos då inte ens ett halvår räcker för vuxna?
Jag har FK och arbetsgivare i åtanke paralllellt med besvärliga symtom för patienten.
Jag försöker fortfarande rodda i vad som är kärnproblematiken i dina inlägg.
Citat:
.. Vilket i sin tur kokar ner till den läkare som ställt diagnosen och inte nån annan.
Varför gav någon läkare henne denna diagnos så snabbt? Enligt uppgifter i pm-et hade Os arbetskamrater sagt att Agnes var den yngsta patient som läkarna på LU i Lund någonsin gett en ME-diagnos. Blev tillvaron och livet bättre av diagnosen?
Varför gör man om detta med Moa?
Varför gör man om detta med Moa?
Du anser alltså att nån läkare har ställt diagnos ME på för kort tid (när utredningen inleddes är oklart), att riktlinjer, rutiner och rekommendationer som finns är fel, differentialdiagnoser utreds inte tillräckligt och det är en stigmatiserande diagnos.
Jag har ingen aning om det är en läkare som gjort nåt uppseendeväckande - men du återger ett pm som källa. Jag är förvånad över hur ringa källkritisk du är.
Citat:
Ja, det blev för mycket enligt deras förklaringsbrev till anhöriga - det är deras extremt svarta syn på framtiden.
Uppenbarligen var det ju i samband med Moas diagnos som föräldrarna började planera morden. De till och med uppgav att de inte såg ett liv i egentlig mening med hänvisning till döttrarnas kroniska ME-diagnoser. Stämmer uppgifterna att Moa skulle utredas ytterliggare under våren för narkolepsi(?) är ju pappret med diagnosen ännu mer obegripligt.
Du fetade ett parti annan skribents inlägg med frågeställningen om de fått diagnos utmattningssyndrom - hur hade det blivit då?
Retroaktivt kan man spekulera om mycket, om inte ordet "om" funnits hade som sagt kärringen skjutit björnen med sopkvasten.
De var garanterat utmattade om de arbetat parallellt som de sökt bot i flera år med A.
Deprimerade betvivlar jag inte heller, oavsett om de inte fått fram nåt dokument som påvisar psykisk sjukdom.
Finner det dock märkligt att två kollapsar och förenas kring utrotning av en hel familj.
De hade uppenbart väldigt dåliga copingstrategier och en extrem svartsyn på ME, det ter sig som rena domedagsprofetian.
Senast redigerad av develi 2018-12-27 kl. 21:51.
Senast redigerad av develi 2018-12-27 kl. 21:51.