De allra största fåntrattarna i tråden verkar vara en smula inaktiva för tillfället. Dessa
påstår ofta t ex saker som att det inte är någon skillnad på maträtter och hyresrätter.
För de flesta kan detta låta fullständigt vanvettigt och därför inte värt att lägga ner
någon tid på att argumentera emot. Men :
https://www.dn.se/debatt/sa-kan-kommuner-skapa-nya-vardefulla-lagen-for-bostader/
Skriven av två professorer, alltså personer som kommit lite längre än grundläggande
kurs i nationalekonomi.
"Bostadsbristen pekas närmast dagligen ut som en stoppkloss för svensk ekonomi. I debattinläggen hanteras frågan allt mer självklart i marknadstermer: öka konkurrensen, minska regleringarna, inför marknadshyror."
"Vad man än anser i sakfrågan saknas en diskussion om vilken slags vara bostäder är."
"1. Bostäder är liksom många andra varor reglerade."
"Steget från möbler till bostäder är dock inte ett steg från små till stora varor, utan ett steg från konsumtionsvaror till kapitalvaror. Det senare är varor med lång livslängd som utgör stöd för annan verksamhet."
"3. Livslängden för bostäder är exceptionell även bland kapitalvaror. Avskrivningstiden är cirka 50 år. Det innebär inte att alla hus ersätts inom 50 år men väl att de genomgår genomgripande renoveringar. Om vi jämför med andra kapitalvaror – datorer, bilar, vitvaror eller maskiner i industrin – är detta en anmärkningsvärd livslängd endast jämförbar med fysisk infrastruktur som vägar, flygplatser och dammar."
"4. Att bostäder har karaktär av infrastruktur understryks av att de inte går att flytta eller kan brytas ut ur de system av vägnät och annan bebyggelse som de är del av. Oerhört mycket av bostadens värde beror av var den ligger – dess läge."
"5. Varje bostad utgör en byggsten i våra städers och tätorters bebyggelsestruktur. Väl utformad stödjer den en mängd vitala samhällsprocesser av mycket stort värde, som social integration, hållbara handelslägen och urbana ekosystemtjänster."
"Vi ser här svårigheterna att hantera bostaden som en konventionell marknadsvara. Vi behöver närma oss den olösta ekvationen – billiga bostäder med hög standard – med andra ögon."
LÄS GÄRNA inlägget innan det hamnar bakom betalvägg. Gäller speciellt våra högt avhållna
fåntrattar i tråden, både gamla gubbar och överåriga fria moderatstudenter.