Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Det är DU som inte fattar simpel marknadsekonomi. Eftrrsom man inte kan få tag på en HR utan årtionden i kö pressas massor av människor in på marknaden för BR och villor vilket gör att priserna på dessa ökar kraftigt mer än de annars skulle gjort. Din låga reglerade hyra betalas av alla som köper BR då de måste ta större lån än de annars skulöe behövt. Det är ändå bara EN av de många negativa aspekterna der innebär.
Du har inte gått gymnasiet va? Lyckades du avsluta högstadiet?
Tammer förklarade tydligt vad bruksvärdeshyra är, att hyresvärden inte kan ta ut ockerhyror men dom endå får lönsamhet, en begränsad sådan. Inga subventioner, ingen betalar för det.
Sen börjar du babbla om massa annat i affekt där man kan ana vissa symptom av Rabies smitta.
Hela ditt resonenmang att BR priserna ökat pga av bruksvärdetsstemet är nonsens utan beror på räntor, skatter, jobbskatteavdrag, slopad fastighetskatt m m. Vid marknadshyra vill färre bo i hyresrätt då hyrorna blir betydligt högre än av månadskostnaden är för en BR varvid fler kommer köpa bostadsrätt(Jag själv inräknad) eller tränga ihop sig i svindyra hyresrätter. Det resulterar i priserna på ägda bostäder ökar, likaså om man slopar rea vinstskatten vilket gör medelklassen får mycket mer kapital lägga in vid nästa bostadsköp och kan buda mer. Ni högerkretiner kan dra åt helvete med era lögnaktiga teorier där ni lova guld och gröna skogar vid avregleringar, sen blir det bara skit av det i verkligheten.