2018-12-11, 22:14
  #16573
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det är DU som inte fattar simpel marknadsekonomi. Eftrrsom man inte kan få tag på en HR utan årtionden i kö pressas massor av människor in på marknaden för BR och villor vilket gör att priserna på dessa ökar kraftigt mer än de annars skulle gjort. Din låga reglerade hyra betalas av alla som köper BR då de måste ta större lån än de annars skulöe behövt. Det är ändå bara EN av de många negativa aspekterna der innebär.

Du har inte gått gymnasiet va? Lyckades du avsluta högstadiet?
Du kan väl ändå inte förneka det enkla faktum att marknadshyror skulle innebära högre hyror, och att högre kostnader för att bo i hyresrätt skulle göra det mer attraktivt att istället bo i bostadsrätt. Vilket i sin tur förstås pressar upp efterfrågan och därmed priset på bostadsrätter.
Citera
2018-12-11, 22:30
  #16574
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Du kan väl ändå inte förneka det enkla faktum att marknadshyror skulle innebära högre hyror, och att högre kostnader för att bo i hyresrätt skulle göra det mer attraktivt att istället bo i bostadsrätt. Vilket i sin tur förstås pressar upp efterfrågan och därmed priset på bostadsrätter.

Nej eftersom enbart en liten del av HR skulle få en märkbar höjning. Däremot skulle massor med resurser istället bo i HR vilket skulle minska trycket på BR. Oecd, imf och alla int organ skriver under på det.
Citera
2018-12-12, 05:36
  #16575
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det är DU som inte fattar simpel marknadsekonomi. Eftrrsom man inte kan få tag på en HR utan årtionden i kö pressas massor av människor in på marknaden för BR och villor vilket gör att priserna på dessa ökar kraftigt mer än de annars skulle gjort. Din låga reglerade hyra betalas av alla som köper BR då de måste ta större lån än de annars skulöe behövt. Det är ändå bara EN av de många negativa aspekterna der innebär.

Du har inte gått gymnasiet va? Lyckades du avsluta högstadiet?

Tammer förklarade tydligt vad bruksvärdeshyra är, att hyresvärden inte kan ta ut ockerhyror men dom endå får lönsamhet, en begränsad sådan. Inga subventioner, ingen betalar för det.

Sen börjar du babbla om massa annat i affekt där man kan ana vissa symptom av Rabies smitta.

Hela ditt resonenmang att BR priserna ökat pga av bruksvärdetsstemet är nonsens utan beror på räntor, skatter, jobbskatteavdrag, slopad fastighetskatt m m. Vid marknadshyra vill färre bo i hyresrätt då hyrorna blir betydligt högre än av månadskostnaden är för en BR varvid fler kommer köpa bostadsrätt(Jag själv inräknad) eller tränga ihop sig i svindyra hyresrätter. Det resulterar i priserna på ägda bostäder ökar, likaså om man slopar rea vinstskatten vilket gör medelklassen får mycket mer kapital lägga in vid nästa bostadsköp och kan buda mer. Ni högerkretiner kan dra åt helvete med era lögnaktiga teorier där ni lova guld och gröna skogar vid avregleringar, sen blir det bara skit av det i verkligheten.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2018-12-12 kl. 05:42.
Citera
2018-12-12, 05:44
  #16576
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nej eftersom enbart en liten del av HR skulle få en märkbar höjning. Däremot skulle massor med resurser istället bo i HR vilket skulle minska trycket på BR. Oecd, imf och alla int organ skriver under på det.

Vi vet alla vad hyresnivåerna är i Norge vid marknadshyror. Finns inte en lägenhet som är billigare i norska småstäder än vad motsvarande kostar i svenska småstäder. 8000-9000 kr för en 2a i Norge mot 4000 kr i Sverige
Citera
2018-12-12, 05:47
  #16577
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
På 90-talet kunde man få en hyresrätt i Stockholm näst intill direkt eller något år i kö (Nej inte innerstaden men inte långt utanför), även då utan marknadshyra.

Vi får se till att skapa detta igen. Kunde vi då så kan vi nu.

Så sant så, men flanders har tagit in 2 miljoner orcher sen dess som efterfrågar billiga hyresrätter. Nu återstår bara 10-30 år långa köer i Stockholm och Flanders har lösningen: Avreglering. Låt packet slåss om brödsmulorna, buda upp hyrorna i någon slags auktion och tränga ihop sig. (Han bor själv inte i hyresrätt givetvis)

Jag vill ha låga bostadspriser och ingen hyresrättbrist som på 90-talet. Jag bor i hyresrätt men vill helst köpa hus eller bostadsrätt. Högerkretinerna vill ha höga bostadspriser och höga hyror. Är inte det märkligt att dom vill ha höga hyror för dom lägre bemedlade? Tror ni KSV här någonsin kommer bo i hyresrätt? Haha. Han är flygkapten och tjänar närmare 100 000 kr/mån.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2018-12-12 kl. 05:54.
Citera
2018-12-12, 07:16
  #16578
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Vi vet alla vad hyresnivåerna är i Norge vid marknadshyror. Finns inte en lägenhet som är billigare i norska småstäder än vad motsvarande kostar i svenska småstäder. 8000-9000 kr för en 2a i Norge mot 4000 kr i Sverige

Vi har redan i tråden gått igenom detta med länkar sä tänker fan inte göra det igen. Hyresnivåerna i Norge utanför Oslo är, justerat för norrmännens högre inkomstnivå (en pizza kostar tex över 200 spänn i Norge) inte högre än snittet i Sverige i förhållande till inkomstnivå.

Annars kan jag säga att Indien har världens bästa bostadsmarknad för där är det billigt.
Citera
2018-12-12, 16:53
  #16579
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nej eftersom enbart en liten del av HR skulle få en märkbar höjning. Däremot skulle massor med resurser istället bo i HR vilket skulle minska trycket på BR. Oecd, imf och alla int organ skriver under på det.
I områden med stor efterfrågan på HR kommer förstås alla få en rejäl hyreshöjning. Om det finns större efterfrågan än tillgång kommer priset stiga, det förstår alla som begriper hur marknadsekonomin fungerar. Om man tittar på kötiden för en HR så vet man också att efterfrågan är avsevärt större än tillgången.
IMF har världsekonomin som främsta intresse, och svenska hyresgäster kan nog inte vänta sig någon opartisk bedömning därifrån.
Citera
2018-12-12, 16:54
  #16580
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
I områden med stor efterfrågan på HR kommer förstås alla få en rejäl hyreshöjning. Om det finns större efterfrågan än tillgång kommer priset stiga, det förstår alla som begriper hur marknadsekonomin fungerar. Om man tittar på kötiden för en HR så vet man också att efterfrågan är avsevärt större än tillgången.
IMF har världsekonomin som främsta intresse, och svenska hyresgäster kan nog inte vänta sig någon opartisk bedömning därifrån.

Men det får man från HGF :-D
Citera
2018-12-12, 18:44
  #16581
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vi har redan i tråden gått igenom detta med länkar sä tänker fan inte göra det igen. Hyresnivåerna i Norge utanför Oslo är, justerat för norrmännens högre inkomstnivå (en pizza kostar tex över 200 spänn i Norge) inte högre än snittet i Sverige i förhållande till inkomstnivå.

Annars kan jag säga att Indien har världens bästa bostadsmarknad för där är det billigt.

Lönerna skiljer sig inte alls mycket i Norge mot Sverige nuförtiden, det har jag kollat upp i flera yrken och senaste årets statistik. Det skiljer i vissa yrken 10-20% max, många har liknande löner. Jag går back om jag flyttar dit nu och jobbar i min bransch om man får över dubblerad hyra, något högre lön med några tusenlappar brutto och sen äter marknadshyran upp allting och mer där till. Sen tillkommer alla andra höga kostnader tex pizzan för 200 kr.
Det tål att tilläggas att bostäderna har sämre kvalité också. Ruttna hyblar, små äckliga stuer, lägenheter i city som är i dålig standard och ingen fjärrvärme i dom flesta lägenheter.

Hyrorna är nästan dubbelt så dyra i Oslo och 50-100% högre i småstäder med marknadshyror och dom har inte alls samma bostadsbrist och orch överskott vilket vi har i Sverige. Vid en total avreglering hade hyrorna i Stockholm inom några år gått upp till vad andrahandshyrorna ligger på nästan och öka 50-75% i resten av landet förutom i en förort till Fagersta och liknande avfolkade ställen.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2018-12-12 kl. 18:53.
Citera
2018-12-12, 18:55
  #16582
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Men det får man från HGF :-D

HGF är bra grejer. Dom värnar min hyra, villkor, rättigheter och ger mig juridisk hjälp. Jag har satt dit min hyresvärd för massa saker som dom snikade med underhållet. Hade problem med flertalet saker. Guld värt.

HGF har muskler och kör staken hårt i slumvärdarnas anal, så som det ska vara.
Hos facket och HGF känner man sig alltid välkommen och hemma. Föreningar som är till för värna konsumenten och den vanliga människan. Fårskocken som genom collaboration vinner över den ondskefulla ensamme vargen.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2018-12-12 kl. 18:57.
Citera
2018-12-12, 19:35
  #16583
Medlem
slemhogs avatar
Det statliga investeringsstödet fungerar, se här!

https://bostad.stockholm.se/Lista/details/?aid=145903

https://bostad.stockholm.se/Lista/details/?aid=145901

Nyproducerat i Tyresö med betydligt lägre hyror än andra pga av billigt byggande och investeringsstödet från Sossarna, jättefina lägenheter av den bästa hyresvärden botrygg AB. 4800-6000 för en 1a och 8500 för en 3a bara inkl vatten, värme. Bredband/tv kostar bara 150 kr/mån och balkongerna är lyxigt stora. Kalas! Där skulle jag tänka mig att hyra och bo.

Och nyliberalerna som säger det inte fungerar med subeventioner?!

Nu röstades KD-M budgeten igenom och investeringsstödet rök bara efter 2-3 år
Detta innebär nyproduktionen av flera hyresrätter kommer minska. Men vafan, jag får 230 kr/mån i extra jobbskatteavdrag iallafall, men minskad fackföreninsavdrag och det höjda skitgränsen för statlig skatt kommer inte mig till godo som tjänar 36 brutto. Nitlott.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2018-12-12 kl. 19:46.
Citera
2018-12-12, 20:07
  #16584
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det statliga investeringsstödet fungerar, se här!

https://bostad.stockholm.se/Lista/details/?aid=145903

https://bostad.stockholm.se/Lista/details/?aid=145901

Nyproducerat i Tyresö med betydligt lägre hyror än andra pga av billigt byggande och investeringsstödet från Sossarna, jättefina lägenheter av den bästa hyresvärden botrygg AB. 4800-6000 för en 1a och 8500 för en 3a bara inkl vatten, värme. Bredband/tv kostar bara 150 kr/mån och balkongerna är lyxigt stora. Kalas! Där skulle jag tänka mig att hyra och bo.

Och nyliberalerna som säger det inte fungerar med subeventioner?!

Nu röstades KD-M budgeten igenom och investeringsstödet rök bara efter 2-3 år
Detta innebär nyproduktionen av flera hyresrätter kommer minska. Men vafan, jag får 230 kr/mån i extra jobbskatteavdrag iallafall, men minskad fackföreninsavdrag och det höjda skitgränsen för statlig skatt kommer inte mig till godo som tjänar 36 brutto. Nitlott.
Ja det där är ändå vad jag kallar OK priser för nyproducerat. Finns många äldre bostäder med bruksvärdeshyra som är dyrare än det där. Som du säger så var det sämsta i M+KD budgeten att detta investeringsstöd slopades men godkänt annars. Trist faktiskt och Allianspartierna visar att dom inte bryr sig om vanligt folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in