2018-12-27, 08:48
Medlem
Ser ut som penates har lagats och uppdateras igen, förresten. Lite spretigt för december, men i stort ser Stockholm ut att fortsätta svagt nedåt (undantaget Södermalm, som stiger kraftigt...)
2018-12-27, 09:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Nej, det gör du ju inte. Du (och ett par andra tomtar i tråden) hittar på en massa saker som folk inte har sagt, och argumenterar emot det. Du har en massa bra argument som motiverar varför du tror på sjunkande priser, det är inte det som är problemet. Problemet är att du så uppenbart drivs av att bevisa en slutsats du redan bestämt dig för, och ser allt som bevis för att du har rätt (och redan har bevisats ha rätt). Nu är det möjligt att jag blandar ihop dig med någon av de andra arga gossarna här, men som exempel så ansågs ett tillfälligt högt utbud vara bevis för att kraschen var här, och samma person skrev strax därefter, när utbudet sjunkit, att det låga utbudet var ett bevis för att kraschen var här... Det blir ju löjligt.

Om priserna verkligen kraschar vet vi inte förrän efter de har kraschat. Jag skulle rekommendera att man väntar med att säga "vad var det jag sa", tills det faktiskt blivit som man sa...

Vi har väntat sedan 2010 bara i den här tråden men fortfarande upprepas exakt samma argument för en krasch, det ska bli lågkonjunktur, det ska bli högre räntor osv. och därför måste priserna sjunka. Att vi under denna period som tråden funnits redan har varit med om både stigande räntor och lågkonjunktur trots att priserna ändå har stigit bekymrar inte dem, de upprepar ändå exakt samma argument ändå.

I sin desperation över att inte ha bättre argument fantiserar de även ihop påståenden som de tillskriver alla som invänder mot stolligheterna och sedan argumenterar de emot dessa ihopfantiserade påståenden. Aldrig ett riktigt citat utan ständigt egna fantasier.

Trillske tog ovan detta till en ny nivå när han fantiserade ihop att det hade bevisats att han tidigare hade rätt men givetvis glömde han att citera eftersom det inte går att citera egna fantasier, pinsamt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Problemet med lågkonjunktur är att efterfrågan sjunker och att arbetslösheten stiger. Har du inte fast jobb så blir det tufft att vara med och kriga om bostäder.
Det kan bli så att du tvingas sälja familjens bostad för att hitta något billigare.
Vi har dessutom kommuner och landsting under press. Enda sättet för dem att klara ekonomin är att kapa ned service och höja skatten alt högre statsbidrag som kommer från högre skatter eller ökad statlig upplåning.

Tycker du det talar för fortsatt stigande bostadspriser?

Exakt samma argument har framförts ända sedan starten av denna tråd och exakt dessa saker har inträffat efter att tråden startade, varför undersöker du inte om dina teorier slog in då? Blev det som du anser att det måste bli? Om det var så enkelt att vi vet att priser kommer sjunka under dagens nivåer pga detta varför går du då inte in och blankar aktier nu och gör ett säkert klipp? Varför gör inte alla andra experter just det? Varför inträffar i så fall inte kraschen redan nu?

Seså, försök besvara dessa frågor nu.
2018-12-27, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
När ska bubblan spricka? När kommer min bostad vara värd mindre än vad jag köpte den för? Snart?
Nästa tisdag, ungefär kl 14:35.
2018-12-27, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Vilka pengar?

Rent generellt är det bättre att folk jobbar och effektiviserar istället för att leva på "gratispengar".

Det är bara hälsosamt om kredithetsen får ett slut.

Ja, absolut. Att trycka pengar är aldrig någon produktiv aktivitet som skapar nya resurser. Det är rena galenskaper som bara kan sluta på ett sätt. Men ekonomin är som en riktigt nedgången pundare. Du tar inte bort knarket (krediten) utan att det leder till komplikationer. Så när nu kreditkranen stryps så undrar jag vart alla som pratar om stillastående priser tror att likviditeten ska komma ifrån (säger inte att du gör det)? Den totala skuldsättningen i Sverige är över 300% av BNP och rent historiskt så brukar en skuldkris inträffa runt de nivåerna. Vid en liknande skuldkris faller t ex aktier normalt ca 50% vilket även drar med sig andra tillgångspriser. Varför skulle Sverige idag skilja sig från normalfallen genom historien?

Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Svenska hushållens låneökningar är fortfarande högre än löneökningarna fast vi är ner ca 10% från pristoppen.

Låneökning
https://sv.tradingeconomics.com/sweden/loan-growth

Löneökning
https://www.svensktnaringsliv.se/fragor/fakta-om-loner-och-arbetstid/fola2018/5-loneutveckling-bnp-och-kpi_714302.html

År 2017 när priserna gick ner hade vi löneökning på ca 2.2% och ca 7% låneökning.

Just nu är låneökningen ca 5.8% vilket med största sannolikhet är avsevärt mer än löneökningarna kommer landa på i år.

Exakt. Några löneökningar kommer aldrig kunna hålla upp dagens priser. Löneökningar handlar om några få tusenlappar per år för någon med en medellön.

Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
+1.

Frågorna har ställts många gånger förut både från mig och andra.
Det är tyvärr frågor som dessa invdivider inte kan besvara.

Ja. Man kan tassa runt sakfrågan hur mycket som helst och hänvisa till all möjlig statistik och slänga sig med komplicerade termer. Men i slutändan är det simpelt. Vart ska likviditeten komma ifrån?

2007-2008 sjönk bostadspriserna i Sverige med i snitt 13%. MEN reporäntan sänktes från 4,75% till 0,25% på under ett år. Det ledde till att bolåneräntorna gick ner ~5% från ca 6,5% till 1,6% vilket självklart ökade låneviljan rejält och räddade många som satt med dåliga skulder. Ändå var bankerna en hårsmån ifrån att kollapsa. Men det gjorde att Sverige kunde klara sig från någon större skuldkris. Hur ska något liknande genomföras idag?
2018-12-27, 10:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Nej, det gör du ju inte. Du (och ett par andra tomtar i tråden) hittar på en massa saker som folk inte har sagt, och argumenterar emot det. Du har en massa bra argument som motiverar varför du tror på sjunkande priser, det är inte det som är problemet. Problemet är att du så uppenbart drivs av att bevisa en slutsats du redan bestämt dig för, och ser allt som bevis för att du har rätt (och redan har bevisats ha rätt). Nu är det möjligt att jag blandar ihop dig med någon av de andra arga gossarna här, men som exempel så ansågs ett tillfälligt högt utbud vara bevis för att kraschen var här, och samma person skrev strax därefter, när utbudet sjunkit, att det låga utbudet var ett bevis för att kraschen var här... Det blir ju löjligt.

Om priserna verkligen kraschar vet vi inte förrän efter de har kraschat. Jag skulle rekommendera att man väntar med att säga "vad var det jag sa", tills det faktiskt blivit som man sa...
Det jag anfört är en rad faktorer som talar emot en fortsatt prisuppgång och som kommer att leda till sjunkande priser.
Att som du och Svennebanan argumentera att vi haft stigande priser och absoluta merparten ligger + på sina bostadsköp leder till att priserna kommer vara stabila eller i stigande. Det är så nära siffermystik man kan komma.
En rad faktorer som har eldat på priserna finns inte längre.
2018-12-27, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumham99
Exakt. Några löneökningar kommer aldrig kunna hålla upp dagens priser. Löneökningar handlar om några få tusenlappar per år för någon med en medellön.

Vanlig lön i Stockholm ligger runt 400'/år. Ökning för tjänstemän ca 2%/år.
Det ger en ökning på 8'/år. Vilket man klarar ca 300' extra varje år i bolån med (ränta+amortering).
Att man sedan kan räkna med att bankerna kalkylerat med 7% i boränta när folk tog sina lån är än mer intressant.

Att folk inte skulle klara av ökade bokostnader är ren bullshit.
2018-12-27, 10:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det jag anfört är en rad faktorer som talar emot en fortsatt prisuppgång och som kommer att leda till sjunkande priser.
Att som du och Svennebanan argumentera att vi haft stigande priser och absoluta merparten ligger + på sina bostadsköp leder till att priserna kommer vara stabila eller i stigande. Det är så nära siffermystik man kan komma.
En rad faktorer som har eldat på priserna finns inte längre.

Nu ljuger du igen, jag har inte sagt att detta leder till att priserna kommer vara stabila eller i stigande. Varför besvarar du för övrigt inte de frågorna jag ställde till dig i förra inlägget?
Exakt samma argument har framförts ända sedan starten av denna tråd och exakt dessa saker har inträffat efter att tråden startade, varför undersöker du inte om dina teorier slog in då? Blev det som du anser att det måste bli? Om det var så enkelt att vi vet att priser kommer sjunka under dagens nivåer pga detta varför går du då inte in och blankar aktier nu och gör ett säkert klipp? Varför gör inte alla andra experter just det? Varför inträffar i så fall inte kraschen redan nu?
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2018-12-27 kl. 11:06.
2018-12-27, 11:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nu ljuger du igen, jag har inte sagt att detta leder till att priserna kommer vara stabila eller i stigande. Varför besvarar du för övrigt inte de frågorna jag ställde till dig i förra inlägget?
Problemet med dig är att du hela tiden käftar emot och hävdar att det jag och andra säger är fel. När du avkrävs argument för din sak så flosklar du om billiga krediter. När du får en rad motargument om att kostnaden för lån i bästa fall står still och inte sjunker längre så blir argumentet att priserna stigit sedan år 2010.
Nu påstår du att du inte påstått det du påstått.
Vad påstår du? Kommer priserna
A. Stiga
B. Ligga still
C. Sjunka
2018-12-27, 11:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Problemet med dig är att du hela tiden käftar emot och hävdar att det jag och andra säger är fel. När du avkrävs argument för din sak så flosklar du om billiga krediter. När du får en rad motargument om att kostnaden för lån i bästa fall står still och inte sjunker längre så blir argumentet att priserna stigit sedan år 2010.
Nu påstår du att du inte påstått det du påstått.
Vad påstår du? Kommer priserna
A. Stiga
B. Ligga still
C. Sjunka

Varför svarar du inte på frågorna du fick:
2018-12-27, 11:26
Medlem
constants avatar
Det finns en del som tyder på att priserna inte kommer att fortsätta sjunka:
Citat:
Antalet nybyggda bostäder minskar
Under de tre första kvartalen 2018 minskade antalet nybyggda bostäder i Sverige med 16 procent jämfört med samma period 2017. Det visar nya siffror från Statistiska centralbyrån som bostadsutvecklaren OBOS har sammanställt.
Citat:
Enligt Boverket råder i dag bostadsbrist i 243 av 290 svenska kommuner, och den senaste prognosen visar att över en halv miljon nya bostäder behöver byggas till år 2025.
Å andra sidan finns det saker som gör att priserna kan fortsätta att sjunka:
Citat:
– Vi ser två avgörande hinder för bostadsbyggandet just nu. Dels har Finansinspektionens amorteringskrav gjort att många inte kan finansiera sitt bostadsköp...
Allt från OBOS: https://www.obos.se/om-obos/nyheter/obos/antalet-nybyggda-bostader-minskar/
2018-12-27, 11:31
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Varför svarar du inte på frågorna du fick:
Mins teorier slog in, priserna blev för höga och belåningsgraden för stor. Det som stoppade hissen var amorteringskravet 2.0.
Sedan dessa har priserna gått sidledes nedåt.
Hade inte amorteringskravet kommit så hade priserna fortsatt rulla uppåt ytterligare något år eller några år. Sen hade det tagit stopp lika fullt.
Det som sker de kommande åren kommer fortsätta att pressa ned priserna.
2018-12-27, 11:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det finns en del som tyder på att priserna inte kommer att fortsätta sjunka:

Å andra sidan finns det saker som gör att priserna kan fortsätta att sjunka:

Allt från OBOS: https://www.obos.se/om-obos/nyheter/obos/antalet-nybyggda-bostader-minskar/
Bostadsbristen handlar i huvudsak att ekonomiskt “svaga” grupper har problem. På vilket sätt skall det lyfta marknaden menar du?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in