2018-12-26, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är kanske för att du kört med halmgubbar, de som gör det brukar inte få svar. Om du däremot är seriös besvarar jag gärna frågor, jag har däremot inte åsikter om allt, t.ex. inte vad en bostad i Åsele borde kosta.
Då får du en ny chans att svara på denna som du ignorerade tidigare i tråden:
Vad har du för motargument mot att prisuppgången är skapad av kreditexpansion(och därför har vi en bubbla), vilket är en ganska vanlig uppfattning i tråden?
2018-12-26, 23:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lootic
Då får du en ny chans att svara på denna som du ignorerade tidigare i tråden:
Vad har du för motargument mot att prisuppgången är skapad av kreditexpansion(och därför har vi en bubbla), vilket är en ganska vanlig uppfattning i tråden?

Det här är en typ av frågor som jag berört massor av gånger. Begreppet bubbla finns det ingen entydig definition om och när jag frågat er hur ni definierar det har ni aldrig lyckats bli överens om det. Så länge ni inte lyckas med det får du formulera om din fråga och använda mer objektiva ord som det finns en samsyn om vad de betyder.

Men jag kan förstås också ignorera din parentes och svara utifrån det övriga. Det är klart priserna påverkas hur lätt det är att låna men jag ser inte att det skulle vara det minsta konstigt. Lånefinansiering har varit en sund och naturlig del av ekonomin så länge vi har använt pengar.
2018-12-26, 23:25
Medlem
JMs höghus/landmärke säljstartades nu i mitten av december, den 14e tror jag det var och bokningarna verkar ha gått ok än så länge, försäljningen är indelad i två etapper varav 40 bostäder av 70 är bokade nu i första etappen. Framförallt är det de större lägenheterna som bokats upp, alla 4 RoK till exempel.

Citat:
Pris: 1 945 000 - 7 995 000 kr
Avgift: 2 600 - 5 600 kr
Exkluderat varmvatten
Inkluderat triple play
Antal rum: 1 - 4
Boarea: 33 - 109 kvm
Boendeform: Lägenhet
Upplåtelseform: Bostadsrätt
Status: Till salu
Tillträde: Kvartal 1, 2022 - Kvartal 4, 2022 (Preliminärt)
Bostäder: 166

Kronjuvelen blir med sina 27 våningar dubbelt så hög som den välkända silo som en gång stod på samma plats. Den rejäla höjden gör att byggnaden blir det i särklass högsta huset i den älvnära stadsdelen. Att huset byggs på en mindre kulle gör också att vyerna är vida även från de lägre våningsplanens vardagsrum och balkonger.
Mer än höjden som sticker ut

Höghuset kommer även att väcka uppmärksamhet från långt håll tack vare sin unika arkitektur. Huset får snedställda former som för tankarna till en slipad diamant som rimmar väl dess namn. Här skapas moderna bostäder i en unik byggnad med tillvaratagande av områdets industriella karaktär. Dessutom tas den fantastiska utsikten tillvara genom en gemensam takterrass och relaxavdelning högst upp

De två översta bostadsvåningarna, våning 24 och 25(huset är 27 våningar) säljs separat, det är kanske även en egen förening, inte undersökt så noga, och där får uppenbarligen köpare en högre inredningsnivå och större möjligheter att välja utformningen. 2 av 3 bokade där i första etappen.

Citat:
Kronan / Göteborg
5 rok, 147 kvm Bokad

nr 3401

Kommun: Göteborg
Område: Eriksberg
Pris: 11 995 000 kr
Avgift: 7 000 kr
Rum: 5
Boarea: 147 kvm
Nummer: 3401
Våning: 24 av 25
Hiss: Ja
Boendeform: Lägenhet

Kronan / Göteborg
3 rok, 78 kvm Bokad

nr 3404
Anmäl intresse för objektet

Kommun: Göteborg
Område: Eriksberg
Pris: 6 295 000 kr
Avgift: 4 400 kr
Rum: 3
Boarea: 78 kvm
Balkong: 8 kvm
Nummer: 3404
Våning: 24 av 25
Hiss: Ja

JM köpte fastigheten i början av 2000-talet och har tidigare utvecklat riktigt fina bostäder i den gamla kvarnbyggnaden, jag har ju en tegelfetisch dock... gillar verkligen gamla industribyggnader i tegel, interiört är framförallt takhöjden i de bostäderna imponerande.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-12-26 kl. 23:29.
2018-12-26, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Svenska hushållens låneökningar är fortfarande högre än löneökningarna fast vi är ner ca 10% från pristoppen.

Låneökning
https://sv.tradingeconomics.com/sweden/loan-growth

Löneökning
https://www.svensktnaringsliv.se/fragor/fakta-om-loner-och-arbetstid/fola2018/5-loneutveckling-bnp-och-kpi_714302.html

År 2017 när priserna gick ner hade vi löneökning på ca 2.2% och ca 7% låneökning.

Just nu är låneökningen ca 5.8% vilket med största sannolikhet är avsevärt mer än löneökningarna kommer landa på i år.

Citat:
...
Det är klart priserna påverkas hur lätt det är att låna men jag ser inte att det skulle vara det minsta konstigt. Lånefinansiering har varit en sund och naturlig del av ekonomin så länge vi har använt pengar.

Att det ska gå att låna till en bostad är nog i princip alla med på. Frågan är ju hur mycket det ska kunna lånas. Men lånetillväxten har undet en lång tid varit mycket högre än lönetillväxten. Är detta verkligen sunt?
Senast redigerad av trickget 2018-12-27 kl. 00:00.
2018-12-26, 23:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Lånentillväxten har undet en lång tid varit mycket högre än lönetillväxten. Är detta verkligen sunt?

Vi hör många liknande invändningar som t.ex. priserna har stigit mer än lönerna, är det sunt osv. men det här är en vanlig men rätt dålig invändning. Det kan betyda att vi nu har nått till en nivå som inte är "sund" men det kan lika gärna betyda att vi tidigare hade en orimligt låg nivå.

För att bedöma läget nu får man alltså se på nivåerna nu och inte jämföra med hur det var tidigare eftersom detta inte ger svar på om det är osunt nu eller om det var osunt tidigare.

Det är också ett misstag att endast jämföra med lönerna. Det finns en rad andra saker att också beakta som förmögenheten (exklusive värdet av bostaden).
2018-12-27, 00:17
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Svensken i snitt? du tänker på exemplet att har du ena foten i en hink med kokande vatten och den andra i en ishink så är medelvärdet bra?

Då får man ange att man enbart pratar om en viss andel. Man kan inte påstå att folket är högt belånade bara för att en viss percentil är det.
2018-12-27, 01:05
Avstängd
Citat:
Du ger Dunning-Kruger ett ansikte.

Du får gärna ge en förklaring till det för hittills har du kommit med 0 argument till varför priserna ska stiga igen.
2018-12-27, 01:17
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Du får gärna ge en förklaring till det för hittills har du kommit med 0 argument till varför priserna ska stiga igen.
Du behöver lite historia här. Han har alltså i flera år spytt sida ut och sida in, där han bland annat hade ett jättelångt (fantastiskt roligt) inlägg om att han hade gjort random IQ-test på internet som visade att han var smart och förstår saker inte andra förstår. Sedan nämner han alltså dunning kruger. Precis så skruvat är detta.

Självklart borde alla sätta ignore snarare än mata. Samtidigt är det ju nu så att vi fick rena bevis: han hade helt fel. Svart på vitt. Han hade helt fel, de som sa emot hade rätt. Trots IQ-test på internet. Och oavsett hur långt under marken hans huvud bor bör ju faktiskt detta empiriska faktum fastna.
2018-12-27, 02:05
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi

Fan vad dålig du är på att debattera, du kan börja med att citera mig där jag har påstått att priserna ska stiga. Den här sortens tvärsäkra påståenden kommer regelmässigt endast från er bubbelbabblare.

Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Du behöver lite historia här. Han har alltså i flera år spytt sida ut och sida in, där han bland annat hade ett jättelångt (fantastiskt roligt) inlägg om att han hade gjort random IQ-test på internet som visade att han var smart och förstår saker inte andra förstår. Sedan nämner han alltså dunning kruger. Precis så skruvat är detta.

Självklart borde alla sätta ignore snarare än mata. Samtidigt är det ju nu så att vi fick rena bevis: han hade helt fel. Svart på vitt. Han hade helt fel, de som sa emot hade rätt. Trots IQ-test på internet. Och oavsett hur långt under marken hans huvud bor bör ju faktiskt detta empiriska faktum fastna.

Lustigt då att du aldrig kan citera inlägg som styrker dina fantasier. Ni bubbelbabblare håller så låg nivå att det är pinsamt.

Det är tydligt att ni själva inser att ni totalt saknar argument och därför inte har annat än halmgubbar att komma med. Ni invänder ständigt mot era egna fantasier istället för att komma med invändningar mot verkliga citat.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2018-12-27 kl. 02:20.
2018-12-27, 04:22
Medlem
Lian.Vendls avatar
När ska bubblan spricka? När kommer min bostad vara värd mindre än vad jag köpte den för? Snart?
2018-12-27, 07:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Nu var det inte jag som påstod det men din läsförståelse är på samma låga nivå som vanligt.Men du kan väl studera vad som hände när vi senast gick in i en lågkonjunktur och fick högre räntor. Kan vara värt att ha i bakhuvudet.
Problemet med lågkonjunktur är att efterfrågan sjunker och att arbetslösheten stiger. Har du inte fast jobb så blir det tufft att vara med och kriga om bostäder.
Det kan bli så att du tvingas sälja familjens bostad för att hitta något billigare.
Vi har dessutom kommuner och landsting under press. Enda sättet för dem att klara ekonomin är att kapa ned service och höja skatten alt högre statsbidrag som kommer från högre skatter eller ökad statlig upplåning.

Tycker du det talar för fortsatt stigande bostadspriser?
2018-12-27, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag går inte till attack, jag ifrågasätter dina argument. När jag gör det så börjar du pipa och backa.
Nej, det gör du ju inte. Du (och ett par andra tomtar i tråden) hittar på en massa saker som folk inte har sagt, och argumenterar emot det. Du har en massa bra argument som motiverar varför du tror på sjunkande priser, det är inte det som är problemet. Problemet är att du så uppenbart drivs av att bevisa en slutsats du redan bestämt dig för, och ser allt som bevis för att du har rätt (och redan har bevisats ha rätt). Nu är det möjligt att jag blandar ihop dig med någon av de andra arga gossarna här, men som exempel så ansågs ett tillfälligt högt utbud vara bevis för att kraschen var här, och samma person skrev strax därefter, när utbudet sjunkit, att det låga utbudet var ett bevis för att kraschen var här... Det blir ju löjligt.

Om priserna verkligen kraschar vet vi inte förrän efter de har kraschat. Jag skulle rekommendera att man väntar med att säga "vad var det jag sa", tills det faktiskt blivit som man sa...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in