2018-12-26, 18:29
Medlem
Sernekes försäljning av Säve får ses som ett alldeles ypperligt exempel på värdeskapande fastighets och stadsutveckling, där har dom förädlat och synliggjort dolda värden på ett fantastiskt sätt, eller ja, dolda värden för en del. Investeringar och köp av marken ca 400 miljoner, potentiellt(hyfsat troligt) försäljningspris 2,1 miljarder, dessutom avtal om att bli Castellums preferred partner vid utvecklandet av området, vilket antagligen innebär att det kommer generera en del affärer för Serneke Bygg.

Subtrahera 300-400 mille som går till sanering och planprocess om marken skulle visa sig vara ganska så förorenad.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-12-26 kl. 18:32.
2018-12-26, 20:37
Medlem
Kan någon som tror på stillastående eller tom ökande priser förklara vart pengarna som ska hålla upp marknaden ska komma ifrån?

Ska kreditvärdigheten öka och/eller ska låneviljan öka?
Ska utländska investerare komma in och köpa upp fastigheter?
Ska riksbanken trycka massa pengar och hur ska de då leta sig ut till bostadsköpare?

Visst att man kunde vara tveksam till en krasch för några år sedan. Men nu har börserna smällt på riktigt och allt mer pekar på en lågkonjunktur i världen med start 2019. Centralbankerna verkar inte heller särskilt intresserade av att direkt komma till undsättning.
Det som finansierat de ökade kontantinsatserna (som legat som grund för ökade lån) lär i majoriteten av fallen kommit från tidigare bostadsförsäljningar och överskott som investerats på börsen.
Om du investerade i OMXS30 för 2 år sedan är du i nominella priser +-0 nu (inklusive utdelning).

Om du vill sälja en medelbostad i Sverige får du samma pris som för 2 år sedan. Köpte du en lägenhet i Stockholm får du samma pris som i augusti 2015. Lönerna har inte varit i närheten av att hänga med skuldtillväxten. Allt hänger alltså på att kredittillväxten ökar. Om du köpte någonting för 2 år sedan och vill byta upp dig idag så skulle du behövt spara Dvs riktiga pengar. (eller ja, det riksbanken säger är pengar) minst 150 000 för varje miljon du vill låna.

Så vart ska pengarna komma ifrån? Jag är genuint intresserad.
Senast redigerad av Rumham99 2018-12-26 kl. 20:43.
2018-12-26, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumham99
Kan någon som tror på stillastående eller tom ökande priser förklara vart pengarna som ska hålla upp marknaden ska komma ifrån?

Ska riksbanken trycka massa pengar och hur ska de då leta sig ut till bostadsköpare?

Visst att man kunde vara tveksam till en krasch för några år sedan. Men nu har börserna smällt på riktigt och allt mer pekar på en lågkonjunktur i världen med start 2019. Centralbankerna verkar inte heller särskilt intresserade av att direkt komma till undsättning.
Det som finansierat de ökade kontantinsatserna (som legat som grund för ökade lån) lär i majoriteten av fallen kommit från tidigare bostadsförsäljningar och överskott som investerats på börsen.
Om du investerade i OMXS30 för 2 år sedan är du i nominella priser +-0 nu (inklusive utdelning).

Om du vill sälja en medelbostad i Sverige får du samma pris som för 2 år sedan. Köpte du en lägenhet i Stockholm får du samma pris som i augusti 2015. Lönerna har inte varit i närheten av att hänga med skuldtillväxten. Allt hänger alltså på att kredittillväxten ökar. Om du köpte någonting för 2 år sedan och vill byta upp dig idag så skulle du behövt spara Dvs riktiga pengar. minst 150 000 för varje miljon du vill låna.

Vilka pengar?

Rent generellt är det bättre att folk jobbar och effektiviserar istället för att leva på "gratispengar".

Det är bara hälsosamt om kredithetsen får ett slut.
2018-12-26, 21:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Vilka pengar?

Rent generellt är det bättre att folk jobbar och effektiviserar istället för att leva på "gratispengar".

Det är bara hälsosamt om kredithetsen får ett slut.

Ja för de enda som tjänar på det är bankerna men det förstår inte vissa puckon. Varför vill de inte förstå det jo för att de sitter på en bostad och vill göra en bostadskarriär. Men det kommer inte hända.
Senast redigerad av kajusi 2018-12-26 kl. 21:33.
2018-12-26, 21:24
Medlem
Svenska hushållens låneökningar är fortfarande högre än löneökningarna fast vi är ner ca 10% från pristoppen.

Låneökning
https://sv.tradingeconomics.com/sweden/loan-growth

Löneökning
https://www.svensktnaringsliv.se/fragor/fakta-om-loner-och-arbetstid/fola2018/5-loneutveckling-bnp-och-kpi_714302.html

År 2017 när priserna gick ner hade vi löneökning på ca 2.2% och ca 7% låneökning.

Just nu är låneökningen ca 5.8% vilket med största sannolikhet är avsevärt mer än löneökningarna kommer landa på i år.
2018-12-26, 21:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rumham99

Om du vill sälja en medelbostad i Sverige får du samma pris som för 2 år sedan. Köpte du en lägenhet i Stockholm får du samma pris som i augusti 2015. Lönerna har inte varit i närheten av att hänga med skuldtillväxten. Allt hänger alltså på att kredittillväxten ökar. Om du köpte någonting för 2 år sedan och vill byta upp dig idag så skulle du behövt spara Dvs riktiga pengar. (eller ja, det riksbanken säger är pengar) minst 150 000 för varje miljon du vill låna.

+1.

Frågorna har ställts många gånger förut både från mig och andra.
Det är tyvärr frågor som dessa invdivider inte kan besvara.
2018-12-26, 21:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Har jag hävdat att jag tror på ett nytt prisrally...? Det gör jag hursomhelst inte.

Ditt sätt att uttrycka dig, och att direkt gå till attack mot allt som inte stämmer till 100% med din religiösa övertygelse om att vi rusar mot avgrunden är bara lite roande, då du samtidigt hävdar att du inte är känslostyrd...
Jag går inte till attack, jag ifrågasätter dina argument. När jag gör det så börjar du pipa och backa.
2018-12-26, 21:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Vilken fakta visar att vi är maxbelånade? FI visar väl att Svensken i snitt är belånad till 2,5x bruttoinkomst, vilket är ganska långt från maxbelåning?
Svensken i snitt? du tänker på exemplet att har du ena foten i en hink med kokande vatten och den andra i en ishink så är medelvärdet bra?
2018-12-26, 21:57
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nu kommer du bli påhoppad, det är inte tillåtet att presentera fakta som strider emot deras förvanskade verklighetsbeskrivning. Räntorna har bara sänkts och konjunkturen har hela tiden varit glödhet. Fakta som att räntorna faktiskt har höjts samtidigt som priserna stigit är inte tillåtet att nämna.
Så vi har en blygsam högkonjunktur? Men då så, beskriv då vad som skall hålla uppe prisrna när denna högkonjunktur bromsar in och försvinner?
Att köra ett floskelfyrverkeri om låga lånekostnader räcker inte, de sjunker inte längre annat än obetydligt, de räddar inga bostadspriser om konjunkturen viker.
Femte gången du får frågan, kom med lite substans i svaren, du måste rimligen veta något som ingen annan vet.
2018-12-26, 22:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så vi har en blygsam högkonjunktur? Men då så, beskriv då vad som skall hålla uppe prisrna när denna högkonjunktur bromsar in och försvinner?
Att köra ett floskelfyrverkeri om låga lånekostnader räcker inte, de sjunker inte längre annat än obetydligt, de räddar inga bostadspriser om konjunkturen viker.
Femte gången du får frågan, kom med lite substans i svaren, du måste rimligen veta något som ingen annan vet.

Nu var det inte jag som påstod det men din läsförståelse är på samma låga nivå som vanligt.Men du kan väl studera vad som hände när vi senast gick in i en lågkonjunktur och fick högre räntor. Kan vara värt att ha i bakhuvudet.
2018-12-26, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du ger Dunning-Kruger ett ansikte.
Njea, har upplevt ganska många av mina inlägg som obesvarade ifrån dig. ProjicerarN^. Genuint intresserad av din analys. Men känns mest som du drar flosker som "time in the market beats timing the market". Helt ointressant för tråden och diskussionen. Behövs inte 1000 inlägg på det temat. Det vet alla redan.
2018-12-26, 23:10
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lootic
Njea, har upplevt ganska många av mina inlägg som obesvarade ifrån dig. ProjicerarN^. Genuint intresserad av din analys. Men känns mest som du drar flosker som "time in the market beats timing the market". Helt ointressant för tråden och diskussionen. Behövs inte 1000 inlägg på det temat. Det vet alla redan.

Det är kanske för att du kört med halmgubbar, de som gör det brukar inte få svar. Om du däremot är seriös besvarar jag gärna frågor, jag har däremot inte åsikter om allt, t.ex. inte vad en bostad i Åsele borde kosta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in