Citat:
Ursprungligen postat av
Burkgurka
aha. Det var inte han som skulle iväg någonstans. Då förstår jag och då faller ju troligtvis möjligheten att han på något sätt har varit inblandad. Skriver "troligtvis" för det kan ju faktiskt vara så att deras besök handlade om något helt annat och att mannen valt att inte berätta om något han vet, detaljer eller mer än så. Givetvis spekulation, men med tanke på att fallet varit olöst i så många år tycker ju jag man bör gräva lite mer runt just detta mötet. Även om det inte är lögner inblandade kan det ju finnas något som missats.
Följdfråga: Vad gjorde de timmen/timmarna före de besökte mannen och vart tog de vägen efteråt?
Ytterligare följdfråga: Vet vi med säkerhet att Kjell-Åke faktiskt sov hemma natten mot 29/7 och att det var på morgonen han uttryckte att han inte skulle till jobbet? Dvs skulle det kunna vara en missuppfattning av vad hans föräldrar sagt och att han egentligen redan på eftermiddagen/kvällen 28/7 berättade att han inte skulle till jobbet dagen efter och därför skulle vara ute sent?
Vad jag fiskar efter är om trion kanske drog iväg redan på natten mot 29/7, eller då "tidig morgon". Skulle det kunna förändra någonting om vart de kan ha tagit vägen? (t ex om en båt/fartyg lämnade hamnen tidig morgon, och att man tidigare har bortsett från den).
Ja, långskott och delvis pga att jag bara är 50% påläst. Men ibland kan "dumma frågor" lösa upp case som fastnat.
Tack för ditt inlägg med en del mycket intressanta frågor och det nästan inga "dumma frågor".
Ja du tänk om vi kunde besvara dessa frågor. Dahlsjö var under dagen den 28 juli på sin arbetsplats firman
Underhållstjänst. Antagligen slutade han arbetet 16.00 - 17.00. Gay hade som vi vet inget fast arbete. Först ett förtydligande. Det råder oklarhet om Gay var utanför arbetsförmedlingen på morgonen den 28 eller 29 juli. Var uppehöll sig då Dahlsjö, Gay och bilen innan mötet i Olskroken mitt i natten? Detta vet ingen. Vart for de efter besöket på Borgaregatan? Detta vet tyvärr heller ingen. Det enda vi vet att Dahlsjö aldrig återvände hem till sin bostad.
Nej vi vet inte med säkerhet om Kjell-Åke sov hemma hos föräldrarna i Brämaregården natten mot den 29 juli. Hans syster har idag inget minne var någonstans hennes bror brukade sova i lägenheten. Dock vet vi att han vistades där ibland eftersom hans arbetsskor stod i lägenhetens hall vid hans försvinnande. Han sov ofta hos sin flickvän och man kan säga att han i stort sett skötte sig själv. Han kan också ha legat över hos kamrater. Vi kan inte med säkerhet säga när han berättade till föräldrarnas stora förvåning att han inte tänkte gå till jobbet under torsdagen. Det vi vet med säkerhet är att Kjell-Åke aldrig var på sitt arbete den 29 juli.
Att trion redan skulle ha lämnat Göteborg nattetid eller i arla morgonstund låter föga troligt. Ett förtydligande till. Roger D. var definitivt ingen person som gick att sätta tilltro till allt han berättade. När Dahlsjö lämnade sin bostad för sista gången tog han varken med sig sjömansboken eller sitt pass. På kvällen den 29 juli skall dessa tre personer + "Fjärde mannen" ha träffats på ett ölhak i Haga för att diskutera den uppkomna situationen. Den 30 juli träffades de ånyo på ett ölhak i Haga för sista gången men då var inte Dahlsjö närvarande. Efter den 30 juli har det aldrig framkommit några som helst vare sig säkra eller halvsäkra vittnesuppgifter gällande Gay.
"Fjärde mannen"/"Fotografen" försvann så fort det bara gick ut till sjöss igen efter den 30 juli. Även Kjell-Åkes gode vän Kent Sollenstedt försvann ut till sjöss ännu snabbare efter det här datumet. Han var dock inte med på de båda mötena på ölhaken.