2022-06-11, 17:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Live på Lisebergsteatern.

Live i Göteborg avsnitt #216 publicerad 2022-06-02.

Ca 39:36 in i programmet börjar händelserna den 29 juli 1965.

Citat:

"Så var det äntligen dags för livepodden på Lisebergsteatern i Göteborg! Anna berättar om massmördaren Charles Starkweather, som tog med sig sin flickvän Caril Ann Fugate på en mördarturné i Nebraska och Wyoming 1958. Karin berättar om en intensiv dag i Göteborgs kriminalhistoria: Den 29 juli 1965, då fyra människor försvann och planer för ett märkligt bankrån sattes i verket. Lyssna på Mord Mot Mord redan på onsdagar i Podplay-appen eller på podplay.se. Källor och bilder för dagens avsnitt publiceras i Facebookgruppen Mord Mot Mord Podcast. Mord Mot Mord är en vanlig snackig podd, fast om mord. Det är lättsamt prat i ett försök att hantera världens värsta ämne."

Mord mot mord podcast, åtminstone det här avsnittet, är otroligt pratig. Man sitter bl. a. och skrattar åt när Kjell-Åke grips för fylla på Järntorget. Även s. k. "lustigheter" om Mölndal som det skrattas gott åt. Hur som helst så har i a f tjejerna läst in sig på ämnet och verkar vara insatta. Dock en del mindre felaktiga uppgifter.

Man märker att detta program har blivit gjort 57 år efteråt. 1965 var en helt annan tid med andra värderingar och synsätt.
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-06-11 kl. 17:44.
Citera
2022-06-14, 14:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Boken GÖTEBORG 65-07-29.

Har nu boken GÖTEBORG 65-07-29.

Har ännu enbart bläddrat i den.

Boken är inbunden och gul till färgen med skyddsomslag och är på 262 sidor. Tyvärr finns inga foton i den förutom fotot på Café Mården på omslagets framsida. En mycket ordentlig och stor källförteckning finns på sidorna 257 - 262.
Citera
2022-06-17, 13:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den 28 juli 1965.

Jag har nu läst igenom den här boken av Lampers.

Precis som hans bok Tillbaka till Sveavägen så är denna bra och intressant skriven. Några saker i den här boken som handlar om den 29 juli 1965 är dock felaktiga och som jag kommer att ta upp här. På sidan 79 skriver författaren följande som jag citerar:

"Samma dag kontaktar polisen Ingrid som då kan berätta att hon inte sett sett Jan-Olof sedan den 28 juni 1965, vilket måste vara en felskrivning av polisen. Det rätta datumet framgår av andra handlingar och ska vara den 29 juli, samma dag som Kjell-Åke försvann."

Det är riktigt att datumet är flerskrivet men endast månaden som skall vara juli. Alltså den 28 juli är det rätta datumet. Detta datum lämnade han på morgonen för sista gången sin bostad.

Citat:

"Jan Olof Dahlsjö lämnade för sista gången sin bostad på morgonen 1965-07-28. Han var då iklädd brun kostym, ljusblå strumpor och svarta skor. Dessutom tog han med sig ett extra par ljusa byxor. Natten mot den 29 juli så befinner sig Janne, Gay och den midnattsblå i Olskroken. De är där för att ta farväl av en gammal kompis. Mötet skedde i en lägenhet på Borgaregatan. Vad den försvunne gjorde under dagen den 29 juli är inte känt."

En annan sak är var Kjell-Åke uppehöll sig under den här dagen vet ingen men han var i a f inte på sitt arbete. Detta har också hans syster bekräftat senaste gången jag pratade med henne som var i går.

Citat:

"Kjell-Åke Johansson vägrade denna morgon, av någon anledning, att gå till sitt arbete till föräldrarnas förvåning. Hans mor har lämnat flera olika förklaringar - att sonen hade semester och skulle börja arbeta igen måndagen den 2 augusti samt att han skulle ha varit på sitt arbete den 29 juli. En uppgift i media gjorde gällande att han gick iväg till sitt arbete men kom aldrig dit. Hur det än var med detta så förblev hans arbetsskor stående i familjens hall efter försvinnandet. Efter ett tag slängde (ev. i september) hans mor dessa med orden "kommer han tillbaka får vi köpa nya åt honom"."

Systerns sista möte med sin bror skedde en till två dagar innan den 29 juli.

Citat:

"Den sista kända iakttagelsen av Kjell-Åke gjordes av hans syster en eller två dagar innan den 29 juli 1965. Klockan var då ca 15.10. Han kom då "glidande" på Mellangatan (alldeles utanför där ungkarlshotellet "Labor" låg) i riktning mot Frigångsgatan där sandplan låg."
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-06-17 kl. 13:30.
Citera
2022-06-19, 18:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Erik Blix intervjuar Lars Olof Lampers som är gjord 2022-06-19.

Intervjun börjar strax efter 2:15 in i programmet.

https://sverigesradio.se/avsnitt/p4-...-erik-blix--89
Citera
2022-06-22, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag har nu läst igenom den här boken av Lampers.

Precis som hans bok Tillbaka till Sveavägen så är denna bra och intressant skriven. Några saker i den här boken som handlar om den 29 juli 1965 är dock felaktiga och som jag kommer att ta upp här. På sidan 79 skriver författaren följande som jag citerar:

"Samma dag kontaktar polisen Ingrid som då kan berätta att hon inte sett sett Jan-Olof sedan den 28 juni 1965, vilket måste vara en felskrivning av polisen. Det rätta datumet framgår av andra handlingar och ska vara den 29 juli, samma dag som Kjell-Åke försvann."

Det är riktigt att datumet är flerskrivet men endast månaden som skall vara juli. Alltså den 28 juli är det rätta datumet. Detta datum lämnade han på morgonen för sista gången sin bostad.

Citat:

"Jan Olof Dahlsjö lämnade för sista gången sin bostad på morgonen 1965-07-28. Han var då iklädd brun kostym, ljusblå strumpor och svarta skor. Dessutom tog han med sig ett extra par ljusa byxor. Natten mot den 29 juli så befinner sig Janne, Gay och den midnattsblå i Olskroken. De är där för att ta farväl av en gammal kompis. Mötet skedde i en lägenhet på Borgaregatan. Vad den försvunne gjorde under dagen den 29 juli är inte känt."

En annan sak är var Kjell-Åke uppehöll sig under den här dagen vet ingen men han var i a f inte på sitt arbete. Detta har också hans syster bekräftat senaste gången jag pratade med henne som var i går.

Citat:

"Kjell-Åke Johansson vägrade denna morgon, av någon anledning, att gå till sitt arbete till föräldrarnas förvåning. Hans mor har lämnat flera olika förklaringar - att sonen hade semester och skulle börja arbeta igen måndagen den 2 augusti samt att han skulle ha varit på sitt arbete den 29 juli. En uppgift i media gjorde gällande att han gick iväg till sitt arbete men kom aldrig dit. Hur det än var med detta så förblev hans arbetsskor stående i familjens hall efter försvinnandet. Efter ett tag slängde (ev. i september) hans mor dessa med orden "kommer han tillbaka får vi köpa nya åt honom"."

Systerns sista möte med sin bror skedde en till två dagar innan den 29 juli.

Citat:

"Den sista kända iakttagelsen av Kjell-Åke gjordes av hans syster en eller två dagar innan den 29 juli 1965. Klockan var då ca 15.10. Han kom då "glidande" på Mellangatan (alldeles utanför där ungkarlshotellet "Labor" låg) i riktning mot Frigångsgatan där sandplan låg."

Nu är jag inte jättebra påläst om alla detaljer i detta fall, men har ju läst en hel del. Blev intresserad av följande mening, som jag inte sett tidigare:

"Natten mot den 29 juli så befinner sig Janne, Gay och den midnattsblå i Olskroken. De är där för att ta farväl av en gammal kompis. Mötet skedde i en lägenhet på Borgaregatan."

Vem var kompisen de skulle ta farväl av och vart skulle han? Har han kommenterat i någon form?

Indirekt är alltså frågan om det har kikats på en teori om att de kan ha hakat på kompisen eller till och med att detta har varit ett slags planeringsmöte för att dra från stan tillsammans med kompisen?
Citera
2022-06-22, 15:47
Medlem
BHBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Nu är jag inte jättebra påläst om alla detaljer i detta fall, men har ju läst en hel del. Blev intresserad av följande mening, som jag inte sett tidigare:

"Natten mot den 29 juli så befinner sig Janne, Gay och den midnattsblå i Olskroken. De är där för att ta farväl av en gammal kompis. Mötet skedde i en lägenhet på Borgaregatan."

Vem var kompisen de skulle ta farväl av och vart skulle han? Har han kommenterat i någon form?

Indirekt är alltså frågan om det har kikats på en teori om att de kan ha hakat på kompisen eller till och med att detta har varit ett slags planeringsmöte för att dra från stan tillsammans med kompisen?

https://www.flashback.org/sok/?so=we...&t=899335&sp=1

// BHB
Citera
2022-06-22, 17:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kjell-Åke hade anledning till att befinna sig i Vänersborg 2012.

Citat:
Ursprungligen postat av Blacksabbath87
Är det något fall inom Svenska försvinnanden som jag hade velat se 100% uppklarat är det detta fall. Detta fall har fascinerat mig länge. Det finns bra "trådar" om vad som verkligen hände men ändå önskade man se en slutgiltig förklaring. Skummade igenom tråden för 3-4 år sedan eller något sådant. Viktiga vittnesuppgifter om Kjell Åke var bland annat Linköpingskvinnan som stötte på Kjell Åke i Linköping 1972? Kvinnan dessutom kände till familjen. Vilket är spännande om kvinnan talar sanning?? Lisebergsvittnet 1966 som såg Kjell Åke på Liseberg då han sedan tvärvände och for iväg. Även vittnet på Torpahallen i Vänersborg 2012 som tyckte sig känna igen Kjell Åke "cykelmannen" Och sökte kontakt med honom, men Men då dog intresset för cykelmannen och han undvek kontakt och for iväg. Just intressant för detta året 2012 är att då hade verkligen Kjell Åke anledning att befinna sig i just Vänersborg. Kanske lever Kjell Åke nu 2022? Går ej utesluta.

Håller med dig men tyvärr kommer det aldrig att få det här fallet 100% slutgiltig förklaring.

Hade nog kunna gått en gång i tiden men numera har får lång tid gått samt merparten av de personer som fanns runt dessa tre är numera avlidna. Fast Kjell-Åkes dåvarande flickvän samt hans äldre är fortfarande i livet. Kvinnan i Linköping kände väl till familjen Johansson från tiden i Haga. Hon hade umgåtts med Kjell-Åkes syster.

Från Torpahallen i Vänersborg hösten 2012 så var det totalt tre olika vittnen som såg "Cykelmannen". Ett av vittnena var med och såg denne vid två tillfällen. Det är helt riktigt att just hösten 2012 så hade Kjell-Åke anledning till att befinna sig i just Vänersborg. När det gäller Kjell-Åke 2022 så går det varken att utesluta att han fortfarande lever eller att han skulle vara avliden. Skulle han vara i livet så är han 73 år fyllda.
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-06-22 kl. 17:35.
Citera
2022-06-26, 12:03
Medlem
bradgardsindianens avatar
Dark Curiosities från Skottland har ett avsnitt om fallet med lite klipp från tidningar etc.

https://youtu.be/iJe4wxvM-YY
Citera
2022-06-26, 14:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mötet i Olskroken natten mot den 29 juli 1965.

Citat:

Detta var en gammal kompis i deras egen ålder och som hade umgåtts tidigare med Janne och Gay i Lundby och ingick i Kyrkbytorg-gänget. De anländer mitt i natten till Borgaregatan i Olskroken där då deras gamle kompis bor. De anländer runt kl. 02.00 den 29 juli och väcker honom och hans sambo. Paret hade också nyss fått barn. Kompisen blir förvånad över att de dyker upp mitt i natten.

Dahlsjö och Gay ville ta farväl av sin gamle kompis. De berättar inte varför det var så bråttom med att ta farväl. Han tror dock att de skall bege sig iväg från Göteborg för att jobba på något tivoli. Deras gamle kompis frågade inte heller vad de hade tänkt att göra. Hur länge duon uppehöll sig hemma hos honom är inte känt men lär knappast ha varit någon längre tid. Deras bekant levde fortfarande för några år sedan men bodde då i en annan del av Göteborg.

Ja han har kommenterat om deras sista möte möte i ett telefonsamtal för ett antal år sedan.
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-06-26 kl. 14:58.
Citera
2022-06-26, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Detta var en gammal kompis i deras egen ålder och som hade umgåtts tidigare med Janne och Gay i Lundby och ingick i Kyrkbytorg-gänget. De anländer mitt i natten till Borgaregatan i Olskroken där då deras gamle kompis bor. De anländer runt kl. 02.00 den 29 juli och väcker honom och hans sambo. Paret hade också nyss fått barn. Kompisen blir förvånad över att de dyker upp mitt i natten.

Dahlsjö och Gay ville ta farväl av sin gamle kompis. De berättar inte varför det var så bråttom med att ta farväl. Han tror dock att de skall bege sig iväg från Göteborg för att jobba på något tivoli. Deras gamle kompis frågade inte heller vad de hade tänkt att göra. Hur länge duon uppehöll sig hemma hos honom är inte känt men lär knappast ha varit någon längre tid. Deras bekant levde fortfarande för några år sedan men bodde då i en annan del av Göteborg.

Ja han har kommenterat om deras sista möte möte i ett telefonsamtal för ett antal år sedan.

aha. Det var inte han som skulle iväg någonstans. Då förstår jag och då faller ju troligtvis möjligheten att han på något sätt har varit inblandad. Skriver "troligtvis" för det kan ju faktiskt vara så att deras besök handlade om något helt annat och att mannen valt att inte berätta om något han vet, detaljer eller mer än så. Givetvis spekulation, men med tanke på att fallet varit olöst i så många år tycker ju jag man bör gräva lite mer runt just detta mötet. Även om det inte är lögner inblandade kan det ju finnas något som missats.

Följdfråga: Vad gjorde de timmen/timmarna före de besökte mannen och vart tog de vägen efteråt?

Ytterligare följdfråga: Vet vi med säkerhet att Kjell-Åke faktiskt sov hemma natten mot 29/7 och att det var på morgonen han uttryckte att han inte skulle till jobbet? Dvs skulle det kunna vara en missuppfattning av vad hans föräldrar sagt och att han egentligen redan på eftermiddagen/kvällen 28/7 berättade att han inte skulle till jobbet dagen efter och därför skulle vara ute sent?

Vad jag fiskar efter är om trion kanske drog iväg redan på natten mot 29/7, eller då "tidig morgon". Skulle det kunna förändra någonting om vart de kan ha tagit vägen? (t ex om en båt/fartyg lämnade hamnen tidig morgon, och att man tidigare har bortsett från den).

Ja, långskott och delvis pga att jag bara är 50% påläst. Men ibland kan "dumma frågor" lösa upp case som fastnat.
Citera
2022-06-26, 20:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tänk om man kunde besvara dessa båda frågor?

Citat:
aha. Det var inte han som skulle iväg någonstans. Då förstår jag och då faller ju troligtvis möjligheten att han på något sätt har varit inblandad. Skriver "troligtvis" för det kan ju faktiskt vara så att deras besök handlade om något helt annat och att mannen valt att inte berätta om något han vet, detaljer eller mer än så. Givetvis spekulation, men med tanke på att fallet varit olöst i så många år tycker ju jag man bör gräva lite mer runt just detta mötet. Även om det inte är lögner inblandade kan det ju finnas något som missats.

Följdfråga: Vad gjorde de timmen/timmarna före de besökte mannen och vart tog de vägen efteråt?

Ytterligare följdfråga: Vet vi med säkerhet att Kjell-Åke faktiskt sov hemma natten mot 29/7 och att det var på morgonen han uttryckte att han inte skulle till jobbet? Dvs skulle det kunna vara en missuppfattning av vad hans föräldrar sagt och att han egentligen redan på eftermiddagen/kvällen 28/7 berättade att han inte skulle till jobbet dagen efter och därför skulle vara ute sent?

Vad jag fiskar efter är om trion kanske drog iväg redan på natten mot 29/7, eller då "tidig morgon". Skulle det kunna förändra någonting om vart de kan ha tagit vägen? (t ex om en båt/fartyg lämnade hamnen tidig morgon, och att man tidigare har bortsett från den).

Ja, långskott och delvis pga att jag bara är 50% påläst. Men ibland kan "dumma frågor" lösa upp case som fastnat.

Tack för ditt inlägg med en del mycket intressanta frågor och det nästan inga "dumma frågor".

Ja du tänk om vi kunde besvara dessa frågor. Dahlsjö var under dagen den 28 juli på sin arbetsplats firman Underhållstjänst. Antagligen slutade han arbetet 16.00 - 17.00. Gay hade som vi vet inget fast arbete. Först ett förtydligande. Det råder oklarhet om Gay var utanför arbetsförmedlingen på morgonen den 28 eller 29 juli. Var uppehöll sig då Dahlsjö, Gay och bilen innan mötet i Olskroken mitt i natten? Detta vet ingen. Vart for de efter besöket på Borgaregatan? Detta vet tyvärr heller ingen. Det enda vi vet att Dahlsjö aldrig återvände hem till sin bostad.

Nej vi vet inte med säkerhet om Kjell-Åke sov hemma hos föräldrarna i Brämaregården natten mot den 29 juli. Hans syster har idag inget minne var någonstans hennes bror brukade sova i lägenheten. Dock vet vi att han vistades där ibland eftersom hans arbetsskor stod i lägenhetens hall vid hans försvinnande. Han sov ofta hos sin flickvän och man kan säga att han i stort sett skötte sig själv. Han kan också ha legat över hos kamrater. Vi kan inte med säkerhet säga när han berättade till föräldrarnas stora förvåning att han inte tänkte gå till jobbet under torsdagen. Det vi vet med säkerhet är att Kjell-Åke aldrig var på sitt arbete den 29 juli.

Att trion redan skulle ha lämnat Göteborg nattetid eller i arla morgonstund låter föga troligt. Ett förtydligande till. Roger D. var definitivt ingen person som gick att sätta tilltro till allt han berättade. När Dahlsjö lämnade sin bostad för sista gången tog han varken med sig sjömansboken eller sitt pass. På kvällen den 29 juli skall dessa tre personer + "Fjärde mannen" ha träffats på ett ölhak i Haga för att diskutera den uppkomna situationen. Den 30 juli träffades de ånyo på ett ölhak i Haga för sista gången men då var inte Dahlsjö närvarande. Efter den 30 juli har det aldrig framkommit några som helst vare sig säkra eller halvsäkra vittnesuppgifter gällande Gay.

"Fjärde mannen"/"Fotografen" försvann så fort det bara gick ut till sjöss igen efter den 30 juli. Även Kjell-Åkes gode vän Kent Sollenstedt försvann ut till sjöss ännu snabbare efter det här datumet. Han var dock inte med på de båda mötena på ölhaken.
Citera
2022-06-30, 14:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressant och välgjord dokumentär från Skottland.

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Dark Curiosities från Skottland har ett avsnitt om fallet med lite klipp från tidningar etc.

https://youtu.be/iJe4wxvM-YY

Stort tack för länken.

Tyckte att denna skotska dokumentär var intressant och välgjord. Vet att flera andra tycker det samma som jag har pratat med. Har nu lyssnat på den ett par gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in