2016-02-16, 13:43
Medlem
I en sjö i USA minns ej delstaten hittades två bilar som varit försvunna sedan 1970 resp 1969.. I varje bil fanns tre personer, desamma som färdats i bilarna sist de sågs. De hade kört av vägen och personerna drunknat. Tänker att något liknande kan ha hänt i detta fall? Eftersom det inte är klarlagt vilken riktning de åkte kan ju en sådan avåkning inträffat inom ett väldigt stort geografiskt område, exempelvis inom 15 mil?
OM H. Lundqvist kom till Göteborg tror jag hans öde hänger ihop med de andras. Men kan samtidigt inte låta bli att undra om han kom till Göteborg öht. Kanske lämnade han aldrig ens familjens sommarställe. Kanske bragts han om livet av sin far lr tvilling broder (psykisk ohälsa bakom raseriutbrott med dödlig utgång??) Modern kanske ej visste med säkerhet utan tillbringade resten av livet med att söka frenetiskt jorden runt, för att hålla sig sysselsatt och undvika att tänka det otänkbara: att sonen dödats av hennes make eller andre son?
Annars kanske han rymde hemifrån, bort från dominant far o överbeskyddande mor, krav och förväntningar?? Kanske tog han tåget till Köpenhamn och vidare ut i världen??
De tre Göteborgs killarna var ju lite småkriminella, kan de varit inblandade i Grodmansrånet, inte som några huvudaktörer men "underhuggare" skött transporter t ex? Och sedan röjts ur vägen? Kanske Gay Karlsson som var äldst blivit anlitad av några mer tungt kriminella, och sedan blivit en belastning?? Han hade ju alkohol problem kanske kunde han inte hålla tyst på fyllan och därför tystades han för gott? Då kanske de yngre killarna kom undan med en varning av typen ett rejält kok stryk samt tvingas bevittna avrättningen av G. Karlsson? Efter denna fasansfulla upplevelse flydde de staden om inte landet. Förklarar ju isf att de höll sig gömda i G:s lägenhet och systerns vittnesmål..
Citera
2016-02-16, 22:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den mycket kalla och snörika vintern 1965-66.

Det har i tråden omnämnts en del att vintern 1965-66 var både snörik och mycket kall.

Att Kjell-Åke Johansson levde efter den 29 juli 1965 är mycket sannolikt. Även om det inte går att bevisa.

En gammal bekant till honom har uppgett att h*n såg honom på Liseberg då nöjesfältet öppnade för säsongen 1966. Den försvunne måste då ha hållit sig gömd i Göteborg under denna tid och då under ett flertal olika adresser. Även om han hade velat lämna sin hemstad, så hade det nog inte varit lättaste att göra det med tanke på den enorma kylan och all den snö.

Februari månad 1966 var en månad då köldrekorden slogs på löpande band. Även om inte dessa köldrekord gäller själva Göteborg, så visar det på att också i Göteborg rådde stark kyla och mycket snö.

Den 9 februari 1966.

Köldrekord för Dalsland: - 38,3 i Bredviken, Torrskog.

Köldrekord för Bohuslän: - 37,9 i Svarteborg (Munkedals kommun).

Köldrekord för Västergötland: - 37,0 i Lanna, Saleby.

Den 20 februari 1966 gällande snömängd.

Snödjuprekord för Bohuslän: 82 cm snö uppmättes i Svarteborg.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-02-16 kl. 22:54.
Citera
2016-02-17, 22:12
Medlem
Svårt att lämna sin hemstad av emotionella skäl? Men då kan han ju inte blivit så att säga förvisad av någon "mafioso" ej heller levt under dödshot från en sådan? Isåfall var det alltså "bara" polisen han behövde hålla sig undan. Och det tyder ju på att han snarare var gärningsman än offer om någon mördats..?
Citera
2016-02-17, 22:51
Medlem
Jag får ändock känslan av att vad som än hände så var inga andra än dessa tre eller fyra inblandade. Hade det varit en uppgörelse inom kriminella kretsar så nog hade på alla dessa år någon pratat bredvid mun??

Ser nu att verkligen MASSOR skrivits om detta.. har ej tillgång till dator och kan inte läsa allt i mobilen. Förmodligen för jag fram teorier som avfärdats för länge sedan!! Men nu har jag verkligen fått detta på hjärnan!!
Citera
2016-02-17, 23:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hände den 29 juli 1965?

Citat:
Ursprungligen postat av MickeMorgoth
I en sjö i USA minns ej delstaten hittades två bilar som varit försvunna sedan 1970 resp 1969.. I varje bil fanns tre personer, desamma som färdats i bilarna sist de sågs. De hade kört av vägen och personerna drunknat. Tänker att något liknande kan ha hänt i detta fall? Eftersom det inte är klarlagt vilken riktning de åkte kan ju en sådan avåkning inträffat inom ett väldigt stort geografiskt område, exempelvis inom 15 mil?
OM H. Lundqvist kom till Göteborg tror jag hans öde hänger ihop med de andras. Men kan samtidigt inte låta bli att undra om han kom till Göteborg öht. Kanske lämnade han aldrig ens familjens sommarställe. Kanske bragts han om livet av sin far lr tvilling broder (psykisk ohälsa bakom raseriutbrott med dödlig utgång??) Modern kanske ej visste med säkerhet utan tillbringade resten av livet med att söka frenetiskt jorden runt, för att hålla sig sysselsatt och undvika att tänka det otänkbara: att sonen dödats av hennes make eller andre son?
Annars kanske han rymde hemifrån, bort från dominant far o överbeskyddande mor, krav och förväntningar?? Kanske tog han tåget till Köpenhamn och vidare ut i världen??
De tre Göteborgs killarna var ju lite småkriminella, kan de varit inblandade i Grodmansrånet, inte som några huvudaktörer men "underhuggare" skött transporter t ex? Och sedan röjts ur vägen? Kanske Gay Karlsson som var äldst blivit anlitad av några mer tungt kriminella, och sedan blivit en belastning?? Han hade ju alkohol problem kanske kunde han inte hålla tyst på fyllan och därför tystades han för gott? Då kanske de yngre killarna kom undan med en varning av typen ett rejält kok stryk samt tvingas bevittna avrättningen av G. Karlsson? Efter denna fasansfulla upplevelse flydde de staden om inte landet. Förklarar ju isf att de höll sig gömda i G:s lägenhet och systerns vittnesmål..

OM "Hymme" Lundquist någonsin kom till Göteborg, så är i a f inte jag säker på att hans försvinnande hade något med de tre övrigas att göra. När man läser polisutredningar gällande hans försvinnande så förblir det hela bara ett enda stort frågetecken. Det finns ju också dessa spår som leder till både Australien 1966 och Singapore 1968? Var detta en och samma person eller var det olika? Om det var en och samma person kunde detta ha varit "Hymme"? Helt omöjligt är det inte.

Att Dahlsjö-gänget hade något med det omtalade Grodmansrånet att göra vet vi inte, men det skulle inte förvåna mig det minsta om så var fallet.

Tror inte i s f att det var Gay Karlsson som var den drivande personen av dessa tre. Han verkar mera ha varit en person som bara "följde med".

Åtminstone kom inte Kjell-Åke med mycket stor sannolikhet att bli undanröjd den 29/7-65 eller tiden strax efteråt. Detta med tanke på olika vittnesmål som har dykt ända från hösten 1965 fram till hösten 2012. Flera av dessa vittnen var personligt bekanta med den försvunne och/eller kände hans bror och syster.

Flera av oss har också funderat en hel del över det sista fetmarkerade i din text. Av det som har framkommit om Gay Karlsson så verkar det som om han kan ha blivit en belastning bl. a. p. g. a. sin lösmynthet i berusat tillstånd.

Om både Dahlsjö och Kjell-Åke gömde sig i Gays lägenhet är okänt. Däremot så måste det ha varit Kjell-Åke som stod i dörröppningen till hans lägenhet när Gays syster kom dit. Att Gay då var död tyder detta på att Kjell-Åke var iklädd Gays favorittröja. Systern och "Tröjmannens" möte skedde tidigast den 10 augusti 1965.

En sak är i a f klar och det är att Dahlsjö-gänget inte hade en tanke på att åka att bada och campa en dag som denna i Åsa. De hade andra planer.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-02-17 kl. 23:04.
Citera
2016-02-17, 23:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
1972 i Östergötland.

Citat:
Svårt att lämna sin hemstad av emotionella skäl? Men då kan han ju inte blivit så att säga förvisad av någon "mafioso" ej heller levt under dödshot från en sådan? Isåfall var det alltså "bara" polisen han behövde hålla sig undan. Och det tyder ju på att han snarare var gärningsman än offer om någon mördats..?

Den som det finns mest kunskap om är helt klart Kjell-Åke Johansson.

Det tar också tid att fixa fram handlingar av allehanda slag inför en längre utlandsvistelse som han måste ha gjort. Utan att någon kan bevisa detta så är det nog under den här "mellantiden" som han får en annan identitet. Detta kan han inte ha klarat av själv utan fått hjälp med. Även om han var mycket mogen för sin ålder och såg betydligt äldre ut än vad han var så var han ändock bara 16 år fyllda.

Han kan omöjligt ha vistats hela tiden i Sverige. Däremot verkar det som att han var tillbaka 1972 och då i Östergötland.

Att det sedan skulle bli en rekordkall vinter med en otrolig mängd snö kunde förstås ingen veta. Ända in i april kan man se i media snö på bilarna i Göteborg.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-02-17 kl. 23:30.
Citera
2016-02-18, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Däremot verkar det som att han var tillbaka 1972 och då i Östergötland.

Detta var en uppgift jag missat, finns det mer info om detta?
Citera
2016-02-18, 13:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Möte mellan två gamla bekanta.

Citat:
Ursprungligen postat av erog
Detta var en uppgift jag missat, finns det mer info om detta?

Ja, det finns mera information om detta. Tar upp en del av denna här.

En person som väl visste vem Kjell-Åke var, och som hade träffat honom många gånger i Haga kom att stöta ihop med honom på en ort i Östergötland. Detta skedde 1972 ev. 1971.

Som jag förstår, så hade Kjell-Åke här ingen möjlighet att vända på klacken som han gjorde på Liseberg 1966. Dessa både personer kan mycket väl ha gått rakt i varandras armar.

Vad som har berättats så kom då ett samtal att utspela sig mellan dem som skall ha varit i stil med:

Den gamle bekantingen: "Vet du att din familj söker efter dig?"

Kjell-Åke: "Ja, jag vet det och jag kommer att höra av mig till dem, men det kommer att ta tid."

När detta möte blev känt för hans mamma, så kom Kjell-Åke ytterligare en gång att efterlysas. Detta skedde i PU 225/1972.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-02-18 kl. 13:25.
Citera
2016-02-18, 14:06
Medlem
Citat:
Jag får ändock känslan av att vad som än hände så var inga andra än dessa tre eller fyra inblandade. Hade det varit en uppgörelse inom kriminella kretsar så nog hade på alla dessa år någon pratat bredvid mun??

Ser nu att verkligen MASSOR skrivits om detta.. har ej tillgång till dator och kan inte läsa allt i mobilen. Förmodligen för jag fram teorier som avfärdats för länge sedan!! Men nu har jag verkligen fått detta på hjärnan!!

Hur vet du att det under alla dessa år inte "har pratats bredvid mun"? Vad gör dig så övertygad om detta?
Citera
2016-02-18, 15:33
Medlem
Då blir det ju en motfråga.. Du är alltså övertygad om att det HAR pratats bredvid mun..? Skulle vilja ha hela tråden här i bokform!!! ☺
Citera
2016-02-18, 15:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Drygt 30-tal sidor.

Citat:
Då blir det ju en motfråga.. Du är alltså övertygad om att det HAR pratats bredvid mun..? Skulle vilja ha hela tråden här i bokform!!!

Det kan du inte få, men under drygt 30 sidor tas detta massförsvinnande upp i Eva Kullenbergs bok 29:e juli 1965 och andra olösta försvinnanden utgiven i december 2015.
Citera
2016-02-18, 16:07
Medlem
Tack, den får jag införskaffa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här