Citat:
Ursprungligen postat av
Combival
Kroppsdelarna har också legat i Kristoffers bil enligt Uno.
Uno markerade falskt utanför Strömstad senare samma år när polisen letade efter Holger Algdals kvarlevor och togs ur bruk som likhund året därpå. Vad beror det på, tror du, med tanke på hur dyrt det är att träna en likhund?
Citat:
Ursprungligen postat av
Combival
Det är jättekonstigt att du fastslår att kroppen legat i värnet på grund av att hundarna markerade för liklukt där. Att hundarna markerade för liklukt i Kristoffers bil skyller du på en död råtta. Tycker du inte själv att det är ett dåligt sätt att diskutera?
Varför invänder du mot att kroppen kan ha legat i värnet? Det finns inget i det som motsäger Kim som mördare. Säger du emot
Fagro bara för att du inte vill hålla med om någonting?
Citat:
Ursprungligen postat av
Combival
Jaha? Det var hans upplevelse av mobilen och tydligen har hans svar inte blivit ifrågasatt förutom av dig då.
Hade du otur när du tänkte här? Det spelar ingen roll om mobilen var dålig eller om han upplevde den som dålig.
Det fanns ingen anledning till två raderingar så kort på varandra. Att en radering skedde så exakt mellan Vatchareeyas försvinnande och beslagtagandet av mobilen är skumt. Han gjorde det antagligen mellan första förhöret på restaurangen då han förstod att han kunde bli misstänkt och andra förhöret samma kväll då han fick lämna ifrån sig mobilen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Combival
Det var väl bra att de hade span även på honom? Att polisen tvivlade på hans alibi det är din uppfattning som jag inte delar. Saker tar dit att kontrollera. De sitter inte och inväntar svar från taxibolag etc. Du verkar inte ens ha lite inblick i hur de arbetar. Men gnälla det kan du.
Jag har förstått att du är mycket missnöjd med att du inte får fullständig insyn i hela polisens arbete.
Det går åt nio heltidstjänster för två man att ha dygnetruntbevakning av ett objekt, vilket är svindyrt. Det behövdes inte en vecka för att få fram uppgifterna från något taxibolag, karatetränaren hade (lämpligt nog) kvitto med sig när han förhördes andra gången. Taxichauffören hördes över två månader senare. Det kom aldrig fram något som styrkte alibit.
Citat:
Ursprungligen postat av
Combival
Du ska inte påstå att ett alibi är falskt bara för att inblandade människor inte lämnar exakta tider mm. Man ljuger inte bara för att man är osäker på tider och liknande. Du är rätt ensam om att kalla det falskt.
Det handlar inte om tider bara. Läs och jämför berättelserna. De kan mycket väl ha beskrivit olika kvällar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Combival
Du tror säkert att det räcker att polisen säger att karatetränaren är oskyldig? Det kan lita fullständigt på honom och hans fru men det måste läggas fram bevis för varför de inte finns några misstankar och varför de uteslutits. Du påstår att de misstrodde honom? Det är läskigt vad lite du vet om mordutredningar.
Det var vad som hände under rättegångarna. Åklagaren sa att karatetränaren hade alibi, och domstolarna svalde det med hull och hår. Advokaten under första rättegången ifrågasatte det inte. Han borde ha ställt frågor till karatetränaren och hans fru om varför deras berättelser gick isär så mycket. Advokaten i andra rättegången var mer alert, men för honom var det meningslöst att ställa frågor om alibit. Det hade gått nästan ett år.
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Hur han hanterat tejpen är höljt i dunkel och jag har som sagt förklarat avsaknaden av DNA kan skett på annat sätt än med att han burit rullen från bilen med handskar på sig.
Ja, du har förklarat att fukt i badrummet har brutit ner Kims DNA, men inte Vatchareeyas.
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Som du kan se genom att läsa ditt eget inlägg finns det inget som stämmer överens med fallet vi diskuterar. Det var försvagandet av huvudvittnets utsaga som utgjorde grunden till resningsansökan i Linnafallet, i.e. en omständighet som skulle påverkat resultatet; som även ett alibi skulle göra för KJ.
Jag visade att det var polisen som bidrog till att Kaj fälldes genom sin klantighet att inte hitta byxorna. I Kims fall förefaller det vara avsiktligt undanhållande av bevismaterial och förfalskade bevis.
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Vilket härligt cirkelresonemang du börjar med.
Då får du nog läsa igen, han bestred det du sade från första början och visade hur pass svårt det var att få blod att inte koagulera när du försökte tuta i mig felaktigheter.
Titta på
Making a murderer 2, så får du lära dig hur man planterar blod.
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Du har inte lyckats hitta fall där det förekommer och inte jag heller, trots att jag letat, så det är inte vanligt förekommande iaf.
Det är inte sannolikt att kärnkraftsolyckor inträffar, då skulle vi inte ha kärnkraft.
Sannolikheten för att kärnkraftsolyckor inträffar är 1.
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Det är rätt mycket spekulation från din sida här.
Ja, jag spekulerar. Om du spelar kort och det i efterhand visar sig att en spelare spelade falskt i en giv, skulle du då inte misstänka att hen har spelat falskt i flera givar? Här har polisen manipulerat ett foto, det finns anledning att misstänka att fler foton har manipulerats.
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Förutom att det inte är praktiskt möjligt. Kanske dags att ta in det?
Det är praktiskt möjligt, och dessutom enkelt.
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Och du har fortfarande inte någon förståelse för indicier ser jag. Läste du inte vad Diesen skrivit?
Jag har förståelse för indicier. De indicier som finns kvar efter en granskning ett och ett kan läggas samman till en kedja. Men i det här fallet finns bara ett indicium, och det blir ingen kedja.
Citat:
Ursprungligen postat av
letspanic
Att spekulera om denne karatetränare är tämligen ointressant eftersom han inte verkar vetat om KJ:s existens; något som är nödvändigt för att passa in orimligheten med att han även ska ha planterat blod i KJ:s bil.
Det är bara karatetränaren som säger att han inte visste om Kims existens. Om man vänder på det, tror du lika mycket på vad Kim säger? Om inte, varför inte? Notera att karatetränarens styvdotter var gammal bekant till Kim, och då kan hans mamma ha känt till honom också. Om paret var tillsammans under mordet och Vatchareeya berättade i SMS var hon var på kvällen var det lätt att lista ut vem man skulle plantera bevis hos.