2018-12-01, 21:37
Medlem
Faktum är att Fagro nästan har rätt. Nästan.

Rätt person sitter dömd för detta brott. MEN detta måste vara en av de svagaste morddomarna någonsin i svensk rättshistoria. Ingen exakt tidpunkt för brottet. Ingen brottsplats. Inget mordvapen. Högst begränsad teknisk bevisning, inte obefintlig, men i realiteten begränsad. En individ med oändligt större motiv än den dömde utreddes aldrig på ett tillfredsställande sätt, en individ med ett alibi lika hållbart som ett korthus i en sandstorm.

Faktum är att KJ nästan kom undan med det, bara nästan.

Men, och det är här jag har lite problem, jag är rätt så övertygad om att det finns en medhjälpare som går fri. Eventuellt inte medhjälpare till mordet, men medhjälpare till att ha hanterat kroppen och kanske även vid styckningen. Medhjälparen är inte KJ:s far, men en person i KJ:s absoluta närhet och som sannolikt har blivit förhörd i olika sammanhang i utredningen.

Det som jag alltid funderar på när jag tänker på detta fall är var mordplatsen kan vara, för det är garanterat inte i lägenheten.
Citera
2018-12-01, 21:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roccy

Rätt person sitter dömd för detta brott. MEN detta måste vara en av de svagaste morddomarna någonsin i svensk rättshistoria. Ingen exakt tidpunkt för brottet. Ingen brottsplats. Inget mordvapen. Högst begränsad teknisk bevisning, inte obefintlig, men i realiteten begränsad. En individ med oändligt större motiv än den dömde utreddes aldrig på ett tillfredsställande sätt, en individ med ett alibi lika hållbart som ett korthus i en sandstorm.

Men, och det är här jag har lite problem, jag är rätt så övertygad om att det finns en medhjälpare som går fri. Eventuellt inte medhjälpare till mordet, men medhjälpare till att ha hanterat kroppen och kanske även vid styckningen. Medhjälparen är inte KJ:s far, men en person i KJ:s absoluta närhet och som sannolikt har blivit förhörd i olika sammanhang i utredningen.

Det som jag alltid funderar på när jag tänker på detta fall är var mordplatsen kan vara, för det är garanterat inte i lägenheten.
Vad får dig säker på att rätt gärningsman sitter inne när det finns någon annan med tillfälle och och oändligt större motiv?
Citera
2018-12-01, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vad får dig säker på att rätt gärningsman sitter inne när det finns någon annan med tillfälle och och oändligt större motiv?

Primärt för att jag inte tror på någon planteringsteori, eller att någon annan har "lånat" KJ:s bil för att transportera kroppsdelar. Kroppsdelarnas färd genom terrängen är så långt ifrån karatetränarens signum man kan komma. De taktiska misstag som KJ begick med placering av kroppsdelar indikerar klantighet karatetränaren aldrig skulle uppvisa. (Han skulle garanterat eftersträva att inte ett enda hårstrå skulle återfinnas.) KJ ville naturligtvis i sin smått rubbade värld att kroppsdelar skulle hittas, det ingick i hans våta dröm.
Citera
2018-12-02, 02:03
Medlem
Citat:
Primärt för att jag inte tror på någon planteringsteori, eller att någon annan har "lånat" KJ:s bil för att transportera kroppsdelar. Kroppsdelarnas färd genom terrängen är så långt ifrån karatetränarens signum man kan komma. De taktiska misstag som KJ begick med placering av kroppsdelar indikerar klantighet karatetränaren aldrig skulle uppvisa. (Han skulle garanterat eftersträva att inte ett enda hårstrå skulle återfinnas.) KJ ville naturligtvis i sin smått rubbade värld att kroppsdelar skulle hittas, det ingick i hans våta dröm.

Det finns inga bevis att kroppsdelar har transporterats med KJ:s bil, det fanns blodspår i bagageutrymmet men det kontrollerades aldrig om det var likblod, det måste ha funnits en orsak därför det aldrig kontrollerades.
När inte blodet kontrollerades om det var likblod kan det inte påstås att det kommit från kroppsdelar.
Hunden Uno markerade i bagageutrymmet men man vet inte vad den markerade, en hunds markering är aldrig något bevis, men kan leda till bevis.
I det här fallet leder det inte till något bevis, om hunden Uno skulle markerad för liklukt vet man inte hur den lukten kommit till bagageutrymmet och vem som orsakat den.
Jag påstår inte att liklukten i så fall var planterat, men det kan inte uteslutas.

Påståendet att KJ hade transporterat likdelar i sin bil var påståendet som gjorde att han kunde åtalas och dömas, om inte det påståendet funnits hade det varit omöjligt att åtala honom.
Man kan påstå vad som helst om det inte behöver bevisas och i det här fallet var det helt omöjligt att bevisa KJ transporterat kroppsdelar från Bangsuan med sin bil.

Enligt polisens utredning fanns kroppsdelarna placerade på isen i ett värn på Mjösjöberget, som gör det till en omöjlighet att KJ har transporterat kroppsdelar med sin bil.
Polisens likspårhundar Kompis och Uno gjorde kraftiga markeringar att lik förvarats på isen i värnet, som inte kan motbevisas att inte så var fallet.

När kroppsdelarna kom till Gula huset och där i närheten var de i sådant skick att de legat på isen i ett värn, det är en helt omöjlighet att de legat ute i naturen eller någon lokal den tiden från 4 maj till 20 maj , i Boden var det en mycket varm maj månad med topptemperatur på 27.3 grader.
Senast redigerad av Fagro 2018-12-02 kl. 02:36.
Citera
2018-12-02, 02:34
Medlem
Jag personligen anser att blodet som fanns i bagageutrymmet kom från Bangsuan, men det var inget likblod, utan kom från när hon levde.
Om det varit likblod hade hunden Uno reagerat omedelbart på blodspåren som fanns tydligt på listen, men Uno var inte alls intresserad för dem.
Blod från levande person reagerar inte en likspårhund på, som också hunden Uno inte heller gjorde.
Citera
2018-12-02, 06:21
Medlem
Kroppsdelarna kom till Gula huset 20-22 maj och i närheten torson.
Den 23 maj blev KJ anhållen och häktad för misstänkt mord.
Den 24 maj togs KJ:s bil in för husrannsakan och allting plockades ur bagageutrymmet.
Blodspår påträffades och prov togs på dem som visade att de kom från Bangsuan.
Men någon test om det var likblod gjordes inte.
KJ var misstänkt för mord men någon sökning med likspårshund i bilen tycks inte polisen fått order om från spaningsledningen.
Det måste ha funnits en orsak därför ingen sökning med likspårshund gjordes, som borde vara en rutinåtgärd för den som misstänkes för mord.

Däremot den 23 juli skulle det bli sökning i KJ:s bil med inbjudan av media och filmning av händelsen, därför måste frågan ställas vad var det som hade hänt med KJ:s bil eftersom det helt plötsligt tycktes finnas misstanke om liklukt i hans bil.
Nu var det tre bilar som skulle undersökas med lottdragning, misstanken var att KJ:s bil blir den sista som sökes, som också blev fallet, och även att hunden Uno markerade för det som påstods vara liklukt.
Citera
2018-12-02, 08:58
Medlem
Combivals avatar
Citat:

Alla mordfall är unika. Vad som dock ofta är likt är att det ofta saknas mordvapen, exakt tidpunkt och ibland exakt plats. Det skulle vara riktigt illa om en gärningsman inte skulle kunna dömas för att till exempelvis mordvapnet saknas. Det är ju så att det räcker att de konstaterat hur Vatchareeya dödats och att ett eller flera tillhyggen använts. I just det här fallet har de också kunnat konstatera att flera möjliga verktyg som använts också försvunnit. Det är inte alltid de kan konstatera sånt.

Hur tänker du kring styckning och medhjälpare? Varför styckar en mördare kroppen? Det vanliga är för att kunna flytta kroppen. Har man en medhjälpare kanske inte det behövs? Vissa styckar för just det är det intressanta. Lustfyllt, vilket är svårt att förstå. Det är så fruktansvärt att ens tänka på att stycka en människa och hur troligt är det att en medhjälpare skulle vara lika rubbad? Hur ställer man frågan? ”Skulle du ha lust att hjälpa mig att stycka ett mordoffer?”. Man måste vara en väldigt speciell människa för att ens tänka tanken och jag har svårt att tro att någon hjälpt honom med detta. Någonstans har kroppen styckats och det vore förfärligt om Kristoffer skulle gå fri för att den platsen inte hittats.
Citera
2018-12-02, 10:39
Medlem
Citat:

Man måste ta fram ett logiskt scenarium hur mordet gått till.
Jag anser att det fanns en beställare som mot betalning anlitade gärningsmän för att röja unda Bangsuan.
Beställaren bör ha varit i kontakt med Bangsuan när hon besökte KJ för att övertyga henne att gå emot Lejonbacksvägen där gärningsmännen väntade.
Beställaren bör också varit i kontakt med gärningsmännen att de kände till vilken tid Bangsuan kommer in på Lejonbacksvägen och passerar deras gömställe, som gör att de kan överfalla och kidnappa Bangsuan och få in henne i en skåpbil där det brutala mordet och styckningen skett.
Mordet och styckningen har skett i en skåpbil finns inget annat fordon som är lämpligt för den här gärningen.
Nu var det en person som var ute och rastade sin hund den kvällen när Bangsuan försvann och sent på kvällen observerade han en mindre Ford bil som fanns parkerad vid en mindre avtagsväg och en person kunde han se sitta i bilen med mörka solglasögon och den tiden hade solen gått ned för länge sedan.
Bredvid honom fanns ett gult skynke där sannolikt hans kollega höll sig gömd.
Vid överfallet och kidnappningen är det två personer som varit verksamma, och eftersom polisens hundar gjorde kraftiga markeringar vid värnet på Mjösjöberget speciellt vid skottgluggen som finns på baksidan av värnet, kan man utgå ifrån att värnet var gömstället och förvaringsplatsen för kroppsdelarna.
En ensam person kunde aldrig få upp kroppsdelarna genom skottgluggen, utan det har varit två personer, torson vägde 33 kg som är ingen lätt sak att hantera med blod samling inuti.

Att spåra upp den här mindre Ford bilen borde varit en mycket enkel sak och förhört ägaren om den, det kan misstänkas att den var inblandad i mordet på Bangsuan.
Nu gjordes inga försök att spåra upp Ford bilen som visar att det fanns inget intresse att finna lösning på fallet.
Spaningsledningen hade utsett KJ som skyldig till Bangsuans försvinnande och ingenting fick förändra det.

Logiskt sett är det beställaren som lånat ut en skåpbil till de lejda gärningsmännen, om de haft en egen skulle de inte använt den och att de skulle ha hyrt en är ologiskt, därför registrering sker vid hyrning.
Det alternativ som kvarstår är att beställaren av mordet hade försett gärningsmännen med en skåpbil
Senast redigerad av Fagro 2018-12-02 kl. 11:26.
Citera
2018-12-02, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Någonstans har kroppen styckats och det vore förfärligt om Kristoffer skulle gå fri för att den platsen inte hittats.
Du tycks beskylla KJ för mordet på Bangsuan fastän det bryter mot alla fysikaliska lagar, du kanske anser att det var personer med utländsk bakgrund som beställaren för mordet anlitade, och ett sätt att skydda dem är att beskylla mordet på KJ.
2013 när mordet skedde låg det i auktoritetens agenda att dölja sådana här brott om personer med utländsk bakgrund var inblandade.
Boden är också en vändplan för asylsökande när de söker uppehållstillstånd, när de fått sådant tillstånd åker de till storstäderna neråt landet och nya grupper skickas upp.
Citera
2018-12-02, 14:37
Medlem
Jag tror själv att inga svenskar skulle ta sådant här uppdrag att mot betalning likvidera en ung kvinna som Bangsuang var, och sedan göra det med en plågsam död för henne.
Allting tyder på att mordet på Bangsuan var ett beställningsmord med betalda gärningsmän, därför borde det varit viktigt att ringa in beställaren, som är orsaken att mordet på Bangsuan kunde utföras.
Beställaren borde ha varit lätt att ringa in och ställa den personen till svars för detta vidriga brott som begicks mot en helt oskyldig ung tjej.
Jag anser att det fanns någon som beställde mordet på Bangsuan och finansierade det, alltså betalde gärningsmännen.
Senast redigerad av Fagro 2018-12-02 kl. 15:02.
Citera
2018-12-03, 02:08
Medlem
Det som många gånger inträffar vid mordfall är att det blir oberäknade incidenter som gör att fallet löses.
Samma sak i det här fallet, när Bangsuan gick efter Lejonbacksvägen mötte hon ett vittne, där signalementet överensstämde att det var Bangsuan.
När Bangsuan var hos KJ och lämnade bostaden sade hon att hon skulle gå hem och avböjde skjuts från KJ med motivering att han druckit öl.
Därför kan man dra slutsatsen att Bangsuan hade kontakt med någon person som lurade henne att bege sig mot Lejonbacksvägen där gärningsmän väntade på att likvidera henne.
Sannolikt var det beställaren av mordet som också borde haft kontakt med gärningsmännen, att de visste när hon kommer in på Lejonbacksvägen, som gjorde att de kunde vara beredda på överfallet av henne med kidnappning.
Enligt obduktionsprotokollet fick Bangsuan skador i ansiktet och kraftigt slag på huvudet med något tillhygge.
Det visar att hon gjorde motstånd och kämpade för sitt liv men sannolikt kom en annan person bakifrån och slog henne medveteslös med ett tillhygge.
Enligt obduktionsprotokollet kan ses att hon hade revor i baken som att hon släpats in i en förmodad skåpbil där hon blev mördad med flertal knivstick med långa knivar för att få inget eller ringa blodflöde, för att sedan styckas för att kunna få in kroppsdelarna i värnet på Mjösjöberget genom skottgluggen.
Det här visar att beställaren av mordet har haft god lokalkännedom därför Lejonbacksvägen är en mycket tyst väg med mycket lite trafik och nästan aldrig några gående är också en återvändsväg ingen genomfart av trafik.
Samma sak med värnet för att känna till att placera kroppsdelarna på isen i värnet genom skottgluggen erfordras god lokalkännedom.
Det som inte beställaren kunde veta var att ett vittne kom efter Lejonbacksvägen och mötte en tjej med Bangsuan signalemente, som blev till ett stort avslöjande hur mordet gått till.

Det som är förvånande är att spaningsutredningen skickade inte polis med spårhundar för att få bekräftat vägen som Bangsuan tog och kanske fanns märken på och vid vägen även bilspår där överfallet skedde.
Det som skedde var att spaningsledningen började förneka att Bangsuan aldrig gick efter den vägen
Därför finns det mycket som tyder på att KJ blev utsedd att få skulden för Bangsuan försvinnande i ett mycket tidigt skede.
Citera
2018-12-03, 03:34
Medlem
Den andra avslöjande incidenten var mannen som rastade sin hund sent på kvällen när Bangsuan försvann och påträffade en Ford mindre bil parkerad inne i skogen efter en liten avtagsväg och en person satt där med mörka solglasögon men solen hade gått ned många timmar tidigare, och hade huva på jackan.
Ett större gult skynke fanns bredvid skummisen där sannolikt hans kollega gömde sig.
En bil som sannolikt var skåpbil blir misstänkt när den fanns parkerad inne i skogen sent på kvällen och samma dag som Bangsuan försvann.
Från spaningsledningen gjordes ingenting för att spåra upp den här mindre Ford bilen och tagit reda på vad orsaken var att den fanns parkerad där.
Boden är en liten stad med 15-17.000 invånare därför borde det varit mycket lätt att spåra upp bilen.
Nämnas kan att vid tidpunkten utannonserades till försäljning på Blocket en röd mindre Ford skåpbil, kanske det var samma bil som fanns parkerad inne i skogen den kvällen när Bangsuan försvann.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in