Citat:
Ursprungligen postat av
Roccy
Faktum är att Fagro nästan har rätt. Nästan.
Rätt person sitter dömd för detta brott. MEN detta måste vara en av de svagaste morddomarna någonsin i svensk rättshistoria. Ingen exakt tidpunkt för brottet. Ingen brottsplats. Inget mordvapen. Högst begränsad teknisk bevisning, inte obefintlig, men i realiteten begränsad. En individ med oändligt större motiv än den dömde utreddes aldrig på ett tillfredsställande sätt, en individ med ett alibi lika hållbart som ett korthus i en sandstorm.
Faktum är att KJ nästan kom undan med det, bara nästan.
Men, och det är här jag har lite problem, jag är rätt så övertygad om att det finns en medhjälpare som går fri. Eventuellt inte medhjälpare till mordet, men medhjälpare till att ha hanterat kroppen och kanske även vid styckningen. Medhjälparen är inte KJ:s far, men en person i KJ:s absoluta närhet och som sannolikt har blivit förhörd i olika sammanhang i utredningen.
Det som jag alltid funderar på när jag tänker på detta fall är var mordplatsen kan vara, för det är garanterat inte i lägenheten.
Man måste ta fram ett logiskt scenarium hur mordet gått till.
Jag anser att det fanns en beställare som mot betalning anlitade gärningsmän för att röja unda Bangsuan.
Beställaren bör ha varit i kontakt med Bangsuan när hon besökte KJ för att övertyga henne att gå emot Lejonbacksvägen där gärningsmännen väntade.
Beställaren bör också varit i kontakt med gärningsmännen att de kände till vilken tid Bangsuan kommer in på Lejonbacksvägen och passerar deras gömställe, som gör att de kan överfalla och kidnappa Bangsuan och få in henne i en skåpbil där det brutala mordet och styckningen skett.
Mordet och styckningen har skett i en skåpbil finns inget annat fordon som är lämpligt för den här gärningen.
Nu var det en person som var ute och rastade sin hund den kvällen när Bangsuan försvann och sent på kvällen observerade han en mindre Ford bil som fanns parkerad vid en mindre avtagsväg och en person kunde han se sitta i bilen med mörka solglasögon och den tiden hade solen gått ned för länge sedan.
Bredvid honom fanns ett gult skynke där sannolikt hans kollega höll sig gömd.
Vid överfallet och kidnappningen är det två personer som varit verksamma, och eftersom polisens hundar gjorde kraftiga markeringar vid värnet på Mjösjöberget speciellt vid skottgluggen som finns på baksidan av värnet, kan man utgå ifrån att värnet var gömstället och förvaringsplatsen för kroppsdelarna.
En ensam person kunde aldrig få upp kroppsdelarna genom skottgluggen, utan det har varit två personer, torson vägde 33 kg som är ingen lätt sak att hantera med blod samling inuti.
Att spåra upp den här mindre Ford bilen borde varit en mycket enkel sak och förhört ägaren om den, det kan misstänkas att den var inblandad i mordet på Bangsuan.
Nu gjordes inga försök att spåra upp Ford bilen som visar att det fanns inget intresse att finna lösning på fallet.
Spaningsledningen hade utsett KJ som skyldig till Bangsuans försvinnande och ingenting fick förändra det.
Logiskt sett är det beställaren som lånat ut en skåpbil till de lejda gärningsmännen, om de haft en egen skulle de inte använt den och att de skulle ha hyrt en är ologiskt, därför registrering sker vid hyrning.
Det alternativ som kvarstår är att beställaren av mordet hade försett gärningsmännen med en skåpbil