2018-12-21, 11:31
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba33
Det som är viktigt enligt mig är:
Hur går vi vidare när vi till slut allihop inser att månlandningarna var fejk?

Det är en retorisk fråga eftersom det inte kommer att hända. Du har ju skrivit typ 499 inlägg utan att övertyga någon om något.

Frågan är lika retorisk som frågan om vad du ska göra när du inser att du bara är en är en knasig foliehatt som är hjärntvättad.
Citera
2018-12-21, 13:10
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det är en retorisk fråga eftersom det inte kommer att hända. Du har ju skrivit typ 499 inlägg utan att övertyga någon om något.

Frågan är lika retorisk som frågan om vad du ska göra när du inser att du bara är en är en knasig foliehatt som är hjärntvättad.

Fast det kommer ju aldrig att ske.
Jag menar om man inte är övertygad av de massiva bevis som finns idag så kommer man aldrig erkänna att man har fel.
När en (t.ex) rysk farkost tar närbilden på fotstegen om 10 år så kommer bubba bara säga att de är med på bluffen eller att NAZA har varit där efteråt (förra året) och satt dit spåren...
Citera
2018-12-21, 13:37
Medlem
Dorniers avatar
Kolla det här klippet från 1966 där man presenterar månlandar-schabraket.

Väldigt sofistikerat piece of hardware som man inte kan reproducera idag.

MIT Science Reporter — "Landing on the Moon" (1966)
Citera
2018-12-21, 16:26
Medlem
madtops avatar
Citat:
Problemet är att inga ritningar till detta fullständiga underverk av ingenjörskonst existerar.

Nej problemet är att du hävdar att det inte är högteknologiskt trots att du inte vet.
Och eftersom du som vanligt inte kan styrka ditt påstående så kan vi avförda det som svammel.

Oavsett om du har några ritningar eller ej så är det självklart att man på 60-talet, med den tidens mått, kunde bygga högteknologisk utrustning. Att du helt oinsatt påstår motsatsen är bara löjligt.
Citera
2018-12-21, 16:29
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Problemet är att inga ritningar till detta fullständiga underverk av ingenjörskonst existerar.

Det är ju inget problem - du dömde just ut den, så varför gjorde du det?

Och förresten - stämmer verkligen det att det inte finns några ritningar? I mina öron låter det som en faktoid.
Citera
2018-12-21, 16:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ge mig ritningarna så ska jag förklara.
Citat:

Ja, nu är du konstig. Du har ju gjort en poäng av att det inte finns några ritningar, ändå ironiserar du över underverket till ingenjörskonst. På vilka grunder kan du döma ut det, när du själv behöver ritningar för att kunna förklara?
Citera
2018-12-21, 17:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är ju inget problem - du dömde just ut den, så varför gjorde du det?

Och förresten - stämmer verkligen det att det inte finns några ritningar? I mina öron låter det som en faktoid.
Ja det stämmer.
Det finns inga ritningar.
Citera
2018-12-21, 17:06
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ja det stämmer.

Men hur kan du döma ut konstruktionen utan att se ritningar?

Har du fö kompetens att läsa ritningar? Du påstår dig vara gymnasielärare i matematik.
Citera
2018-12-21, 17:28
Medlem
Citat:
Ja det stämmer.

Verkar finnas rätt så detaljerad dokumentation här: https://www.hq.nasa.gov/alsj/alsj-LMdocs.html
Men kanske ingen regelrätt legosats-style ritning som visar exakt hur mycket plåt, skruv och kugghjul som behövs. Riktigt häftigt med kontrollschema dokumentet dock.
Citera
2018-12-21, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieWonder
Verkar finnas rätt så detaljerad dokumentation här: https://www.hq.nasa.gov/alsj/alsj-LMdocs.html
Men kanske ingen regelrätt legosats-style ritning som visar exakt hur mycket plåt, skruv och kugghjul som behövs. Riktigt häftigt med kontrollschema dokumentet dock.
Jag efterlyser ritningar, inte överblicksskisser.
Så kallade sprängskisser.
Citera
2018-12-21, 17:33
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag efterlyser ritningar, inte överblicksskisser.
Så kallade sprängskisser.

Lol, nu har du ju fått nåt att sätta tänderna i. Börja här.

Men hur har du kunnat döma ut konstruktionen utan att ha sett ritningar?
Citera
2018-12-21, 17:41
Medlem
Dorniers avatar
Beträffande "högteknologiskt" som det raljerades om i tråden, om man ska vara allvarlig så fanns väl knappt högteknologi på 1960-talet, det är dagens teknik som är högteknologisk. Det var mer relativt enkla mekaniska grejer osv på 60-talet.

Vad är det för rymdteknik som gått förlorad, vad är det man inte kan reproducera idag?

Sen angående månlandaren, den var helt blottad och oskyddad hela vägen till månen, den åkte ju framför "command module", kolla t.ex på utrymmet där boxarna med utrustning för att göra experiment finns, det skyddas bara av en tunn plåt. Ser det trovärdigt ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in