2018-12-18, 09:40
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
The Ghost and the Darkness och året var 1996
https://www.imdb.com/title/tt0116409...nm_flmg_act_30

Michael Douglas och Val Kilmer som under denna period hade sina kommersiella peaks (mer eller mindre). Filmen är dessvärre inget vidare.

Jag kan ge att den har ett udda upplägg, några fina bilder av Afrika, musiken är inte fel och har bitvis lite charm (slumpmässig humor). Jag har dock väldigt svårt att det här på allvar och det blir aldrig riktigt så dåligt att det blir bra heller.

Varken Val Kilmer eller Michael Douglas är vidare bra. Actionscenerna och själva handlingen har starka vibbar av B-film över sig. Den blir varken läskig eller spännande. Jag flinade mest åt en del scener.

Den gick att se igenom, men mitt intresse vacklade rejält.
Jag håller med om att det inte är nån höjdare precis.

Men det finns fler filmer om Afrika, och då särskilt storviltsjägare i Afrika (som ju Ghost and the Darkness handlade om).
Tex Clint Eastwoods "Vit jägare, svart hjärta" som skildrar en gammal storviltsjägare från Hollywoods guldålder, som inget hellre vill än att få lov att skjuta en elefant.
Och det motiverar han med att en elefant är det "moraliskt värsta" man kan döda, efter människa.

Clintan spelar en filmskapare som kanske vill ha så goda erfarenheter som möjligt om även livets "dåliga sidor," så istället för att gå och skjuta ihjäl en människa (vilket är förbjudet) så gör han det, enligt honom, näst bästa - skjuta elefanten medans det fortfarande är tillåtet.
Under resans gång utvecklar han en slags fanatism i sin relation till elefanttjuren han planerar skjuta.
Citera
2018-12-18, 14:10
Bannlyst
The Clovehitch Killer (2018)

En tonåring börjar inse att någon i hans närhet är den kända seriemördaren som inte åkt fast i staden dem bor i.

En aning seg för min smak, det är verkligen ingen skräckfilm utan mer drama.

https://m.imdb.com/title/tt6269368/?ref=m_nv_sr_1

5/10
Citera
2018-12-18, 14:44
Medlem
Fjantors avatar
Bird Box - https://www.imdb.com/title/tt2737304/?ref_=nv_sr_1

En kvinna och hennes barn tvingas ut på en skräckinjagande resa, i en nära framtid där en okänd och mystisk kraft har drivit världen till ett enda stort kaos.

Ruggigt bra rollprestation av Bullock och barnen.
En film jag definitivt kommer att se igen.

4/5
Citera
2018-12-18, 21:49
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Kvinna i leopard (1958)

Harriet Andersson är gift med den, många år äldre, Ulf Palme.
Hon är inte kär i sin man, och planerar att mörda honom.

Ett gott försök till noir-film, tyvärr lyckades man inte hela vägen.
Men visst är den värd 3/5
Citera
2018-12-18, 22:26
Bannlyst
Mandy (2018)

En bra film med Nicolas Cage, inte varje dag.
Var en skön 80 tals feeling och jävligt schysst filmad.
Kan bli lite långdragna dialoger ibland kanske.

https://www.imdb.com/title/tt6998518/?ref_=nv_sr_1

7/10
Citera
2018-12-18, 23:45
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Model for murder (1959)

En amerikansk militär åker till England för att söka upp sin döde brors flickvän, men blir inblandad i en juvelkupp.

Nja, jag vet inte om det blev så bra, filmen kändes lite som ett hastverk, det känns lite för snällt på något sätt.
3-/5
Citera
2018-12-19, 01:48
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag håller med om att det inte är nån höjdare precis.

Men det finns fler filmer om Afrika, och då särskilt storviltsjägare i Afrika (som ju Ghost and the Darkness handlade om).
Tex Clint Eastwoods "Vit jägare, svart hjärta" som skildrar en gammal storviltsjägare från Hollywoods guldålder, som inget hellre vill än att få lov att skjuta en elefant.
Och det motiverar han med att en elefant är det "moraliskt värsta" man kan döda, efter människa.

Clintan spelar en filmskapare som kanske vill ha så goda erfarenheter som möjligt om även livets "dåliga sidor," så istället för att gå och skjuta ihjäl en människa (vilket är förbjudet) så gör han det, enligt honom, näst bästa - skjuta elefanten medans det fortfarande är tillåtet.
Under resans gång utvecklar han en slags fanatism i sin relation till elefanttjuren han planerar skjuta.

För ett bra tag sedan var jag inne i en Clintan-period och såg allt jag kom över. Den här filmen du skriver om känns som en av hans mer vuxna/udda-filmer. Jag minns den som helt okej, men det är inget jag lagt vidare på minnet förutom att slutet att det var något udda med slutet.

Andra Afrikanska filmer är "Out of Africa" med Robert Redford och "Blood Diamond" med Leo DiCaprio. Av dessa är det endast Blood Diamond som varit min "stil" av film!
Citera
2018-12-19, 13:35
Medlem
jay.simpsons avatar
Donald Sutherland och Helen Mirren i den svenska titeln som beskriver filmens premiss en sista semester. Förutsägbar story om ett äldre par som tar ut sin husbil för en resa genom dagens USA på en sista semester. Bra skådisar förutsägbar handling och anti Trump propaganda Jag har överseende med anti Trump och det stör mig inte inget som påverkar mitt omdöme.

Lėon behövs det en närmare presentation. Gary Oldman gör sin bästa bad guy roll. Natalie Portmans debut.

Charlie st. cloud behövde se något lättsamt som går att slökolla på. En film för yngre.

https://www.moviezine.se/movies/charlie-st-cloud

Sophies val filmen har tjänat på att vara kortare annars är den bra. Själva valet om man känner till det är det inte en större chock

https://www.filmochskola.se/Spelfilmer/S/sophies-val/
Senast redigerad av jay.simpson 2018-12-19 kl. 13:52.
Citera
2018-12-19, 15:14
Medlem
Ghostbusters (2016)

En kvartett nördar blir dom nya spökjägarna i denna reinkarnation av dom klassiska filmerna...

En reboot som skall tilltala den yngsta publiken. Protagonisterna är enormt irriterande, och störande - någon slags feministisk nytolkning av filmen. Det som gör filmen sevärd är referenserna till dom första filmerna där bl.a. dom klassiska spökjägarna förekommer i små cameos plus ett par till.

Betyg: 2/ 5
Citera
2018-12-20, 00:22
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The young savages (1961). Unga vildar.

Tre italienska ungdomar knivhugger blind puertoricansk pojke.

Burt Lancaster är åklagaren som får hand om fallet, till sin hjälp har han Telly "Kojak"Savalas (som förmodligen aldrig spelar, han uppför sig alltid likadant).

Precis som i New York, kan man konstatera att när det flyttar in stora folkmängder som skiljer sig från de som redan bor på platsen, så blir det problem.

3/5
Citera
2018-12-20, 02:26
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
The young savages (1961). Unga vildar.
Tack för tipset, älskar Burt Lancaster!
Citera
2018-12-20, 11:11
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
För ett bra tag sedan var jag inne i en Clintan-period och såg allt jag kom över. Den här filmen du skriver om känns som en av hans mer vuxna/udda-filmer. Jag minns den som helt okej, men det är inget jag lagt vidare på minnet förutom att slutet att det var något udda med slutet.

Andra Afrikanska filmer är "Out of Africa" med Robert Redford och "Blood Diamond" med Leo DiCaprio. Av dessa är det endast Blood Diamond som varit min "stil" av film!
Jag gillar afrikanska filmer.

Det finns "De dimhöljda bergens gorillor" också.
"Blood Diamond" är kanske inte den bästa filmen om Afrika som finns, men den duger bra.
En samtida, och lite motsvarande, film är "Lord of War" med Nicolas Cage.

Och alla dessa Rwanda-filmer som gjorts, den ena hemskare än den andra. Men sevärda är de alla.
Dock är det inte så mycket om just Afrika man får se (men de handlar ju inte heller om "Afrika som så" heller ...

"Tears of the Sun" med Bruce Willis är en kul titt, med mycket "Afrika."
Dock aningens orealistiskt (vem försöker liksom Dyka i Afrikas krokodilfyllda vattendrag ... ).

"Mountains of the Moon" är en gammal, men fantastisk, Afrika-historia.

En film om Afrika jag verkligen, verkligen, verkligen hade velat se, det hade varit om någon gjort en riktigt påkostad storfilm om "Stanley & Livingstone-historien".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in