Citat:
Jag håller med om att det inte är nån höjdare precis.The Ghost and the Darkness och året var 1996
https://www.imdb.com/title/tt0116409...nm_flmg_act_30
Michael Douglas och Val Kilmer som under denna period hade sina kommersiella peaks (mer eller mindre). Filmen är dessvärre inget vidare.
Jag kan ge att den har ett udda upplägg, några fina bilder av Afrika, musiken är inte fel och har bitvis lite charm (slumpmässig humor). Jag har dock väldigt svårt att det här på allvar och det blir aldrig riktigt så dåligt att det blir bra heller.
Varken Val Kilmer eller Michael Douglas är vidare bra. Actionscenerna och själva handlingen har starka vibbar av B-film över sig. Den blir varken läskig eller spännande. Jag flinade mest åt en del scener.
Den gick att se igenom, men mitt intresse vacklade rejält.
https://www.imdb.com/title/tt0116409...nm_flmg_act_30
Michael Douglas och Val Kilmer som under denna period hade sina kommersiella peaks (mer eller mindre). Filmen är dessvärre inget vidare.
Jag kan ge att den har ett udda upplägg, några fina bilder av Afrika, musiken är inte fel och har bitvis lite charm (slumpmässig humor). Jag har dock väldigt svårt att det här på allvar och det blir aldrig riktigt så dåligt att det blir bra heller.
Varken Val Kilmer eller Michael Douglas är vidare bra. Actionscenerna och själva handlingen har starka vibbar av B-film över sig. Den blir varken läskig eller spännande. Jag flinade mest åt en del scener.
Den gick att se igenom, men mitt intresse vacklade rejält.
Men det finns fler filmer om Afrika, och då särskilt storviltsjägare i Afrika (som ju Ghost and the Darkness handlade om).
Tex Clint Eastwoods "Vit jägare, svart hjärta" som skildrar en gammal storviltsjägare från Hollywoods guldålder, som inget hellre vill än att få lov att skjuta en elefant.
Och det motiverar han med att en elefant är det "moraliskt värsta" man kan döda, efter människa.
Clintan spelar en filmskapare som kanske vill ha så goda erfarenheter som möjligt om även livets "dåliga sidor," så istället för att gå och skjuta ihjäl en människa (vilket är förbjudet) så gör han det, enligt honom, näst bästa - skjuta elefanten medans det fortfarande är tillåtet.
Under resans gång utvecklar han en slags fanatism i sin relation till elefanttjuren han planerar skjuta.
Jag har överseende med anti Trump och det stör mig inte inget som påverkar mitt omdöme.