2018-12-19, 06:28
Medlem
BullensPilsners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
.Hon blev aldrig kallad till några arbetsplatser förutom en gång och det jobbet fick hon, visserligen fick hon gå på några pisskurser genom åren genom arbetsförmedlingen som endast var för att hänga av tid så Mamma kunde få nya a-kassa dagar.
Där har du fel. Du får inte nya a-kassa dagar annat än att jobba. Det får dessutom inte vara ett bidragsjobb (sas) för att få nya dagar.

Citat:
Så tragiskt att det skiljer så lite för dom som jobbar med 5 veckor semester mot dom som har slappat med 52 veckor semester om året.
Även här har du fel. Det är omöjligt för mig att veta hur mycket denna person har i a-kassa, som bygger på vad du tjänat innan, men jag är helt säker på att skillnaden inte bara är fem hundra kr, mot att jobba heltid med ett icke bidragsjobb.

Har du själv provat på att vara arbetslös? Att söka jobb efter jobb efter jobb men inte få något?
Att gå utbildningar som af tvingar dig till, att besöka coachföretag för att få ditt cv reviderat och sedan börjar allt om igen, har du det?
Har du barn som du har samtidigt har ensam vårdnad om för att den andra dragit och lämnat dem?
Har du sett hur detta bryter ner en människa? Hur den ständiga kampen för att få pengarna att räcka till hyra, mat, tvål, tandkräm, busskort, kläder till barnen, någon present vid födelsedag och jul, och inte att glömma alla aktiviteter som skolan hittar på som kostar extra.

Har du sett detta eller är du bara ännu en av alla avundsjuka, missunsamma, pisshuvuden här på flashback, och runt om i Sverige, som hellre klagar och diktar ihop en historia för att känna sig viktig, är DU det?
Citera
2018-12-19, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BullensPilsner
Där har du fel. Du får inte nya a-kassa dagar annat än att jobba. Det får dessutom inte vara ett bidragsjobb (sas) för att få nya dagar.

Även här har du fel. Det är omöjligt för mig att veta hur mycket denna person har i a-kassa, som bygger på vad du tjänat innan, men jag är helt säker på att skillnaden inte bara är fem hundra kr, mot att jobba heltid med ett icke bidragsjobb.

Har du själv provat på att vara arbetslös? Att söka jobb efter jobb efter jobb men inte få något?
Att gå utbildningar som af tvingar dig till, att besöka coachföretag för att få ditt cv reviderat och sedan börjar allt om igen, har du det?
Har du barn som du har samtidigt har ensam vårdnad om för att den andra dragit och lämnat dem?
Har du sett hur detta bryter ner en människa? Hur den ständiga kampen för att få pengarna att räcka till hyra, mat, tvål, tandkräm, busskort, kläder till barnen, någon present vid födelsedag och jul, och inte att glömma alla aktiviteter som skolan hittar på som kostar extra.

Har du sett detta eller är du bara ännu en av alla avundsjuka, missunsamma, pisshuvuden här på flashback, och runt om i Sverige, som hellre klagar och diktar ihop en historia för att känna sig viktig, är DU det?

Jag tror att skribenten menade vad som händer när vederbörande når pensionsåldern och får garantipension, som inte kommer att skilja sig nämnvärt från vad en person som arbetat på ett medelavlönat jobb hela livet kommer att få i pension.
Citera
2018-12-19, 06:47
Medlem
Jag går på A-kassa just nu och det är bland det värsta som hänt i mitt liv. Har varit hemma sen mitten av oktober. Tro mig, innan jag loosade jobbet så var lördag favoritdagen! Nu är det ingen skillnad på favoritlördag och en vanlig sketen tisdag... Förut fick jag ut en lön på ca 18 000. Nu har jag betydligt mindre pengar varje månad och det känns!
När jag fick gå hem så tyckte jag också att det var skönt, men stressen jag känner nu utav att inte veta när ekonomin ska bli stabil igen och få komma ut och träffa folk igen och känna mig behövd, gör mig galen!!

Varje månad måste du aktivitetsrapportera, vilket betyder att du måste söka jobb och rapportera vilka jobb du sökt. Gör du inte det och kommer på möten mm så kommer du inte kunna använda din A-kassa. Och innan man fått igång skiten med alla papper, uppgifter och skit.. Nä fyfan!

Gick och la mig med ångest igår och vaknade precis med samma jävla ångest. Mitt tips: börja plugga till nåt du tycker är kul eller sök ett nytt jobb innan du avslutar det du har idag.

Jag hade gjort vad som helst för att få börja jobba igen, och jag har "bara" varit hemma sen mitten av oktober.
Man blir lite nyfiken på vilket yrke du har som är så tråkigt så du överväger A-kassa 😂
Senast redigerad av Chipstroll 2018-12-19 kl. 06:50.
Citera
2018-12-19, 09:29
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Visst skulle du kunna leva upp alla a-kassedagarna utan att bli särskilt störd, det enda du skulle behöva göra är att söka ett visst antal jobb i månaden och sedan ordentligt rapportera in dina aktiviteter varje månad. Verkar man någorlunda normal så tycker AF att man klarar sig själv och låter en vara ifred. Däremot finns ett par problem med att sätta detta i system. Säger man upp sig själv från ett jobb eller sköter jobbet så dåligt att chefen kickar en så kör a-kassan med 45 karensdagar. Dessutom skulle du få svårare och svårare att få nya jobb varje gång a-kassedagarna sinade eftersom arbetsgivarna skulle se misstänksamt på ditt hålfyllda CV. Du skulle med andra ord kunna sluta som ett fall för socialen. Du skulle överleva, men ekonomin skulle inte vara på topp.
Citera
2018-12-19, 10:14
Medlem
Blev lovad fast anställning. Sen var budgeten så dålig tydligen så det fick jag inte. Sitter nu på a-kassa sen två månader tillbaka och det är fan inte kul. Men jag ska plugga vidare. Vad vet jag inte riktigt ännu.
Citera
2018-12-19, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Edit: Dessutom har jag för mig att det är 90 karensdagar om du säger upp dig själv. Rätta mig om jag har fel.

Ja, det stämmer. 90 ersättningsdagar så ganska lång tid...
Citera
2018-12-19, 13:47
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer

90? När är det 45 då?
Citera
2018-12-19, 13:49
Medlem
Trasigatrosors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estet10
Hej! Mitt jobb är så sjukt tråkigt. Så ska säga upp mig och gå på a-kassa. Hur lätt är det att få a-kassa i 300 dagar?
Tvingar dom mig att ta skitjobb eller är det bara och söka lite jobb och göra dåliga ansökningar med flit ? Och på så sett inte få nåt jobb.

Funderar på att gå på a-kassa nu och sen efter perioden är slut börja jobba igen och sen säga upp mig på nytt.Går det att göra så hela livet?

Ja det går
Citera
2018-12-19, 13:50
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
90? När är det 45 då?

45 dagar är det om du säger upp dig själv+ 7 obligatoriska karensdagar. ungefär 2,5 kalendermånad!
been there done that!
Citera
2018-12-19, 13:56
Medlem
Trasigatrosors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer

45 dagar
Citera
2018-12-19, 15:27
Medlem
XRAHs avatar
Det beror på en hel del olika faktorer skulle jag säga. Saknar du utbildning? Bor du i en större stad? Saknar du körkort? Är du svensk? Har du ett välskrivet CV och kan du framstå som självgående? Om svaret är ja på samtliga frågor kommer du bli lämnad ifred, bortsett från något enstaka möte med nån sönderstressad arbetsförmedlare. Kom ihåg att arbetsbördan för Arbetsförmedlingen är helt enorm pga senaste årens invandring och de fokuserar alla sina resurser ditåt och hoppas att vi svennar kan sköta oss själva. A-kassorna har noll koll och förväntar sig att Arbetsförmedlingen kontrollerar arbetssökarna, vilket de givetvis inte hinner med.
Citera
2018-12-19, 15:40
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullensPilsner

Jag vet att det gick till så för jag var så korkad att jag var tillsammans med henne i några år, mitt livs misstag, möjligt att dom nu har ändrat reglerna men det är 10 år sedan och jag körde henne till en sån där meningslös pisskurs för att hon skulle få 300 nya dagar.

Sen det där med ekonomin har jag också koll på, tog hon ett jobb minskade hennes bostadsbidrag och så var hon tvungen att köpa ett månadskort så hennes vinst av att jobba var 600kr för en månad.
Tror du hon tyckte det var värt att jobba/pendla till andra sidan staden för att göra 30kr i vinst om dagen?

Antingen får man sänka bidragen eller ta bort dom helt eller så får man höja lönerna så det lönar sig att jobba, det är skandal att det skiljer så lite mellan att jobba och slappa för vissa.

Jag har aldrig varit arbetslös och inte en sjukdag på 20år.
Försäkringskassan sa att jag borde få medalj, sen kom åldern och några krämpor så i år har jag haft lunginflammation, blev sängliggandes i 5 dagar så totalt sjukskrivning för 2018 blev 5 dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in