2018-12-12, 13:31
Medlem
Hej!

Jag har vart tjänstledig i lite över 1 år och 3 månader utan lön (studerande), hur blir det om jag avslutar min tjänstledighet och säger upp mig? Det står att man måste ha "jobbat" i 6 månader under det senaste året för att bli berättigad a-kassa, och jag har ju bara jobbat 2 månader (semesterperioderna) och sedan bara vart anställd, fast tjänstledig. Får jag a-kassa efter de 45 karensdagarna eller måste jag avsluta min tjänstledighet och jobba i 6 månader för att sedan säga upp mig för att bli berättigad till a-kassa?

Har försökt nå IF-metall i 2 olika regioner men den ena kontaktpersonen har semester tills nästa vecka och den andra är på kurs tills imorgon så jag får inget svar där.

Tack!
Citera
2018-12-12, 13:45
Avslutad
Tvingas nu under en förhoppningsvis kort period att söka A-kassa mellan jobb för första gången. Har varit medlem i alfa-kassan i flera år.

Efter att ha följt alla deras riktlinjer, laddat upp alla dokument och svarat på alla frågor men inte fått någon återkoppling på 4 veckor så kontaktade jag dem. Får som svar att de har 13 veckors handläggningstid på sina ärenden.

Det är ju ett skämt. Det ligger i sakens natur att man inte kan vänta i 13 veckor på att få ekonomisk ersättning när man är arbetslös. Vilken bra tjänst man betalar för!

Är alla a-kassor så värdelösa eller är det bara alfa-kassan? 3 månaders handläggningstid för en a-kassa är helt oacceptabelt.
Citera
2018-12-14, 10:31
Medlem
VerifiedByVisas avatar
Arbetar / Går På A-kassa / Nu sjukskriven 25 % -Hur fungerar det?

Hej!

Jag stämplar upp till heltid, men arbetar nästan heltid just nu och blev nu sjukskriven
25 % .

Min läkare skickar läkarintyget till försäkringskassa, sen undrar jag hur det kommer
bli med a-kassan?

Blir det där som mina 25% tas bort och jag stämplar 75% och kan arbeta 75%.

Jag vill helst inte blanda in det arbete jag har i min sjukskrivning.

Hur fungerar detta.

Jag har bara timsnställning.
Citera
2018-12-14, 11:34
Medlem
tnems avatar
Du har en arbetsförmåga på 75%.
Så Rimligen borde var så här:
Arbetar du inte 75%, 30h. Så stämpla du det du saknar för att nå upp till 30 h/veckan.

Jobbar du 65% så stämplar du 10% och får 25% från försäkringskassan.
Citera
2018-12-19, 04:13
Medlem
Hur lätt är det att gå på a-kassa samtliga 300 dagar ?

Hej! Mitt jobb är så sjukt tråkigt. Så ska säga upp mig och gå på a-kassa. Hur lätt är det att få a-kassa i 300 dagar?
Tvingar dom mig att ta skitjobb eller är det bara och söka lite jobb och göra dåliga ansökningar med flit ? Och på så sett inte få nåt jobb.

Funderar på att gå på a-kassa nu och sen efter perioden är slut börja jobba igen och sen säga upp mig på nytt.Går det att göra så hela livet?
Citera
2018-12-19, 04:50
Medlem
När jag för andra gången skulle bli tvungen att söka A-kassa gick jag ur istället,
ditt arbete kan omöjligen vara tråkigare än att gå på A-kassa.
Senast redigerad av nilltre 2018-12-19 kl. 04:59.
Citera
2018-12-19, 05:48
Medlem
Raktinyllets avatar
Klart det går men du måste ju aktivt söka jobb och dyka upp på massa meningslösa möten och aktiviteter. Tror det är bättre att du hittar ett jobb som duger för att leva på a-kassa suger. Jag hatar själv att arbeta och tycker inget jobb som jag har kvalifikationer för är roligt. Men jag jobbar hellre alla dagar i veckan än att gå på a-kassa igen.

Edit: Dessutom har jag för mig att det är 90 karensdagar om du säger upp dig själv. Rätta mig om jag har fel.
Citera
2018-12-19, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estet10
Hej! Mitt jobb är så sjukt tråkigt. Så ska säga upp mig och gå på a-kassa. Hur lätt är det att få a-kassa i 300 dagar?
Tvingar dom mig att ta skitjobb eller är det bara och söka lite jobb och göra dåliga ansökningar med flit ? Och på så sett inte få nåt jobb.

Funderar på att gå på a-kassa nu och sen efter perioden är slut börja jobba igen och sen säga upp mig på nytt.Går det att göra så hela livet?

ÄR det inte ett bättre alternativ att du skolar om dig? Har du ingen utbildning alls så, SKAFFA EN! Inga jobb är roliga hela tiden, varje dag, men utan jobb så blir du ju hela livet en bifigur utan ngt som helst inflytande över ditt eget liv. Beroende av andras välvilja och det enda du kan hyra är en cykel (ej el). Vill du leva så?
Citera
2018-12-19, 05:55
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Vet en person som inte ville jobba, dessutom vuxen med massor med barn.
Såg till att ha ett så dåligt cv att Mamma aldrig ens behövde åka på anställningsintervjuer. Minns fortfarande starten på CV.

Hej jag heter Mamma och har 4 barn varav en med ADHD som kräver mycket uppmärksamhet och tid. mm Ingen kunde klaga på brevets inledning och dom som försökte få det ändrat blev minsann utskällda, tycker ni jag ska ljuga sen var den diskussionen över.

Hon blev aldrig kallad till några arbetsplatser förutom en gång och det jobbet fick hon, visserligen fick hon gå på några pisskurser genom åren genom arbetsförmedlingen som endast var för att hänga av tid så Mamma kunde få nya a-kassa dagar.

Det där jobbet som hon fick gjorde att Mamma fick ut hela 600kr mer på en månad jämfört med A-kassan så efter 2 månader röt Mamma till mot chefen och blev sparkad på dagen, precis som planerat och vad jag tror så har hon inget jobb nu heller. Mamma har mer eller mindre aldrig jobbat dom senaste 20 åren.

Det sjuka är att Mamma kommer iallafall få en sk garantipension och det tillsammans med övriga bidrag gör att det inte skiljer många kronor mellan dom som jobbat ett helt liv eller dom som slappat.

Så tragiskt att det skiljer så lite för dom som jobbar med 5 veckor semester mot dom som har slappat med 52 veckor semester om året.
Citera
2018-12-19, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
ÄR det inte ett bättre alternativ att du skolar om dig? Har du ingen utbildning alls så, SKAFFA EN! Inga jobb är roliga hela tiden, varje dag, men utan jobb så blir du ju hela livet en bifigur utan ngt som helst inflytande över ditt eget liv. Beroende av andras välvilja och det enda du kan hyra är en cykel (ej el). Vill du leva så?

Människor är olika. Så en del vill nog leva så , ja.
Citera
2018-12-19, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Människor är olika. Så en del vill nog leva så , ja.

Okej. Ja då är det ju tur att det inte är en kravlös tillvaro att gå på A-kassa! Det är inte ens en slöfocks-tillvaro att gå på "soc". Det kanske var så en gång i tiden men jag förstår ju att man har måst strama åt skruvarna om det är så att det finns folk som medvetet tänker utnyttja systemet!? Många arbetslösa har under senare år hamnat i det som hette (kanske fortfarande heter) FAS3. Det innebär att man precis som vilken knegare som helst får gå till ett jobb varje dag........med den skillnaden att man har nästan inget betalt.
Citera
2018-12-19, 06:06
Medlem
sebastian66s avatar
Hur lätt som helst jag har förvisso bara alfakassa för jag tröttnade på A-Kassan och gick ur.
Jag har använt mina 300 dagar och påbörjat mina nya 150 dagar pga jag har barn under 10 tror
jag dom sa då får man 150 dagar till.
Jag har aldirg blivit kallad så dom bryr sig lagom mycket lämnar du bara in dina aktivitetsrapporter
så ska det vara lugnt.
Ganska gött att vara i asien med betalning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in